Sunt multe chestii pe care le invatam in facultate absolut inutil. Distanta dintre ce se intampla pe bancile cursurilor si ce se intampla pe birourile agentiilor e destul de mare. Studentii sunt incurajati sa caute solutii in afara institutiei, sa isi gaseasca internship-uri, job-uri, sa acumuleze experienta, ca la terminarea cursurilor sa isi poata gasi un job serios in domeniu. Foarte putini profesori sunt conectati cu adevarat la ce se intampla in piata si pot veni cu exemple din viata reala. Si asta o spun ca absolvent de Comunicare care a fost acolo. Dar lucrurile par sa se schimbe. Florin Nechita (Lector, Universitatea Transilvania Brasov) a venit in Leo Burnett sa invete cum merg lucrurile intr-o agentie, ca sa poata la randul lui sa-i invete pe studentii lui. Cum s-a intamplat asta, de unde a venit propunerea si cum o sa creasca programul, ne-au spus Lorand Balint (Managing Director, Leo Burnett) si Florin Nechita intr-o discutie despre sistemul educational, despre lipsurile lui, dar si despre oportunitatile unui proaspat absolvent in publicitatea din Romania:
IQads: Cum v-a venit ideea proiectului? De ce a venit un profesor in agentie?
Florin Nechita: In vara, cei de la Leo Burnett si Starcom au primit 6 studenti ai mei in agentie. Cand am vazut ca sunt asa de generosi, i-am intrebat daca nu mai au loc si de un profesor. Eram in pericol ca studentii mei sa afle mai multe lucruri despre agentie decat stiam eu. A fost o gluma la inceput. Eu am lucrat in industrie mult timp, pentru client, aveam bagajul de cunostinte de acolo, insa anul asta am simtit nevoia unei priviri si din agentie.
Lorand Balint: I-am spus ca daca vine si munceste, se implica si nu face asta doar de bifa, il primim. In prima zi cand a venit in agentie, Florin a intrat intr-o intalnire pe un client, iar unul dintre gandurile lui au ajuns in prezentarea finala. Asa ca am facut bine.
IQads: Vedeti lipsuri in sistemul educational cand vine vorba de pregatirea studentilor pentru piata muncii?
Lorand Balint: E loc de mult mai bine. Problema nu e de knowledge, de ce stiu sa faca, cat de mindset, de atitudine, de modele pe care le urmeaza. Florin se intoarce din agentie si ii inspira, le ofera un exemplu studentilor, le da o deschidere. Asta e mai important poate decat sa stie care e teoria Marketing-ului pe de rost. Cred ca in zona asta vor fi cele mai mari beneficii: vine profesorul la curs si vorbeste si din experienta, nu numai din carti. E vorba de puterea exemplului.
Florin Nechita: Asta e o problema si a provinciei. La noi, in Brasov, se afla mult mai putine informatii despre industrie decat se afla la Bucuresti. In Capitala, foarte multi profesori din universitati lucreaza in publicitate si asta face ca si studentii sa fie mult mai expusi industriei. Dar nu avem voie sa ne dam batuti. Oameni buni exista si in provincie si trebuie sa tinem pasul. Pana la urma e si o competitie intre facultati, fiecare vrea sa plaseze pe piata de munca absolventi cat mai buni. Recunoasterea de aici vine.
Lorand Balint: Ruptura asta dintre ce se intampla in facultate si ce se intampla in agentie s-a restrans in ultimii ani. In anii ’90, cand terminau facultatea, multi studenti nici macar nu citisera vreodata o carte de Marketing, pentru ca nu existau. Eu am invatat Media in ’99 dupa o carte din ‘88. Nici nu aparuse Internetul la noi. Asa ca ruptura in 2013 ar trebui sa fie mult mai mica fata de trecut.
IQads: Cat de importanta e teoria si cat de importanta e practica? Cat de deschise sunt institutile de invatamant sa ajute studentii sa aplice teoria pe care o invata in timpul facultatii?
