Reprezentantii agentiilor de branding din Romania raspund intrebarilor noastre despre relatiile pe care le au cu clientii lor: in ce situatii apeleaza acestia la serviciile unei agentii specializate, cu ce asteptari vin si cat de aproape de realitate sunt informatiile lor despre branding, cat de pregatiti sunt sa duca un proces de branding pana la capat si ce pot face pentru a obtine cel mai mult de la echipa cu care colaboreaza. Vedeti perspectiva lui Catalin Rusu (Rusu+Bortun Brand Growers):
Cele mai cerute servicii de catre clientii agentiei
In primul rand, Rusu+Bortun nu este o agentie de branding, advertising si online, este o agentie de brand growing, dupa cum ii spune si numele. Obiectivele de atins sunt mai importante decat tehnica folosita pentru atingerea lor. Pe o piata reinventata de social media, a te specializa e vecin cu a intelege pe sfert problemele clientilor pentru care lucrezi. Si, ca sa fac distinctia, noi nu suntem o agentie specializata de branding, ci o agentie care integreaza branding ca o componenta primordiala in procesul de brand growing. Auditarea de brand, fie ea interna sau externa, este o parte esentiala a procesului nostru. Ne ajuta in primul rand pe noi si, implicit, pe clienti. Suntem o structura cu 65% oameni de creatie si rigoarea procesului de auditare ne fundamenteaza recomandarile.
Cum difera nevoile clientilor globali vs locali
O sa raspund mai intai cu ce-ar trebuie sa le uneasca: spiritul antreprenorial. Ca vorbim de antreprenori sau de oameni cu reflexe antreprenoriale din multinationale (intraprenori), raportarea la obiective genereaza abordari de business diferite. Una e sa vorbesti cu un antreprenor care a avut oferte atragatoare de a face exit si a decis sa nu vanda, a continuat sa-si urmeze drumul, sa nu abdice de la valorile lui umane care-s traduse si in business, si alta e sa pregatesti un exit ca scop in sine al procesului de branding/ rebranding. Cand vorbesti cu o corporatie, la tine ajung lucruri destul de clare din punct de vedere al strategiei de business, te ocupi mai mult de articularea prin brand a strategiei. Clientii antreprenoriali cu experienta si confirmari sunt intr-un proces continuu de explorare, iar “de ce-ul” brandului tinde sa fie mai important decat “ce-ul” si “cum-ul”; prin zona asta apare viziunea, care nu mai suna pompos, ci creeaza emulatie si rezultate. Pe mine, ca partener de discutie, ma motiveaza din ce in ce mai mult motivatia omului din fata mea, incerc sa nu mai creez baloane de sapun in care cred cu onestitate, dar parca mi se pare ca pun mai mult suflet decat detinatorul brandului. Consultantul poate stimula pasiunea, dar n-o poate inlocui. Cand faceam doar creatie, imi amintesc ca nu-mi pasa de logo-ul care-mi semna ad-ul, ci ma bucuram ca e dintr-o categorie care imi poate semna ad-ul. Acum imi doresc sa descopar, sa structurez si sa povestesc ceva autentic dinspre oamenii care stau in spatele brandului. E pacat ca atat de multe branduri sunt construite dinspre exterior spre interior, desi la carte zice fix pe dos. Cand creativitatea mascheaza inconsistenta, meseria noastra se decredibilizeaza.
Cu ce informatii despre branding trebuie sa porneasca la drum un client pentru o buna colaborare cu agentia de branding
Cu zero informatii sau cu ultimele trenduri din branding, chiar nu conteaza asta. In branding este important ca antreprenorul sau managerul sa-si stie business-ul, sa aiba obiective si sa fie deschis la a intelege metoda de lucru care-i pune pe el si pe echipa lui in centrul procesului. Degeaba ai studii de piata, daca departamentul de vanzari considera competitie cu totul si cu totul alti actori decat considera board-ul. Lipsa unei alinieri interne face ca departamentul de marketing si comunicare sa fie nevoit sa faca magie, si magia e greu repetabila.
Cat de informati sau educati sunt clientii romani in ce priveste brandingul
Din ce in ce mai informati. Eu cred in relatii echilibrate intre clienti si agentii. Clientii trebuie sa-si inspire agentiile sa inteleaga si sa invete business, iar agentiile sa-si inspire clientii sa inteleaga si sa se foloseasca de brand.
Cat de dispusi sunt sa afle mai mult
Cam la fel de mult cat vor si agentiile sa afle mai mult despre business.
Cat de dispusi sunteti voi sa investiti in educarea pietei
Oamenii se educa singuri, daca inteleg de ce. Incercam sa fim cat mai des cu argumentele si cu empatia la noi.
Care sunt momentele tensionate de pe parcursul colaborarii cu un client in cazul unui proiect
Momentele tensionate fac si ele parte din proces. Pasiunea si presiunea, cand se intalnesc, nasc energii nebanuite care pot fi convertite in folosul proiectului. Auditarea ca proces de ascultare structurata inlesneste comunicarea dintre cele doua tabere.
La ce atitudini ale clientului trebuie sa fie pregatit sa rapunda omul din agentie
Cu mult bun simt, la orice e de bun simt.
Ce atitudini neconstructive ati intalnit
Suntem niste oameni care spun ce gandesc si ca isi trateaza cu respect munca si partenerii de discutie. De cele mai multe ori, avem norocul ca acei clienti care ne prefera pe noi sa ne semene. Exemplele rele sunt ca la doctor, cand te doare ceva, dar nu spui si pierzi timp important pentru sanatatea ta.
Ce atitudini ale clientilor pot fi date ca best practice
Deschidere+Implicare+Seriozitate+Respect = Love