Cand devine prea greu sa gasesti un mix bun in publicitatea romaneasca, trebuie sa iti largesti orizonturile. Creative Group Head la Saatchi & Saatchi Moscova, Theodor Sandu a gasit in strainatate cateva dintre lucrurile care in Romania erau tot mai rare cand a plecat: curaj si bugete care inspira.
Cateva cuvinte despre autor
Lucrez de aproximativ 10 ani si am trecut prin diverse companii, mai mari sau mai mici. Am inceput la Brands&Bears, unde am invatat abc-ul publicitar de la Cristian Bulfinschi. A urmat GMP, unde am avut onoarea de a lucra alaturi de Emilian Arsenoaiei si o intreaga echipa de staruri: Corina Bacanu, Mihai Botarel, Daniela Nedelschi, Gabi Lungu, Liana Popa. Ce vremuri! Capitolele urmatoare au fost Leo Burnett, DDB si acum Saatchi Moscova. In tot acest timp au tot fost premii mai mari si mai mici, mai locale, mai internationale, petreceri, crize de nervi. Tot tacamul publicitar.
Decizia de a pleca la o agentie din afara
Dupa cativa ani de facut lucruri pe la noi m-am hotarat sa vad cum se face treaba si pe alte meleaguri. O pura curiozitate profesionala. Nu a fost planul meu in momentul in care am intrat in publicitate, a venit natural dupa o vreme. Mai ales dupa o lunga vreme de criza, cu bugete inexistente si clienti panicati.
Drumul pana la primul job intr-o agentie straina
In momentul in care m-am hotarat sa plec din tara am trimis o mie de mailuri catre cele patru zari. Au fost cateva discutii, dar nu s-a legat nimic la inceput. Apoi am plecat intr-o incercare de an sabatic prin America centrala. Dupa 4 luni de vacanta am primit o oferta de la Saatchi Moscova, iar dupa alte doua luni de birocratie mi-am inceput aventura moscovita. Trebuie sa recunosc ca e destul de tare sa stai intins pe plaja si sa primesti o oferta de munca din strainatate. As zice ca portofoliul este cel mai important lucru pentru a-ti gasi un job. Oriunde. Ok, ok, si un pic de noroc…
Exista un ‘cel mai bun moment’ pentru o astfel de schimbare?
Nu. Cred ca trebuie sa pleci atunci cand vrei sa pleci. Cand simti ca vrei ceva nou, cand simti ca incepi sa te blazezi, cand inca mai vrei sa inveti. Important este sa stii ce iti doresti de la acesta plecare.
Definitiv vs. temporar
Normal ca imi doresc sa lucrez la agentii din ce in ce mai bune. Orice creativ isi doreste asta. Doar ca, in ultima vreme, asta nu exclude Romania. Daca ne uitam la rezultatele de prin festivaluri, agentiile romanesti suna super apetisant.
Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara
Ca e foarte, foarte bine sa ai un Art Buyer competent in agentie.
Lucruri bune si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Faptul ca dupa 6 luni de munca am fost promovat cu siguranta bifeaza la “lucruri bune si neasteptate”. Au mai fost tot felul de alte lucruri bune in tot acest timp: premii castigate, pitch-uri la fel de castigate, clienti fericiti. Happiness all around. A, sa nu uit, l-am intalnit, si filmat, pe Dan Petrescu.
Lucruri nasoale si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Nu ma asteptam sa ajung sa urasc luna martie. Acum o fac. Din suflet. Atat de lunga e iarna moscovita.
Avantaje cand lucrezi in afara Romaniei
In Rusia esti expus la bugete mult mai mari decat in Romania. Pentru creativi asta inseamna regizori mai buni, fotografi mai experimentati, studiouri mai tari.
Dezavantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Faptul ca nu vorbesti limba poate fi frustrant pe alocuri. Mai ales cand limba este rusa, pe care stii ca nu o vei putea invata niciodata, nici macar fortat.
Ce trebuie sa stim despre Saatchi & Saatchi Moscova
Saatchi Moscova are in jur de 120 de angajati si un portofoliu larg de clienti locali si internationali. Creativ, se invarte undeva in jurul locului 3 in Rusia. Are un sediu minunat, intr-o cladire de la inceputul secolului, ce a apartinut Crucii Rosii. Sunt cativa straini in staff, dar nu multi. Romani suntem doi. Cu siguranta e loc pentru mai multi.