Famelic si bookaholic, caut carti sa ma tratez

Famelic si bookaholic, caut carti sa ma tratez

Candva, visam sa am o singura super-putere: abilitatea de a nu dormi niciodata. Nu as fi folosit-o ca sa salvez pisicute din copaci, sa il dobor pe Godzilla sau sa trec batranele strada, ci ca sa citesc. In lumea mea imaginara, fiecare noapte ar fi fost dedicata parcurgerii, fila cu fila, a literaturii universale, caznei deslusirii a ce a vrut sa spuna Heidegger in Fiinta si Timp si rasfatului de a descoperi cuvinte uitate prin dictionare prafuite.

Cred ca cei de la Bookaholic ma inteleg pe deplin. Aparut initial ca ramura a librariei online buybooks.ro, site-ul nu a avut niciun model, ci a fost gandit ca proiect independent si loc de joaca pentru cei care si-au pus condeiele virtuale in slujba devoratorilor de literatura. De atunci, buybooks.ro s-a inchis, dar Adinel Tudor, unul dintre fondatorii sai, a continuat sa sustina Bookaholic.

Am discutat cu Cristina Foarfa despre cei care promit sa ne ofere leacul pentru dependenta de carti: si mai multe carti.

The Big Idea
Bookaholic nu a aparut ca reactie la alte site-uri culturale, ci mai degraba dintr-o lipsa - contentul online de calitate despre carti era o pasare rara si anemica. Am preferat insa intotdeauna sa nu ne raportam la ce fac ceilalti, nici sa facem lucrurile reactiv. Mi se pare ca pe termen lung raportarea constanta si obsesiva doar la concurenta e o strategie perdanta. Noi am facut lucrurile cum am simtit ca e mai bine, in ideea de a avea un produs exact asa cum ne-ar placea noua sa-l consumam. Aici si-a spus cuvantul si experienta echipei atat in zona cartilor, cat si in cea editoriala, in online si comunicare, asa ca intuitiile noastre, cel putin pana acum, au functionat.

Echipa
Incep cu Adinel Tudoromul din spate, care sustine financiar si mai ales moral proiectul. Adinel e antreprenor in serie, cu business-uri in domenii diverse, are un background solid in marketing, strategie si consultanta (Trout and Partners, Friends Advertising, Red Bull sau Leo Burnett) si, nu in ultimul rand, e un cititor pasionat.

In cazul echipei editoriale, background-ul vine din zona de Litere sau Comunicare. Lucrurile stau in felul urmator: Alina Purcaru este critic literar, a lucrat la Cotidianul, lucreaza la Observatorul Cultural si semneaza articole in foarte multe reviste de cultura. Cristina Petrescu a fost redactor sef la Metropotam, este fotograf profesionist si a scris in multe publicatii. Silvia Dumitrache este critic literar si de teatru, a inceput sa lucreze si ca asistent de regie, este redactor la revista Observator Cultural si isi face doctoratul pe literatura. Si Adina Dinitoiu lucreaza la Observator, este critic literar (a publicat chiar si o carte de critica despre proza lui Nedelciu) si doctoranda in literatura.

Ioana Epure are un studio foto, a lucrat mult timp la Metropotam si a scris in reviste si de la noi si de afara. Eli Badica, secretarul nostru de redactie, de-abia a terminat facultatea si lucreaza pe proiecte culturale ca PR sau ca organizator. Pe Irina Dumitru, jurist de profesie, am agatat-o de pe Facebook, era unul dintre cei mai activi comentatori ai nostri, care venea mereu cu idei si lucruri faine.

Cat despre mine, Cristina Foarfa, care coordonez proiectul, am lucrat la Metropotam, am fost Head of Creative la Fourhooks, am predat doi ani un curs de new media la un master de la Litere, am scris si mai scriu prin diverse reviste (de exemplu Dilema Veche) si acum fac freelancing pe proiecte de comunicare online.

Subiecte
Pe Bookaholic, fiecare scrie ce vrea. Nu exista un plan batut in cuie, doar niste guidelines care trebuie respectate. Politica editoriala vine de fapt din calitatea echipei, din setul comun de valori pe care-l avem, atat cand vine vorba de selectia subiectelor, cat si de modul de abordare. Tinand cont ca mai toate am studiat literatura si citim de cand ne stim, standardele in privinta cartilor sunt foarte sus.

