Trosc! Paf! Pow! Simt ca interviului pe care urmeaza sa-l cititi ii lipsesc ilustratiile, speech bubble-urile si chenarele negre ale comic strip-urilor care parca tineau protagonistii pe loc, impiedicandu-i sa sara dintr-o scena in alta. Mai lipseste si capa eroului care cotonogeste banditii, dar daca va uitati super atent o s-o vedeti fluturand de dupa o replica taioasa sau un adevar spus bine.
Nu spun ca Mihai Gainusa e un fel de Batman al industriei mediatice, dar e genul de protagonist cu care esti tentat sa faci front comun. Mai ales pentru ca nu se fereste sa insiruiasca adevaruri incomode, in stilul transant cu care a obisnuit publicul, de-a lungul timpului, la Cronica Carcotasilor. Pe langa televiziune, Mihai a adunat si 20 de ani de radio (in prezent, gazduieste matinalul KISS FM, alaturi de Codrut Keghes si Oana Paraschiv), cateva carti pe care si-a pus semnatura si zeci de roluri, mai mult sau mai putin serioase, in scheciuri si scenete. Despre modul in care reuseste sa ramana constant in comunicarea pe care o are raportat la oamenii care il urmaresc, cum functioneaza inspiratia si cum decurge colaborarea cu brandurile, Mihai povesteste in cele ce urmeaza:
IQads: Esti actor, realizator de televiziune si radio si scriitor. Cat de bine se suprapun toate imaginile pe care diferitele publicuri le au in ceea ce te priveste, in functie de mijlocul prin care te adresezi lor?
Mihai Gainusa: Cred ca imaginea perceputa deriva din continut. Incerc sa am aceeasi linie pe intreaga paleta de comunicare. Nu cred ca e un public foarte diferit, sigur, cu mentiunea ca pentru carti apelez la nisa de talibani intr-ale lecturii. Grupuri razlete separatiste ascunse in muntii literaturii. Incerc de aproape 20 de ani de radio sa nu cad in vulgaritate sau in cealalta mare capcana facila: glumele la prima mana.
IQads: Ce ai invatat in anii de cariera despre cum sa iti intretii imaginea?
Mihai Gainusa: In opinia mea, treaba cu imaginea unei persoane publice e un mare vax, predat pe bani grei de PR-isti. Doar niste vedete din carton asfaltat pot fi convinse ca lumea crede ca sunt din alt aluat. A, nu vorbim de publicul semialfabetizat care-si ia etaloanele de viata din lumea animala a manelistilor. Un public pertinent simte cand i se serveste, in loc de tort de ciocolata, o bucata de polistiren ornata cu ruj si silicon.
IQads: Ce s-a schimbat, din punct de vedere al imaginii, atunci cand ai devenit gazda alaturi de Codrut Keghes?
Mihai Gainusa: Nimic. Sunt tot cel din dreapta imaginii pe ecran la Cronica Carcotasilor. Doar ca acum vorbesc ceva mai mult. Dar, ca si inainte, am in stanga mea un tip mai talentat.
IQads: Cum reusesti sa gasesti inspiratia atunci cand creezi ceva nou?
Mihai Gainusa: Cred ca toti creatorii, in orice domeniu, nu sunt decat niste relee de transmisie. La un moment dat se produce declicul si, daca esti bun conductor, versi sculpturi, picturi, simfonii, romane sau scenarii. Nu eu gasesc inspiratia, ci ea pe mine. Cand e cazul.
IQads: Ce te inspira cand vine vorba de o idee pentru emisiunea TV si care sunt sursele de inspiratie atunci cand lucrezi la o noua carte?
Mihai Gainusa: Ideile pentru emisiuni sunt doar copii palide ale realitatii. Serios, in Romania, viata bate orice film de Oscar. Nu exista banditi mai mari decat politicienii. Nu exista hot-agramat mai mare decat Vanghelie. Nu exista nebun de legat mai sandilau decat Vadim. Nu exista film de groaza mai dur decat mandatul lui Oprescu la primarie. Nu exista o poanta mai buna decat Romania! In cazul cartilor am incercat in ultimul timp sa ma debarasez de marele hardau cu realitati autohtone si sa incerc sa evadez. Din pacate pauza se termina repede si apoi, capul la fund! La fundul buzunarului, bineinteles.
IQads: Care e cel mai creativ proiect in care ai fost implicat?
Mihai Gainusa: Acum ceva timp am scris si interpretat, alaturi de colegi, niste scenete radiofonice. Se numeau Carcotas Sprite Spirit. De fapt au fost de-a lungul anilor mai multi sponsori. E foarte dificil sa creezi cate-o sceneta diferita in fiecare zi. Iar radioul e provocator deoarece nu se ajuta de imagine, ci de sunet. Iar un program matinal in direct timp de decenii inseamna ceva creativitate.
