Via Budapesta: Ioana Brebu - Macar 3 motive pentru care sa lucrezi, cel putin o perioada, in afara Romaniei

Via Budapesta: Ioana Brebu - Macar 3 motive pentru care sa lucrezi, cel putin o perioada, in afara Romaniei

Ioana Brebu (Global Account Manager la deepblue networks Budapesta) spune ce inseamna sa lucrezi intr-o agentie din afara tarii si ce avantaje fac sa merite lipsa sarmalutelor din meniu. Inainte sa plece in afara, a acumulat 3 ani de experienta ca Account Executive si Account Manager in Romania. A absolvit Marketing-ul in cadrul Academiei de Stiinte Economice si are un master in Comunicare si Publicitate la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative. 

Motive sa lucrezi in afara Romaniei
Acum 20-25 de ani, o diploma universitara iti asigura un loc de munca.  Acum 5- 10 ani, un master iti punea CV-ul intr-o casuta luminoasa in lista lunga a aplicantilor. In ultimii ani, a aparut si “moda” masterului in afara tarii, insa se pare ca din ce in ce mai multi angajatori vor sa vada experienta internationala relevanta in gandire.

Dar acesta nu e un articol doar pentru studenti, ci pentru toti cei care sunt curiosi si pasionati de ceea ce fac in publicitate. E pentru cei care au ajuns sau au in plan sa ajunga curand la festivalul de la Cannes, nu pentru Brad, ci pentru brand. E pentru cei care analizeaza cu atentie ambalajele si citesc tot ce scrie pe ele, nu pentru ca au ramas fara reviste de lifestyle.

Daca esti printre acei curiosi care vad dincolo de limitele geografice si ale comoditatii, iata ce e in meniu si de ce e interesant sa lucrezi (macar o vreme) in afara:

Internationalul - Nu e doar cu numele. In momentul in care ai sansa sa lucrezi pe un cont global sau regional, ajungi sa vezi dincolo de limitele geo-socio-demografice in care se traieste confortabil intr-o senzatie de cunoastere doar pentru ca apartii locului. Pozitionarea se pastreaza indiferent daca trezesti oamenii din somn noaptea si ii intrebi in franceza/ suedeza/ spaniola/ germana/ vietnameza/ araba ce e pentru ei brandul X. Poate se mentine constant si modul in care arata sau ce spune X in linii mari. Asta inseamna ca esti pus in situatia in care trebuie sa cunosti atat de bine piata, targetul si brandul incat sa comunice la fel de rar, clar si tare ce este si ce ofera in toate colturile lumii. Asta inseamna sa stii ca rosu este considerata o culoare norocoasa in Vietnam sau sa intelegi ca multi norvegieni vin pana la granita cu Suedia pentru a face cumparaturile lunare din cauza diferentelor majore de pret pentru aceleasi produse. In acelasi timp, este posibil sa ajungi si la concluzii absurde cum ca Romania, Mexic si Egipt au fost candva o singura tara pentru ca exista prea multe asemanari intre cele 3.

Experienta cumulata - E vorba de oamenii pe care ii cunosti. E vorba de toti cei de la care ai de invatat din agentie, de la client si din piata de desfacere a produsului. De multe ori cele 3 categorii mai sus enumerate au in comun doar brandul pe care il construiesc. Diferentele culturale si de limba se intersecteaza intr-un mediu business, insa fiecare isi stie cel mai bine originea. E fascinant sa descoperi cum oamenii din tari si orase de pe continente diferite gasesc similitudini in comportamentul consumatorului si in drumul lui spre achizitie. Apoi reusesti sa gasesti pattern-uri care se aplica la mai mult de 4-5 tari si pui bazele unei matrici de oportunitati pentru a identifica cele mai relevante metode de a ajunge local la target. Avantajul intr-o agentie internationala este ca se cumuleaza experienta tuturor, din toate tarile in care au trait si au lucrat, si informatiile despre toti consumatorii pe care i-au descusut in descursul anilor.

Engleza ca la mama ei - Nu e accentul curat american sau britanic, ci e usurinta de a vorbi atat de flexibil si de liber intr-o limba care nu iti este nativa. Oricata engleza ai invata la cursuri, a vorbi zi de zi, de la to do list pana la argumentarea unei directii in strategia de portofoliul a unui brand pentru 5 tari din Europa, dezvolta incredere si dezimvoltura, fir rosu si fluenta, hotarare si storytelling.  Am observat totusi ca mai toti folosim numele cifrelor din limba materna cand salvam un numar nou in telefon.

A lucra intr-o agentie in afara tarii devine un cumul de diplome si experiente pentru a evolua real si relevant in cariera, dar si personal. Te forteaza sa iti dai seama ca stii mai putin decat crezi si iti da sansa sa descoperi si sa redescoperi cum poti comunica cu o lume intreaga intr-un mod relevant si spunand ceva ce vor sa auda si pot intelege, fara a fi vorba de restrictii ligvistice. Iti deschide ochii si mintea catre lucruri despre care probabil doar ai citit si te mai pune in contact cu cateva zeci de oameni de pe toate continetele prin schimbul de informatii acumulate in anii de munca ai tuturor celor implicati.

Cand e cel mai bine sa pleci si pentru cat timp
Cea mai potrivita perioada este cea in care te simti cat de cat confortabil cu gandul ca iti vei schimba viata si te vei apuca sa construiesti o casa noua dintr-o valiza, intr-o alta tara. Trebuie sa te simti pregatit sa vorbesti 90% dintr-o zi intr-o alta limba. In cazul meu a fost cu atat mai interesant pentru ca nu vorbesc limba locala si dupa o vreme prinzi dexteritate in a arata pe degete cate rosii vrei. Te lovesti de oameni incredibili, dar si de bariere culturale si lingvistice in lucrurile marunte.

Pentru mine cea mai potrivita perioada a fost una de tranzitie personala si profesionala care a coincis cu o curiozitate de a descoperi o nisa noua, intr-un context international.

Referitor la perioada, la fel, cred ca e subiectiv. Mereu am zis ca e bine cat e bine. Atat de simplu. Eu lucrez in publicitate pentru ca imi place, si la deal, si la vale. Am avut norocul sa am alaturi oameni incredibili, nu doar profesionisti. Rad, gandesc, glumesc, dezbat, dezvolt, povestesc cu ei si asta ma face sa ma bucur de experienta mea profesionala intr-un mod foarte personal.

Oportunitati de angajare la deepblue networks Budapesta
Din pacate, nu este situatia actuala in agentia in care lucrez. Eu incurajez insa curiozitatea de a explora mai mult decat e comod si la indemana. Te forteaza sa vezi mai mult decat esti obisnuit. Un loc nou presupune si obiceiuri noi. Te impinge sa faci altfel si poate mai bine. In plus, iti da inca o sansa sa iti descoperi adevaratul potential.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related