Si underground-ul are casa lui

Si underground-ul are casa lui

Ca mai toate ideile bune, o cooperativa urbana a luat nastere pe nepusa masa. Ideea acestui locsor al underground-ului romanesc s-a infiripat prima data in mintea Cristinei Hurdubaia, care l-a dezvoltat, cu ajutorul altor oameni de bine, in ce este astazi: o platforma aratoasa, anti-mainstream. Echipa COOPerativei Urbane este foarte transanta in ceea priveste compromisurile: a decretat disparitia lor din lumea pe care o conduc. In rest, toate bune: muzica, filmele, spectacolele de teatru si, in general, subiectele care tin de industriile creative isi gasesc toate locul pe site-ul care, de luna aceasta, are si o noua infatisare.

Un interviu pe mai multe voci, despre cum sa nu te abati de la ce ti-ai propus, compatibilitate, echipa si proiectele ei (care nu-s putine), in cele ce urmeaza:

The Big Idea
Ideea platformei mi-a venit intr-o buna zi, hodoronc-tronc, cand mi-am dat seama ca nu gasesc pe nicaieri un site cu tot ce misca in zona de cultura urbana din, atentie, underground - nu din mainstream. Intre timp, au mai aparut si alte platforme, atunci insa ori nu erau, ori nu le stiam eu. Mainstream-ul era peste tot, e peste tot, mainstream-ul nu ma /ne interesa si nu ma/ne intereseaza, in continuare. Ideea, in mare, era si este de a crea o comunitate underground, asta mi-am dorit, asta ne dorim cu totii acum.

Nu ne-am propus nimic, pentru ca viata ne-a invatat ca planurile de acasa nu se potrivesc niciodata cu cele din targ. Si atunci am zis asa: facem si vedem pe urma ce si cum. A fost doar pura pasiune, iar in pasiune nu e loc de strategii.

Echipa
Hurdis e comandantul nostru de detasament :) Ea coordoneaza, ea centreaza, ea e cea care stie ce si cum. Hurdis e de fapt Cristina Hurdubaia, un jurnalist cu 20 de ani de presa in spate, care impleteste foarte bine presa de investigatii cu reportajele si cultura urbana. In acelasi timp face si PR pentru diverse trupe precum Subcarpati, Vita de Vie, Suie Paparude si ne oprim, ca ar trebui sa scriem pana maine dimineata :) Desi face PR in zona de cultura urbana, a refuzat sa faca PR si pentru COOPerativa Urbana, pentru ca a avut si are ambitia de a lasa proiectul sa creasca organic. A fost un pariu cu ea insasi si se pare ca e pe cale sa il castige.

Ceilalti cooperativisti au un rol bine definit:

Cristi Dumitrescu e cel care se ocupa de tot ce inseamna tehnic: bannere, etc, daca nu ar fi el, nu stiu ce ne-am fi facut. In viata “reala”, lucreaza ca voice-over la Digi 24.

Bogdan Serban e responsabil cu muzicile de la noi din tara. El este realizatorul emisiunilor Guerrilla Logout si Guerrilive la Radio Guerrilla.

Alexandru Anghel e seful pe muzicile de la ei din tara. E tot din echipa Guerrilla - Logout si Guerrilive.

George Mihalcea, de la acelasi Radio Guerrilla, e specialistul nostru in filme. La Guerrilla se ocupa de stiri.

Cristofor Lazarescu, fotograful nostru de serviciu

Marius Miclea ne gazduieste domeniul si ne ajuta cu tot ce e legat de IT.

Colaboratori
Deocamdata nu avem colaboratori, insa am fost contactati in ultimul timp de studenti de la Jurnalism. Din 2014, ne-am hotarat sa gasim colaboratori care sa se ocupe de cate ceva punctual, acum suntem in proces de selectie. Chiar maine urmeaza sa ne intalnim cu niste studenti de la jurnalism - Universitatea Bucuresti.

Evolutie
De impotmolit nu s-a impotmolit, Slava Domnului, caci a avut grija Hurdis sa traga de noi non-stop. De crescut, a crescut de mai multe ori. In functie de subiect. Ultimul subiect care a avut super succes a fost despre o platfoma de filme romanesti lansata recent in Romania. Ne-am trezit cu 20.000 de unici intr-o singura zi si peste 8000 de like-uri la material, in cateva ore. Pagina de FB a crescut, de asemenea, cu 1200 de like-uri in 2 zile. Singura, fara PR, dupa cum bine precizam mai sus. Si au mai fost si altele, ceva mai mici.

