Cuvinte care schimba lumea: dezmat launtric dichisit

Cuvinte care schimba lumea: dezmat launtric dichisit

Cuvantul pe care as vrea sa-l folosesc mai des si nu pot e "poznas". Si daca indraznesc, sunt trasa de maneca metaforic si sunt intrebata "ce, esti bunica-mea?". "Dezmat" e vazut cu ochi mai buni de oamenii din jurul meu, dar – chiar si asa – si el trebuie folosit cu moderatie. Poate asta a fost si observatia Mirunei Antonescu, creatoarea proiectului Cuvinte care schimba lumea. Ceea ce a inceput ca un proiect personal prin care incerca sa convinga oamenii sa foloseasca mai multe dintre cuvintele frumoase ale limbii romane, s-a transformat mai tarziu intr-un parteneriat cu World Vision Romania prin care ajuta la dotarea bibliotecilor scolare din peste 35 de sate si comune din sapte judete. Mai intai Miruna a convins o serie de artisti sa ilustreze cateva cuvinte romanesti mai putin folosite (de exemplu, poznas). Ilustratiile s-au transformat apoi in semne de carte, care au fost vandute si banii stransi s-au transformat in donatii. Mai jos puteti citi despre drumul proiectului, de la gandul din mintea Mirunei la site-ul Zissifacut.eu.

In viata de zi cu zi 

Salut. Sunt Miruna, Senior Creative Planner la The Geeks.

Cand nu lucreaza

Nu prea urmaresc oameni propriu zis, mai degraba sunt atenta la idei noi (din comunicare si nu numai) care apar si care au acel “hmm, ce tare” integrat. La capitolul site-uri accesate, internetul ar fi trist fara un psfk.com, brainpickings.org sau lostateminor.com.

The Big Idea

Mi-a venit ideea cam acum un an si ceva, dar a durat pana sa: a) ma mobilizez, b) sa ma prind cum sa il implementez fara a presupune costuri. Mai greu a fost cu mobilizarea, altfel am avut mare noroc cu Worldvision care au fost ONG-ul partener si s-au ocupat de distributie si alti demoni. Plus o gramada de oameni care m-au ajutat total pro bono pentru ca s-au molipsit si ei de entuziasm.

Ideea a venit oarecum firesc, am tot remarcat (la mine, la altii, in media) cum vocabularul se descotoroseste de nuante si devine acel spatiu restrans intre “naspa” si “super caterinca” (cu forma sa extrema online de “ktrnk”). Asa ca m-am gandit cum as putea sa readuc in discutie niste cuvinte romanesti frumoase dar mai putin folosite, care si-ar gasi sensul in vocabularul de zi cu zi; si de ce nu, l-ar face mai acatarii :) Mi-am dat singura brieful, ramanea sa ma prind cum pot face asta intr-un mod interesant. Si asa a aparut ideea de a invita mai multi ilustratori sa-si aleaga cuvantul/cuvintele preferate dintr-o lista mai ampla si sa le ilustreze in functie de ce anume le inspira.

Dupa care mi-am dat seama ca as putea sa-l duc un pas mai departe, si asa a aparut ideea de a le comercializa sub forma unor semne de carte cu cuvinte romanesti ilustrate; iar banii rezultati sa fie directionati spre oameni care nu prea au acces la citit. Iar cei de la Worldvision aveau spre bucuria mea fix un proiect “pe brief”, de dotare a bibliotecilor scolare din zone rurale unde o carte e un lux. Deci lucrurile s-au legat foarte bine.

Echipa

Cum spuneam, m-au ajutat asa de multi oameni incat daca incep sa nominalizez pe fiecare mi-e ca uit pe cineva. Oameni foarte diferiti ca background, de la cei din ONG, la colegi din agentie, prieteni ilustratori, designeri sau programatori, fotografi …

 

Ce si-a propus

In mod ideal, sa deschid un pic discutia despre felul in care ne raportam la vocabularul de zi cu zi, oferind o doza de inspiratie in acest sens. In mod mai realist, sa scot de la naftalina o serie de cuvinte frumoase care mi-s dragi in speranta ca si altora le vor placea.

Etapele

Idee – gasit parteneri pe fiecare etapa a proiectului dispusi sa se implice pro bono – productie – distributie – lansare.

Neavand background de project management, proiectul s-a impartit in doua: partea confortabila, cand a venit vorba de idei, si partea total alambicata, adica implementarea lor.

 

Promo

Nu am inceput propriu zis o campanie de comunicare ca la carte. Lucrez in comunicare prin urmare asta ar fi fost tocmai partea cea mai usor de facut din tot proiectul, insa fiind acum in ipostaza de a creiona si produsul final, m-am concentrat pe asta si am vrut sa lansez initial fara mare tam tam, tocmai ca sa am timp de feedback, imbunatatiri etc. Constat insa cu placere ca a circulat de la sine, cel putin pe Facebook, fara a avea niste canale de comunicare ca la carte.

Cum creste

Clar, au contat foarte mult partenerii aparuti ca prin minune in momente cheie cand parea sa nu se mai intample proiectul.

Monetizarea proiectului

Monetizarea se face din comercializarea semnelor de carte in mai multe librarii din Bucuresti Si Cluj, iar banii se duc in procent de 100% catre proiectul celor de la WorldVision cu bibliotecile din mediul rural.

Cuvinte care schimba lumea in viitor

Il vad aplicat pe anumite nise. Spre exemplu, mi-ar placea in viitor sa aiba o componenta de imbogatire a vocabularului inclusiv in advertising, un domeniu unde de multe ori “cele mai mari reduceri” se aplica si la diversitatea cuvintelor folosite, nu doar la ofertele de produs. Daca fiecare agentie ar adopta macar un cuvant romanesc frumos si mai putin folosit si l-ar introduce in campaniile sale (acolo unde se potriveste), s-ar putea usor-usor sa fie preluat de oameni. Comunicarea poate avea un impact mare – sigur, atunci cand e bine facuta - de ce sa nu ii dam deci si o miza de genul acesta?

  

Alte proiecte

Alt proiect care mi-e drag e kitebike.ro, harta traseelor pitoresti pentru biciclisti, o platforma online unde sunt adunate mai multe trasee pe stradute mai putin aglomerate de prin Bucuresti (si in viitor, nu numai). Un proiect pornit din doua motive: 1) e foarte greu intr-un oras ca Bucurestiul sa iei in calcul bicicleta ca transport alternativ in mod real, daca nu stii pe unde sa o iei 2) e foarte greu sa consideri orasul ca fiind altfel decat urat, daca nu stii pe unde sa o iei :) Este o initiativa pentru biciclistii care vor sa capete incredere in a folosi bicicleta cat mai des si totadata sa se simta turisti in propriul oras.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


The Geeks Bucharest

The Geeks este parte din Saatchi Creative Hub Bucharest, impreuna cu Saatchi & Saatchi Romania. Agentia se pozitioneza ca un partener de business cu focus pe solutii creative multidisciplinare de comunicare si... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related