Marius Panter (Stirom): Inovatia e costisitoare

Marius Panter (Stirom): Inovatia e costisitoare

Apreciaza sticla din fata ta! Nu este una dintre cele zece porunci, nici nu stim daca ar trebui sa fie. Stim insa ca sticla este un material care permite sa fie prelucrat cu creativitate, dar ca putini se mai joaca cu el. In cautarea unei rudenii chiar si de gradul al doilea dintre sticla si publicitate, am poposit la Stirom, care produce articole de sticlarie menaj si ambalaj, unele dintre ele folosite in scopuri promotionale – din 1966.

La momentul actual, Stirom este singurul producator de sticla din Romania, parte a grupului grecesc Yioula, avand competitori doar la nivel regional. Ramura de produse promotionale este in plina dezvoltare, asa ca merita sa punem putin lupa pe ea.

IQads: Care sunt motivele principale pentru care sticlele nu prea sunt creative din punct de vedere al executiei?
Marius Panter: Costurile. Producerea unei sticle noi ca forma este un proces care se desfasoara pe parcursul a 5-6 luni si care necesita unele investitii. Achizitionarea unei matrite speciale costa 30 - 40.000 de euro, iar pentru ca proiectul sa renteze e nevoie de o comanda de minim 500 – 600.000 de bucati. Pentru pahare, o comanda se poate finaliza si in 2-3 saptamani daca e vorba de personalizarea unui produs deja existent. Daca se doreste crearea unui nou pahar, procesul e acelasi ca in cazul unei sticle noi.

IQads: Cand e vorba de produse deja existente, cat de des sacrifica un client creativitatea pentru costuri mai mici?
Marius Panter: Rar e cazul. La un pahar, dupa ce am stabilit forma, diferenta de pret poate proveni doar din personalizarea lui. Atunci fie ca e decorat la 2, fie ca e decorat la 3 culori, diferenta e de un cent pe pahar. Sunt costuri foarte  mici. Nu s-a intamplat sa ne spuna „nu mai facem un layout cu 6 culori, haide sa facem cu 3”. Cand e vorba de un pahar sablat, de exemplu, decorat cu niste culori speciale, acolo diferenta poate fi si de 1 euro pe pahar si se mai intampla sa se mai taie din costuri. La sticle, da, se intampla sa vina cu sticle creative si sa mearga cu varianta standard in loc dupa ce afla costurile. Asta, in general, e problema clientilor mici, noi, care nu cunosc detaliile si costurile.

IQads: Ati primit vreodata de la agentii o propunere imposibil de realizat din punct de vedere tehnic?
Marius Panter: Pana in prezent nu, dar un exemplu pe produs pe care nu am putea sa-l realizam ar fi o halba de bere sau o sticla in forma de „L”.

IQads: Care este relatia Stirom cu agentiile de creatie?
Marius Panter: Nici nu stiu daca pot sa spun ca avem vreo relatie. Interactionam foarte putin cu ele, comenzile vin in general direct de la producatori. In cazul paharelor, rareori se trece prin filtrul agentiei. Cand e vorba de schimbarea unei sticle pentru un brand, uneori clientii nostri dezvolta modelul cu agentia de creatie, dupa care ne trimit rezultatul pentru a definitiva noi detaliile tehnice. In perioada asta conteaza fiecare cent si, lucrand direct cu noi, producatorii scutesc costurile de intermediere, mai ales ca pe partea de consiliere ii putem ajuta si noi. Studiem impreuna variantele de produse si de personalizare, apoi facem mostre si daca, e un model e acceptat de client, se trece la productie.

IQads: Cat de mult se pot personaliza produsele pe care le oferiti?
Marius Panter: Paharele cred ca sunt cele mai versatile in sensul asta. Se poate schimba culoarea paharului, se pot face decoratiuni cu pana la 6 culori liniare care se si pot combina intre ele, se poate imprima orice logo sau desen pe ele. Referitor la personalizarea sticlelor, aceasta poate consta in embosarea logo-ului, in realizarea unor modele speciale sau in colorarea lor in alte culori decat cele standard (verde, brun sau olive green), insa putini solicita asta din cauza costurilor mai ridicate.

IQads: In ce constau majoritatea comenzilor venite prin agentii de creatie?
Marius Panter: Pentru agentii am lucrat doar produse personalizate, de obicei cu logo pe 2-3 culori incat sa se vada clar brandul si sa se inteleaga mesajul. Predomina comenzile pentru produsele deja existente, fiind o varianta accesibila mai ales din punct de vedere al costurilor. Pentru produse noi sunt foarte putine comenzi, pana acum am avut 4 proiecte in ultimii 2 ani, pe cand pe partea de personalizare prin serigrafie avem zeci de comenzi in fiecare an.

