In 2011, cand a fost organizata prima editie Summer Well, festivalul promitea sa fie “ca o vacanta”. De trei ani incoace, asta face. Aduna mii de oamenii pe domeniul Stirbey, unde ii inchide intr-o capsula de verdeata si muzica, ii farmeca cu lasere si jocuri de lumini si-i tine captivi vreme de doua zile. Festivalul e un proiect al agentiei Livada, care are la activ opt ani de experienta in organizarea de astfel de evenimente. Echipa ofera o atentie speciala celor zece trupe pe care le reuneste sub umbrela Summer Well, intrucat stie ca muzica live a este o componenta importanta a mixului de comunicare. Cum Orange este un sustinator al muzicii alternative, n-a durat mult pana a devenit o parte esentiala a festivalului. Mai departe povesteste Andi Mitoi (Livada) despre succesul primei editii si greutatile aduse de cea de-a doua, despre dificultatea alegerii trupelor care apar pe scena Summer Well si despre transformarea festivalului intr-un love brand.
Ce se intampla de obicei in Livada
Summer Well este proiectul agentiei Livada. Ne ocupam de 11 ani de comunicarea neconventionala si de 8 ani de evenimente axate in jurul muzicii live. Summer Well si restul concertelor pe care le-am organizat ne aduc satisfactii, dar suntem la fel de mandri de proiecte ca Orange 4G tour, Pop Up Cinema, de programele promotionale (www.thepromotion.ro) sau “Bet on a snowflake”, pe care l-am gandit pentru Pirelli (un program online care oferea premii Pirelli celor care ghiceau data la care urma sa ninga pentru prima oara intr-un anume oras; daca ar fi continuat si in sezonul 2013-2014, ar fi pierdut toata lumea, pentru ca nu ninge pe nicaieri). Beck’sperience este un alt proiect care ne-a dat ocazia sa facem lucruri noi.
Un side business a fost pana acum design-ul si in 2014 vom “oficializa” interesul nostru pentru domeniu; vom lansa o companie noua, a carei activitate va fi centrata in jurul proiectelor de design.
Locuitorii Livadei in timpul liber
Meseria noastra este destul de aproape de un hobby, asa ca in timpul liber facem in mare masura ce facem si la birou. Suntem interesati de muzica, design, arhitectura - de arta in general, intram pe site-urile care ne dau o idee despre trend-uri, mergem la filme si concerte.
The Big Idea
Un festival, credem noi, este una dintre putinele platforme de comunicare in care un brand merita sa investeasca, mai ales daca brand-ul priveste relatia cu un public interesat de muzica in particular si de lucrurile noi in general, dintr-o perspectiva strategica. Muzica live a inceput sa conteze in mix-ul de comunicare in 2005-2006 si Orange a ales atunci sa sustina muzica alternativa, care devenea din ce in ce mai relevanta. Cred ca la inceputul lui 2010 am inceput sa analizam impreuna ideea unui festival. Prima editie Summer Well a avut loc in 2011.
Echipa
Echipa completa este numeroasa, in proiectul Summer Well sunt implicati sute de oameni. Echipa agentiei numara 6 oameni care se ocupa aproximativ opt luni pe an de festival. Avem background-uri diferite: economie, design, arhitectura. Si multa experienta in organizarea de evenimente.
Obiective
Asa cum spuneam, Summer Well este o platforma de comunicare. Ne-am dorit sa le dam pasionatilor de muzica un subiect de conversatie si un motiv sa se adune impreuna in fiecare an.
Ceva doar al lor
Summer Well are o structura foarte bine definita: este dezvoltat in jurul unor principii care par sa fie acum sursa de inspiratie si pentru alte evenimente, dar care la prima editie a festivalului erau lucruri noi, diferite.
Ne-am gandit ca locul este o parte importanta din experienta, asa ca am ales Domeniul Stirbey pentru ca este un loc frumos. Dar organizam un festival de muzica, nu organizam plimbari in parc, asa ca am mai pus pe lista lucrurilor care trebuiau sa faca din Summer Well un eveniment special muzica noua si relevanta (10 formatii impartite in doua zile de festival). Si am vrut sa avem standarde inalte pentru toate activitatile de la festival pentru ca ne-am dorit sa le oferim tuturor o experienta premium.
