Jamie Oliver si relatiile lui publicitare

Jamie Oliver si relatiile lui publicitare
Sursa fotografie: telegraph.co.uk

Jamie Oliver e un baiat simpatic, haios, care pe langa faptul ca sta toata ziua in bucatarie si vrajeste oamenii din toata lumea, se mai foloseste de influenta lui si sa faca bine, sa dea de mancare copiilor saraci si sa elimine junk food-ul din meniurile pamantenilor. Un baiat bun. Cu multe contracte publicitare, desigur. Ca asa sunt toti baietii buni. In ultimii 12-13 ani (da, de asa de mult timp il stim pe Jamie Oliver), englezul a aparut in peste 100 de reclame si a fost fidel vreo 11 ani unui singur brand, si anume Sainsbury’s. Bine, o fidelitate pentru care a primit vreo 10 milioane de lire, dar totusi o fidelitate. Si in perspectiva celui mai nou raport SMARK Research realizat de Nielsen Romania, "In bucataria romanilor – de la raft in farfurie", conform caruia Jamie Oliver conduce topul bucatarilor preferati de romani, va propun sa ne uitam peste aceasta impletire frumoasa dintre englez si brandurile pe care le-a promovat de-a lungul timpului.

Era Sainsbury’s
Totul a inceput in anul 2000, cand Jamie era mai tanar si mai subtirel si ajungea pe culmea succesului TV britanic la emisiunea "Naked Chef". Sainsbury’s si-a schimbat agentia de creatie (s-a reintors la Abbott Mead Vickers BBDO, dupa ce a stat o vreme la M&C Saatchi) si l-a ochit pe bucatar, semnand cu el un contract pentru o campanie TV. Scopul: reintoarcerea la formatul "everyone’s favourite ingredient", care se baza pe aparitia vedetelor in reclamele brandului. Printre primele spoturi in care a aparut Oliver se numar si unul de Anul Nou, in care e filmat alaturi de sotia lui:

La inceputul lui 2002, Oliver a semnat un nou contract cu Sainsbury’s, pentru urmatorii 4 ani, in valoare de 2 milioane de lire. Momentul a fost marcat si de un spot acuzat de rasism, pentru care brandul si-a cerut scuze ulterior. In reclama care promova gama de produse orientale, Oliver apare vorbind ca un chinez dintr-un film prost, imitandu-l pe Bruce Lee. Funny:

La finele lui 2002, Sainsbury’s a anuntat ca Jamie Oliver e responsabil pentru cresterea veniturilor brandului cu pana la 65%. Pana la momentul respectiv, investitia in campania de publicitate cu bucatarul in rol principal a fost de 41 de milioane de lire si a generat 1,12 miliarde de lire in vanzari. Din profitul total pe 2002, de 535 de milioane de lire, 153 de milioane s-au datorat lui Oliver. Cifrele au fost facute publice dupa ce Sainsbury’s a castigat premiul de excelenta pentru celebrity endorsement la festivalul organizat de Institute of Practitioners in Advertising din UK. Contractul cu Oliver a fost prelungit pentru inca un an, cu 1 milion de lire.

In 2004 un nou scandal a lovit relatia dintre brand si endorser. Vedeta si lantul de supermarketuri au trebuit sa-si ceara din nou scuze pentru un spot in care se lauda ca pestele lor vine din crescatorii de pe malul marii, insa, conform unor ecologisti, acesta provine din crescatorii care nu se incadreaza in standardele de mediu.

Intre timp, in martie 2005, Oliver a lansat o campanie sociala, Jamie’s School Dinners, prin care si-a propus sa imbunatateasca calitatea mancarii servite copiilor in scolile din Anglia. Proiectul a luat forma unui documentar difuzat de Channel 4 in patru episoade si a rezultat in asigurarea de catre Guvern a unui buget de 280 de milioane de lire pentru mesele scolarilor din tara.

Colaborarea cu Sainsbury’s a continuat cu "Try something new today", prin care cumparatorii erau incurajati de Oliver sa incerce ingrediente noi. Campania a avut ca obiectiv cresterea valorii cosului de cumparaturi si a reusit, generand vanzari de peste 550 de milioane de lire in doi ani. Oamenii fac cumparaturi din obisnuinta, aleg de fiecare data aceleasi lucruri, iar gatitul devine plictisitor. Oliver a venit cu sfaturi prin care orice masa poate deveni extraordinara adaugandu-i doar un singur ingredient bun. Intr-unul dintre spoturi, englezul le recomanda clientilor sa puna nucsoara in pastele bolognese. Rezultatul: Sansbury a vandut 9 tone din acest condiment in urmatorii 2 ani.

Pana in 2008, Sainsbury’s i-a mai reinnoit contractul lui Oliver de vreo doua ori si a lansat inclusiv o campanie de educare a obiceiurilor sanatoase la copii, bazandu-se pe succesul documentarului "Jamie’s School Dinners":

In anul de gratie 2008 aproape a avut loc o ruptura intre cei doi. In cadrul unei emisiuni difuzate de Channel 4, "Jamie's Fowl Dinners", Oliver a organizat o dezbatere despre puii crescuti in conditii improprii. Evident, a invitat si reprezentantii Sainsbury’s, dar acestia au refuzat sa apara in programul TV. Jamie s-a suparat foarte tare si a dat declaratii in presa, spunand ca e dezamagit. Si-a cerut scuze imediat dupa, caci i-au mai dat vreun milion de lire pentru inca niste ani de contract.

In 2010 o noua campanie masiva care-l avea in rol principal pe Jamie Oliver a fost lansata. Sainsbury’s si-a relansat gama de produse "Taste the Different" care promit gustul mancarii de restaurant. Jamie garanteaza:

Si o ultima suflare a acestei relatii de lunga durata s-a manifestat in primavara lui 2011, dupa ce lantul de supermarketuri a anuntat scaderi in vanzari. Jamie si-a jucat ultimul rol in campania "Feed your family for £50", care invata englezii cum sa cheltuiasca doar 50 de lire pe mancare zilnic. Mai tarziu, cam peste un an, campania a fost interzisa, pentru ca s-a dovedit mincionoasa: o familie de 4 oameni nu poate manca produse doar in valoare de 50 de lire pentru ca nu au suficient continut nutritional.

Ultimul spot in care apare Jamie Oliver pentru Sainsbury's a fost difuzat in perioada Craciunului 2011. E frumos, cu personaje de poveste ca Motanul Incaltat si Humpty Dumpty:

Era post-Sainsbury’s
Dupa ce a iesit nu foarte sifonat din relatia cu Sainsbury’s, Jamie Oliver s-a lansat in escapade publicitare cu o multime de branduri mai mult sau mai putin gastronomice.

A aparut in reclame pentru The Sun (asta e foarte tare, cu el explicand cum poti sa mananci cu bani putini):

Pentru o retea de telecomunicatii si pentru YouTube, alaturi de Kevin Bacon. Un spot in care cei doi pregatesc un sandvis, evident, cu bacon, iar Kevin Bacon rade de Oliver si ii pune videoclipul pe modul "buffering". Trebuie sa va uitati ca sa intelegeti:

Si chiar pentru un alt lant de supermarketuri, Woolsworths:

O cam arde infidel domnul Oliver, dar bine face. Important e ca ramane simpatic in toate ipostazele. Si ca lupta pentru oprirea foametei globale, un lucru foarte important, desigur.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related