IQads: Care a fost cel mai drag proiect pe care ati lucrat?
Marius Panter: Paharele pentru campania Pepsi, un proiect personalizat cap-coada, cu matrita proprie.

IQads: Cat de deschisi sunt cei din agentie la modificarile planului initial, impuse de conditionarile / optimizarile de productie?
Marius Panter: Cand vine vorba de un proiect care trebuie sa fie modificat pentru ca nu e in cea mai buna varianta a lui, sunt doua aspecte la care se poate umbla. Este partea tehnica – curbe, dimensiuni ale sticlei care nu se pot realiza, si partea estetica – un design care nu o sa arate bine pe pahar sau nu o sa scoata brandul in evidenta. Totul se rezolva printr-o mostra. Cand vad mock-up-ul, clientii isi dau seama ca trebuie sa accepte schimbarile pe care le sugeram pentru ca proiectul sa fie cat mai reusit.

IQads: Cat stiu agentiile si clientii despre productie si cat trebuie sa-i educati voi?
Marius Panter: Clientii cunosc procesul de productie al sticlei si specificul acesteia pentru ca este una din componentele de baza ale produselor lor. Cat despre agentii, ei nu sunt foarte informati, desi nu stiu daca e neaparata nevoie sa fie experti in domeniul asta. Daca ar sti mai multe, termenul de la intentia de a realiza ceva pana la primirea comenzii ar putea fi scurtat. Si nu e greu, sunt cateva caracteristici simple, care se invata dupa doua-trei comenzi.

IQads: Aveti demersuri de crestere a nivelului de educatie despre productia de sticla pentru scopuri publicitare?
Marius Panter: Ii consiliem pe clientii nostri pentru fiecare proiect. Noi incercam sa le aratam beneficiile. In primul rand e vorba de pret, pentru ca un pahar sau o sticla pot sa ajunga sa coste cateva zeci de centi. In plus, la categoria de giveaways impactul e mai mare in cazul unui pahar decat al multor alte materiale pentru ca e mai rezistent in timp si mai folositor. De aceea au inceput comenzile din ce in ce mai mari si la noi.

IQads: De unde va luati inspiratia pentru noutati?
Marius Panter: Tot timpul tinem pulsul pietei atat de la noi, cat si din afara pentru ca marea majoritate a clientilor vin cu idei de pahare din strainatate. Pentru sticlele noi sunt proiecte gandite si dezvoltate impreuna cu agentiile de creatie. Si nu ratam niciodata Targul Ambiente de la Frankfurt, unde gasim inspiratie pentru modele noi de pahare.

IQads: Este integrarea tehnologiilor de ultima ora in materialele produse de voi o provocare?
Marius Panter: In domeniul acesta mai greu apar tehnologii noi, o inovatie apare cam la 4 -5  ani. O tehnologie noua care a aparut si pe care am implementat-o este aceea de a realiza sticle mai usoare, care au aceleasi caracteristici ca sticlele realizate in mod clasic. Pentru ca se pot transporta mai multe intr-un camion, beneficiile vin mai ales de pe partea asta.

IQads: Care e importanta mock-up-urilor in procesul de productie a materialelor din sticla?
Marius Panter: Pentru fiecare comanda se face o mostra. Doar cand clientul o aproba trecem la producerea in masa a comenzii, pentru ca nu ne permitem o situatie in care clientul sa refuze o comanda intreaga. In general, e nevoie de 2-3 intalniri pentru a finaliza o comanda. Se intampla si sa discutam, sa prezentam o mostra si clientul sa se razgandeasca atunci cand o vede pentru ca, de exemplu, logo-ul nu iese suficient in evidenta asa ca un mock-up e foarte important.

IQads: Dati-ne cateva exemple concrete de solutii usor de realizat din punct de vedere tehnic care pot fi folosite pentru a aduce un plus de creativitate unei sticle.
Marius Panter: Usor de realizat sunt sticlele rotunde, care se pot face cu logo embosat. La producatorii de bere deja nu mai exista standard in materie de sticla, aproape fiecare producator are embosat un logo sau un desen pe sticla, aceeasi situatie este si la producatorii de apa minerala. Un trend il reprezinta si paharele colorate, care la noi abia acum incep sa fie cerute.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related