Imagineaza-ti o harta a unui oras desfasurata in spatiul unui stadion de fotbal. Ca sa nu te pierzi, pe gazon te asteapta cuminti multe sertare dragalase, cu etichete care iti spun exact ce vei gasi in ele. Asa imi imaginez eu platforma HipMag, a carei echipa, la inceputurile ei de acum 4 ani, era compusa dintr-un baiat si o fata. Anii au trecut, echipa s-a marit, iar subiectele s-au diversificat. S-a ajuns la o platforma care acopera toate subiectele demne de ajuns la urechile oricarui explorator urban: concerte, calatorii, moda, social media, cultura, arta.
Asa cum ne-o spun chiar ei, aleg sa aiba un fel de viziune selectiva asupra Bucurestiului, niste ochelari roz prin care se vad numai lucrurile frumoase, pe care le impartasesc cu cititorii lor. Despre cine sunt, ce vor sa faca si ce planuri de viitor au, am stat de vorba cu echipa HipMag:
The Big Idea
Ideea platformei a aparut cu aproximativ 4 ani in urma, moment in care am si pus-o in practica. Bineinteles, am avut modele de urmat, dar mai mult din afara Romaniei, dat fiind faptul ca, la momentul respectiv, .ro-ul nu era prea bogat in astfel de initiative.
La inceput, la fel ca si pe parcurs si in momentul de fata, ne-am propus sa aducem content relevant oamenilor interesati de lucruri frumoase, selectate in mod subiectiv, in functie de gusturile si interesele noastre. Credem ca am reusit acest lucru, avand in vedere raspunsul pe care l-am primit din partea cititorilor.
Echipa
Initial, echipa noastra era compusa doar din doi oameni (Alex Manole si Diana Necula) care se ocupau (si se ocupa in continuare) de content si parteneriate, plus alti prieteni care ne-au sprijinit din punct de vedere tehnic si de design. Ulterior echipa s-a marit, devenind, mai nou, internationala, cu cativa membri implicati constant in proiect (atat pe partea editoriala, cat si tehnica sau de design), dar colaboram si cu alti oameni care sunt interesati de aceleasi lucruri ca si noi. Provenim din medii profesionale si academice asemanatoare, conexe domeniului new media, editorial si al publicitatii.
Subiecte
Avem o arie foarte larga de interese, avand in vedere diversitatea echipei noastre. In general, subiectele care ne intereseaza sunt toate cuprinse pe site, le puteti vedea organizate in sectiunile si subsectiunile din meniul site-ului. Nu se incadreaza in profilul platformei acele subiecte pe care nu am dori sa le vedem nici noi pe un site asemanator. Ne dorim sa aducem un zambet si o stare de bine celor care ne citesc, dar fara a pica in derizoriu si fara un entuziasm nejustificat.
Colaboratori
Au existat diferite proiecte punctuale de-a lungul timpului, iar subiectul unei astfel de colaborari ne-a fost propus de o anumita persoana care a contribuit fie pe partea editoriala, fie vizuala. De exemplu, am primit materiale foto de la oameni care nu erau implicati in proiectul nostru si am scris despre subiectul acelor materiale.
Evolutie
O platforma precum Hipmag poate creste doar pana la un anumit punct, avand in vedere ca publicul caruia se adreseaza nu este cel mai numeros. Cele mai importante momente au fost cele in care am incheiat parteneriate media pe care le continuam si in ziua de astazi (am dori sa le multumim partenerilor nostri pe aceasta cale), cu unele dintre cele mai importante branduri de petreceri, institute culturale, platforme, artisti si asa mai departe, din Romania.
Invataminte de la cititori
Am invatat ca trebuie sa-i tratam cu sinceritate si ca trebuie sa depunem un efort constant pentru a le capta interesul. Publicul unei platforme precum Hipmag este, probabil, cel mai greu de cucerit, fiind la polul opus al consumatorilor de subiecte frivole si de cancan. Am primit mereu critici atunci cand am gresit, lucru pe care-l apreciem, pentru ca ne dorim sa invatam si sa devenim mai buni, tocmai pentru a avea un public multumit.
Porning de la feedback-ul cititorilor, am facut schimbari, atat editoriale, cat si la nivel vizual. Chiar daca uneori feedback-ul este critic, incercam sa lasam ego-ul deoparte si sa judecam la rece ceea ce ne spun utilizatorii. Daca ajungem la concluzia ca feedback-ul sau sugestia este justificata, atunci o punem in practica.
Promovare
La fel ca si in cazul altor platforme de content, referralurile din retelele sociale (cu Facebook in frunte), cat si dinspre motoarele de cautare, conteaza foarte mult. Totusi, putem spune cu mandrie, ca avem si o proportie multumitoare de trafic direct, lucru care inseamna ca oamenii ne acceseaza pentru ca vor, din bookmarks sau tastand direct adresa noastra, si nu doar intamplator, pentru ca avem o strategie buna de SEO.
Monetizare
Dat fiind numarul mic al advertiserilor interesati de site-uri de nisa, monetizarea unui proiect precum Hipmag nu este cea mai usoara misiune. Insa, de-a lungul timpului, am avut norocul de a intalni oameni (fie din partea regiilor de publicitate sau agentii de media, fie reprezentati ai unor companii, atat din Romania, cat si din afara) care au inteles ca rezultatele pot veni si din colaborarea cu o platforma care a strans in jurul ei o comunitate, chiar daca nu se poate lauda cu un reach de milioane de utilizatori.
Parteneriate
Avem o lista lunga de parteneri media, lucru de care suntem foarte mandri. Ne bucuram ca am atras atentia unor festivaluri mari, din afara, precum Exit (Serbia), Sziget (Ungaria), Amsterdam Dance Event, Spirit of Burgas (Bulgaria), dar si locale, precum B’estfest sau Electric Castle. De asemenea, colaboram cu institute culturale, precum British Council, Centrul Ceh, Pavilion Unicredit, ICR si lista poate continua. Plus branduri de petreceri si diversi artisti din Romania sau strainatate. Criteriul principal atunci cand stabilim aceste parteneriate este reprezentat de contentul pe care ni-l va oferi pentru site si relevanta lui pentru cititori.
In viitor
Tocmai am lansat versiunea in engleza a site-ului. Planuim ca site-ul in romana sa prezinte in continuare cele mai relevante evenimente din oferta autohtona, iar versiunea in engleza sa se concentreze mai mult pe continut editorial si evenimente din afara Romaniei. Am lansat siteul in engleza pentru ca dorim sa ne adresam unui public international si pentru ca am intalnit oameni talentati, cu lucruri foarte interesante de spus, care doresc sa faca parte din echipa noastra, dar nu sunt romani.
E greu sa prevestim viitorul, avand in vedere schimbarile rapide pe care le sufera mediul in care lucram. Sunt niste vremuri ceva mai tulburi pentru publishing (avand in vedere felul in care continutul este diseminat catre public sau felul in care publicul isi cauta si gaseste singur continutul care-l intereseaza cu ajutorul platformelor de social media si nu numai), dar speram sa le navigam cu succes.