Lumea creatiilor artistilor interdisciplinari mi se pare tare complicata. Eu o vad ca pe un labirint format din tuburi de lumina, al carui capat nu o sa-l cunosti niciodata, pentru ca isi schimba mereu forma: luminile devin sunete devin vopsea devin proiectii devin componente mecanizate, orice vrea artistul sa exprime in momentul ala. Asta nu inseamna ca noi, cei care nu-i intelegem regulile, nu putem sa nu ne bucuram de el.
Platforma IdeasLab s-a nascut, imi imaginez eu, in mijlocul unui astfel de labirint. Ideas nu inseamna numai idei, ci este un acronim conceput de Andreea Vrabie, initiatoarea proiectului, pentru a zugravi tabloul in care se inscriu subiectele pe care le veti gasi pe site: Inovatie, Design, Tehnologie/Engineering, Arta si Stiinta.
Proiectul are doua dimensiuni: una editoriala, care isi propune sa apropie proiectele inovatoare si trendspotting-ul de neofiti, si una practica: consultanta in domeniul industriilor creative.
Despre echipa (care este si ea interdisciplinara), ideea care sta in spatele platformei, planuri de viitor si cum isi propune sa deschida apetitul romanilor pentru proiecte neconventionale ne spune chiar Andreea:
The Big Idea
Ideea s-a conturat in 2012, cand inca studiam si lucram la Londra. Fiind pasionata de inovatie si de idei creative iesite din comun si, in acelasi timp, scriind pentru Protein, intram zilnic in contact cu platforme similare care promovau proiecte interdisciplinare interesante. Inevitabil, am observat lipsa unui astfel de proiect editorial in Romania.
De la inceput ne-am dorit ca subiectele sa fie prezentate pe scurt si intr-un limbaj accesibil pentru a atrage un public care si-asa este supus unei avalanse de informatii (multe dintre ele inutile). De asemenea, grafica site-ului este foarte simpla, el poate fi parcurs usor si intuitiv, imaginile actionand ca un ”carlig” pentru cititori.
Modele pot fi considerate toate sursele noastre de informatii: PSFK, The Creators Project, Designboom, Creative Applications, Notcot si multe altele.
Laboratorul de idei
Ne-am propus sa ajutam la generarea de proiecte creative in Romania care sa sparga anumite granite auto-impuse. Credem ca spectrul creativ poate fi largit prin popularizarea unei abordari interdisciplinare, in care design-ul se impleteste cu stiinta, arta cu tehnologia si asa mai departe. Pe parcurs ne-am dat seama ca ne lipseste un element national, proiectele prezentate riscand sa se transforme intr-o frustrare in loc sa ofere un exemplu aspirational (reactiile urmand modelul ”Ce frumos! De ce nu vedem si la noi proiecte similare?”, in loc de ”Uau! Hai sa cream si noi ceva similar”). In urmatoarele luni ne propunem sa prezentam si cateva proiecte locale, care sa incurajeze si sa functioneze ca exemplu pozitiv tangibil. In acelasi timp, ne dam seama ca trebuie sa ne implicam si intr-un proces de educare a apetitul publicului pentru idei creative neconventionale.
Echipa
In prezent, echipa este formata din cinci persoane (am fost sase, dar o colaboratoare s-a mutat la Amsterdam, unde lucreaza pentru Greenpeace). Background-ul meu, Andreea Vrabie, este in Research si Jurnalism. In Romania am fost Research Executive la Universal McCann, iar la Londra am lucrat pentru Protein, WIRED si The Cube, un hub care ajuta start-up-urile sa inoveze. Iris Opris este jurnalist, a scris pentru Time Out, Marie Claire si Vice. Ana Nicolescu a fost Copywriter la Gavrila & Ascociatii si lucreaza, in prezent, la 7 Seri. Mihaela Tausance a fost Project Manager la Aristoteles Workshop si are experienta in finantari de proiecte artistice. Iar Ana Banu a studiat Film si Comunicare Audiovizuala la Universitatea din Vermont, Statele Unite.
Imi place sa cred ca nu exista o ierarhie fixa in echipa Ideas Lab, noi functionand mai mult ca un grup de prieteni care colaboreaza, se consulta si editeaza reciproc.
Colaboratori
Pana in prezent am colaborat cu un workshop facilitator (Vlad Tausance), care ne-a ajutat sa transpunem ideile venite din prezentari de trenduri si cool spotting in concepte de produse inovatoare. In viitor ne-ar placea sa dezvoltam aceasta formula si in alte directii (de la new product development pana la comunicare sau event planning) pentru ca da rezultate.
De asemenea, suntem entuziasmati de posibile colaborari cu artisti new media, cum ar fi Modulab. Ramane de fazut ce forma dam acestei colaborari.
Evolutie
Platforma nu are nici sase luni de cand a fost lansata si nu am investit deloc in advertising. Intelegand ca publicul trebuie sa se acomodeze cu subiectele si cu lingo-ul specific, am preferat s-o lasam sa creasca incet si organic. Nu ne intereseaza atat de mult numarul vizitatorilor, cat procentul celor care o acceseaza constant.
