"Suleyman Magnificul", ajuns deja la patru sezoane, e un serial care a atras audiente mari in Turcia, unde a fost creat, in Romania, precum si in alte tari in care a fost difuzat. Am vorbit cu Claudia Ion (Sales Director, Kanal D) despre succesul acestei productii TV si sectoarele din care provin brandurile ce cumpara spatiu publicitar in pauzele serialului "Suleyman Magnificul".
In alte doua materiale, Directorul de vanzari Kanal D a vorbit despre bugetele de marketing de peste granite si fragmentarea pietei locale, precum si despre perioada de criza si proiectul OUG pentru modificarea si completarea Legii Audiovizualului nr. 504/2002.
IQads: Ce fel de emisiuni au succes la Kanal D?
Claudia Ion: Foarte buna e "Asta-i Romania", care a plecat mai mult ca un experiment si care a ajuns sa fie premiata de profesionistii din televiziune (APTR). Echipa emisiunii si-a propus sa arate o fata a Romaniei si cu bune, si cu rele. In fiecare editie sunt prezentate subiecte care expun si aspecte pozitive din Romania, dar si lucruri de care nu suntem mandri, made in Romania. Emisiunea s-a dezvoltat de la un sezon la altul, a devenit din ce in ce mai urmarita si a ajuns, la unele editii, chiar si la sase puncte de rating. Mai sunt Stirile, "Roata Norocului" sau "Wow Biz", care a fost un pariu castigat rapid. De asemenea, emisiunea lui Teo, emisiunile "Jumatatea mea stie", "Faci fata, faci bani", "Te vreau langa mine" sunt productii de succes ale postului Kanal D.
IQads: Ce fel de branduri vor sa se asocieze cu emisiunile pe care le difuzeaza Kanal D?
Claudia Ion: Daca faceti o analiza, veti vedea ca 75%, sau poate chiar mai mult, sunt din FMCG. Adica bunuri de consum, detergenti, racoritoare, cosmetice, produse de toaleta si curatenie. In pietele dezvoltate (Germania, Franta, Spania, UK, SUA) acestea reprezinta doar 32% pe piata publicitatii TV. La ei, 63% este reprezentata de Bank & Finance, Automotive, Entertainment, Media, Leisure, Travel. La noi, aceste sectoare ocupa doar 22%. Inainte sa ne loveasca criza, incepusera sa fie difuzate in spatiile publicitare si alte categorii, de exemplu branduri din industria auto.
IQads: Si bancile?
Claudia Ion: Bancile, in general, apar mai putin. Cu BCR comunicam mult.
IQads: Din ce alte segmente mai provin brandurile care comunica?
Claudia Ion: Domeniul farmaceutic a crescut mult. De fapt, e singurul care a crescut post-criza.
IQads: Ce criterii folositi in negocierea cu brandurile? Ati refuzat branduri?
Claudia Ion: Da. Uneori i-am si refuzat. I-am refuzat pe cei care si-au dorit un pret mult prea mic. Ce inseamna un pret mic? Un pret care sa fie mult sub cat te costa pe tine, ca statie, sa produci un GRP. Si a mai fost un caz de refuz: odinioara, existau niste principii pe piata, conform carora, in momentul in care un client se muta de la o agentie la alta, incepea sa consume media doar dupa ce isi achita toate datoriile. I-am cerut unui client sa faca lucrul asta, spunandu-i ca vom incepe difuzarile in momentul in care isi va achita tot ce avea de achitat. Am primit banii, dar am suferit in toamna respectiva pentru ca acel client era cam pe toate statiile. Totusi, am zis ca e bine sa mai tinem niste principii in viata.
IQads: Ce fel de productii lipsesc din programul televiziunilor romanesti?
Claudia Ion: La noi s-au incercat, dar nu s-au dezvoltat, serialele locale. Majoritatea statiilor de televiziune din Turcia au in prime time seriale locale. Un domn turc spunea, in gluma, ca turcii sunt primii, dupa Bollywood, la productia de seriale [...]. O televiziune are nevoie si de divertisment, dar ar trebui sa dezvolte si productia locala de fictiune. Din nefericire, la noi nu sunt suficienti scenaristi care sa dezvolte o poveste interesanta. Desi are o armata de scenaristi, chiar si Media Pro a avut probleme in a produce constant seriale de succes. Cred ca noi, romanii, n-am prea avut scenarii fantastice.
IQads: Deci scenariul bun al serialului Suleyman Magnificul explica de ce are succes?
Claudia Ion: Serialul e foarte bine facut, din toate punctele de vedere: regie, scenariu, decoruri, costume. Turcii au scenaristi foarte buni, iar "Suleyman" nu este singurul serial excelent realizat. Si "Iffet", "Ezel" sau "1001 de nopti" au fost seriale foarte reusite. Turcii au si actori foarte buni, iar scenaristii lor stiu cum sa dramuiasca actiunea si suspansul, ca sa-l determine pe telespectator sa astepte cu nerabdare episodul urmator.
La "Suleyman" s-au alocat bugete "magnifice": toate costumele si bijuteriile sunt special realizate pentru aceasta productie. Un episod costa 600.000 de euro. [...] Au filmat si in Topkapi, insa producatorilor nu li s-a permis sa filmeze totul acolo. Drept pentru care au reprodus palatul la o scara de 1:1, astfel incat sa nu se vada diferenta. Costurile au fost uriase, dar serialul a fost vandut in multe tari, pe sume mari. Si a avut succes peste tot.
IQads: Ce branduri apar/au aparut in pauzele publicitare ale serialului "Suleyman Magnificul"?.
Claudia Ion: Alpha Bank Romania, KFC, BCR, Bayer, BioFun, Danone, Fashion Days, Hervi Sport, L’Oreal, Lidl, Hyundai, OMV, Provident Financiar, Unilever, Peugeot, Volksbank. Daca observati, avem trei banci. Toate acestea sunt in intervalul orar 20:00 - 22:50.
IQads: Ce planuri aveti pentru inlocuirea serialului?
Claudia Ion: Serialul mai are inca sezoane. Anul 2014 este si el asigurat si inca se mai filmeaza. Noi suntem in urma fata de ce se difuzeaza in Turcia: ei sunt acum la sezonul al patrulea, in timp ce la noi se difuzeaza al treilea.