Despre Bumbata, cea mai frumoasa carte-obiect din Romania

Despre Bumbata, cea mai frumoasa carte-obiect din Romania

Cu un titlu ca Bumbata, ai putea crede ca albumul de fotografie lansat recent de Cosmin Bumbut este un fel de poveste de familie, poate, cine stie, o insiruire de fotografii care ii amintesc de copilaria lui. Gresit.

Bumbata =  mititica, racorica, zdup, gherla, parnaie, bodarlau, Casa Alba.

Colectia de fotografii, scrisori si poezii ale puscariasilor a inceput acum opt ani de zile si s-a materializat intr-un album cam acum o luna. Bumbata spune o poveste si, la randul ei, are o poveste: publicarea albumului a fost finantata prin intermediul platformei locale de crowdfunding Crestem Idei, iar rezultatul a primit Premiul pentru Cea Mai Frumoasa Carte Obiect in cadrul editiei din 2013 a proiectului Cele mai frumoase carti din Romania, ce si-a desemnat castigatorii la inceputul lunii. Povestea mai are multe detalii interesante, pe care le-am aflat de la Cosmin Bumbut.

IQads: Ce inseamna pentru tine premiul pentru carte obiect obtinut in cadrul proiectului Cele mai frumoase carti din Romania?
Cosmin Bumbut: Nu stiu sa zic ce reprezinta exact pentru ca nu mi-am pus problema pana acum. Am primit un premiu pentru un lucru pe care l-am facut facand de fapt alt lucru. In momentul in care am ales fotografiile si le-am pus cap la cap pentru un album, nu m-am gandit la produsul finit decat spre sfarsit. Asa ca nu pot sa-mi dau seama exact ce inseamna un premiu de design cand eu sunt fotograf. Bineinteles ca e o realizare personala, dar nu o consider o realizare profesionala. Ma bucura premiul pentru carte, dar m-ar bucura si mai mult daca si fotografiile ar fi apreciate, nu doar albumul in sine. Mai este insa timp si pentru asta.

IQads: Cum ai ajuns sa inscrii albumul in concursul Cele mai frumoase carti din Romania? Imboldul a venit de la tine sau a fost nevoie de incurajari din exterior?
Cosmin Bumbut: Cei de la Fabrik, care au produs cartea, mi-au spus despre concurs si m-au indemnat sa ma inscriu. Mi s-a parut o idee buna, mai ales ca albumul meu Transit, din 2002, a castigat si el premiul pentru Cartea de Arta a Anului.

IQads: Care este conceptul creativ din spatele design-ului editiei limitate Bumbata si cum a luat el nastere?
Cosmin Bumbut: Initial, pentru asta m-a ajutat Razvan Anton, din Cluj, designer si prieten. Vorbisem cu el sa ma ajute la coperta, dar la un moment dat a cazut tot ce stabilisem, si a ramas de la el scrisul de pe coperta, Bumbata, compus din scrisul detinutilor. Cartea a suferit multe modificari, ultima dintre ele cu doua saptamani inainte sa intre la tipar, desi deja vorbisem la mai multe tipografii si imi dadusera preturile. Dar in timp ce stateam la o bere cu un prieten, i-am spus un gand mai ascuns de-al meu: mi se parea ca ar fi frumos daca ar fi o gaura pe coperta, prin care sa se vada doar un fragment din fotografie, iar cand deschizi sa se vada toata fotografia, sa fie ca o usa de inchisoare cu o vizeta. Prietenului meu i-a placut ideea si chiar a insistat sa o fac. Din cauza asta am ajuns sa schimb tipografia pentru ca cele cu care discutasem nu puteau sa faca respectiva gaura. Asa am ajuns la Fabrik. A fost prima data cand am lucrat cu ei si a fost primul meu contact cu niste oameni care au fost la fel de pasionati ca mine de carte, de Bumbata. De obicei, in celelalte case de tipar, cand vii cu o carte pe tiraj mic, te trateaza cam cu indiferenta si spun foarte repede nu pentru ca pe ei ii intereseaza mai mult tirajele mari. Cu cei de la Fabrik am avut o relatie incredibila, a fost ca si cand as fi vorbit cu un al doilea eu si chiar au insistat sa iasa ceva frumos.