Teoretic, sunt putine subiecte care nu si-ar gasi locul aici, dar important este unghiul de abordare. De exemplu, am scris chiar si despre Fifty Shades of Grey (aici si aici), dar dintr-o perspectiva care noua ni se pare amuzanta. Da, putem face misto de carti proaste, dar niciodata nu veti vedea la noi vreo cronica laudativa a unei carti de Coelho (decat daca, cine stie, scrie vreodata o capodopera). De asemenea, sunt zone care nu ne intereseaza sau la care nu ne pricepem, de exemplu self help, carti motivationale, teorii ale conspiratiei, carti foarte comerciale sau din domenii specifice, cum ar fi cel juridic sau medical. Selectia o facem intuitiv, nu exista un set de reguli.

Obiective
Focusul nostru a fost de la inceput pe calitatea continutului si pe stil. Initial nu aveam planuri prea mari, ne doream pur si simplu sa avem un site foarte bine scris. Nu ne-am setat obiective stricte de trafic, nu ne-am facut business plan-uri, SWOT-uri, analiza concurentei sau mai stiu eu ce. De fapt, Bookaholic nici nu a fost gandit ca un business. Am vazut insa repede ca, facand lucrurile bine dupa capul nostru, cu o pasiune foarte mare pentru carti, Bookaholic creste si incepe sa conteze si sa ocupe un loc din ce in ce mai solid si mai stabil in mintea oamenilor.

Intr-o piata mica unde fiecare se lauda ca e numarul unu, noi preferam sa ne concentram pe continut si sa lasam produsul sa vorbeasca de la sine, atat prin cifre, cat si prin texte sau actiuni concrete. In doi ani si jumatate, am ajuns la 2000 de articole (in ultimele luni o medie de 3 articole noi/zi) si la peste 100.000 de vizite pe luna.

Am vrut un loc unde sa poti citi articole scrise profesionist, dar relaxat, fara mana la tampla, fara exprimari scolaresti si fara traduceri din cronici straine, despre carti. De aici am pornit si cand am facut echipa - toti cei care scriu au experienta in zona editoriala si de online.

Evolutie
Cea mai mare surpriza am avut-o cand am castigat la Webstock premiul pentru cel mai bun site de publishing. Nu ne asteptam si ne-a bucurat foarte mult ca recunoasterea vine si din afara spatiului cultural, unde deja stiam ca stam foarte bine, din partea industriei de online, marketing, comunicare si din zona brandurilor care se implica in online.

Au fost perioade importante, de exemplu cand am marit echipa sau cand am schimbat designul, trecand de la imaginea unui blog de carte la cea a unui site cu toate box-urile la locul lor. Bineinteles, important a fost si cand am inceput sa atragem publicitate, semn ca lucrurile devin serioase.

De impotmolit nu s-a impotmolit grav niciodata, pana acum cele mai dificile momente au fost mici, punctuale, n-au durut si-au trecut repede, de exemplu cand jumatate de redactie era in vacanta si un sfert avea deadline-uri la job, iar numarul de articole avea de suferit.

Cresterea a fost una constanta, de la o luna la alta, nu s-a produs in salturi. Da, am avut si spike-uri de trafic de 12-13.000 de vizite intr-o zi, dar pe termen lung nu sunt relevante.

Cititorii lor
Sunt pretentiosi. E normal sa fie asa, vorbim de o audienta real premium. Am invatat ca pentru ei cartile sunt un stil de viata, nu doar un mod de a petrece timpul liber. Nu ii intereseaza sa citeasca doar cronici, ci pasiunea lor pentru lectura se reflecta, de exemplu, in obiecte de design inspirate din carti, in haine, in mediul in care traiesc si lucreaza sau in locurile unde merg. Le plac povestile care stau in spatele lucrurilor. Avem multe de invatat de la ei, sunt inteligenti si informati si nu de putine ori completeaza informatia pe care noi le-o dam in articole.

