Puterea sta in tastele cititorului

Puterea sta in tastele cititorului

"Sa citesti" e poate cel mai bun sfat pe care un adult il poate da unui copil. Cel putin in cazul meu asa a fost. Sa citesti mult si dupa un timp sa incepi triezi, sa nu mai citesti chiar orice. Asta vine cu varsta, ma gandesc. Si cu un pic de ajutor din exterior. Si in ziua de azi se gaseste. Ajutor, adica. Chiar aici, in vecinatatea online-ului, la un click distanta, vorba aia. Pe Booktopia.ro, unde scriitori si romanele lor sunt personaje secundare. Cititorii sunt la putere, peste 4000 mai exact. O retea sociala prietena cu cititul, vorbele si parerile, care sunt, de cele mai multe ori, bune. Cel putin asa mi-a spus Alexandra Rusu si eu am crezut-o din prima. De ce? Pentru ca e unul dintre oamenii de baza de acolo dintre booktopieni, aceasta specie de cititori care isi exprima parerile despre carti online. Povestea unui club literar care creste si nu se mai opreste, care trece si de barierele online-ului, o puteti citi mai jos, desigur, spusa de Alexandra.

Ideea
Exista o preistorie a ideii de Booktopia, care s-a numit "Lecturi bune" – o prima incercare de a conecta oameni si carti, construita pe tiparul Good Reads. A fost mai degraba un proiect-test, pe care noi, echipa actuala, l-am primit "mostenire". Am incercat sa lucram pe scheletul acela, dar ne-am dat seama rapid ca vrem si ca putem face mai mult decat un semi-forum despre carti. Ne-am concentrat pe ideea de platforma tip rizom, cu continut generat de utilizatori: un spatiu de exprimare cat se poate de democratic pentru cei care citesc mult, vor sa vorbeasca despre carti si cauta recomandari bine calibrate pe profilul lor. Partea de retea sociala a venit atunci cand am reusit sa contracaram sindromul Vegas ("What happens in Vegas, stays in Vegas") - vrem ca ceea ce se intampla in online sa nu ramana in online, sa razbeasca in realitatea imediata, sa schimbe calitatea si cantitatea lucrurilor pe care le citim. Si am reusit intr-o oarecare masura, atat prin organizarea interactiunii (pagini de fani, grupuri tematice, retele de prieteni), cat si prin proiecte speciale, construite in jurul ideii de citit social: Citeste pentru doi, Maratonul de Citit Caritabil.

Ideea-nucleu a retelei, de la care am plecat acum doi ani si care este imuabila, este cea de a da cuvantul cititorului. Spatiul de discutie publica in jurul cartii pare prin definitie unul elitist, alcatuit din opinii autorizate: ale criticilor, editorilor, jurnalistilor – ei sunt cei care-si dau cu parerea despre carti in spatiul public. Booktopia vine nu neaparat ca o alternativa, ci ca o completare necesara: este platforma pe care se pot exprima cititorii pasionati neprofesionisti, intr-un mod sistematic, structurat, generator de statut. In Booktopia se coaguleaza opinia despre carte a celor care chiar o cumpara, nu a celor care ii directioneaza ce carti sa cumpere. Prin urmare, nu este o platforma de marketing si nu este afiliata nici unui jucator din industrie. Mai multe despre lucrurile in care credem si cele in care nu credem gasiti in Manifestul Booktopia.

Echipa
Echipa Booktopia e foarte pestrita – o intalnire cu scantei intre oameni tehnici cu viziune, romancieri, poeti si muzicieni wanna be, antreprenori creativi si soareci de biblioteca, cateodata toate-intr-unul.

Bogdan Stanciu este omul care m-a convins sa las in urma o meserie conservatoare, dar pe care o iubeam, cea de editor de carte, si sa intru in no man’s land-ul online-ului, dupa ce mi-a povestit cum a facut turul Patagoniei pe motocicleta. Bogdan a fondat firma Bit-Soft, acum 20 de ani.

Dan Niculae, om de marketing si alpinist, are tipul de creativitate informata care-l face sa intoarca ideile ca pe clatite – lui i se datoreaza mare parte din organizarea continutului booktopic si din aplicatia de mobil pe care o vom lansa in 2014.

Lucian Ilie a fost matematician, fizician, economist, iar in zilele noastre este programator, si inca unul care scrie – bine - poezie.

Marcia Marin a studiat hindusa, a fondat Bibliobuzz, canta Janis Joplin, citeste chestii de mare finete si le cauta-n coarne booktopicilor, cu continut ales pe spranceana si moderare empatica.

Macrina Abalaru a studiat publicitatea si a facut proiecte indraznete, printre care un start-up remarcat de Microsoft. Este cel mai talentat graphic designer cu care am lucrat si nu se sfieste sa foloseasca creionul si hartia.

Eu am fost editor si cronicar de carte, am lucrat la Editura Humanitas, apoi am construit Strada Fictiunii la Editura All (o colectie de literatura). Dintre scris si citit, ca forme de libertate, in ultima vreme as alege scrisul.

