Daca interviul asta s-ar fi produs doar in imaginatia mea, ar fi aratat asa: doi baieti, Ciprian si Filip, imi povestesc despre proiectul lor, SubAsfalt, in timp ce suntem pe o canapea pe sine care ne plimba prin cluburi berlineze, parcari de supermarket-uri americane unde cantareti obscuri organizeaza concerte ad-hoc, prin studioul Kerrang! si pe gazonul de la Glastonbury.
Pe fundal, imi zdrangane intr-o ureche Arctic Monkeys. In cealalta, aud The Augustines. Si lor le place, ca doar scriu despre ei. In timp ce trecem dintr-un decor intr-altul, Ciprian le transmite parintilor multumiri, iar eu ma gandesc daca m-am transformat intr-un prezentator Grammy.
Lasand la o parte imaginatia, pe SubAsfalt gasesti muzica un pic mai independenta decat Papa. Baietii nu au obiective, nu-si fac planuri, nu respecta deadline-uri, asa cum ii sta bine oricui vorbeste despre un soi de arta. Scriu despre muzica alternativa asa cum le place lor, pentru ca nu au parteneriate cu nimeni care sa le impuna sa scrie excelent in loc de misto si nici sefi care sa le bage cu palnia pe urechi alta muzica decat fix aia pe care au ei chef sa o asculte.
Interviul despre SubAsfalt, asa cum s-a intamplat el in realitate:
The Big Idea
Oficial, blogul a aparut pe 25 iulie 2011. Adica atunci a fost lansat, dar ne-am gandit la el si ce si cum sa facem cu cateva luni inainte. Una dintre activitatile noastre preferate este nerespectatul deadline-urilor. Cat despre modele, nu, n-am avut nimic, nici pozitive, nici negative. Pur si simplu ne placea muzica, deja discutam si share-uiam multe piese intre noi si am zis ca ar fi bine sa o concentram intr-un singur loc, unde pot veni si altii sa asculte. Pe SubAsfalt, adica.
Nu ne-am propus sa obtinem nimic in mod particular. Nu a fost gandit ca un business (si chiar daca ar fi fost, cu siguranta nu ar fi fost unul care sa fie capabil sa se sustina singur). Nici macar ca un proiect major cu o utilitate anume nu a fost gandit si, deci, nu am avut niciodata un obiectiv anume. Asta-i alta chestie de a noastra, nu avem obiective. Niciodata. Nici nu le vrem. Suntem bine, obiectivelor, ati inteles? Nu va vrem in viata noastra. SubAsfalt e, pur si simplu, locul in care ne place sa discutam despre muzica. Ceva ce facem fiindca ne place. Un agregator de muzica independent(a), locul unde ne putem numim music curators sau site-ul ala unde vorbim murdar de muzica misto pe care dansam. Toate astea-s SubAsfalt.
Echipa
Suntem doi, Ciprian si Filip (buna, mama, buna, tata, va salutam de pe IQads). Baieti de treaba, cum altfel. Unul dintre noi lucreaza deja in industria marcomm si inca incearca sa-si dea seama cu ce a gresit de a ajuns aici, altul inca traieste pe banii parintilor o viata frumoasa de student la Politehnica.
Nu avem roluri, am stabilit cateva reguli basic, dar stiti cum e, nu suntem o corporatie, ci doar doua persoane. Laissez-faire-ul se simte ca la el acasa aici. De exemplu, lui Filip nu-i place cand Ciprian foloseste termenul “laissez-faire” in interviul pentru IQads, dar hei, doar nu o sa facem o regula pentru asta.
Colaboratorii pe care ei nu-i numesc colaboratori
Suna prea serios "colaboratori". Noi nu suntem atat de seriosi. Doar cand ne batem pe ultima bucata de pizza suntem seriosi, dar acum nu e cazul, evident. Acesti “colaboratori” sunt chiar prieteni sau apropiati. Iar daca nu erau prieteni sau apropiati inainte de a scrie, au devenit ei la un moment dat. Saracii, nu stiau in ce se baga.