Un moment crucial a fost in toamna, odata cu inceperea protestelor impotriva exploatarii de la Rosia Montana, cand reach-ul nostru pe Facebook s-a injumatatit. Iar majoritatea cititorilor nostri acceseaza articolele via Facebook. In loc sa avem postari sponsorizate, am ales sa prezentam proiecte inovatoare la care sa rezoneze un public activ civic (Megaphone si aplicatia I'm Stuck sunt doua exemple).
Subiecte
In principal, ne intereseaza subiecte cu un ”wow factor” ridicat, care uimesc si inspira atat vizual, cat si prin abordarea inovatoare. Incercam sa nu publicam proiecte mai vechi de cateva luni. Desi trebuie sa se incadreze in una dintre cele cinci categorii care compun acronimul IDEAS (Inovatie, Design, Tehnologie/Engineering, Arta, Stiinta), preferam proiectele care depasesc limitele propriei categorii, care folosesc insight-uri si unelte din teritoriul altei discipline.
Articolele tip "highlights" au atras cele mai multe reactii. Pana in prezent am avut doua - despre editia de anul acesta a Ars Electronica Festival si expozitia Futuro Textiles de la Muzeul National de Istorie a Romaniei – si speram sa ajungem si la Resonate Festival in primavara. Desi incurajam orice tip de feedback, niciun articol nu a primit pana acum obiectii.
Cititiorii lor
Ne asteptam ca cititorii nostri sa fie, in marea lor majoritate, profesionisti ai industriilor creative. Spre surpriza noastra, multi dintre ei nu lucreaza in domenii conexe, dar sunt atrasi de idei inovatoare. Asta ne confirma ca exista potential creativ in orice industrie si ca merita explorat.
Pana in prezent am primit numai reactii de incurajare. In prezent niciun business nu-si permite sa ignore feedback-ul utilizatorilor. As adauga ca, in trecut, start-up-urile nu beneficiau de luxul unui feedback constant si fara efort. Nu putem decat sa ne incurajam cititorii sa ne ofere sugestii de imbunatatire a continutului si a formei in care este livrat.
Promovare
Facebook este instrumentul principal de promovare a continutului, unde avem un calendar editorial. Postam articolele Ideas Lab in prima jumatate a diminetii, cand fanii paginii ajung la munca, dar nu s-au pus inca serios pe treaba si isi petrec timpul cautand informatii interesante cu care sa-si inceapa ziua. Fiecare articol este insotit de o imagine pentru a avea prioritate in News Feed.
Proportia vizitelor este de 65% - referral (in principal Facebook), 20% - directe si 15% - search.
Monetizare
Noi vrem ca cititorii nostri sa interactioneze cu continutul cat mai natural, fara sa se simta agasati de banner ads, sau de articole sponsorizate. Produsul final nu este site-ul Ideas Lab, ci research-ul din spate si insight-urile pe care le extragem sub forma unor rapoarte.
Parteneri
Parteneri media ne sunt Modulab, revista Zeppelin, Vice, Romanian Design Week si revista The Institute. Trebuie sa existe o conexiune evidenta intre publicul nostru si evenimentul pe care il sustinem. Fara a parea exclusivisti, credem ca simpla prezenta a logo-ului Ideas Lab pe orice website, sau in orice comunicat de presa, nu ajuta niciuna dintre parti. Din contra, dilueaza mesajul nostru.
Trafic
In medie, avem 500 de vizitatori unici pe luna, timpul mediu petrecut pe site fiind de 3 minute. Dupa cum spuneam si mai sus, noi nu am investit deloc in online advertising, dorindu-ne sa observam evolutia naturala a site-ului si a fan page-ului.
In viitor
Ideas Lab este un produs editorial de nisa si, oricat de mult ne-am dori sa trezim curiozitatea pentru proiecte creative inovatoare in majoritatea utilizatorilor de internet, stim ca procesul de cultivare a interesului este unul de lunga durata. Ne-ar placea ca Ideas Lab sa devina "your go-to source" pentru creativii romani in cautare de inspiratie.
Anul viitor vom introduce o sectiune de interviuri cu artisti si designeri locali si internationali, in care sa ne concentram pe practicile lor creative si modul in care pun in aplicare concepte si metodologii ce apartin altor discipline.
De asemenea, ne-ar placea sa contribuim la introducerea Romaniei in circuitul unor instalatii interactive tip "blockbuster", cum ar fi Rain Room.
Pe partea de business, vom incerca in continuare sa intelegem cat mai bine nevoile organizatiilor din Romania si sa le oferim solutii inovatoare adaptate acestor nevoi.
Suntem colaboratori in cadrul proiectului Connected – Cities and people, coordonat de Zeppelin. Este un proiect european de cercetare care isi propune sa investigheze impactul noilor tehnologii asupra spatiilor urbane si, in acelasi timp, sa contribuie la dezvoltarea conceptului de "oras inteligent".
Iar in ianuarie vom lansa o serie de evenimente creative despre care nu putem sa spunem mai multe pana nu semnam niste documente legale, dar despre care veti afla cu siguranta.