Lorand Balint: Cei 6 studenti de la Brasov care au venit la noi in practica au ajuns aici datorita facultatii. Florin a insistat si a depus eforturi in sensul asta. Insa cand au venit aplicatile pentru internship-uri, toate CV-urile aratau la fel. Nu am putut sa aleg, erau Euro CV-uri, foarte obositoare. Asa ca i-am ales uitandu-ma pe profilele lor de Facebook. I-am spus asta lui Florin, el a transmis mai departe si, dupa o saptamana, aplicatiile pe care le primeam au inceput sa fie foarte creative. Pentru mine conteaza foarte mult asta, ca au primit feedback-ul, l-au inteles si au inceput sa faca lucrurile mai bine. Impreuna trebuie sa construim, asta inseamna un parteneriat.
Legat de teorie si practica, intotdeauna trebuie sa existe un mix. In facultate, studentii trebuie sa invete teorie. Problema e ca nu se prea invata, stiu oameni din industrie care nu cunosc teorie. E importanta, te ajuta foarte mult. Pe de alta parte, trebuie sa cunoasca cat mai multi oameni, sa socializeze. Si practica vine dupa.
Prin 2007-2008, publicitatea era foarte cool si toate universitatile au deschis facultati de comunicare. Insa piata s-a schimbat, iar sistemul nu s-a regrupat ca sa-si dea seama ca numarul de job-uri a scazut dramatic si in agentie, si la client. Acum ies mii de absolventi pe an care se bat pe cateva job-uri.
Iar de 2 ani nu se mai angajeaza juniori. A venit criza, viteza de reactie trebuie sa fie mult mai mare, nu mai ai timp sa cresti oameni, iar riscul e mult mai mare daca gresesti ceva. Noi incercam sa schimbam asta si de 5 luni aducem juniori in agentie, si la creatie, si la client service. Vreau sa cresc burnett-eri in spiritul agentiei, sa nu mai aduc oameni din afara. Ne-am intors cumva la normalitate, nu mai e criza, acum am inteles cum trebuie sa functionam, stim ce trebuie sa facem.
IQads: E doar inceputul? O sa continuati proiectul? Ce obiective aveti cu el?
Lorand Balint: Cu siguranta il ducem mai departe. Invatam din mers. In urma proiectului, cativa oameni din agentie o sa mearga la Brasov si o sa se intalneasca cu mai multi profesori pentru o sesiune de Q&A. Nu imi setez sa ii invatam ceva anume, ci doar sa le impartasim din experienta noastra. Eu o vad cumva ca o Leo Academy for Educators. E proiectul pilot si o sa avem colaborari cu mai multi profesori. Singura limitare e timpul pe care il putem aloca in agentie. Daca vin 4 profesori in acelasi timp, e haos.
Pe Florin am incercat sa-l tinem la curent cu un proiect cap-coada, sa vada exact care e procesul pe parcursul a doua saptamani. Insa nu putem face asta la scara larga, cu 10 profesori in acelasi timp.
IQads: Domnule profesor, cu ce asteptari ati intrat in program si cu ce ati ramas in urma acestuia?
Florin Nechita: E un proces de invatare continua. Voi continua sa vin cat de des posibil in agentie. Pana in iarna mi-am propus sa vin saptamanal. Si vedem ce urmeaza.
Programul mi-a adus oarecum niste confirmari. Ce stiam eu despre zidul dintre client si agentie a picat. Nu exista foarte mari diferente, acum imi dau seama ca nu trebuia sa am acele complexe legate de ce stiu eu ca se intampla intr-o agentie. Mi s-au confirmat lucruri pe care le stiam din carti sau din articole si acum am o siguranta, acum vorbesc cumva in calitate de "cunoscator". Am alt tonus in fata studentilor cand aduc exemple din viata reala. E o chestie care imi ofera credibilitate.
IQads: Ati mai vorbit si cu alti profesori, din alte orase, despre proiect? Care a fost feedback-ul general?
Lorand Balint: Exista deschidere. Cand a venit Florin, a mai vrut sa vina si o alta colega. Am intervenit eu si am cerut disciplina. Pe rand. Eu am o teorie: la nivel universitar, cam 20% dintre profesori vor sa faca treaba. Pentru cei 20% vorbim noi. Un profesor bun in facultate iti poate schimba viata. Mai multi profesori buni, mai multe sanse. Nu ne propunem sa criticam sistemul, ci doar sa ne facem bucatica noastra, sa incercam sa contribuim.
Florin Nechita: Orice punte intre mediul universitar si mediul economic e in favoarea studentului si trebuie gasite cat mai multe. E si in interesul nostru si in interesul industriei.