Etapele
Cred ca vi le imaginati: o idee, discutii, prezentari, multa munca. Dar cred ca cea mai importanta etapa a fost cea in care festivalul si-a gasit finantarea. Daca publicul ar trebui sa plateasca pretul corect pentru un bilet la festival, acesta ar fi de 10 ori mai mare decat cel pe care-l platesc acum. Asa ca Summer Well isi datoreaza existenta unor marci (cititi "unor oameni speciali") cu viziune, care au investit multa munca si sume importante pentru ca festivalul sa existe. Nu avem cuvinte si nici suficiente ocazii ca sa le multumim indeajuns, dar o facem si acum.
Momente critice
S-a impotmolit in 2012, cand a trebuit sa anulam o zi de festival din cauza ploii. De crescut, creste de la un an la altul; 2013 a fost prima editie sold out.
Greutati
Probabil ca cea mai mare provocare e cea legata de numele artistilor de pe afis. Romania nu este neaparat o prioritate pentru formatiile din circuitul international si sa aduci zece formatii importante, mai ales intr-un singur weekend, se poate dovedi o sarcina dificila uneori.
Promovare
Summer Well este probabil evenimentul cel mai bine promovat din Romania. Si meritul il are, din nou, departamentul de comunicare Orange. Si stiti si voi, sper, cum il facem cunoscut: TV, OOH, online etc.
Cum creste
Cresterea se bazeaza pe feedback-ul pozitiv din partea publicului (caruia trebuie sa-i multumim pentru sustinerea pe care ne-a aratat-o, mai ales dupa editia din 2012) si pe sustinerea continua a partenerilor festivalului. Oamenii nu stau in general sa analizeze influenta unor marci in evolutia pietei de muzica live din Romania, dar daca ar face-o ar descoperi ca marcile care sprijina Summer Well fac posibile concerte la care altfel nici n-am putea sa visam. Noi credem ca aceste marci sunt inca prea discrete si ca binele pe care-l fac unei generatii de romani sunt prea putin recunoscute.
Parteneri
Summer Well este un festival Orange, dezvoltat impreuna cu Samsung, Beck’s, JTI (Winston), Red Bull, Jagermeister, Pepsi. O latura interesanta a parteneriatelor care se nasc in jurul Summer Well este ca ne ofera noua, ca agentie, sansa de a dezvolta programe de activare gandite special pentru festival. Ne mandrim cu programul “I’m with the BAND” (premiul este un tratament similar cu cel al headliner-ilor la festival), cu “FieldCandy Camping” (asa are festivalul unul dintre cele mai frumoase mini-camping-uri din lume). Aducem in fiecare an documentare despre muzica si acestea ruleaza in premiera la festival, am organizat expozitii de arta, am adus o trupa de dans din Japonia (a fost singurul spectacol pe care l-au sustinut in Europa).
Cum se face monetizarea
Este aproape imposibil. Deocamdata. Dar Summer Well are un avantaj, credem noi: s-a transformat intr-un love brand. Oamenii ne scriu ca sa ne felicite cand are succes, ne incurajeaza atunci cand ne e mai greu. In plus, Summer Well nu mai e doar un festival, e o comunitate. Am auzit un comentariu anul trecut la festival: “Ii stiu din vedere pe multi dintre cei care-au venit anul asta la festival, dar nu i-am vazut niciodata pe toti in acelasi loc”.
Summer Well de-acum inainte
Ne-ar placea sa reziste in viitor. Este o piata cu multe provocari. Evolutia festivalului depinde exclusiv de interesul pe care i-l arata publicul. Dar daca oamenii sunt interesati, atunci Summer Well va deveni o platforma de comunicare gandita in jurul culturii alternative, care va avea un eveniment central - festivalul - care sa le dea ocazia celor interesati sa se intalneasca. Ne mai dorim sa-l transformam intr-o sursa de informare si intr-o sursa de inspiratie. Planuim sa ne extindem activitatea online, vrem sa organizam cursuri in jurul festivalului, sa ajutam artistii romani sa se promoveze prin intermediul lui etc.
Alte proiecte Livada
Pe unele dintre ele le-am amintit la inceput. In aceasta perioada ne-ar placea sa stiti de Orange hot spot, care e un spatiu dedicat 4G pe partia Clabucet din Predeal, un loc in care pasionatii de schi au acces la tehnologie chiar pe partie. Ca sa gasim si legatura cu subiectul articolului, avem la Predeal si muzica de la Summer Well. Si in curand se pare ca vom avea si zapada...