Motanov este un motan mov cu papion, care locuieste in Revista de Povestiri. Nu e mascota site-ului, ci antrenor de imaginatie. Eu mi-l imaginez ca pe un profesor de moda veche, care iti inspira respect, parte pentru ca-i felina, parte pentru ca stie ce face: te ajuta sa iti accesezi creativitatea si s-o torni apoi, virtual, in povestiri. Revista de Povestiri este fix ceea ce spune ca este: un loc in care scriitorii, mai mici sau mai mari, vin sa-si lase gandurile.
Am stat de vorba cu Simina Diaconu despre cum a aparut si evoluat revista si site-ul si ce schimbari se intrevad la orizont, acum ca nu va mai exista o versiune tiparita. Sunt sigura ca si Motanov si-a bagat un varf de coada in interviul ce urmeaza, cum ii sade bine oricarei pisici:
The Big Idea
Ideea site-ului a aparut odata cu ideea Revistei de Povestiri, ca un suport de vesti si de identitate, si ca magazin online. Am facut o revista de proza foarte scurta pentru ca nu mai exista asa ceva in Romania, pentru ca era nevoie de un spatiu de antrenament pentru tinerii scriitori, pentru ca se potrivea cu obiceiurile actuale de consum (continut in portii mici), pentru ca am vrut sa incurajam cititul printr-o grafica fresh, ceea ce iarasi lipsea din publicatiile literare existente.
Ne-am uitat un pic si la ce e pe-afara – The New Yorker, The Paris Review, etc – la ei exista de mult timp reviste de proza scurta si sunt locul in care afli de noi scriitori. Stephen King, ca sa luam un exemplu in voga, scrie in cartea lui despre scris – Misterul regelui – cat de mult l-a ajutat sa trimita povestiri la reviste, cate refuzuri a primit la inceput, cum l-a desteptat feedbackul, cat a contat antrenamentul.
Casa de joaca a cuvintelor
Site-ul a fost initial un punct de intalnire si de referinta despre ce facem noi + magazin online, din octombrie anul acesta s-a transformat si are alte functii. E acum mai important, pentru ca aparitia revistei a incetat. Am modificat structura, adaugand 3 sectiuni noi. Sectiunea Ateliere prezinta pe scurt atelierele pe care le organizam (scriere creativa, scenaristica, comunicare interpersonala, proiecte creative, si mai vin si altele la primavara), ele sunt acum centrul activitatii noastre. A aparut si sectiunea Blog Motanov, unde Motanov, motanul antrenor de imaginatie, posteaza scurte povestiri si jocuri de cateva ori pe saptamana. Si mai e o sectiune noua – Textele voastre – unde publicam povestiri (pe care oricine i le poate trimite lui Motanov) insotite de feedback-ul motanului.
Practic, centrul nostru de greutate a trecut si mai mult in partea de antrenament – pentru cei care vor sa scrie, pentru cei care vor sa deprinda anumite competente creative.
Echipa
Cum nu mai publicam revista (in martie va aparea o ultima editie), nu mai e nevoie de un ajutor atat de mare – evenimentele de lansare mobilizau multi oameni, acum nu mai e cazul.
Eu aloc probabil cel mai mult timp proiectului – reprezint asociatia noastra culturala Brain Fitness in orice relatii apar in legatura cu activitatile revistei de povestiri. Ma gandesc ce directii ni se potrivesc mai bine si ce proiecte putem initia, postez articole pe site, intretin pagina de Facebook, preiau comenzile din buticul online, inchei parteneriate, organizam lansarile impreuna cu o echipa mica, organizez atelierele, scriu comunicate de presa, fac toate prostiile administrative, raspund la interviul tau :) Background - stiinte politice (facultate), comunicare si publicitate (master, scoala ADC, freelancing, 2 ani coordonator de comunicare intr-un start-up de HR), traduceri, customer service.
Motanov Motanul Mov – antrenor de imaginatie – scrie pe blog, a facut aproape 2 ani antrenamente de imaginatie pe contul sau de Facebook obtinand un engagement extraordinar, da feedback pe textele venite de la cititori, scrie un newsletter cum n-ati mai citit. Background – studii de bulversare la Academia pentru feline supradotate.
