[Brandingul si clientii] Madalina Oanta (Propaganda Brand New): Spre deosebire de publicitate, in branding clientul trebuie sa fie mult mai implicat si sa ghideze tot procesul

[Brandingul si clientii] Madalina Oanta (Propaganda Brand New): Spre deosebire de publicitate, in branding clientul trebuie sa fie mult mai implicat si sa ghideze tot procesul

Reprezentantii agentiilor de branding din Romania raspund intrebarilor noastre despre relatiile pe care le au cu clientii lor: in ce situatii apeleaza acestia la serviciile unei agentii specializate, cu ce asteptari vin si cat de aproape de realitate sunt informatiile lor despre branding, cat de pregatiti sunt sa duca un proces de branding pana la capat si ce pot face pentru a obtine cel mai mult de la echipa cu care colaboreaza. Vedeti perspectiva Madalinei Oanta (Branding Director, Propaganda Brand New).

Cele mai cerute servicii de catre clientii agentiei
Clientii diviziei de branding, cu care lucram on a monthly basis, deruleaza proiecte mai mult in zona de branding de produs. Proiectele de identitate sunt de regula proiecte punctuale – odata finalizate se termina si colaborarea. In portofoliul nostru de clienti sunt cativa pentru care aceste doua zone se intrepatrund si ne-au oferit perspectiva unui proiect integrat, complex.

Daca am analiza strict din perspectiva clientilor statornici – au predominat proiectele de naming si design de ambalaj, cum este si normal de altfel, intrucat nu-si pot schimba identitatea odata la 2 ani.

La nivel de piata, se simte insa o diminuare a proiectelor de branding/rebranding, pentru simplu motiv ca astfel de proiecte au nevoie de resurse financiare considerabile s,i pentru cei mai multi dintre clienti, presiunea pe rezultate este foarte mare si se concentreaza pe actiuni tactice, actiuni cu raspuns mai rapid.

Cum difera nevoile clientilor globali vs locali
Clientii multinationali sunt mult mai organizati: stiu ce vor, ofera informatii complete, ghideaza procesul, stii de la inceput cum vor evalua solutiile, ce conteaza in propuneri, sunt constienti de etapele procesului si asteptarile sunt setate corespunzator. In cazul clientilor locali – briefurile sunt intotdeauna o provocare, pentru ca de cele mai multe ori brieful lipseste si construirea lui este o tema in sine, alaturi de solutii. De asemenea, si procesul prin care ajungem la rezultatul final este diferit – clientul local are nevoie sa parcurgi multi pasi pentru a vizualiza mai bine ce forma poate lua si asta presupune munca in plus.

Cu ce informatii despre branding trebuie sa porneasca la drum un client pentru o buna colaborare cu agentia de branding
Sunt mai multe elemente care conteaza. Unele tin de proces, alte tin de continut. Pe primul loc as pozitiona hotararea de a schimba. Cei mai multi, desi demareaza procesul, sunt destul de atasati de identitatea actuala. Apoi, sa inteleaga ca un logotip nu este construit la intamplare – el este esenta unei promisiuni / a unei pozitionari pe care este construit business-ul respectiv si, daca nu este clar conturat teritoriul in care sta compania, valorile pe care le au, cui se adreseaza, cum se diferentiaza, este dificil sa gandim solutiile de care are nevoie prin branding/rebranding.

Spre deosebire de publicitate, in branding clientul trebuie sa fie mult mai implicat si sa ghideze tot procesul.

Cat de informati sau educati sunt clientii romani in ce priveste brandingul
Majoritatea nu sunt si este de inteles pentru ca este o disciplina relativ noua pe piata romaneasca. Apoi, focusul lor a fost intr-o cu totul alta zona: aceea de a face business-ul sa mearga.

Multi clienti locali simt insa cand au ajuns la un prag de unde nu mai pot creste prin mecanismele stiute si apeleaza la serviciile unei agentii de branding. Astfel ca nepriceperea este compensata de aceasta intuitie de a sti cand au nevoie de agentie.

Cat de dispusi sunt clientii sa afle mai mult
Eu simt ca sunt foarte atenti si implicati.

Cat de dispusi sunteti voi sa investiti in educarea pietei
Depinde ce inseamna educarea pietei. Noi ne propunem pe fiecare proiect sa-l facem ca la carte. Sa explicam ca un logo nu e doar un font anume, ca indiferent cat de mic sau mare e proiectul are nevoie de un fundament strategic. Si am reusit sa facem lucrul acesta cu toti clientii. Inteleg incet-incet ca este un proces, ca nu putem sari etape si ca solutiile date se raporteaza la ce am setat impreuna ca vrem sa obtinem, corectam, rezolvam. Este adevarat ca sunt grade de dificultate diferite, in functie de client.

Care sunt momentele tensionate de pe parcursul colaborarii cu un client in cazul unui proiect
N-as numi niciuna dintre etape "tensionata". Sunt pasi asupra carora trebuie sa insisti mai mult, sa fii cat mai convingator, dar care fac parte din proces.

La ce atitudini ale clientului trebuie sa fie pregatit sa rapunda omul din agentie
Am plecat intotdeauna de la premiza ca nu exista rea-intentie, ci doar lipsa de informatii.

Conteaza mult perspectiva din care privesti problema si ce asocieri faci instinctiv.

Putem vorbi de lipsa transparentei – dar, de cele mai multe ori, clientii nu stiu de ce informatii ai nevoie, nu stiu ce anume din ce au "in curte" te ajuta in ce ai de facut.

Putem vorbi de timing-uri stranse – dar si aici consider ca o discutie asupra proiectului si o detaliere a procesului de lucru poate oferi clientului o imagine corecta si poate aduce schimbari.

Putem vorbi de o relatie dominanta, in care clientul incearca sa obtina ce doreste in termenii lui – dar si aici simt ca exista sperante ca, explicand unui client un anumit context, sa inteleaga si sa isi doreasca sa lucreze de pe pozitii de egalitate.

Putem vorbi de o lipsa de deschidere in a intelege ce valoare aduce agentia unui business si cat valoreaza munca ei – dar si aici cred ca depinde de elocventa celor care se ocupa de astfel de detalii si de politica agentiei, cum alege sa faca business.

Ce atitudini neconstructive ati intalnit
In ziua de azi e dificil sa aprecizezi ca fiind neconstructive anumite decizii / atitudini. Este o lupta pentru supravietuire si fiecare alege cum o face. O atentie mai mare poate fi data insa consecintelor, care exista indiferent de decizie.

Ce atitudini ale clientilor pot fi date ca best practice
La clientii locali: (uneori) curaj, libertate mai mare.
La clientii multinationali: brieful, perspectiva mai larga asupra unui proiect.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related