Proiectul Iepurele mizantrop functioneaza ca o forma alternativa de jurnalism. Aproape in fiecare zi, o noua serie de informatii, adunate prin sintetizarea stirilor publicate de mai multe surse mediatice, e confruntata cu scepticismul, sarcasmul si umorul unui personaj care are tendinta sa vada realitatile cu o doza, ce-i drept, sanatoasa de critica. Informatiile sunt concentrate adesea in cateva replici spuse uneori de cate un Barack Obama, Victor Ponta sau Angela Merkel, alteori de specialisti, cercetatori sau "cineva" generic. Iepurele are intotdeauna ceva de comentat si o face cu aceeasi expresie a fetei – care pare sa spuna despre el ca e calm, greu de impresionat si usor nemultumit. Culmea, e un personaj fictiv, dar spune lucruri adevarate, de dupa o perdea de umor. Schimbul de replici se transforma in vizualuri (in engleza sau romana) si mai toate aduc a decupaje din benzi desenate; de ceva timp Iepurele livreaza si recenzii ultrascurte de carti. Si toate apar pe pagina de Facebook dedicata sau pe sectiunile website-ului mizantrop.info.
Autorii proiectului au un background comun: stiu sa potriveasca layerele in Photoshop, dispun de simtul umorului si de pofta pentru actualitati. In viziunea lor, proiectul suna, pe scurt, cam asa: "infotainment cu Madalina si Adrian Raileanu: un fictiv iepure mizantrop, un grafician si un internet-addicted-freak, cu roluri intersanjabile (uneori si noi ne intrebam care-i care)".
In viata de zi cu zi
In "viata de zi cu zi" facem un tur al banalitatilor: cafea, mic dejun, stiri, internet, plimbare prin oras, serviciu, internet, desene, texte, internet, pauze de tigara, pranz, internet, culori, conversatii, socializare, internet, stiri, cumparaturi, inca o plimbare prin oras, cina, stiri, internet, concert, intalnire cu prietenii, vin rosu, internet, stiri, absolut-cu-cola, film and so on, and so on, and so on.
Suntem prizonierii unei banalitati speciale si personale din care evadam cu drag si consecventa.
Cand nu lucreaza
Lucram mai tot timpul. Suntem permanent conectati cu restul Universului, traind intr-un miraculos vortex comunicational. O poezie, nu altceva! Suntem la curent cu tot ceea ce se intampla, in timp real. Daca aplicatiile de BreakingNews ale Androidelor uita sa ne anunte ca guvernul american s-a inchis pentru inventar, o fac newsfeed-ul Facebook-ului si Twitter-ul. Oamenii care ne spun ce, cand si unde se intampla sunt prietenii nostri de pe Facebook, locul unde, de altfel, iepurele mizantrop isi duce existenta cotidiana.
Site-urile pe care le vizitam sunt imposibil de enumerat. Sunt mii si mii de site-uri. Milioane. Miliarde! Incercam sa nu ratam nici unul. Cum auzim de un site, cum vedem un link catre un site, intram imediat, cu incredere, bazandu-ne pe vigilenta Avast.
De fapt, incercam sa fim la curent cu tot ceea ce poate avea, direct sau indirect, o influenta asupra vietilor noastre: de la magariile guvernului Ponta, pana la roverul Curiosity de pe Marte; de la cele mai noi aplicatii pentru smartphones, pana la pretul la raft al laptelui; de la directivele Comisiei Europene, pana la expozitia de arta erotica japoneza de la British Museum.
The Big Idea
Proiectul "iepurele mizantrop" nu mai exista. Iepurele-mizatrop este acum un substantiv comun care defineste o atitudine: refuzul de a lua lucrurile de-a gata, dispozitia de a intelege, incercarea de a lecui cu umor si ironie boala grava a gravitatii, asumarea unei pozitii critice, diseminarea informatiilor. A evoluat natural, cu fiecare comentariu, cu fiecare prieten nou, cu fiecare "like-and-share-if-you-care".
Echipa
Colectivul implicat in acest proiect este format din noi - doi oameni care isi imparta viata si o pisica - si sutele de prieteni de pe Facebook. In ceea ce ne priveste, din fericire pentru iepure, avem skill-uri si background-uri comune: amandoi stim sa manevram layers in Photoshop, amandoi stim ce este Al Shabab, amandoi stim ca "loc", nu "locatie", este traducerea cuvantului "location", amandoi suntem apostolii mucenicului Eddie Izzard si sfantului Stephen Fry, amandoi ii admiram pe Yayoi Kusama, Frank Miller sau Jenny Holzer, amandoi stim ca o stire trebuie verificata inainte de a o da mai departe.
Si cum nu putem acoperi intregul Univers, oricat de tare ne-am dori sa o facem, prietenii iepurelui sunt care care suplinesc lipsa noastra de ubicuitate. De la ei primim subiecte, informatii, completari, critica, aplauze si idei.