Traian Stanciu – grafica, design, idei de promovare. Background – cred ca aproape 10 ani experienta in propria firma de publicitate ca director de creatie, trainer pe teme de discriminare si activitate ONG-istica in zona asta.
Dana Pascu – anterior facea parte din echipa mica de planificare a lansarilor alaturi de mine, Traian si Andi Tutescu, acum are mai mult un rol de consultant pentru mine. Background – daca numar bine, 8 ani experienta in publicitate, strategic planner.
Stejar Stanciu – programator, stam pe capul lui sa ne modifice site-ul in fel si chip. Desi site-ul e pe o tema de Wordpress, am contorsionat-o pana n-a mai ramas prea mult din ea. Background – programare, normal.
Adina Teleuca – initieri de parteneriate cu organizatorii unor evenimente unde ni se pare potrivit sa vindem revista. Background – limbi straine, HR.
Anca Sandu – organizarea continutului newsletter-ului si trimiterea lui. Background – studenta la stiinte politice in anul 2 (cel mai tanar membru al echipei!), experienta in social media.
Timp de un an jumate, cat am avut revista, mult mai multi oameni s-au implicat voluntar pe o durata atat de lunga, si pentru asta le multumesc din nou. Ar fi interminabil daca as vorbi despre toti. Tin sa o mentionez pe Corina Rosca, ea l-a desenat pe Motanov in 15 numere de revista, super gagica. Si Ramona Chirica, Dominique Dinescu, Georgiana Madin, singurii 3 oameni cu care am lucrat in fiecare zi intr-un birou, super si ele.
Colaboratori
Am avut colaboratori care scriau in revista, alternativ. Cel mai probabil ii vom implica si in alte proiecte in viitor, e un grup care a trecut prin schisme, dar e un nucleu de oameni foarte misto.
Pentru ateliere, colaboram cu Florin Iaru, Marius Chivu, Cristi Puiu, Cecilia Stefanescu, Magda Bunea, Alexandra M. Paun, Eugen Erhan. E o colaborare bazata pe admiratie, cel putin intr-un sens. E important pentru mine sa am o relatie buna cu profesorii atelierelor si ar fi si ciudat sa n-am, doar stiu pe cine aleg.
Evolutia site-ului
Drept sa spun n-am devenit cu adevarat atenti la site decat recent, cat timp am publicat revista nu am facut eforturi sa crestem traficul site-ului, aveam grija sa aiba informatii actualizate si sa anunte vestile noastre importante, in primul rand. Trebuie ca buticul online sa functioneze si totul sa fie coerent si pe acolo. Deci nu pot sa ma refer la momente. Perioada de crestere incepe sa se intample din octombrie, de cand am revizuit rolul site-ului.
Subiecte
Publicam vesti despre proiectele noastre, organizam concursuri de povestiri (de exemplu, pentru suplimentul digital LGBT, pentru ICR despre ii, pentru Zuzu povestiri cu lapte), publicam povestiri (de exemplu, am avut un parteneriat cu Dexonline prin care am promovat cuvinte mai putin folosite, incluse in povestiri), interviuri cu oameni care ni se par interesanti, anuntam evenimente daca primim comunicate in acest sens (nu le publicam asa cum sunt, le personalizam) si ni se par de interes pentru publicul nostru, mai rar facem si recenzii de evenimente (Bestfest, Summer Well), mai nou fictiunile lui Motanov pe blog, textele de la cititori insotite de feedback, in perioada Maratonului de lectura recenzii de carte, rezumate ale conferintelor la care participam (despre antreprenoriat, mai ales) si cateodata incercam sa fim de ajutor pe teme de actualitate – am facut un fel de ghid vizavi de maidanezi. Ne intereseaza subiectele creative si culturale. Nu publicam ce ni se pare derizoriu. Desi suntem jucausi, avem si un fel de seriozitate, incercam sa facem mai vizibile cauzele care ni se par importante, colaboram doar cu branduri creative, promovam chestii care ni se par valoroase. Site-ul e inca destul de mult centrat pe noi, asta e posibil sa se schimbe.
