Leo Burnett a stabilit anul acesta la Portoroz un nou record in publicitatea romaneasca: 5 premii din 15 lucrari nominalizate si un excelent loc doi, la un punct diferenta de marele castigator, Leo Burnett Praga. Am fost impresionat de rezultat si de modul in care Bogdan Naumovici isi bifeaza obiectivele unul dupa altul, dar in stilul meu prefectionist, am preferat sa-l tachinez cu o mica rautate : "doar pe locul doi?". Bogdan Naumovici are insa simtul umorului
IQads.ro : Leo Burnett a fost foarte aproape de a stabili un nou record in publicitatea romaneasca, la Golden Drum 2004. De ce totusi pe locul 2?
Bogdan Naumovici : Dar am stabilit un nou record in publicitatea romaneasca! Suntem prima agentie care reuseste un onorant loc secund la Portoroz. De ce "doar" pe locul 2? Pentru ca, desi am luat cele mai multe premii din concurs, desi am avut cele mai multe lucrari finaliste din concurs, Marele Premiu pe print luat de Leo Burnett Praga a adus mai multe puncte decat am reusit noi sa adunam. Am declarat inca din vara ca mergem la Portoroz sa castigam festivalul. N-a fost sa fie, dar exista intotdeauna "la anul".
IQads.ro : Ce ar fi insemnat pentru Leo Burnett Romania sa fie "the big winner?"
Bogdan Naumovici : Nu mare lucru in plus. Am fost castigatorii morali si preferatii publicului.
In seara Galei, primeam din 5 in 5 minute sms-uri de la colegii mei din tara: "cum stam? Cum stam?". Luni, cand ne-am intors, era doar "another day at the office". Fara nici o falsa modestie, ne-am obisnuit sa castigam. Cred ca numai un Leu la Cannes ar mai fi intr-adevar un prag. In rest, ni s-ar fi parut normal sa fim recunoscuti drept cea mai buna agentie din Noua Europa anul acesta.
IQads.ro : Care a fost atmosfera concursului?
Bogdan Naumovici : A fost ok. Nu prea incordata. Reteaua Leo Burnett a dominat atat de clar, incat nu cred ca cineva a mai avut vreo miza la Reteaua Anului. Le-a fost rusine organizatorilor sa mai arate la gala cate puncte a adunat Leo. Dar cu agentii pe locurile 1,2,3,4, cred ca a fost o victorie incontestabila.
IQads.ro : Care e cea mai tare "soparla" pe care ai auzit-o "off the record"?
Bogdan Naumovici : Nu am auzit "soparle". Dar a fost primul an in care romanii s-au adunat si au baut impreuna, indiferent de agentie, in fiecare seara. A fost o experienta noua si deloc neplacuta.
IQads.ro : Leo Burnett&Target a obtinut cinci premii din 15 lucrari nominalizate: un premiu Silver Drums pentru printul "Barca", brand Prigat Activ, client Quadrant Amroq Beverages, trei premii Bronze Drums pentru spotul TV "Volanul", client Antena 1, pentru printurile "Pisica", brand Eukanuba, client Innovet, si "Cainele", client Muzeul "Grigore Antipa", si un premiu Golden Watch pentru lucrarea "Extra Energie", brand Prigat Activ, client Quadrant Amroq Beverages. Care dintre aceste premii a constituit o surpriza placuta, si care lucrare a obtinut ceva mai putin decat te asteptai?
Bogdan Naumovici : Nu am fi inscris lucrarile respective in concurs daca nu am fi crezut in sansa lor de a obtine macar o nominalizare, iar premiile au venit pentru lucrarile noastre cele mai bune. M-as fi asteptat sa avem si spotul pentru Prigat Activ nominalizat, poate Teletech - desi era cam romanesc - si poate campania Antipa. La fel, m-as fi asteptat ca Antena 1 sa ia Silver si nu Bronz. Cu inca un punct am fi luat Agentia Anului, e? Nu-i nimic, o luam la anul.