Subiecte
E simplu. Tot ce inseamna cultura urbana si n-are legatura cu mainstream-ul, in special, cand e vorba despte muzica. Acceptam altceva doar daca e vorba despre filme si teatru. In rest, nu. Nu o sa vedeti stiri despre Delia Matache sau trupa Cargo niciodata la noi. Sau despre evenimentele de la Opera. Nu suntem compatibili, pur si simplu. In rest, sa fie si balet, si fotografie, si street art, si orice are legatura cu arta, doar underground sa fie.

Fiind o platforma despre cultura urbana, nu prea e cazul de obiectii. A fost intr-adevar un interviu cu un artist din zona underground, dar preferam sa nu dam nume – care a spus, pe buna dreptate, ca la noi nu se mai dau bani pe albume, toti prefera sa le ia gratis de pe net. Si din cauza asta, artistii sufera. Reactiile fanilor au fost dure si nejustificate, zicem noi. Pentru ca asta e realitatea, de ce sa ne ascundem dupa deget?

Cititorii lor
Vin dintr-un mediu intelectual, ceea ce ne bucura foarte mult. Nu avem muzica comerciala, nu ne iubeste toata lumea, ceea ce e perfect pentru mica noastra comunitate underground.

Cat despre feedback, cineva ne-a spus ca n-ar fi rau un calendar cu evenimente, pentru ca el intra la noi pe site mereu sa le caute. Si ca le vrea pe site-ul nostru tocmai pentru ca nu amestecam mainstream-ul cu underground-ul, asa cum fac multe site-uri de cultura urbana. Si am facut un calendar, care momentan lipseste, pentru ca incercam sa il imbunatatim. In rest, facem cam de capul nostru. Daca primim si alte sugestii compatibile cu proiectul nostru, cu mare drag le punem in practica.

Promovare
Daca nu era Facebook, avand in vedere ca noi nu ne promovam deloc, nu era bine :) Cam 80% dintre cititori vin acum direct de pe Facebook. Fara sa platim vreun leu pentru promovare, asa cum fac multi. Pentru ca pentru noi, nu e o afacere. Are Hurdis o vorba - cine nu are pasiuni, sa-si cumpere.

Monetizare
Pfoaa, la intrebarea asta putem raspunde abia peste un an. Pana acum, nu am castigat niciun leu din proiect, pentru ca nu ne-am gandit la asta. Abia acum ne-a cautat cineva sa ne propuna un parteneriat pe bani. E posibil ca din 2014 sa incepem sa punem taxe pe bannere, nu am decis inca exact. Publicitate nu avem, tot deocamdata. Mai vedem, ne mai sfatuim. Ne-am gandit sa incepem sa organizam evenimente sub ciuperca COOPerativa.

Parteneriate
Multe, foarte multe, pe cuvant. Cererile vin de la ei, nu de la noi. Avem si pe zona de film, si pe muzica, si pentru expozitii sau cu institutii gen Muzeul Taranului ori Cinemateca Romana, cu festivalurile de muzica, de film, si tot asa. Criteriile sunt pretentioase, repetam, cand este vorba despre muzica. Ziceam si mai sus - nu sunt din zona underground, nu ne intereseaza. Refuzam destule parteneriate, dar speram ca oamenii inteleg ca noi nu iesim din zona noastra de confort. Cine intelege bine, cine nu intelege bine. Si da, daca ar veni cineva din zona mainstream sa ne propuna un parteneriat pe bani, am refuza categoric.

Trafic
Depinde de luna. Intre 3000 si 30.000. Depinde de subiecte. Nu stim, depinde... si de cine da share la subiecte, cum a fost cu un subiect la care a dat share Victor Rebengiuc, de exemplu, si de la el s-a impanzit tot Facebook-ul. Traficul nu ne-a interesat in mod deosebit, recunoastem.

In viitor
Peste 5 ani speram sa fie un brand. Doamne ajuta :) Ne-am propus sa scriem de 100 de ori mai mult decat pana acum.

Avem si o COOPerativa Traditionala, acum lucram la Radio COOPerativa Urbana, care o sa fie un radio online cu muzica alternativa, si mai lucram la COOPerativa Turistica. Mai avem un proiect, dar deocamdata e secret :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related