[AdLife] Mona Opran (Saatchi & Saatchi): Cel mai cool exercitiu de intelegere a produsului a fost cand am lansat primul mall din Romania

[AdLife] Mona Opran (Saatchi & Saatchi): Cel mai cool exercitiu de intelegere a produsului a fost cand am lansat primul mall din Romania

In unele cazuri fericite, carierele isi aleg oamenii potriviti. Mai ales daca acestia nu se agata cu disperare de un drum pe care considera ca ar trebui sa mearga. Mona Opran este una dintre persoanele pe care advertising-ul a ales-o. Nu incepem o poveste despre printese cu stele in frunte, ci despre parcursul unei aventuriere. Primul ei job a fost intr-un domeniu cat se poate de paralel cu publicitatea, dar asta n-a impiedicat-o sa faca, la momentul potrivit, o schimbare spre ceva ce i se parea interesant. Ca mai toate povestile de succes, si aceasta este scrisa de o minte deschisa si neobosita.

Mona Opran si-a inceput cariera in advertising in anul 1996, in cadrul companiei 141 Romania, departamentul de BTL al Saatchi & Saatchi. Intre 1997-2000, a facut parte din echipa agentiei D’Arcy, unde a gestionat proiectele IMP din Romania, Bulgaria si Macedonia desfasurate de Procter&Gamble, Connex si Kraft Foods. Dupa ce a ocupat pozitia de Marketing Manager la Bucharest Mall, Mona Opran a revenit la D’Arcy in pozitia de director IMP. In 2005, ea a creat Saatchi & Saatchi X , iar in 2007 a devenit Managing Director al Saatchi & Saatchi si Saatchi & Saatchi X. Din 2013 e COO al grupului.

Copilaria mi-am petrecut-o in Intorsura Buzaului, un loc fermecator in varf de munte, in care iarna erau -35° si vara “venea intr-o joi”. Am facut DE TOATE: gimnastica, atletism, tir, recitari, dansuri, carting, orientare turistica, prim ajutor … toate cu antrenamente si concursuri regionale si nationale. Nu am fost niciodata foarte competitiva, ci mai degraba curioasa, m-am jucat mult, am citit mult. Ah, am si cantat intr-o formatie de muzica usoara – “TIC-TAC” :)

Nu-mi aduc aminte sa-mi fi dorit o meserie anume sau sa am un tel maret, ca de exemplu sa schimb lumea.

Liceul a fost perioada in care m-am revoltat! Impotriva invatatului, impotriva muntilor de cartofi de la cantina, impotriva bunului simt, a parintilor si profesorilor si a oricarei forme de autoritate, impotriva CC Catch si a abstinentei.

Cand eram in facultate era mult mai tarziu, deja matura, single parent, stiind exact ce vreau cu un foarte mult drive de a reusi si cu o mare frustrare pe ne-invatatul din liceu :)

Ma simt tanara tot timpul si ma simt batrana atunci cand sunt obosita.

Am luat primul salariu de la Spitalul Judetean Sfantu Gheorghe, unde am lucrat in obstetrica-ginecologie / sala de nasteri. Cu banii primiti mi-am cumparat primele mele manusi de piele si discuri pentru pick-up-ul meu vechi.

Am decis sa ma angajez in publicitate pentru ca am ajuns intr-un punct de cotitura in viata mea; prietenii mi-au spus “advertising would suit you”. Nu stiam ce inseamna asta, dar am venit “in lumea larga sa-mi caut norocul”.

Primul job in publicitate a fost la Saatchi & Saatchi / 141, unde eram Account Executive. Am avut mari probleme sa ma ajustez stilului de project management din industrie. Veneam din sala de operatii, unde lumea se agita cand era o problema de viata si de moarte, si nu intelegeam de ce ne dam cu totii peste cap pentru o anume culoare din pantonar. Acolo am invatat insa valoarea comunicarii si magia relationarii.

Prima mea campanie a fost un program destinat farmacistilor pentru brandul Saridon, a fost fun, am trainuit oameni, am supervizat in tara, am facut serpisori de aur, am pus chiar o promotie pe TV…

Pana acum, cele mai bune campanii la care am lucrat sunt

- Programul educational Always. Este unul dintre cele mai complexe proiecte de educare asupra problemelor pubertatii din Romania, cu un impact incredibil in viata fetelor din toata tara. Am inceput acest program acum 16 ani, l-am trait, l-am crescut, l-am pornit si in Bulgaria si Macedonia si mi-a deschis apetitul pentru comunicare sociala

