O veioza si niste arta

O veioza si niste arta

Mai multi scriitori si jurnalisti, un filozof, cativa designeri, un music producer, un coregraf si un regizor lumineaza aproape in fiecare zi ochii artei. Si nu oricum, ci cu o veioza. Nu-i nici banc, nici un studiu de caz al vreunei modalitati de tortura chinezeasca. E rezumatul meu asupra activitatii celor de la Veioza Arte.

Numele lor imi trezeste urmatoarea imagine: arta, personificata aici printr-o caprioara, e hipnotizata printr-un fascicul de lumina prietenos de cei care contribuie la proiectul Veioza Arte. Anotimpurile se schimba, caprioara imbatraneste sau intinereste, se transforma, face iezi si tot ce mai face orice caprioara imaginara, iar cei care participa la aceasta platforma bazata pe continut video documenteaza de fapt cultura de avangarda din Romania. 

Iesind din imaginatie, am stat de vorba cu Andrei Ionita despre cei care manuiesc veioza, trecutul si viitorul ei intr-o lume a spot-urilor si continutul care atrage peste 7100 de followeri pe Facebook.

The Big Idea 
In 2008 lucram impreuna cu Tania Cucoreanu la GreenChannel, o televiziune on-line, afiliata HappyFish.ro, care transmitea live cateva ore pe seara. Joburile noastre erau de operator video, respectiv reporter. La un moment dat ni s-a propus sa venim cu o idee de emisiune saptamanala, de o jumatate de ora, pe care sa o realizam in intregime. Pasionati fiind de miscarea underground si arta alternativa si de avangarda, am propus un show care sa faca putina lumina in lumea asta. Lucian Stefanescu, directorul de programe al GreenChannel, a venit cu ideea numelui - Veioza Arte. Asa am inceput. Prezentam in fiecare joi seara cate cinci, sase materiale despre evenimentele, artistii, proiectele care ni se pareau noua relevante. Problema cu GreenChannel e ca in perioada respectiva, functiona in varianta beta, iar emisiunile noastre erau vazute mai mult de colegi si prieteni. Asa ca am lansat un blog unde postam materialele prezentate in emisiune. Blogul s-a dus foarte bine, inca din prima saptamana, semn ca nevoia exista. Intre timp GreenChannel, un proiect foarte ambitios si cu mult potential, s-a inchis, iar emisiunea noastra s-a transformat in platforma veiozaarte.

De la nisa la mainstream nisat
Am dorit sa cream o comunitate (un cuvant destul de perimat astazi, dar asa vedeam lucrurile atunci) si sa oferim vizibilitate sau chiar promovare unor oameni si proiecte care, cum ziceam si mai devreme, ni se pareau noua relevante pentru miscarea de avangarda din cultura romaneasca. Cat se poate de subiectiv. Intre timp am devenit mai flexibili in alegerea subiectelor, invatand ca e bine sa accepti propuneri si din exterior, am devenit mai deschisi fata de unele proiecte care la inceput ni s-ar fi parut mainstream si in general ne-am prins de faptul ca mainstream nu e neaparat ceva nasol. :)

Echipa
Andrei Ionita
 si Tania Cucoreanu. Noi suntem fondatorii si coordonatorii de continut ai platformei. Tot noi ne ocupam si de productia video - filmari si montaj. Pe parcurs ni s-au alaturat multi oameni care au ajutat la cresterea platformei, fie prin colaborari pe anumite materiale, fie prin rubrici permanente, unii pe design, altii pe promovare, toti fac parte din colectivul Veioza Arte.

Lidia Neagu, jurnalist, in trecut Mediafax si SapteSeri, dar si fotograf, tine pe veioza rubrica De jur, imprejur;
Bogdan Georgescu, regizor si dramaturg, observationist la Veioza Arte;
Andra Matzal, jurnalist, coordonator Think Outside the Box, a avut un rol foarte important in cresterea platformei, realizand unele dintre cele mai bune interviuri pe care le puteti gasi pe site, dar si traduceri sau texte de copy; 
Miron Ghiu, jurnalist si music producer la Nava Spatiala, coordonator Othernews;
Cristian Stanciu (MATZE), music producer si mashup-ist la PERICOL;
Mitos Micleusanu, scriitor si realizator de scurtmetraje;
Lucian Stefanescu, realizator Radio Europa Libera, fost director de programe al GreenChannel, omul care iti baga muzici in cap;
Vera Ion, dramaturg si regizor;
Constantin Vica, filosof;
Cristian Neagoe, scriitor, jurnalist, redactor sef SapteSeri;
Mihai Ghiduc, jurnalist pasionat de drepturile de autor;
Jean Lorin Sterian, scriitor;
Sorina Vazelina, designer;
Mihai Sava, layout designer; 
Matei Schwartz, fashion designer pasionat de jurnalism narativ;
Mihai Mihalcea (Farid Fairuz), coregraf si performer.

Momente darwiniene
Probabil cel mai important moment a fost lansarea Veioza Arte 2.0, in noiembrie 2011, eveniment sustinut printr-un party la Atelierul de Productie, ajutati de Grolsch, unde main act a fost concertul I HEART SHARKS, trupa indie din Berlin. In cadrul evenimentului prezentam noul layout al site-ului. Seara petrecerii a coincis cu anuntarea premiilor RoBlogFest, unde primeam pentru al doilea an consecutiv titlul de cel mai bun site cultural.

