Immersive Theater: spiritul teatrului romanesc pe scena britanica

Immersive Theater: spiritul teatrului romanesc pe scena britanica

Immersive Theater e o initiativa a lui Cristian Luchian (regizor de teatru) si a Ancai Doczi (actrita). Cei doi au creat in Londra, in toamna lui 2012, o companie independenta de teatru care organizeaza evenimente si workshop-uri unde actori profesionisti, dar si oameni obisnuiti pot lua parte la diverse experiente care ii incurajeaza sa renunte la rolurile de observatori si sa devina participanti la actiune. Pana acum, prin Immersive Theater au fost organizate spectacole de teatru pentru copii, spectacole de animatie, ateliere si cursuri, intalniri si proiecte adresate comunitatii romanesti. Proiectul a obtinut, de-a lungul timpului, sustinerea Centrului Cultural Roman din Londra (Fundatia Familiei Ratiu), a Ligii Studentilor Romani din Regatul Unit al Marii Britanii si al Art Act Magazine. Recent, Anca si Cristi au lansat o campanie de crowdfunding menita sa adune resursele necesare pentru ca Immersive Theatre sa devina o voce in peisajul cultural londonez.

Ce e deosebit la Immersive Theater este dorinta fondatorilor de a aduce putin din spiritul romanesc pe scena teatrului experimental britanic. Fara sa se adreseze exclusiv comunitatii de romani din UK, echipa propune o alternativa la teatrul experimental, o varianta care aduce o bucata de acasa cu care completeaza puzzle-ul de culturi al peisajului londonez.

In viata de zi cu zi 

Anca: Sunt actrita de teatru si curand dupa absolvire, o data cu masterul, am inceput lucrul in teatru social si drama aplicata, axandu-ma pe dezvoltarea comunitatii. Acum fac un doctorat la Londra in drama aplicata si Performance Art si lucrez in cercetare etnografica.

Cristian este regizor de teatru si artist multimedia, folosindu-si abilitatile in graphic & video design, consultanta si branding cultural. Impreuna am pus bazele unei companii de teatru la Londra care exploreaza practicile immersive dintr-o perspectiva multidisciplinara, angrenand atat spectacolul de tip entertainment si experimentul multimedia – zona pe care o coordoneaza Cristian, cat si drama aplicata folosita in dezvoltare comunitara – zona pe care o coordonez eu.

Cand nu lucreaza

Anca: Viata la Londra iti lasa foarte putin timp liber, dar atunci cand il am prefer sa il petrec comunicand cu familia sau intalnindu-mi prietenii. Ma simt norocoasa sa fiu intr-un oras ca Londra, pentru ca atunci cand vrei sa iti intalnesti prietenii, locuri ca Tate Modern sau Victoria & Albert  Museum sunt prilej de inspiratie dar si spatii minunate pentru petrecerea timpului liber, concerte, evenimente. Nu pun la socoteala spectacolele de teatru, pentru ca, de mult nu mai pot privi un spectacol de teatru fara sa intervina ochiul activ al omului care lucreaza in industrie. : )

Cristian: Cand nu sunt implicat intr-un proiect de teatru revin la prima mea pasiune: pictura. Ascult multa muzica pentru ca nu-mi pot imagina viata fara coloana sonora, de asemenea vizitez multe galerii de arta contemporana.

The Big Idea

Anca: Immersive Theatre s-a nascut in toamna anului 2012, si a aparut firesc, natural, din combinatia intereselor artistice pe care le impartaseam eu si Cristian. Au existat diverse cautari in anii din urma, dar odata cu venirea la Londra si incepand sa intelegem felul in care functioneaza practica de spectacol aici, am inteles ca cea mai eficienta metoda de a construi lucruri care sa aiba impact este identificarea unei viziuni unitare care sa reflecte cat mai clar practicile artistice ale fiecaruia. Compania a luat nastere odata cu aparitia unui discurs care sa descrie cel mai bine ceea ce facem.

Cristian:  Cu proiectul unui teatru cu profil romanesc la Londra este insa putin alta poveste. In vara acestui an, dupa ce am produs o serie de spectacole inspirate din viata diasporei romanesti din UK, am fost incurajati atat de publicul roman cat si de cel britanic de necesitatea unui astfel de initiative. Pentru ca am avut ocazia sa ne confirmam noua insine ca teatrul este unul dintre cei mai puternici ambasadori ai identitatii culturale si un liant extraordinar intre oameni, un liant care nu tine de limba vorbita sau de radacinile etnice si culturale.

Echipa

Cristian: Echipa executiva este formata din mine in calitate de General Manager & Director Artistic, Anca – Project Manager & Public Relations, amandoi co-fondatori ai companiei. De asemenea  avem o serie de colaboratori permanenti ca Vasilica Stamatin – Ambasador. Vasilica este actrita cu peste 20 de ani de experienta la Teatrul National din Cluj, iar acum traieste in UK unde s-a specializat intr-o tehnica de drama aplicata numita ´teatrul reminiscentelor´. In prezent suntem in proces de recrutare a unui ´Partnerships and Development Manager´ si un ´Marketing Manager´. Echipa artistica se modifica in functie de proiectele pe care le avem. Pe site am initiat si un Call for Artists. Am creat un formular de inscriere pentru artisti, prin care isi pot exprima interesul de a colabora cu Immerisve Theatre. Este un Talent Data Base prin care incercam sa cream o retea de colaboratori care vor avea acces prioritar la proiectele noastre. De asemenea vor fi oportunitati prin care ii vom pune in legatura sau ii vom recomanda celor interesati, chiar daca  proiectul nu este o productie Immersive Theatre. Ne adresam atat artistilor romani din UK, cat si celor din Romania, dar si artistilor de alta origine care locuiesc in UK si pe care intentionam sa ii punem in legatura cu colaboratori din Romania. 

