Corina Suteu: Romania e ca un om cu foarte multe calitati pe care le foloseste anapoda

Corina Suteu: Romania e ca un om cu foarte multe calitati pe care le foloseste anapoda
Credit foto: Godlis

Dupa 18 ani petrecuti in afara tarii, la catedra unor importante universitati din Europa, dar si la conducerea unor organizatii culturale si a ICR New York, Corina Suteu s-a intors in Romania. De aici, coordoneaza poate cel mai important eveniment al filmului romanesc de peste hotare, festivalul Making Waves din New York (care de doi ani strange fonduri prin crowdfunding) si are in plan sustinerea sectorului creativ romanesc. Cum isi propune sa faca asta, ce impact are noul fenomen al crowdfunding-ului asupra artelor si cat de mult contribuie filmul la brandul de tara al Romaniei, cititi mai jos.

Cu doamna Suteu am mai vorbit despre evolutia sistemul cultural romanesc din ultimii ani, discutie pe care o puteti citi aici.

IQads: V-ati intors in Romania la inceputul anului. Ce proiecte aveti in derulare aici?
Corina Suteu: Am mai multe proiecte in intentie, lucrez pentru diverse organizatii, predau, insa unicul proiect stabil in momentul de fata este Festivalul Making Waves, care cere o cantitate importanta de timp si de energie. Dupa acest an petrecut in Romania, intentionam sa dedicam, si eu si partenerii mei din Film ETC, asociatia care gestioneaza festivalul, mai multa atentie dezvoltarii unei adevarate platforme in jurul Romania Film Initiative, co-fondata impreuna cu Mihai Chorilov si Oana Radu.

Pe langa festival, am inceput sa predau la UNATC, la catedra de Film, un curs optional, "Politici Culturale Comparate", care e specialitatea mea. Predau in continuare si in Europa, am revenit la activitatea pe care o faceam inainte de a deveni Director al ICR New York. Am lucrat si pentru alte cateva proiecte in tara si in strainatate, la Marsilia, in Slovacia, in Estonia, la Nantes, am reluat colaborarea de expert cu Consiliul Europei, am colaborat in calitate de consultant cu Festivalul Dilema Veche de la Alba Iulia. Sunt multe lucruri pe care le-am facut, dar sa te reasezi pe teritoriul Romaniei dupa optsprezece ani de viata in strainatate este o provocare in sine. Toate proiectele pe care incerc sa le dezvolt anul viitor vor fi legate de platforma pentru filmul romanesc si de continuare a activitatilor mele de consultanta in domeniul politicilor culturale, a acompanierii sectorului creativ.


Programul Making Waves 2013

IQads: De doi ani, Making Waves strange bani din finantari private. Cum vedeti fenomenul crowdfunding-ul in SUA in comparatie cu Europa?
Corina Suteu: Crowdfunding-ul prin KickStarter, o platforma americana specializata pe proiecte culturale, a cunoscut in ultimii ani o fantastica dezvoltare, in sensul in care a demonstrat ca mai ales proiectele din industria audiovizualului, filmului sau proiectele care sunt concepute ca industrii culturale pot fi ajutate foarte tare in felul acesta. Sunt proiecte care stimuleaza participarea, sunt proiecte care pot aduce un aspect inovator, dau sentimentul de proprietate celui care participa si fac parte din spiritul timpului. Nu mai traim intr-o societate in care un mentor decide ce e bine, ci traim in era utilizatorului. Un iPad are succes pentru ca e folosit de foarte multi utilizatori, nu are succes pentru ca ne-a spus cineva ca e bun. S-a inversat complet acest tip de logica a functionalitatii.

Si crowdfunding-ul face parte din aceasta logica de participare care iti da un sentiment al apartenentei si al proprietatii. In SUA asta vine impreuna cu o mentalitate a interesului personal care trebuie exprimat in mod direct catre ceva. America e construita pe notiunea de donator, de sponsor, cu incurajari de natura structurala. Acolo, cand esti donator, ai facilitati de taxe, ai facilitati care iti permit sa te si intereseze sa fii donator. In cazul crowdfounding-ului, cred ca se atinge foarte tare acest sentiment de participare, care la americani da raportul direct cu ceea ce ai dori sa vezi ca ia viata. Americanii sunt prin excelenta oameni care considera ca prin actiunea individuala directa lucrurile se intampla. Nu trebuie sa astepti ca cineva sa actioneze pentru tine, trebuie sa actionezi direct tu.

Tocmai din cauza asta crowdfunding-ul e un model care-si face destul de greu loc in Europa. Cred ca noi suntem foarte avangardisti cu Making Waves pentru ca am realizat cele doua campanii, cele mai reusite, deocamdata,  din Romania, prin care am strans 22.000 si 25.000 de dolari pentru festival. Dar sunt sigura ca pe viitor lucrurile o sa arate altfel. Au aparut si primele platforme de crowdfunding romanesti, cum este Crestem Idei de la Cluj si We are Here, care se bazeaza pe acelasi principiu. E un sistem alternativ care incurajeaza initiativa directa individuala in sprijinul actului artistic ca libera expresie. Asta gasesc ca este fantastic: daca iti place o idee, crezi in ea, poti sa ai o actiune directa de a o sustine .