Ce le atrage atentia
Ne intereseaza subiectele care au un statement si o directie clara, care pun probleme reale sau care au potentialul de a produce, daca nu schimbare, macar dezbateri.

Subiecte controversate
Cel mai des se intampla atunci cand materialul abordeaza, chiar si tangential situatia romilor in Romania sau alte subiecte din astea sensibile. Unul din posturile care au starnit cele mai multe reactii e documentarul "Prea-fericitii din groapa de gunoi", despre o comunitate de romi din Cluj, evacuati din centrul orasului si dusi langa o groapa de gunoi. A starnit, din pacate, foarte multe comentarii rasiste, pline de clisee pe care am incercat sa le combatem si in scris, desi cred ca filmul in sine le combate destul de bine. Unele mentalitati, insa, nu pot fi schimbate usor.

Invataminte de la cititori
Nu-i poti multumi pe toti. Unii din ei apreciaza ce faci si te urmaresc neconditionat, altii stiu sa critice constructiv, iar altii se poarta de parca te-au castigat la loto, iar tu esti obligat sa le dai tot ce-si doresc. Am reusit, totusi, sa rezistam tentatiei, pana acum de a incerca sa "ne dam bine" pe langa toti.

Desigur, daca primim critici constructive, bine formulate si argumentate, tinem cont de ele. Au fost mai multi utilizatori care s-au oferit sa ne dea feedback pe noul layout, inainte de lansare, din proprie initiativa si e fain sa vezi ca sunt oameni interesati de ceea ce faci si, mai mult, dispusi sa ajute la imbunatatirea "produsului".

Promovare
Facebook e foarte important. Avem o pagina cu peste 7000 de like-uri, care ne aduce si majoritatea vizitelor pe site. Am incercat si alte retele, ca Twitter sau Google Plus, dar le-am abandonat destul de repede. La noi, totul se petrece pe Facebook.

Cele mai multe vizite le avem din referrals. Suntem link-uiti pe multe site-uri, materialele noastre sunt preluate destul de des de altii, astfel ca majoritatea vizitelor ne vin prin ei si prin Facebook. Astazi ocupam locul 389 in topul Zelist, iar cea mai buna pozitie am avut-o in mai 2010, cand am fost pe 154.

Monetizare
Din fericire am reusit sa gasim o formula prin care sa sustinem Veioza Arte fara sa fim nevoiti sa facem compromisuri privind politica editoriala sau sa transformam proiectul intr-unul comercial. Oferim productie audio-video diversilor clienti interesati si doar cand consideram potrivit oferim si partea de media. Am lucrat de-a lungul timpului cu clienti ca Radio Guerrilla, pentru proiectul lor Guerrilive in 2011 si 2012, colaborare care ne-a adus in primul rand foarte multa vizibilitate, Grolsch, Dero, Friends For Friends Foundation, HUB Bucharest, Institutul Francez sau diverse festivaluri si evenimente. Facem cam tot ce tine de productie audio-video, de la corporate videos, filme de prezentare pentru companii, spoturi de promovare pentru evenimente, trailere, making off-uri, pana la inregistrari conferinte si alte evenimente, follow-ups, interviuri etc.

Parteneriate
Primim multe propuneri de parteneriate si la majoritatea raspundem afirmativ. Sunt multe evenimente misto care se petrec si pe care le sustinem cat de mult putem. De exemplu Fan Fest, Festivalul Temps d'Image, am fost parteneri ai Galei Superscrieri, avem parteneriate permanente cu diferite case de distributie de film etc. De obicei, refuzam sa incheiem parteneriate cu acele evenimente a caror singur scop, se vede din prezentare, ca e promovarea sau vanzarea produselor sponsorului.

Trafic
Traficul variaza destul de mult, in functie de contentul pe care il oferim. Avem materiale, cum ziceam la inceput, mai aproape de mainstream, care, evident au avut si ne-au adus o vizibilitate mai mare. De exemplu varful de trafic avut pana acum a fost de 12000 de unici intr-o saptamana, cand am postat un interviu cu Deliric, Doc si Vlad Dobrescu. De asemenea, un moment bun am avut si cand am lansat clipul lui Norzeatic, In clar cu Rosu Montana sau pe cel al lui raku feat. Rimaru - Hip hop didactic, semn ca hip hopul e la mare cautare.

Altfel, suntem constienti ca subiectele pe care le alegem nu sunt mari aducatoare de trafic, dar e o chestie asumata, am stiut asta de la inceput. De asemeni, nu tinem sa ne promovam prin toate mijloacele si cu orice pret, suntem ok asa mai low profile. Nu suntem intr-o goana dupa trafic de dragul cifrelor. Din fericire, Veioza Arte e un proiect homemade si nu trebuie sa ne supunem regulilor altora. :)

Pe viitor
Pe viitor, vrem sa lucram mai mult, sa avem mai multe colaborari, sa descoperim mai multi oameni si proiecte misto.

Avem in plan un nou site, marca Veioza Arte, cu o alta tematica decat cea culturala, dar momentan suntem inca in faza de clarificare a conceptului, asa ca mai multe detalii o sa va dam inainte de lansare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related