Desi la prima vedere cele doua nu au prea multe lucruri in comun, pe undeva, publicitatea e si ea o parte din literatura. Fie ca vorbim de scriitori si personaje care au lucrat in agentii sau de autori care au nascocit metode ingenioase de promovare a propriilor carti, publicitatea e o prietena mai mica a literaturii.
Leopold Bloom, personajul principal din "Ulysee", mega romanul lui James Joyce, lucra in publicitate. Lui Joyce ii era destul de cunoscuta lumea asta pentru ca in tinerete a condus un teatru pentru care desena si afisele pieselor. Aglomeratia panourilor publicitare de pe strazile Dublinului de la inceputul secolului XX l-au influentat pe scriitor in conceperea romanului.
Leopold Bloom desenat de James Joyce
Se pare ca scriitorul Charles Dickens era foarte implicat in procesul de promovare a cartilor lui. De foarte multe ori alegea personal sau chiar scria posterele care-i promovau povestile. Mai mult, popularele lui personaje au ajuns sa fie utilizate de o multime de companii pentru promovarea anumitor produse. In 1912, tigarile "Player’s" din Anglia au lansat un set de carti de joc cu personaje dickensiene. Fiecare pachet continea cate o carte de joc, iar in scurt timp acestea au devenit adevarate obiecte de colectie. Si azi se mai vand pe ebay.
Cartile de joc inspirate de personajele lui Dickens
Unul dintre cei mai cunoscuti scriitori contemporani, Salman Rushdie, a fost copywriter cu mult timp inainte sa scrie "Versetele Satanice", cartea care i-a adus laude, dar si amenintari cu moartea. La inceputul anilor ’70, lucra in teatru cand s-a intalnit pe strazile din Londra cu un fost coleg, devenit publicitar: "Isi cumparase o masina sport, avea o secretara blonda si facea reclame la sampon cu fete inalte si slabe. Se si ingrasase", a povestit Rushdie in 2008 la Advertising Effectiveness Awards. "Mi-a spus ca trebuie si eu sa incerc sa fac publicitate, pentru ca e foarte simplu".
Asa ca scriitorul a incercat sa se angajez la JWT, insa a picat un test la interviu: "Singura intrebare pe care mi-o amintesc spunea sa imi imaginez ca intalnesc un extraterestru care, din intamplare, vorbeste engleza si eu trebuie sa ii explic, in mai putin de 100 de cuvinte, cum sa faca paine prajita". Nu s-a lasat si a ajuns sa lucreze la Ogilvy & Mather chiar cu David Ogilvy. Printre sloganurile pe care le-a creat se numara si "Naughty but Nice" pentru Fresh Cream Cake.
Pentru ca Zelda Sayre refuza sa se casatoreasca cu el pana nu avea bani, un proaspat intors de pe front F. Scott Fitzgerald s-a mutat la New York in cautarea faimei si averii jurnalistice. Asta se intampla cu mult timp inainte de "Marele Gatsby". Pentru ca nu a reusit sa-si gaseasca un job la ziar, Fitzgerald s-a orientat spre publicitate. Nu a petrecut foarte mult timp in postura de copywriter, avea lucruri mai inaltatoare de facut, insa a reusit sa scoata un slogan celebru in timpul asta: "We keep you clean in Muscatine" pentru o spalatorie din Iowa. "Asta mi-a adus o marire de salariu", a povestit scriitorul intr-un interviu pentru The New York Post din 1936.
Si Dr. Seuss si-a folosit talentul in scopuri publicitare. Inainte sa scrie si sa ilustreze "The Cat in The Hat" sau "The Grinch who stole Christmas", Theodor Seuss Geisel pe numele lui complet a lucrat ca Art Director in California. Multe dintre personajele lui faimoase au aparut prima data in reclame:
Sau pentru pistoale de jucarie:
Asa ca daca mai e vreun copywriter care in sufletul lui e scriitor, sa nu se descurajeze. Caci iata cati scriitori faimosi au pornit din agentie si au ajuns in istoria literaturii. Curaj si talent sa ai, ca restul se cumpara.