Ocazional, mai scriu alte persoane despre concerte, topuri sau topicuri care le plac. Noi nu le impunem nimic. Libertatea editoriala vine si respira la ceafa fiecaruia in timp ce scrie ceva. Atat de scrieti-despre-ce-vreti suntem noi. Fie ii rugam noi sa scrie fiindca ni se pare ca ar iesi ceva misto, fie vor/au ei idei de articole. Merge la fel de bine in ambele directii treaba. Asa au ajuns sa semneze articole pe SubAsfalt oameni precum Ionut, Armina, Irina, Maria sau Alecsandra. Si le multumim. Ca-s simpatici.
Evolutia
N-au existat momente spectaculoase in evolutia site-ului. Desi ar fi fost interesant, SubAsfalt nu e o Miley Cyrus a platformelor online cu muzica deci n-a trecut prin cine stie ce transformari spectaculoase recent. Nici negative, nici pozitive. In general, am lasat-o sa creasca organic si ne-am vazut de treaba.
Subiecte
Cel mai bun lucru pe care poti sa-l faci cu politica editoriala intr-un astfel de proiect este sa nu ai o politica editoriala. Bine, e valabil doar in redactii mici spre exagerat-de-mici-aproape-inexistente si wannabe independente. Adica noi. Acum, avem niste mici reguli, sa nu credeti ca o ardem asa libertin si ca la noi aici e o miscare browniana, printre articole si muzica, de neoprit. De exemplu, incercam sa nu spamam userii prin multe postari pe retele de socializare precum Facebook.
Unora (a se citi Ciprian) nu ne iese intotdeauna, dar asta-i partea a doua. Aici intervine Filip, Inchizitia noastra in ceea ce priveste numarul de postari pe Facebook. Depasesti o limita, il asculti doua ore vorbind despre cum ai jignit news feed-ul userilor si cum nu trebuie sa se mai intample. Ce vrem sa spunem este ca functionam bine asa. Pentru moment, cel putin.
Cat despre subiecte si articole, avem doar doua reguli ceva mai clare: trebuie sa fie music-related si trebuie sa existe un punct de vedere personal al autorului. E tot ce putem sa facem unic, s-avem si noi pareri. Iar subiecte care ne intereseaza si nu se incadreaza in profilul platformei sunt o groaza. Avem multe alte interese in afara muzicii, deci n-am putea sa facem o lista exhaustiva. Ganditi-va la un dulap plin pe care-l deschideti. Si cand il deschideti, cad toate lucrurile din el peste voi. Alea sunt interesele noastre extra-SubAsfalt. Overwhelming de multe.
Invataminte de la cititori
Nimic in mod particular. Probabil ca-s oameni cu studii superioare, venituri medii sau mari, cei mai multi au intre 18-24 ani, apoi 25-35 ani, preponderant femei. Dar hai sa nu facem asta, ca nu ne pasa atat de mult de targetare si etichete. Noi ii iubim pe toti. Speram doar ca-s destepti. Iar daca nu-s, inseamna ca facem noi ceva gresit.
Feedback-ul
Conteaza, manca-l-ar editorii de feedback proaspat si constructiv care e, fiindca asa putem sa imbunatatim lucruri, incat SubAsfalt sa fie ceva mai bun, si pentru noi, si pentru cei care citesc. Deci win-win situation. Si da, am facut schimbari. De exemplu, am redenumit o serie de articole la sugestia cuiva (multumim, Ionut!). Suntem deschisi la feedback, fie el negativ sau pozitiv si credem ca oricine ar trebui sa fie.
Promovare
Pai ca-n toate website-urile, platformele editoriale sau orice alt publisher pe care-l stiti, Facebook e o sursa importanta de vizite. 60-70% din trafic vine prin Facebook. Credem, ca nu prea mai intram pe Analytics. Cel putin asa era ultima oara. Il placem pe Analytics, ca-i simpatic si geeky asa, de felul lui, doar ca el vede totul in cifre si e prea setat intr-o singura directie.