Alaturi de Cristina Flutur si Cosmina Stratan (Dupa Dealuri) pe scena de la Making Waves 2012. Credit fotografie: Godlis

IQads: Ce importanta are succesul filmului romanesc in strainatate pentru brandul de tara?
Corina Suteu: Conteaza foarte mult. Alte state europene cauta de multe ori produse culturale care sa le reprezinte si care sa devina fenomene de natura mondiala. Noi am avut acest fenomen al cinematografiei care a izbucnit in anii 2000 si care a castigat instantaneu o recunoastere mondiala, in primul rand in cercurile specializate, dar ulterior si in public. Foarte multa lume stie de cinematografia romaneasca si incepe sa se intereseze si de alte arte romanesti si de Romania in sine. E un lucru extraordinar de pretios in materie de ceea ce noi numim brand de tara. Ce este Romania? Romania este o tara care produce artisti de calitate, are un spirit creativ, este foarte productiva din punctul acesta de vedere. Prin asta tara devine atractiva, interesanta si este indiscutabil ca Noul Val din cinematografie a participat la asta major.

E pacat ca nu intotdeauna si nu sub toate formele s-a angrenat un aparat de infrastructura care sa fie capabil sa foloseasca acest teren castigat cu mijloace si resurse individuale, deci foarte mici. Ar trebui incurajat si pastrat.

Cineastii tineri au trait mereu in conflict cu instanta de stat. Si aici e o contradictie trista intre potentialul pe care il are Romania si capacitatea unui stat de a intelege cum sa foloseasca forta creativilor pe care ii are la dispozitie ca sa devina mai interesant in ochii pietelor externe.


Alaturi de Tudor Giurgiu si Mihai Chirilov la Making Waves 2012

IQads: Ati spus ca fiecare stat isi cauta fenomene pe care sa le promoveze in exterior. In afara de film, ce altceva ar mai putea sa promoveze Romania ca sa-si intareasca brandul de tara?
Corina Suteu: Cred ca fiecare dintre domeniile artistice au un interes iesit din comun. Cred ca Romania are un potential turistic imens, si asta e deja o banalitatea, promovat prea putin. Romania are si potential artizanal, ma refer la traditii, dar la traditii bine intelese, nu la traditii intr-un sens nationalist ingust, ci traditiile profunde ale culturilor care coexista in spatiul acesta. Romania are o Casa Regala a carei aura o exploateaza insuficient. Romania are o serie de studenti care au plecat in strainatate si care sunt minti sclipitoare, o diaspora care este insuficient cunoscuta si insuficient pusa in valoare. Avem multi bursieri care castiga locuri la facultati de urias renume si statul nu le ofera sansa sa urmeze acele cursuri. Si, nu in ultimul rand, Romania are orase istorice intr-o Europa extrem de variata, localitati care reprezinta un interes din punct de vedere istoric, geografic si cultural cu totul iesit din comun.

Dincolo de aspectele de coruptie si de inaceptabilitate si non-constitutionalitate ale proiectului de exploatare de la Rosia Montana, impotriva caruia ma declar, iar Making Waves sustine miscarea de salvare a Rosiei Montane, ce se intampla acolo este "vandalism cultural". De ce? Pentru ca se distruge o zona care e un centru civilizational care ne reprezinta. Si, ca stat, in loc sa ne gandim cum sa reusim sa-l punem in valoarea pentru a deveni un puternic brand de tara, nu incercam altceva decat sa il dam spre exploatare in mod salbatic si sa provocam  distrugerea completa a acestui patrimoniu, fara a tine cont de nimic din tot ce s-a castigat in Europa ultimilor ani in materie de protejare a patrimoniului. Intr-un fel, acest proiect e un exemplu de ce poti sa faci cand nu tii cont de achiul comunitar. Achiul comunitar nu inseamna doar respectarea normelor Schengen, respectarea normelor tehnice, achiul comunitar presupune si respectarea anumitor principii si valori. Printre acestea, respectarea drepturilor omului, prin care un individ are dreptul sa ramana in contextul sau cultural si sa-l pastreze neatins atata vreme cat el considera ca acet context poarta valoarea sa identitara inalienabila..

Ce anume are Romania pentru a-si construi un brand de tara? Romania are imens. E poate unul dintre handicapurile noastre: suntem ca un om care are foarte multe dotari si le  foloseste pe toate alandala.

IQads: Cum vi se pare publicitatea? Cum va raportati la ea?
Corina Suteu: Fata mea spune ca peste douazeci de ani oamenii vor rade de ideea ca a existat candva publicitate. Cred ca perspectiva ei e a unui tanar globalizat si cred ca are dreptate. O sa dau un raspuns indirect, dar cred ca e semnificativ. Cand am iesit pentru prima data in Occident, in 1987, am fost la Londra si veneam din Romania comunista a lui Ceausescu. Cand am ajuns acolo, prietenii mei m-au plimbat cu masina prin oras si eu am inceput sa citesc automat toate panourile publicitare. Mi se parea obligatoriu sa fac asta. Ieseam dintr-o lume gri, unde nu exista asa ceva si ajungeam intr-o lume plina de culoare si de publicitate. La sfarsitul zile respective am lesinat. Cand am fost intrebata de ce, am spus ca din cauza culorilor. Am avut o suprasaturare a creierului, care era extrem de odihnit si dintr-o data s-a lovit de fiara care este publicitatea. Pentru mine a fost foarte agresiv.

Publicitatea, la baza, e un concept extrem de american. Publicitatea e nascuta pentru a ne inocula niste idei pe care noi nu le avem, dar pe care le imprumutam imediat. E un fel de totalitarism. Ne construieste o realitate pe care ne dorim sa o consideram ca fiind a noastra.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related