Daca esti genul caruia ii place sa iasa din casa si participi des la evenimente de prin Bucuresti, atunci in mod sigur drumurile tale si cele ale 360Revolution s-au intersectat cel putin o data, desi nu ti-ai dat seama. Ei sunt, pe scurt, cei care asigura suportul tehnologic si logistic pentru diferite tipuri de evenimente.
Pe lung, 360Revolution a luat nastere in 2007, din fuziunea departamentelor de rental ale Avitech si Asesoft Smart. Pe atunci, se pozitionau ca furnizori de echipamente profesionale si scenotehnica pentru evenimente. Anul 2010 a adus o schimbare de strategie, iar compania s-a orientat catre furnizarea de solutii integrate ce vizeaza toate etapele esentiale ale managementului de event, atat pentru companiile din domeniul privat, cat si pentru cele din sectorul public si cultural.
Valentin Golban (Client Service Director) ne spune ca una dintre cele mai des exprimate nevoi ale pietei de advertising este nevoia de interactivitate. Asta ne-a starnit curiozitatea, asa ca am intrebat-o pe Gabriela mai multe despre relatia 360Revolution cu agentiile de publicitate si despre provocarile organizarii de evenimente.
IQads: Care a fost cel mai spectaculos si drag proiect pe care ati lucrat?
Valentin Golban: Spectaculoase sunt de obicei revelioanele organizate in parteneriat cu Arcub in Piata Constitutiei de cativa ani. Cele mai dragi proiecte sunt probabil cele lucrate impreuna cu asociatiile Padina Fest si Art Laboratoire, si anume constructia brandurilor Padina Fest, respectiv Poiana Urbana. Sunt doua concepte minunate, construite in timp indelungat si cu multa pasiune. Padina Fest este deja la a 4-a editie, avand o notorietate mare si un public fidel. Poiana Urbana e la a 2-a editie si deja demonstreaza ca e un concept de succes.
IQads: De unde vin cele mai multe comenzi - de la agentiile de publicitate sau direct de la client? Care categorie de comenzi e cea mai profitabila?
Valentin Golban: Fara discutie, agentiile de publicitate reprezinta majoritatea in portofoliul nostru de clienti. Putem chiar sa le diferentiem: agentiile full service solicita de obicei solutii complete de event management, in timp ce agentiile specializate in BTL au nevoie doar de suport tehnic. Si sa nu uitam de agentiile online, care au nevoie de solutii si tehnologii creative pentru a trece online-ul in offline.
IQads: Cat de deschisi sunt cei din agentie la modificarile planului initial, impuse de conditionarile / optimizarile de productie?
Valentin Golban: Atat timp cat conceptul creativ nu are de suferit, modificarile sunt binevenite. Insa majoritatea modificarilor nu sunt facute din cauza conditionarilor de productie, ci din cauza restrictiilor bugetare. Ne intalnim cu situatii in care creativitatea este sacrificata pentru costuri mai mici atunci cand lucram cu clientii directi. Agentiile sunt de obicei hotarate sa pastreze firul rosu al conceptului.
IQads: Cand realizati un proiect impreuna cu o agentie, cat de mult e inovatie si cat de mult sunt reconfigurari ale elementelor modificabile pe care le-ati mai folosit?
Valentin Golban: Intr-o lume ideala, fiecare eveniment ar trebui sa inoveze intr-un fel, ridicand astfel stachetaeta in domeniu. In lumea reala insa avem constrangeri de toate felurile, deci nu de putine ori suntem chemati doar pentru o banala configuratie de spectacol.
Hotii de frumusete - un model de inovatie in scenografie, realizat cu ajutorul 360Revolution
IQads: Cat de mult va straduiti sa puteti implementa un proiect, chiar daca la inceput nu pare fezabil din punct de vedere tehnic?
Valentin Golban: E greu sa mai spui „nu se poate” astazi. Poate fi scump sau necesita timp indelungat de productie, dar tot gasesti o solutie pana la urma. Ca sa gasesti insa solutia potrivita si pentru tine, si pentru client, e nevoie de minim 3 runde de intalniri si de foarte multe e-mailuri.