Ce n-o sa vezi la noi: articole pe teme culinare, articole tip 10 pasi/top 10 & the like, articole tip how to, ceva despre vedete, orice articol stil referat/compilatie din informatii la a zecea mana, articole in care autorul filozofeaza banal pe teme gen viata, moarte, dragoste, mai stiu eu ce alte otravuri.
Ce n-o sa vezi pe pagina noastra de Facebook: poze creative/glamour cu carti sau oameni care citesc carti sau lucruri in forma de carti luate de pe net cu sau fara mentionarea sursei, poze cu citate, poze cu pisici, poze ca sa radem de oameni. Poate suntem cam conservatori!
Unul dintre subiecte a atras atentia in mod special: un apel la oameni sa ne trimita scrisori scrise de mana, pe care noi sa ne punem nedesfacute in revista, sa ajunga la destinatari necunoscuti.
Cititorii lor
Ne plac pe noi mai mult decat le place revista, le place sa-si antreneze imaginatia, sa se joace, ca sunt toleranti, creativi, ca ezita sa sustina initiativele in care avem parteneri branduri comerciale, sunt entuziasti, pozitivi, le merg mintea si inima.
In ianuarie 2013 am facut un sondaj si i-am intrebat pe oameni diverse lucruri. Au spus ca vor articole legate de scris. N-am facut asta, dar am creat o sectiune speciala in care am pus pe sidebar link-uri la resurse pe tema asta si e totodata locul in care Motanov da feedback pe povestirile primite de la cititori. Am refuzat sa scriem articole despre scris pentru ca 1. Ele exista deja in alte locuri si lenea nu e buna pentru scriitori, deci sa miste mouse-ul sa le caute 2. Credem mai mult in practica decat in teorie, asa ca pentru cine vrea cu adevarat sa munceasca avem doua optiuni – atelierul de scriere creativa si sectiunea Textele voastre.
Monetizare
Pai e cam greu sa monetizezi un asemenea proiect, sau nu suntem suficient de destepti/obstinati/nu bagam bani in anumite lucruri (seo, programare, promovare etc). Oportunitatile de crestere sunt atelierele, in afara online-ului, dar in viitor si in online pentru oamenii care nu sunt din Bucuresti, si poate fi si traficul o sursa de crestere, cu toate ca ce e interesant la noi daca ar fi sa fim inclusi intr-un media plan ar fi afinitatea, nu reach-ul.
Parteneriate
Criteriul e creativitatea/culturalul. Facem tot felul de parteneriate media in sensul asta, cu proiecte culturale si creative sau cu branduri, de exemplu acum promovam campania Absolut – Transform Today.
Cel mai de proportii a fost legat de proiectul Maratonul de lectura, in care am avut parteneri vreo 10 edituri, daca imi amintesc bine, care au donat 300 de carti de fictiune pentru a fi citite intr-o luna de cei 30 de participanti la Maraton, care le-au si recenzat – am publicat recenziile pe site, intr-o sectiune dedicata.
Trafic
5000 de vizite in ultima luna, 3600 de unici. Putin!
In viitor
Din anul in curs nu a mai ramas prea mult, ma vor referi mai mult la anul viitor. Vom largi paleta de ateliere si le vom comunica mai bine, vom actualiza mai des site-ul mai ales prin cele doua noi sectiuni care sunt surse de continut, vom da sansa la antrenament prin noi concursuri de povestiri, vom publica un ultim numar al revistei, vom traduce in engleza cele mai bune povestiri aparute in revista si le vom publica sub forma de ebook, vom face proiecte creative conexe, vom aplica pentru granturi pe zona cultura/creativitate/implicare civica/toleranta (sa nu uitam, suntem un ONG, avem o misiune!), vom fi un partener de nadejde si un initiator creativ.
La primavara vom organiza un atelier de gandire critica si argumentare, de care (o sa spun un fel de enormitate) toata tara are nevoie, daca vrea sa salveze Rosia Montana sau orice altceva. Inainte de vorbe sau fapte, sa ne punem ordine in ganduri.