Noi nu suntem atat de porniti in a promova continutul nostru. Daca avem cel putin 5 cititori, suntem multumiti. Si avem cel putin 5 cititori (multumim rudelor si prietenilor). Folosim si alte retele pentru ca-s fun si misto. Ne place last.fm fiindca vedem ce asculta ceilalti useri care citesc SubAsfalt si care s-au alaturat grupului nostru, de exemplu. Da, avem un grup. E ok ca ati aflat abia acum de el. Nu o sa va judecam. Pe fata, cel putin. Revenind la retele de socializare online, da, in general, folosim multe retele, fiindca oricum petrecem mult timp online. E frumos pe Internet. Mai vrem aici.
Proportia dintre vizite directe/referral/search e irelevanta, fiindca nu vrem neaparat sa avem mai multi cititori. Ii vrem putini, da’ buni. Probabil ca referral e cel mai important, adica aduce cele mai multe vizite, daca vorbim de proportii, apoi urmeaza vizitele venite din search (astea-s favoritele noastre, mai ales cand oameni care cauta “iubire” ajung la noi) si ultimele sunt cele directe.
Monetizare
Amintisem mai devreme ca unul dintre noi lucreaza in marcom. Nu am fost destul de expliciti, asa ca vom detalia acum. Unul dintre noi lucreaza in marcom, in online marketing, mai exact si, deci, stim ca e imposibil foarte dificil si nu ar avea rost sa depui efort ca sa monetizezi un astfel de proiect. Lucruri precum SubAsfalt se fac din placere, nu pentru bani. Asta si mancatul de ciocolata. Mancatul de ciocolata se face tot din placere. Omnomnom.
Nu ne-am gandit la oportunitati de crestere. Vrem ca totul sa fie organic si natural, in orice caz. Si bazat exclusiv pe continut. Nu o sa prea depunem mari eforturi pentru promovare. Bine, probabil are legatura si cu ADN-ul nostru care-i imbibat in lene, dar hei, e genetic, ce putem noi face.
Parteneriate media
Nu desfasuram parteneriate media. Piscotareala-i frumoasa, dar nu suntem fani. Daca ne place de ceva, spunem asta. Daca ceva e de rahat, spunem si asta. Din cand in cand, mai dam bilete la concerte cititorilor prin diferite mici concursuri, dar si atunci incercam sa nu le obtinem gratis, fiindca ar fi usor ipocrit sa zicem ca sprijinim industria muzicala independenta, dar tocmai noi sa nu comparam bilete la concerte. Din acelasi motiv, incercam sa nu mergem la concerte prin invitatii la events, ci, pur si simplu, ne cumparam bilete. Suntem niste consumatori cumsecade, da, stim. Sa nu mai zicem ca prin parteneriatele media, iti pierzi oaresicum libertatea de a scrie cum vrei si ce vrei despre ceva anume. Influenta parteneriatului ne strica mojo-ul, asa ca incercam sa evitam asta.
Trafic
Trafic de beri baute in fiecare noapte? Trafic de idei pierdute? Trafic de vise netraite? Intr-o luna buna ajungem la vreo 1,000 de suflete pereche. Da’-s suflete misto, va trebui sa ne credeti pe cuvant.
Pe viitor
Chiar ne gandeam cand o sa ne plesniti peste fata cu “unde te vezi peste 5 ani” (Redactia SubAsfalt rade putin la intrebarea asta. Pe sub mustati, cum altfel, ca doar e Movember). O vedem la fel, scriem despre ce ne place, cand avem timp si cand putem. Nimic spectaculos. Nu avem planuri. #yolo (dupa cum ar zice un reprezentant al millennial generation).
Mai coacem niste idei, dar nu e nimic sigur. Daca e cazul si apare ceva, va dam de stire. Oricum pana atunci sa ascultati muzica misto, ca se supara Universul pe voi altfel si e pacat.