Obiective
Ne-am propus sa zambim, lucru pe care l-am si facut in mod repetat. E drept, de multe ori, zambetele au fost amare. Ulterior, lovindu-ne de absenta subiectelor relevante din presa romanesca, am ajuns la concluzia ca putem ajuta unu, doi, cinci, patru sute, cinci mii de oameni sa afle ce se intampla in lumea in care traiesc. Astfel, am trecut de la Dan Puric si Mos Craciun la Angela Merkel si Boko Haram.
Am incercat sa transformam antipaticul animal intr-un agregator social. Astfel, am cunoscut oameni pe care i-am dori pe lista de prieteni off-line.
Promo
Iepurele mizantrop se promoveaza singur, cu fiecare lucru pe care il spune, cu fiecare subiect pe care il abordeaza. Nu am facut nimic in acest sens. Departamentul de marketing nu a incaput in schema de organizare.
Etapele
Prima idee a fost si lansarea oficiala. N-a existat nimic planificat. In clipa in care iepurele mizantrop a capat o forma verbala, a si aparut in varianta de text. A trait asa o vreme, iar cand cuvintele au avut nevoie de o fata, a aparut un desen. Cand o sa fie nevoie de un iepure mizantrop offline, 3D, o sa apara un iepure adevarat, in carne, oase si papion.
Iepurele mizantrop tocmai a implinit doi ani si 720 de desene. Sigur, au existat schimbari, dar au fost mai degraba darwiniste: ne-am adaptat. Pe masura ce prietenii se inmulteau, desenele au fost facute mai atent, subiectele au devenit mai complexe, feedback-ul mai important, volumul de munca mai mare. Avem o medie de un desen pe zi, ceea ce inseamna selectat stirea, verificat, analizat background-ul, gandita abordarea, inventat mesajul, desenat, desenat, desenat, postat, raspuns la comentarii, iar asta nu lasa loc de organizare pe model institutional.
Ne-am impotmolit, desigur, atunci cand am obosit, adica in fiecare zi. Amandoi avem niste job-uri care ne platesc facturile, pantofii si piesele de schimb la laptop-uri, iar timpul pe care il dedicam iepurelui mizantrop ne stoarce de energie creativa. Acesta este motivul pentru care renuntam la el in fiecare zi.
A doua zi, cu prima stire de netrecut cu vederea, o luam de la capat.
Cum creste
A crescut organic. Dupa cum am spus, nu l-am promovat in nici un fel. In perioadele cu o oarecare efervescenta politica, foamea de stiri si analize e mai mare, lucru care se vede si in comportamentul online. Iepurele este cautat, citit si difuzat mai ales atunci. Sigur, nici nu-i de mirare: aniversarea lui Heidegger e mai putin interesanta pentru public decat razboiul Ponta-Basescu.
Probabil ca am capat un plus de credibilitate si in urma colaborarilor cu partenerii nostri carora le multumim.
Parteneri
Pana acum, am incercat sa nu refuzam nici o colaborare propusa. Nu am reusit de fiecare data, insa am incercat sa ne revansam ulterior. Nu am facut nici un compromis de la niste "ridicole" standarde pe care ni le-am auto-impus: nici un subiect nu este tabu; nici un prieten (persona sau institutie) nu scapa de critica, daca o critica se impune; nu devenim mai "draguti" pentru a ne plia pe formatul nici unei platforme gazda (fie site, fie print); nu laudam nemeritat, nu criticam gratuit, spunem ceea ce credem, indiferent cat de anapoda ar suna.
Lucrurile enumerate mai sus ne-au redus numarul potentialelor colaborari, insa, atunci cand libertatea de exprimare a fost totala, bucuria de a participa la un proiect a fost maxima. Astfel, nu am putut refuza revista DoR, think-tank-ul Expert Forum sau ilustrarea unui articol al Lilianei Ciobanu pe Huffington Post.
Cat de greu e sa monetizezi proiectul?
Nu avem inca un raspuns la asta. Intr-o lume ideala, iepurele mizantrop ar fi o meserie pe care am face-o cu drag. In lumea reala el este doar un hobby extrem de cronofag. Deocamdata, tot ce putem face este sa ne extragem satisfactia din certitudinea ca facem un lucru bun, util si amuzant pentru prietenii nostri.
Pana acum, moneda cea mai valoroasa pe care am turnat-o a fost intalnirea cu niste oameni grozavi, oameni pe care i-am cunoscut via iepurele mizantrop.
Iepurele mizantrop in viitor
Nu stim ce si cum o sa se intample."Privim cu incredere spre viitor". Deocamdata ne pregatim pentru debutul in librarii: suntem pe ultima suta de metri cu cartea iepurelui mizantrop.
Alte proiecte
Avem o multime de proiecte in minte si ne-am dori zile de 60 de ore ca sa le putem pune in practica. Desene, carti, infografice, intalniri cu prietenii, partide, revolutii, uniti-salvam!