IQads.ro : Care este lucrarea in care ai crezut cel mai mult? In ce masura aprecierea juriului a mers in aceeasi directie?
Bogdan Naumovici : Campania Prigat Activ. Cu exceptia spotului TV, toate "picioarele" campaniei au fost cel putin in finala.
IQads.ro : Ce anume ai de gand sa schimbi de maine in strategia departamentului, pentru ca anul viitor sa castigati locul intai detasat?
Bogdan Naumovici : Nimic. Am sa incerc sa continuu pe drumul pe care l-am ales acum 3 ani, de a ne raporta exclusiv la standardele internationale din domeniu. Numai ca vom lucra din ce in ce mai mult, din ce in ce mai bine.
IQads.ro : De ce exista o diferenta atat de mare de puncte intre Leo Burnett si celelalte agentii romanesti premiate, McCann Erickson si Next/Cap? Este Leo Burnett "o agentie de concurs"?
Bogdan Naumovici : Pentru ca Leo Burnett s-a priceput sa isi atraga de partea sa si a creativitatii, probabil, mai multi clienti decat celelalte agentii. Pentru ca atunci cand ne apucam de lucru, credem cu tarie ca recunoasterea creativa aduce succes pe piata marcii respective. Pentru ca acoperim cu lucrari bune mai multe categorii decat ceilalti. Anul acesta am fost cel putin finalisti in absolut toate categoriile unde am inscris ceva. Nu in ultimul rand - fara sa cautati vreun inteles ascuns in asta - pentru ca intelegem regulile unui festival, probabil mai bine decat alte agentii. Si pentru ca, atunci cand spunem ca vrem sa fim agentia cea mai creativa din Romania, "we walk the talk".
IQads.ro : Cum iti explici faptul ca aceste agentii au ocupat aceleasi pozitii in studiul AdMarket 2004?
Bogdan Naumovici : Nu inseamna decat ca D&D Research merita felicitati pentru un studiu bine facut si clientii pentru o privire competenta asupra pietei. Daca va uitati, aproape aceeasi ordine si cam cu aceleasi proportii se regaseste si la Ad'Or-ul de anul acesta. Cred ca in acest moment, asta este realitatea.
IQads.ro : Cum iti explici constanta pe care o are Next/Cap, si performantele prin care a devansat multi dintre "seniorii" publicitatii romanesti?
Bogdan Naumovici : Cred ca este o agentie bine condusa. Eu am o teorie care spune ca cel mai mult succes l-au avut agentiile cu mai multi "capi" sau daca vrei, cu mai multe "capete". La McCann sunt Enoiu si Botan, la Leo suntem Ioana, Stefan si cu mine, la Next/Cap sunt Bruno, Sorin si Pila. Si se vede. Nu-i vorba, ca nici "seniorii" nu s-au luptat cine stie ce
IQads.ro : Ai avut parte de comentarii rautacioase si in urma acestui concurs, in buna noastra traditie romaneasca? Daca da, care era obiectul lor si ce anume le raspunzi?
Bogdan Naumovici : Pana acum, nu. Este insa aceeasi tacere cu care m-am obisnuit dupa fiecare victorie Leo Burnett. Brusc, nimeni nu mai scrie nimic despre Portoroz, asa cum nu s-a mai scris nimic dupa Ad'Or. Daca nu e nimic de scandal, de contestat, nu avem despre ce vorbi
IQads.ro : Ce inseamna pentru tine, personal, sa obtii un asemenea rezultat? Cu ce sentiment te-ai trezit "a doua zi de dupa"?
Bogdan Naumovici : Nu inseamna nimic special. V-am spus ca m-am dus acolo sa castig agentia anului. Succesul nu vine pentru mine intamplator, am muncit si am construit, impreuna cu colegii mei, o agentie competitiva pe plan international. A durat ani de zile, dar ani presarati cu succese, de la Ad'Or la Epica, Clio, Portoroz sau Cannes. Sa fiu sincer, a doua zi m-am trezit cu gandul la cat am de condus inapoi spre Romania