Invataminte de la cititori
Am tinut de multe ori cont de sugestiile lor directe, dar s-a intamplat si sa ni se para ca nu se potrivesc cu brandul nostru. Sugestiile indirecte, care sunt importante, vin din analytics - sunt subiecte care prind fantastic si altele care nu atrag atat de mult atentia. Tinem si nu tinem cont de ele. De exemplu, daca noi credem ca o carte este foarte buna si merita facuta cunoscuta cititorilor nostri, chiar daca n-au auzit pana acum de ea sau de autor, ii facem cronica, desi suntem perfect constienti ca nu va aduce la fel de mult trafic ca un nume mare. Chiar daca, prin absurd, sa zicem, am vedea ca ei vor sa citeasca doar chestii comerciale, noi tot despre lucruri cu adevarat interesante am scrie. Poate parea paradoxal, dar e foarte simplu sa fii senzationalist sau extrem de comercial chiar si in zona cartilor.

Promovare
Facebook-ul e foarte important pentru noi, avem o comunitate activa de peste 27.000 de oameni, in continua crestere. Ne-am dat seama in timp ce merge si ce nu pe Facebook. Scopul nostru e ca oamenii sa ajunga din Facebook pe site, unde e continutul, nu sa dea un like acolo la o poza frumoasa si cam atat, asa ca ne concentram mai mult pe conversie decat pe numarul de interactiuni, care poate fi inselator. In acest moment, cam jumatate din trafic vine din social media, un sfert din Google si un sfert direct.

Monetizare
As minti daca as spune ca e usor. Totusi, in ultimul timp, Bookaholic isi acopera costurile din publicitate. Nu vorbim de sume fabuloase, dar lucrurile incep sa se miste. Pentru noi e un mare pas inainte, ne responsabilizeaza si ne bucuram foarte tare sa vedem ca si continutul de calitate, mai ales cand vorbim de o nisa, cum e cea a cartilor, poate fi monetizat.

Parteneri
Am fost parteneri la cam toate evenimentele literare mari din ultimul timp, fie ca vorbim de targuri de carte (Bookfest, Kilipirim), festivaluri (FILB sau FILTM) lansari sau alte evenimente culturale. Cel mai recent exemplu este FILIT, cel mai important festival de literatura nu doar din Romania, ci din partea aceasta a Europei.

Avem parteneriate pe termen lung si cu editurile importante de la noi (Polirom, Humanitas si altele) sau cu librariile Carturesti.

Atat in privinta parteneriatelor, cat si in cea a vanzarilor, este esentiala asocierea. Nu lucram decat cu branduri care ne plac si pe proiecte care se potrivesc pe profilul publicului nostru. Nu de putine ori am refuzat colaborari pe motive de incompatibilitate.

Trafic
In ultima luna, analyticsul spune peste 100.000 vizite, 168.000 vizualizari si 64.000 unici, iar timpul mediu de stat pe site este peste 2 minute. Recunosc ca, stiind cum o duce piata editoriala din Romania si ca tirajul unei carti e pe la 1000-1500 de exemplare, daca ma intrebai acum un an, nu credeam ca vom ajunge aici, mai ales ca nu facem compromisuri la nivel editorial si nu scriem comercial despre subiecte comerciale doar de dragul traficului.

Planuri de viitor
Vrem sa iesim si in offline si, mai ales, vrem sa facem proiecte interesante si creative. Planurile merg atat pe zona editoriala, dar in niste formate neconventionale, mult mai dinamice si interactive, si in zona de evenimente, iar o directie pe care vrem sa o exploatam mai mult pe viitor e partea de continut in engleza. Suntem si foarte pasionati de new media, asa ca o parte dintre proiecte vor aduce impreuna cartile, arta si noile tehnologii. Avem tot felul de idei crete si mari, trebuie doar sa gasim partenerii potriviti pentru ele.

Suntem in discutii cu branduri si agentii pentru mai multe proiecte mari si foarte frumoase. Ne bucuram sa vedem interes din partea lor si, mai ales, sa vedem ca inteleg faptul ca se pot face multe lucruri faine si creative pornind de la carti. Cultura nu e un domeniu prafuit, care sta cuminte intr-un colt, eventual intr-un turn de fildes, ci o zona foarte vie, strans legata de viata noastra de zi cu zi, de felul nostru de-a fi si de obiceiurile de consum.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related