Spasibo, Paul Criveanu (COO, DDB Russia), care si-a trecut adresa in semnatura si ne-a dat ocazia sa mai spunem cu voce tare ceva in rusa. E amuzant sa zici in birou strada Prechistenka, strada Prechistenka, ulitsa Prechistenka. Dar sa pronuntam cat avem ocazia, pentru ca viata de publicitar expat vine cu noi cuvinte amuzant de pronuntat odata la cativa ani.
Cateva cuvinte despre Paul
Salutare. Lucrez in publicitate de vreo 18 ani, am inceput la LB, apoi la DDB in Bucuresti, am continuat la DDB Budapesta si apoi DDB Moscova. Daca este sa ma laud cu ceva, cel mai mult ma mindresc cu oamenii nemaipomeniti cu care am avut sansa sa lucrez in diverse locuri. E poate o banalitate, dar asta este chestia care imi place cel mai mult in mica si colorata noastra lume publicitara.
Decizia de a pleca la o agentie din afara
Am plecat din tara acum aproape 13 ani, cind lucrurile abia se asezau in industria romaneasca. Tin minte ca, dupa experienta acumulata la LB si apoi la DDB, mi-am dorit dintr-o data foarte tare sa lucrez intr-o alta tara. Motivul principal a fost acela ca am simtit ca am mai multe si mai rapid de invatat in alta parte. Trecerea timpului a incetosat detaliile, dar nu tin minte sa fi avut mari contra-argumente, as zice ca mai degraba am mers inainte cu inocenta de catir :)
Drumul pana la primul job intr-o agentie straina
Odata decis sa plec, am inceput sa caut un job in reteaua DDB, unde aveam deja o tona de cunostinte si era astfel traiectul cel mai probabil. La vremea aceea nu exista o functie HR regional, asa ca totul se baza pe cunostintele personale.
Asa ca am vorbit cu absolut toata lumea pe care o cunosteam, spunindu-le ce stiu sa fac si care este visul meu in continuare. Au fost la inceput citeva interviuri care nu au dus la nimic concret, afara de niste excursii placute in tarile respective. Pina la urma am mers la un interviu cu DDB Budapesta, si mi-au placut dintr-o data si echipa, si agentia, si clientul, asa ca practic m-am hotarit pe loc. Toata cautarea asta a durat vreo jumatate de an cu totul, asa ca am avut nevoie de suficienta rabdare.
In acest proces destul de alambicat, cel mai mult m-au ajutat oamenii cunoscuti, si apoi desigur experienta si performanta anterioara.
Exista un ‘cel mai bun moment’ pentru o astfel de schimbare?
Este destul de greu de raspuns la intrebarea asta. Cum am plecat eu, spre exemplu, pe pozitie de client service, aveam cu siguranta nevoie de experienta anterioara. Talentul creativ, pe de alta parte, cred ca nu are neaparat limitarea asta.
Dupa mine, experienta strainatatii este oricum benefica, iti deschide ochii si relativizeaza anumite lucruri in sensul bun, incepi sa apreciezi mai bine niste lucruri de acasa si apoi sa vrei sa le schimbi pe (multe) altele. Cind esti la inceput, esti mai flexibil, asa ca poate inclin sa zic ca e mai bine si poate mai usor sa iti incerci puterile cit mai devreme.
Definitiv vs. temporar
Am plecat din tara singur si intre timp am o familie, cu tot cu doua fetite irezistibile. Ne-am obisnuit sa ne simtim cel mai bine bine acolo unde ne aflam in fiecare moment (i.e. rolling stones), asa ca mai degraba vom tot umbla. Asta nu exclude o revenire temporara in tara, dar nu este destinatia numarul unu si acest pas ar avea pre-conditia unui job interesant.
Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara
In cazul meu, a fost o experienta mai bogata, cred ca am ajuns sa invat mai repede, mai mult si mai bine decit as fi facut-o daca ramineam acasa.
In afara de asta, poate cel mai definitoriu aspect pentru lucrul in strainatate este momentul in care realizezi ca nu mai ai o legatura naturala profunda cu tara in care lucrezi: stirile locale, politica locala te ating mult mai putin, intr-un fel mai dezangajat si mai superficial. In latura cealalta, devii adesea capabil sa observi lucruri pe care localnicii nu le vad, prea obisnuiti sa ia lucrurile asa cum sunt.
Lucruri bune si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Cel mai misto lucru de departe (si, as adauga, la vremea aceea cu totul neasteptat) a fost intilnirea cu Dora, care intre timp a devenit sotia mea. Am plecat burlac convins si m-am trezit cu o familie - asa ca am invatat sa nu mai iau prea in serios obiectivele de viitor, sa las mai degraba lucrurile sa curga dupa cum le este firea.
Lucruri nasoale si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
As puncta aici distanta fata de anumiti oameni importanti din viata mea de dinainte de plecare. Poate este naivitate sau un fel de optimism care m-a facut sa cred ca vom ramine la fel de apropiati cumva, dar lucrurile nu s-au intimplat mereu tocmai asa. In balanta, am si niste exemple bune, sunt citiva oameni la care tin al naibii de mult si cu care ne putem vedea rar si bucuria este la fel de adevarata ca si cum nu ne-am fi vazut doar de o saptamina.
Avantaje cand lucrezi in afara Romaniei
As zice ca este provocarea permanenta, zilnica a existentei intr-o lume si o cultura care nu este a ta. In industria noastra, mi se pare ca mixul asta este datator de o energie aparte, pe care nu o poti experimenta neaparat stind acasa.
In plus, este si presiunea de a invata limba locala, ca sa te intelegi mai bine atit cu colegii, cit si cu tanti de la magazin. Nu toata lumea e gata sa faca efortul asta, dar dupa mine e o sansa superba si foarte la indemina de a patrunde intr-o lume cu totul noua; ca sa nu mai zic ca, fiind noi oameni de comunicare, si asta fiind materia noastra prima, nu te cearta nimeni daca intelegi nuantele de sub un copy reusit :)
Dezavantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Chestia cea mai dificila este conditia de nomad: stii ca nu ai sa ramai in locul asta mai mult de citiva ani, trebuie sa te obisnuiesti sa traiesti in conditia de “om ne-asezat”. Trebuie sa iti faci mereu prieteni noi, si ei sunt adesea trecatori, unii vin, altii pleaca, si lucrul asta nu e tocmai usor.
Cateva cuvinte despre DDB Russia
Avem 115 angajati, suntem in 2013 cam la paritate cu Saatchi pe locul 3-4 in piata din punctul de vedere al premiilor. Cultura de organizatie a fost mereu una de mare familie, nu ne-am pierdut niciodata vremea cu luptele politice din interior, ci mai degraba am tras cu totii in aceeasi directie – ceea ce mie unuia imi place foarte mult. As zice ca suntem o agentie in plina transformare creativa, in ultimul an am trecut printr-o perioada de improspatare serioasa a echipei in toate compartimentele. Anul acesta am cistigat pitch-ul pentru Tele2, al patrulea operator mobil din Rusia si pentru care ne-am luptat vreme de mai bine de doi ani(!), avem un portofoliu creativ din ce in ce mai bun si as zice ca sunt optimist in ceea ce tine de 2014.
Legat de potentialii angajati romani, exista in Rusia o limitare legala (avem o cota de amploaiati straini pe care o firma ii poate angaja), dar comunitatea romaneasca la Moscova este in crestere, suntem peste 150 de membri in grupul de pe Facebook, din ce in ce mai multi in publicitate, asa ca usile sunt in principiu deschise.