IQads: Care este cea mai profitabila ramura a afacerii? Este si ramura cu cele mai multe comenzi?
Valentin Golban: Cea mai profitabila ramane in continuare inchirierea de echipamente profesionale A/V pentru evenimente de tot felul. Oricat de mult ne-am dori, nu in fiecare zi primesti un brief pentru o tehnologie high-end.
IQads: Care sunt concurentii vostri?
Valentin Golban: Ca sa fim corecti, trebuie sa spunem ca principalii concurenti ne sunt si cei mai importanti parteneri. Deseori se intampla sa colaboram pentru evenimentele foarte mari, unde necesarul tehnic este imens. Astfel, vom gasi in acelasi loc 3 sau 4 provideri importanti din piata.
IQads: Cat de important este sa aveti pachete speciale cu solutii pentru campaniile desfasurate de agentiile de publicitate? Cat de mult se pot personaliza produsele pe care le oferiti?
Valentin Golban: Nu stiu in ce masura ajuta agentiile sa le oferim pachete pre-stabilite, insa cu siguranta solutiile sunt personalizate in totalitate, in functie de nevoile clientilor. Echipamentele si scenotehnica au, intr-adevar, niste conditionari stricte, imaginatia si experienta project managerului sunt diferentiatorul aici. Personalizarea unei solutii oferite depinde de tipul proiectului, insa de cele mai multe ori, fiind vorba de lucruri foarte tehnice, solutia de personalizare este descrisa de noi in urma unui briefing de concept primit de la agentie.
Revelionul din Piata Constitutiei - unul dintre cele mai spectaculoase evenimente organizate de 360Revolution
IQads: Schimbati serviciile oferite in functie de trendurile de sezon? Exista un refresh periodic al gamei de servicii/produse?
Valentin Golban: Refresh-ul tehnologic este vital in domeniul asta. Stim cu totii ca uzura morala e mai rapida si mai periculoasa decat cea fizica. In plus, experienta celor din 360Revolution si update-ul constant cu ce e nou pe piata mondiala fac ca serviciile noastre sa fie similare cu serviciile oricarei alte companii din Europa.
IQads: De unde va inspirati cand aduceti ceva nou?
Valentin Golban: Internetul este cea mai buna si cea mai mare sursa de inspiratie si de best practice-uri. Bineinteles, trebuie sa stii sa cauti. Avem abonamente la reviste (print si online) de specialitate si, in plus, partenerii nostri, furnizori de echipamente, ne informeaza constant cum evolueaza lucrurile.
IQads: Cat de specifice sunt briefurile pe care le primiti de la agentii?
Valentin Golban: Brief-urile sunt variate. De obicei, agentiile se consulta cu noi inca din faza de creatie. Aceasta varianta este, bineinteles, cea preferata de noi. Apoi avem si situatii in care primim conceptul creativ fie de la agentie, fie de la client, iar detaliile finale ale proiectului ajung sa fie stabilite dupa mai multe runde de intalniri la locul evenimentului.
IQads: Ati primit vreodata de la agentii o propunere imposibil de realizat din punct de vedere tehnic?
Valentin Golban: Se intampla rar, dar se intampla. Reactia e simpla: explicam de ce e imposibil, dar si cum se poate modifica propunerea pentru a deveni realizabila.
Palmieri in mijlocul Bucurestiului? Se poate, la Poiana Urbana, eveniment din portofoliul 360Revolution
IQads: Este o provocare integrarea tehnologiilor de ultima ora in ceea ce faceti?
Valentin Golban: Da, sa lucrezi cu tehnologie de ultima ora este o provocare. In spatele unui spectacol reusit sunt zeci de ore de probe si de traininguri in care tehnicienii se familiarizeaza cu tehnologia respectiva. Altfel, poti ruina intr-un minut de spectacol o reputatie construita in multi ani.
IQads: Ce parere aveti despre parteneriatele / exclusivitatile agentii de creatie-companii de productie?
Valentin Golban: Nu cred ca astazi mai exista exclusivitati in piata. Parteneriatele, desi suna pompos, sunt reale. 360Revolution este partenerul multor agentii, dar si al unor clienti directi. Sunt intelegeri care se bazeaza pe o colaborare lunga si pe incredere.