Obiective

Anca: Scopul adanc este sa cream un pod de legatura culturala intre Anglia si Romania prin practici performative. Este o initiativa de cercetare creativa, de cunoastere si promovare culturala. Spectacolele si evenimentele noastre se adreseaza unui public mix, extrem multicultural. Si prin acesta avem posibilitatea sa facem cunoscute publicului international creatiile cu profil romanesc si specificitatea noastra culturala.  
Avand o viziune holistica asupra artelor performative, incercam sa adunam sub aceeasi cupola artisti din mai multe discipline care sa lucreze impreuna la produsul final, un Creative Collective.

Iar ca plan pe termen lung, urmarim sa obtinem un spatiu permanent, pe care sa il utilam special pentru genul nostru de spectacole, un adevarat hub artistic si performativ pentru artisti romani si de alte culturi, un hub creativ cu care diaspora romaneasca se poate mandri.

Etapele

Anca: Suntem creatori de teatru, si indiferent de anvergura unui proiect care depaseste etapele unei productii artistice in sine, portofoliul s-a creat de la sine. Dar acest portofoliu s-a desavarsit cu constiinta ca fiecare productie in plus aduce argumente pentru urmatoarele productii si mai ales justifica o intiativa de proportii mai mari. O data cu crearea unui portofoliu am inceput sa studiem raspunsul publicului si sa intelegem mai bine comunitatea careia ne adresam. Nu am avut niciodata public exclusiv romanesc sau exclusiv britanic. Si astfel trebuia sa identificam natura si asteptarile acestui public, motivele pentru care vin la spectacolele noastre. Apoi a urmat conturarea unui concept, o imagine, un set de valori care sa reiasa foarte clar din tot ceea ce facem. Si in cele din urma s-a conturat propunerea de proiect, planul de dezvoltare si un plan de afaceri pe termen lung. Acum suntem in proces de cooptare a partenerilor, crearea unui Talent Data Base, initiative de dezvoltare si alte procese strict administrative.

Nu as putea spune ca proiectul s-a impotmolit undeva, e un proces continuu, cu reusite si stagnari temporare; suntem intr-o faza in care conturam strategia odata cu evaluarea lucrurilor deja facute, cautam solutii permanent,  incercam sa fim creativi si deschisi la ceea ce apare pe parcurs. Vara aceasta am petrecut-o mult timp la Cluj, am luat legatura cu presa din Romania, am discutat diverse parteneriate, am oferit prezentari, am strans fonduri printr-o campanie de crowdfunding si am fost extrem de incantati si recunoscatori ca publicul roman incepe sa empatizeze cu astfel de initiative, incepe sa sustina financiar si sa se implice. Proiectul creste progresiv, dar daca trebuie sa numesc un moment anume, as spune ca vara aceasta a fost extrem de benefica si cu multe realizari.

Promo

Cristian: Incercam sa urmam modelul britanic de promovare, dar cu solutii care sa se plieze si pe stilul romanesc. Am creat un website foarte dinamic, accesibil, cu continut foarte cuprinzator. Am initiat cateva parteneriate media, folosim social media si alte forme de promovare online,  dar si promovarea directa. Petrecem un timp substantial creand legaturi directe cu publicul, cu partenerii si posibilii colaboratori.  Intr-un oras ca Londra, cu 10 milioane de locuitori, cu public tinta imprastiat pe toata suprafata si la distante mari, trebuie sa fi extrem de creativ in ceea ce priveste promovarea. Inca lucram la strategie.

Cum creste

Anca: Aproape de la inceput am fost sustinuti si incurajati de Fundatia Familiei Ratiu care conduce Centrul Cultural Roman la Londra. Liga Studentilor Romani la Londra a avut un rol important in promovarea proiectului iar comunitatea romaneasca de aici si o serie de prieteni foarte generosi, prieteni romani mai ales, ne-au fost alaturi, usurandu-ne drumul.

Feedback-ul publicului a fost un motor extrem de important, iar apoi a urmat interesul din punct de vedere academic al unor institutii romanesti si britanice.

Parteneri

Anca: Partenerul principal de pana acum, un partener extrem de activ, a fost si continua sa fie Centrul Cultural Roman din Londra. Mai sunt Liga Studentilor Romani din UK si de curand revista romaneasca Art Act Magazine cu care vom dezvolta o corespondenta permanenta.

Cat de greu e sa monetizezi proiectul?

Cristian: Incercam sa cream un teatru cu o specificitate etnica conturata foarte clar intr-unul dintre cele mai importante orase ale lumii. Ne confruntam cu cateva bariere extrem de dificile, dar in acelasi timp aceste bariere sunt si unul din factorii declansatori sau un motiv extrem de important pentru care am creat acest proiect: imaginea nagativa a romanilor, dezinformarea la nivel global pe care o produce presa internationala in frunte cu presa romaneasca si chiar cea din diaspora, lipsa de afirmare culturala si informationala, ritmul economic cultural extrem de incet al Romaniei. Toti acesti factori influenteaza avansarea intitiativelor de acest fel, chiar si atunci cand propunerea este justificata si puternica. In schimb, Londra este un oras care demonstreaza ferm faptul ca produsul cultural este un produs care trebuie sa fie gandit vandabil. Iar strategia noastra va fi o combinatie de finantare publica si proiect de afaceri. Sunt convins ca va functiona.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related