O femeie imbracata in roz, pe bancheta din spate a unei masini decapotabile in miscare, se intinde spre portbagaj ca sa adune ceea ce par a fi bucati din teasta sotului ei impuscat. Nu cred ca exista o scena mai puternica in istoria Statelor Unite ale Americii (poate pana la The Falling Man) decat cea in care John F. Kennedy este impuscat in cap, iar sotia lui, Jackie, incearca sa-i adune creierul de pe caroserie. Si acum, la 50 de ani de la eveniment (22 noiembrie 1963), moartea lui JFK inca e subiect de dezbateri, inca starneste banuieli si pentru multi nu e clarificata, mai ales pentru conspirationisti. Viata, cariera si moartea celui de-al 35-lea presedinte american a inspirat filme, seriale, zeci de documentare si, aparent, multi publicitari. Caci nu-s putine reclamele in care figura sau legenda lui JFK strabat dincolo de ecrane, probabil direct in sufletul americanilor care inca il regreta. Sa vedem si noi cateva.
Propun sa incepem chiar cu spotul electoral din 1960 care i-a convins pe americani sa-l voteze pe JFK. E mi nu nat, cel putin in comparatie cu spoturile electorale de la noi. Pe mine m-a convins din primele 10 secunde. Vedeti si voi de ce:
Si continuam direct cu un spot nou si destul de prostesc, lansat in septembrie 2013. E creat de Publicis Conseil Paris pentru o casa de pariuri si spune povestea a doi politisti care asista la parada din 1963 in care a fost ucis presedintele. Unul dintre ei incearca sa-i arate partenerului ca poate sa-si invarta pistolul ca un cowboy, numai ca din greseala apasa pe tragaci si glontul ricoseaza dintr-o cutie postala direct in masina decapotabila si, probabil, in capul lui JFK. Apare si Jackie urcata pe masina, lumea tipa, tot tacamul. Spotul a fost extrem de contestat.
La implinirea a 50 de ani de la moartea presedintelui, The Martin Agency a creat pentru John F. Kennedy Presidential Library and Museum un proiect interactiv, al carui scop e sa le arate tinerilor americani nascuti dupa moartea lui Kennedy, ce a insemnat acesta pentru tara lor. Proiectul se numeste "An Idea Lives On" si este inspirat de un discurs in care JFK a spus "A man may die, nations may rise and fall, but an idea lives on" (Un om poate sa moara, natiuni se pot ridica si pot cadea, dar o idee traieste mai departe). Pe platforma online sunt stranse marturii ale mai multor oameni, tineri sau batrani, care povestesc ce inseamna Kennedy pentru ei. O puteti accesa aici, iar mai jos este un scurt spot de promovare:
Discovery Channel a difuzat pe 22 noiembrie 2013 o serie de programe cu dezvaluiri noi legate de asasinarea lui JFK, pe care a anuntat-o printr-un promo difuzat de Discovery Romania. Promo-ul, regizat de Radu Jude, produs de We Are Basca si coordonat din partea Discovery de Adrian Luca (Creative Manager, Discovery South East Europe), arata ce a insemnat in istorie ziua de 22 noiembrie 1963 pentru oamenii din lagarul comunist si cei din SUA. E pusa in evidenta ironia dintre dragostea fata de conducatori din lagarul comunist si situatia din SUA unde "imperialistii americani" isi omoara presedintele. Promo-ul are si o coloana sonora grozava, asigurata de Trololo Song si de Pink Floyd:
O campanie romaneasca care a facut aluzie la asasinarea lui JKF a fost creata de Graffiti BBDO pentru revista Dosarele Istoriei in 2008. Aceasta a inclus un print in care momentul era schitat naiv:
In 2009, brandul de ceasuri Omega a lansat o campanie care-l avea in centru pe JFK. Pentru a-si promova modelul Speedmaster, singurul ceas aprobat de NASA pentru astronautii sai, Omega s-a folosit de un citat al presedinteului care spunea ca "am ales sa mergem pe Luna". Campania a inclus print si un spot TV care surprinde imagini cu presedintele: