Mecatronica in publicitate sau cum ingineria si creativitatea au cazut la pace

Mecatronica in publicitate sau cum ingineria si creativitatea au cazut la pace

Prima reclama in ziar - 1704; prima reclama la TV - iulie 1941; primul e-mail – 1971.

 „Chiar este timpul pentru ceva inovator”, s-au gandit cei de la RoboFun prin 2008. Si asa a aparut atelierul care a produs aparatul foto cu watermark Sprite sau tastatura Staropramen. Viorel Spinu (CEO, Robofun) ne spune ca nevoia consumatorului de a experimenta ceva nou a fost punctul de declansare a tot ceea ce inseamna afacerea astazi. Cum vede el viitorul mediilor de comunicare: consumatorului trebuie sa ii oferi interactiune folosind cat mai multe dintre cele cinci simturi.

Ne-am gandit sa va facem cunostinta intr-un interviu despre proiectele lor din publicitate si provocarile legate de ele. Ca sa nu ne mai lungim, RoboFun –lume, lume-RoboFun.

IQads: Care este structura voastra, ce presupun diviziile B2B si cea B2C?
Viorel Spinu: Am inceput sa activam in mod serios in zona de robotica si hardware DIY in urma cu 4-5 ani, cand am infiintat primul magazin de robotica cu livrare in 24 de ore din Romania, robofun.ro . Au aparut destul de rapid cereri de consultanta si implementare de proiecte, insa pe zona de automatizari industriale. A fost o extindere OK din punct de vedere financiar, insa destul de putin spectaculoasa pe partea de provocari tehnologice pentru ca pe zona de automatizari proiectele seamana destul de mult intre ele.  Extinderea pe ceea ce facem acum la Robofun Create a fost naturala si s-a facut cam in acelasi mod. Marele avantaj este dat de provocarile pe care ni le ofera acum fiecare dintre proiecte. Iti spun ca am zile in care ma trezesc la 3 dimineata cu o idee in minte si TREBUIE sa plec in acel moment la birou ca sa o pun in practica, pentru ca altfel explodez pana dimineata. Avand in spate magazinul robofun.ro inseamna ca avem disponibil oricand hardware-ul necesar oricarui proiect, si asta chiar ne ajuta sa punem in practica foarte repede orice concept.

IQads: Cand a fost prima colaborare a voastra cu lumea publicitatii si cu ce scop a venit ea?
Viorel Spinu: Septembrie 2009, Webstock, Bucuresti, Romania - “The Highest Twitter Client in the Room”. A fost un proiect al carui beneficiar am fost tot noi (in acel moment ne ocupam cu outsourcing pe tehnologia Java / J2EE si dezvoltasem cateva proiecte fun in jurul Twitter). Cristi Manafu ma invitase sa vorbesc in cadrul Webstock 2009 despre Twitter, si cu doua zile inainte de Webstock imi pregateam speech-ul. Iar cineva din birou tocmai citea o stire despre fotografii facute din balon, moment in care m-am gandit ca in loc sa povestesc chestii banale despre Twitter pe care le stiu toti din sala, as putea sa arat ceva cu Twitter chiar in timpul evenimentului. Asa ca l-am sunat pe Cristi si i-am spus “Ce zici daca vom inalta in sala la Marriot un balon umplut cu heliu, vom fotografia audienta din balon si vom posta pozele pe Twitter in timp real, in timp ce eu povestesc despre Twitter?”. Cristi a fost de acord, cu toate ca sunt convins ca avea destul de multe semne de intrebare in acel moment. Aveam la dispozitie circa 36 de ore pentru implementare, iar singurele baloane pe care le inaltasem vreodata erau cele de sapun (facute cu foi de ceapa si sampon luat din baie, in ciuda maica-mii). Intr-un final, dupa un research consistent pe Google mai multe incercari, am ajuns la intrarea in hotel, cu o butelie de heliu de 1.7 metri inaltime carata de doi oameni pe umeri. Evident ca cei de la paza hotelului nici n-au vrut sa auda cum ca noi urmeaza sa facem live streaming pe Twitter la o conferinta de online din hotel folosind o butelie cu heliu comprimat la cateva atmosfere. Asa ca am umflat balonul chiar in parcare (cu un cor de copii in jur - “mamiiii, mamiiii, vreau si eu balon asa mare ca a lu’ nenea !!”). Intr-un final, totul a iesit excelent. Balonul a postat pe Twitter o data pe minut pe @JavaBaloon. Am fost mentionati de Techcrunch si TheNextWeb, pe langa o serie de alte blog-uri care scriu despre Twitter.

IQads: Ce anume le livrati agentiilor? Va ocupati si de design sau aveti input pe creatie?
Viorel Spinu: In acest moment, toti din echipa suntem ingineri. Pentru a optimiza bugetul, intotdeauna cand se poate preferam ca noi sa livram exact pe aria noastra de expertiza, lasand partea de design si realizare de materiale publicitare conventionale in seama celor care au expertiza in aceste zone.

IQads: Dati-ne cateva exemple de mecanisme pe care le-ati construit special pentru campanii publicitare.
Viorel Spinu: O sa le prezint in ordine invers cronologica. Printre cele mai recente este dispozitivul care iti recomanda destinatii speciale WizzAir pe baza caracteristicilor mainii tale. Proiectul a fost realizat la initiativa DDB / TheGroup, iar noi am lucrat strict pe partea tehnica, atat ideea initiala, cat si tot restul venind integral din partea agentiei.

A mai fost pianul construit din sticle de bere Staropramen, o idee a agentiei Lowe&Partners Romania. Dispozitvul consta intr-o cutie de 1.5 metri inaltime care sustine noua sticle de bere Staropramen. Atunci cand treci mana pe deasupra unei sticle, aceasta emite o nota muzicala (pian).

Am realizat si aparatul foto cu watermark “Sprite”, la initiativa celor de la McCann Erickson, premiu oferit in cadrul promotiei „Premii care ne fac tot noua reclama”. Aparatul foto a fost creat de la zero, plecand de la componente simple, si ne bucura ca s-a vorbit despre el si in afara granitelor. In cadrul aceleiasi campanii realizata de catre McCann pentru Sprite, amintesc ceasul cu cuc, modificat astfel incat la ora exacta sa spuna “Sprite!” in loc de “Cucu!”.

Aparatul de cafea DonCafe, modificat astfel incat sa arunce boabe de cafea in loc sa iti toarne cafea in ceasca si telecomandat de la distanta prin laptop, a fost un proiect tot al McCann-ului. Constructia dispozitivului a presupus golirea completa a unui automat de cafea de tot ceea ce are in interior in mod obisnuit si inglobarea unui mecanism de distribuitie de boabe de cafea construit de la zero, telecomandat de la distanta.

Barul care iti da de baut cu comanda prin Facebook a fost un proiect pe care l-am prezentat in urma cu circa un an in cadrul HowToWeb. Folosesti o aplicatie Facebook pentru a-ti selecta bautura pe care o doresti, arati dispozitivului QR-code-ul primit pe telefonul mobil, iar acesta iti prepara cocktail-ul dorit.

Pinata activata de comentarii Facebook, un proiect gandit de McCann Romania pentru lansarea unei noi noi arome de Fanta, ilustreaza excelent relatia perfecta care se poate construi intre online si offline. Mecanismul a inclus o pinata reala si un element de lovire a pinatei activat prin Internet. Astfel, fiecare comentariu pe Facebook genereaza o lovitura in pinata. Cel care a avut norocul sa sparga pinata a primit ca premiu o tableta de ultima generatie. Evident, lovirea pinatei a fost filmata in timp real cu streaming live pe site-ul activarii, astfel incat cel care comenta primea aproape instantaneu recompensa pentru actiune.

Sursa foto: http://comanmihaela.weebly.com

Harpa cu laser a pornit ca un hobby si a suferit mai multe iteratii de-a lungul timpului.

Si, in sfarsit, tastatura construita din cutii de bere Staropramen, prezentata anul trecut la Webstock.  Proiectul a fost mentionat de catre Huffington Post, Engadget, Gizmodo, The Verge, Mashable si alte cateva blog-uri de tehnologie.

IQads: Care sunt cele mai frecvente aplicatii in publicitate ale mecanismelor pe care le construiti voi?
Viorel Spinu: Nu stiu daca am pana acum doua proiecte similare, imi este dificil deci sa fac o statistica. Insa tot ceea ce presupune interactiune om-masina folosind cat mai multe dintre simturile umane, tot ceea ce presupune relatie intre online si elemente offline, tot ceea ce presupune integrare neasteptata intre elemente, toate sunt arii in care ceea ce construim noi se poate aplica.

IQads: Unde credeti ca se preteaza cel mai bine un mecanism robotic pentru publicitate: in cadrul evenimentelor de activare, poate ca premiu? Unde v-ar placea voua sa-l vedeti?
Viorel Spinu: Nu sunt prea multe situatii in care sa se potriveasca pe post de premii, pentru ca produsele pe care le cream noi sunt de cele mai multe ori prototipuri dezvoltate de la zero intr-un timp scurt. Un bun potrivit pentru exploatarea de larg consum (sa zicem un autoturism) are in spate 20-30 de ani de research, si cu toate astea, inainte de a lansa un nou model sunt necesari ani buni de teste pana cand autoturismul sa poata fi folosit de catre utilizatori in viata de zi cu zi. Ceea ce facem noi se preteaza insa excelent pentru evenimentele de activare sau similare.

IQads: Care este relatia robotica-publicitate in strainatate? Sunt robotii folositi mai mult, mai des, in mod mai inovator? Cum se compara cu situatia din Romania?
Viorel Spinu: Nu as spune acest lucru. Daca ar fi sa raportez numarul de proiecte care includ elemente mecatronice la dimensiunea pietei, as indrazni sa spun ca Romania nu este deloc in urma in acest domeniu fata de strainatate, ci din contra.

IQads: Primiti si comenzi din strainatate pentru mecanisme de folosit in publicitate?
Viorel Spinu: Da, se intampla sa lucram si peste hotare. Am avut o expunere pe zona de media din afara destul de puternica (Techcrunch, The Huffington Post, The Verge, Mashable, Gizmodo, The Next Web, Engadget au scris despre noi in ultimii ani) si treaba asta chiar a avut efecte.

IQads: In final, pentru cei impatimiti si de publicitate, si de robotica, ce siteuri si evenimente recomandati?
Viorel Spinu: Este dificil de spus, lucrurile sunt foarte noi, nu stiu sa existe prea multe site-uri care sa fie focusate exact pe nisa aceasta. Recomand site-urile tehnice, gen Hackday sau Makezine, blog-ul Robofun - pentru ideile tehnice.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Festivaluri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related