IQads: Cum a fost produsa editia speciala Bumbata si din ce materiale a fost plamadita?
Cosmin Bumbut: Am folosit hartie semi-mata, dar in rest nu mai stiu exact toate caracteristicile hartiei pe care au fost tiparite fotografiile. Pe viitor as vrea sa folosesc o hartie mai scumpa si mai buna, fie lucioasa, fie mata. Un minus ar fi si ca am folosit un font gratuit pentru pasajele scrise deoarece a trebuit sa ne incadram in buget. Trebuie sa recunosc ca albumul are mici lipsuri la capitolul de design si productie, dar promit ca pe viitor o sa le acopar.

IQads: Referitor la modul in care este produs albumul, cum se resimte inputul creativ al celor de la Fabrik? Cum te-au ajutat ei sa imbunatatesti modul in care arata albumul?
Cosmin Bumbut: Inputul lor s-a resimtit mai ales cu privire la cutia in care a aparut editia limitata – am vazut la ei niste cutii care mi-au placut foarte mult si m-au ajutat sa creez una si pentru Bumbata. Cred ca am vorbit o zi intreaga despre detaliile tehnice ale cutiei. Problema mare a fost cum sa se deschida, daca pe verticala sau pe orizontala, apoi cum sa stea cartea in interior, cum sa o blocam acolo. M-au ajutat si cu alegerea materialelor, si bineinteles ca au urmarit fiecare pas din productie incat sa iasa bine.

IQads: Ce iti place mai mult si mai mult la felul in care a iesit pana la urma Bumbata? Exemplarul pe care l-ai aratat lumii prin platforma Crestem idei arata altfel.
Cosmin Bumbut: Cel mai mult imi place gaura din coperta, pentru mine a fost un element important. N-as fi crezut ca e atat de greu in Romania sa faci o gaura intr-o coperta. Tineam atat de mult sa fie acolo, incat tot designul a fost schimbat pentru gaura respectiva. In layout-ul original, fotografia era centrata. Dar ca sa se vada un detaliu din fotografie, gaura era descentrata. Asa ca a trebuit sa centram gaura pe mijlocul copertii, dar nu se mai incadra bine cu fotografia. Apoi am mutat fotografia si din mijloc a ajuns lipita de marginea paginii. Cand am vazut fotografia asa, m-am gandit ca toate ar trebui sa fie la fel si le-am mutat, le-am pus pe toate lipite de marginea paginii.

IQads: Cate exemplare va avea editia limitata din Bumbata?
Cosmin Bumbut: Va aparea in 80 de exemplare. Editia de colectie contine un print A4 al unei fotografii in editie limitata, semnat si stampilat de mine, un certificat de autenticitate legala pentru fotografii si o cutie de carton cu embosul Bumbata.

IQads: Cat de mult conteaza formatul (ambalajul) in care livrezi fotografiile tale?
Cosmin Bumbut: Pentru Bumbata, m-am concentrat mai tare pe format. In ultimul timp, am inceput sa ma leg de proiecte multimedia, care au si sunet, si film, si a caror finalitate e in digital. Cum am inceput Bumbata in 2005, nu am avut vreun element ajutator incat sa-i dau o finalitate multimedia proiectului, si a trebuit sa ma leg exclusiv de carte.