- METRO Touch – o initiativa care s-a transformat in cel mai mare proiect de e-couponing din Romania; un proiect care permite personalizarea ofertelor METRO pana la unic utilizator de card; un proiect cu un mare potential de folosire a bazei de date pentru a castiga un avantaj in TT

Proiectul care nu mi-a iesit (desi tare mi-as fi dorit) ar fi mai degraba un cont intreg, cu un potential fantastic, pe care nu am reusit sa il miscam … bineinteles ca nu voi spune cine, inca mai am speranta :)

Ca sa inteleg mai bine ce am de facut pentru un client, am mers pana la a…well, cel mai cool exercitiu de intelegere a produsului a fost cand am lansat Bucuresti Mall – primul mall din Romania. Nimeni nu stia ce este un mall, nici chiar noi, care eram platiti sa ii facem promovare. Am plecat intr-o excursie in Turcia sa vizitam mall-uri si sa facem shopping. A fost genial!

Apucaturile de publicitar se manifesta cand caut conexiuni si incerc sa cladesc pe o informatie din jurul meu, chiar daca sunt cu copiii mei.

Cel mai bun sfat pe care l-am primit de la un publicitar a fost “Be INTERESTED and INTERESTING” – Alana Perez.

O lectie pe care am invatat-o pe calea cea grea a fost ca nu toti oamenii plac toti oamenii si, chiar daca pana la urma “binili invinge”, asta nu vine intotdeauna usor.

Am ramas in Romania pentru ca am avut incredere ca noi putem dinamiza generatiile care vin, ca avand acces la atat de multe informatii interesante putem da mai departe macar putin. Se intampla foarte multe lucruri gresite in societatea noastra si eu ma simt la fel de resposabila ca oricine sa las ceva in urma mea.

Uneori ma enerveaza publicitatea romaneasca pentru ca este condusa de teama. Iar teama duce la mediocru.

Cred ca ne-ar fi mai bine tuturor in domeniul asta daca am seta corect asteptarile, mizele si am lupta pentru bataliile care merita.

Ma uit la juniorii de acum si ma gandesc ca exista oameni care cred, care au spirit de antreprenor, care au pasiuni si care vor sa faca ceva special; faptul ca ei doresc sa intre in industrie si apoi devin dezamagiti de realitate e un semn foarte rau pentru industria noastra overall.

Sper sa lucrez cat mai des pentru clienti care au un scop precis, declarat si sunt consecventi pe acest scop si cat mai rar pentru clienti care sunt reactivi, defensivi si care nu au curaj sa isi asume rolul lor in procesul de decizie.

Brand-ul strain care comunica pe gustul meu e Red Bull, iar cel romanesc e Guerrilla.

O campanie buna e una care genereaza o reactie: razi, te pune pe ganduri, te face sa vorbesti despre ea, te face sa admiri compania care si-a asumat-o.

Campaniile mele preferate sunt:

TV: poate Levi’s - 501 Latex Condom, poate IKEA - Lamp, Guinness - Surfer, Stella Artois - The Last Wishes of a Dying Man.

Outdoor: The Weather Network – Told you so. Un exemplu foarte vechi, care mi-a ramas in minte, un exercitiu cool de proof of performance.

Digital: Intel - Beauty Inside. Superb, true to the brand, foarte insightful.

Ambient: Samsung Life Insurance – Bridge of Life. O idee simpla, executata asa cum trebuie, care a schimbat in bine viata oamenilor din Seoul.

Integrat: Dove - Real Beauty, care a inceput in 2004 si a continuat extrem de interesant si contextualizat de atunci (beautiful imperfections, beauty pressure, media distortion on beauty, evolution, sketches etc). O campanie care atinge tabuuri intr-un mod autentic si ne incurajeaza sa ne simtim bine cu noi insine.

Pe langa job, mai fac si… Sa reformulez: “pe langa familia mea mare si minunata mai fac si job … si cam atat”
Weekend-ul e momentul in care pot sa stau cu ai mei si, daca am noroc, sa citesc, sa gradinaresc, sa ma duc la film, sa ies seara in oras cu prietenii.
Cartea pe care am recitit-o de mai multe ori cand eram mai mica era “La Medeleni”; acum oferta este atat de mare, cartile, revistele, articolele sunt ATAT de multe incat nu ma gandesc la recitit.
Ah, imi plac atat de multe melodii, de atat de multe feluri, am un top 10 care devine usor top 20 si apoi to 100 :))
As revedea oricand filmele Gladiator, Love Actually, The Hours, Finding Nemo, House of Spirits, Fiddler on the Roof… 
Nici nu se pune problema sa stau legata de un serial, nu am timp.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related