Etape
Etapele au fost arse rapid, din septembrie pana in noiembrie 2011: concept, specificatii tehnice, strategie si design, totul in 3 luni. Asta a fost versiunea beta. In 2012, dupa ce am invatat "pe viu", am refacut intreaga structura, dupa formula: news feed personalizat (afisarea informatiei relevante doar pentru tine, in functie de prieteni, categorii de interese, carti preferate etc.), profil, biblioteca virtuala, grupuri de discutii tematice, pagini de fani pentru companiile din industria cartii si domeniile asociate. Tot in 2012 am lansat si "paralele", un sistem de loialitate care iti rasplateste activitatea in retea, pe care ne propunem sa-l dezvoltam in directia unei monede virtuale.

Promovare
Booktopia a crescut fara aditivi, adica fara nici un fel de promovare platita. Principiul cel mai sanatos pentru retea este de a creste prin activitatea membrilor, care isi invita prietenii sa li se alature. Ne-am mai promovat prin bartere, parteneriate si proiecte speciale – "Citeste pentru doi" a adunat peste 700 de cititori-voluntari in orfelinate si adaposturi pentru copii defavorizati.

Momente importante
Prima varianta a site-ului si-a atins limitele destul de repede, adica in 6 luni. Nu ne-a luat prin surprindere, lucram deja la versiunea noua, in care, dupa ce am implementat-o, interactiunea a explodat.

Cititorii romani
Cititorii romani sunt vorbareti. Avem in jur de 13000 de carti introduse de utilizatori si 2000 de recenzii personale in retea, iar pe marginea lor se starnesc zilnic discutii. In Booktopia se poate posta si muzica legata de o carte, deci sunt multe postari "de stare", ca si pe Facebook. Alte categorii de postari ar fi cele informative (evenimente, reduceri etc.) sau de tip "scouting" (Ce sa citesc in continuare? Sa cumpar aceasta carte?). Ceea ce am remarcat este ca discutiile sunt mai degraba "pozitive", bazate pe recomandari sau preferinte comune, decat critice sau in contradictoriu. De asemenea, nu am fost niciodata fortati sa moderam discutii din cauza proastelor maniere ale vreunui booktopic, deci nu putem scrie un "ghid al nesimtitului" pe net.

Booktopicul ideal
E ca intrebarea cu barbatul ideal. Nu avem un portret-robot. Booktopicul ideal e cel caruia ii este util site-ul. Altfel, booktopicul "tipic" este de fapt booktopica, are intre 18 si 25 de ani si e mare amatoare de fictiune. Asta nu inseamna ca nu avem pasionati de filozofie si stiinte politice sau amatori de fantasy-uri, ca sa numesc alte doua categorii frecventate. Si o dezvaluire in premiera: cel mai tanar booktopic are 12 ani, iar cel mai experimentat, 65.

Cele mai discutate carti
Se vorbeste mult despre saga-urile fantasy, literatura japoneza, cartile de dezvoltare personala si psihologie. Ca autori, in ultima saptamana au fost mentionati Leonard Cohen si Carlos Ruiz Zafon, iar printre cele mai comentate postari s-a numarat una legata de "Cartea rosie" a lui Carl Gustav Jung.

Cum creste
Ne-a ajutat mult feedback-ul, in special cel primit chiar de la utilizatori. Avem parteneri de nadejde in edituri (Humanitas si Humanitas Fiction, Univers, All, Litera, Baroque Books and Arts) si librarii (Carturesti), carora li se adauga Infocarte, catalogul online al cartilor publicate in Romania, de pe care booktopicii isi pot importa titluri direct pe rafturile din retea.

Monetizare
Pana la finalul acestui an, ne-am aflat inca in perioada de investitie. Scopul a fost sa crestem comunitatea si sa nu incercam sa monetizam prematur. Pentru 2014, am elaborat mai multe scheme de promovare digitala integrata si targetata, de interes in primul rand pentru companiile din industriile culturale, dar si pentru orice brand care doreste sa se asocieze cu cartea. Avem in plan mai multe proiecte speciale de online/offline, care pot functiona pe baza de sponsorizare, iar la capitolul utopii, speram ca paralele booktopice sa se bata candva cu leul. :)

In viitor
Pe Booktopia, media de varsta este in jur de 20 de ani, deci avem viitorul in fata. Mi-ar placea sa devina o platforma din ce in ce mai activa social, care sa schimbe regulile din industria cartii si sa ajute la reglarea pietei. De asemenea, sper sa-si atinga scopul educativ si sa inceapa sa fie folosita ca instrument in scoli, licee, facultati, pentru ca are acest potential.

Alte proiecte
Am publicat o prima proza in volumul "De la Waters la Similea: oameni cool despre cartile lor", de la Editura Humanitas, lansat in aceasta toamna. Si mai am pe desktop o poveste pentru copii-adulti; sper sa-si gaseasca anul viitor ilustratorul, aviz celor care stiu sa deseneze personaje suprarealiste, recalcitrante si hipernasoase. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related