IQads: In ce masura contribuie modul in care un album de fotografie este produs la transmiterea sentimentelor, a unei atmosfere generale?
Cosmin Bumbut: Finalitatea fotografiei e in print, pe hartie. Doar in zilele noastre lumea a inceput sa priveasca fotografii pe ecranul tabletei sau al laptopului, iar pentru fotografi asta nu e un lucru tocmai imbucurator. Fotograful nu mai are niciun control asupra fotografiei: monitoarele sunt setate diferit, au alte culori, alte rezolutii, si atunci oamenii nu vad fotografia in modul in care ai gandit-o. Fotografiile pe hartie transmit exact ce a vrut autorul sa transmita. Iar fotografiile printate pot fi cuprinse in carti sau in expozitii. O expozitie, la randul ei, are o durata de viata mai scurta, de aceea am optat pentru un album in cazul Bumbatei, care e o poveste. Nu e un album de fotografie pe care sa te uiti si sa-l rasfoiesti. Daca nu citesti ce scrie acolo, nu o sa intelegi nici jumatate din ce-am vrut sa spun.

IQads: Cum alegi cu cine lucrezi pentru producerea albumelor foto?
Cosmin Bumbut: In cazul asta, am ales in functie de cine a putut sa realizeze gaura din coperta. Am mai lucrat doar cu doua tipografii din tara, Masterprint si Coresi. De obicei aleg sa colaborez cu oameni in functie de profesionalism si de pasiune; conteaza si preturile, dar nu atat de mult. In cazul Bumbatei nici n-am intrebat de pret, m-a interesat doar daca pot face gaura din coperta.

IQads: In clipul de pe Crestem Idei spui ca sunt putine edituri sau sponsori care ar dori sa se asocieze cu puscariasii. Ai mai descoperit in experienta ta si alte subiecte tabu, care sa-i indeparteze pe posibilii sponsori?
Cosmin Bumbut: Puscariasii nu sunt un subiect tabu, ci mai degraba un subiect pe care oamenii nu vor sa-l vada, la fel cum nu vor sa vada nici romi sau copii ai strazii. Feedback-ul de pe Facebook, si nu numai, a fost ca fotografiile sunt bune, dar ce arata ele e oribil. Eu sunt fotograf si din punctul meu de vedere nu exista subiecte frumoase sau urate. Un fotograf trebuie sa fie curios si sa fotografieze orice, atat timp cat e ceva deosebit acolo. De aceea n-am facut niciodata fotografii calofile. Cand m-am apucat de fotografiat pentru Bumbata, fotografiasem deja foarte multa moda, iar proiectul cred ca a fost o refulare a mea. Prima mea abordare a prizonierilor in fotografii a fost aproape fashion, as zice – urmaream tatuajele lor si alte aspecte de genul.

IQads: Cum te-ai gandit sa apelezi la platforma Crestem Idei?
Cosmin Bumbut: Imi lipseau jumatate din bani. Ma gandeam sa folosesc platforma Indiegogo cand un prieten mi-a spus ca se va lansa Crestem Idei, o platforma de crowdfunding pentru Romania. M-a pus in legatura cu fondatoarea proiectului, Catalina Amihaiesi. Prin iarna i-am povestit ce vreau, iar ea mi-a spus sa pregatesc o prezentare si ei o vor pune pe site. Filmuletul de pe platforma l-am facut singur, iar cartea galbena pe care o arat lumii a fost printata special pentru a aparea in clipul respectiv. M-am gandit ca oamenii o sa se simta impulsionati sa doneze daca vad un obiect si stiu exact unde se vor duce fondurile. Am strans banii necesari intr-o saptamana.

IQads: Stiai ce inseamna Bumbata cand te-ai apucat sa lucrezi? Nu te-a frapat asemanarea dintre numele tau si acest cuvant argotic?
Cosmin Bumbut: Lucram deja in InDesign la layout-ul cartii, dar nu aveam un titlu. Si cautam, si cautam. La un moment dat mi-a cazut in mana un dictionar de termeni argotici din puscarie. Am trecut pe o hartie toate cuvintele care imi placeau de-acolo. Imi placea cum suna ”bumbata”, dar nu eram sigur: parca prea semana cu numele meu, imi era putin jena sa-l aleg. Asa ca am apelat la prietenii mei pentru o parere, care mi-au zis ca asta e cel mai bun.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related