IQads: Cum s-a schimbat comunicarea cu fanii de la prima emisiune a Cronicii si pana in prezent? Sunt mai putine scrisori pe adresa televiziunii si mai multe mesaje pe Facebook?
Mihai Gainusa: O, s-a schimbat, da! Primeam multe scrisori. Acum, daca vine una, sunt atent sa nu contina antrax! Acum oricine poate sa-si dea cu parerea despre emisiune, sa ne laude sau sa ne injure. Cel care a ramas acelasi este insa tipul care desface scrisorile. Unele opinii ajung direct la locul lor: in Recycle Bin.
IQads: Cum le raspunzi fanilor care au ceva sa-ti spuna in toate mediile in care activezi (radio, TV, online, la evenimente)?
Mihai Gainusa: Prefer comunicarea unidirectionala. Cea prin produsul meu. Nu sunt adeptul polemicilor. Nici eu nu ma bag in munca telespectatorului, la strung sau in biroul lui. Nici pe el nu-l incurajez sa arunce cu zoaie in munca mea. Retin criticile pertinente, multumesc pentru aprecierile pertinente, dar bulgareala cu mesaje e pentru catelandri, nu pentru lupii singuratici.
IQads: Ce lucruri alegi sa impartasesti cu fanii de pe Facebook? Unde e granita dintre informatiile care le arata fanilor ca sunt importanti pentru tine si cele care tin de viata privata?
Mihai Gainusa: Reactia pe Facebook nu este oglinda unei emisiuni. Este reactia unor oameni care au timp de pierdut pe retele de socializare. Iar vedetele care anunta senin si usor cretin ca tocmai s-au trezit si-si beau cafeaua sunt naive sa creada ca publicul Facebook da doi bani pe zatul din cafeaua lor. A, daca anunti nu stiu ce eveniment ca sa afle lumea loc/data, ok. Dar fara comment-uri, ca nu intereseaza pe nimeni. Viata e prea scurta ca sa te certi si virtual.
IQads: Ce postari ai observat ca apreciaza fanii tai de pe Facebook cel mai mult? Si, de partea cealalta, ce mesaje au avut mai putin succes ca media?
Mihai Gainusa: Eu sunt un tip clasic. Nu am cont pe Facebook. Am vreo doi dobitoci cu conturi false pe numele meu. I-am raportat, dar probabil e nevoie de un proces pierdut de Facebook in Romania, ca sa te bage in seama. Nu-i nimic, imi place sa creez precedente.
IQads: Cum comunici cu fanii in offline?
Mihai Gainusa: Simplu. Mai striga cate-o vecina offline pe fereastra ca i-a placut emisiunea. Sau ma claxoneaza offline un sofer sa-mi spuna ca joc bine rolul de baba.
IQads: Ce asteptari ai de la colaborarea cu brandurile?
Mihai Gainusa: Sa respecte conditiile si termenii contractelor. Sa plateasca la timp. Astept deja de un an de zile de la brandul lui Adamescu, Academia Catavencu, niste bani.
IQads: In ce conditii nu ai colabora cu un brand?
Mihai Gainusa: Nu as colabora cu un brand despre care stiu ca-si pacaleste grosolan consumatorii. Nu as mai colabora cu Academia Catavencu.
IQads: Ce faci in pauza publicitara? Iti place sa urmaresti calupul de reclame sau e momentul perfect in care sa iei o pauza?
Mihai Gainusa: Prima reactie e cea normala: sa dau volumul mai incet. Reclamele cu sonor dublu seamana perfect cu tiganii care striga afara dupa fier vechi. Daca e emisiunea mea la TV, zappez pe concurenta sa vad cum plictiseste telespectatorii.
IQads: Pentru ce categorii de produse/servicii ai face publicitate si pentru care ai refuza?
Mihai Gainusa: Pentru tigari as refuza categoric, deci sa nu ma caute de la Marlboro, desi stiu sa calaresc. As face reclama gratis pentru o campanie de renuntare la manele. Sau pentru aducerea in case a veceurilor din fundul curtii. De fapt ma repet.
IQads: Ai jucat in 2009, alaturi de Codrut Keghes, in reclamele pentru Digi (Telefonul fara fir) si-acum, recent in reclamele pentru Cosmote. Cum alegi brandurile cu care te asociezi?
Mihai Gainusa: Mie nu-mi place sa bat la usi. Ele ma aleg pe mine.
IQads: Sa joci intr-o reclama versus sa filmezi pentru o emisiune. Cat de diferit e? Care sunt lucrurile care-ti plac la una, dar la cealalta?
Mihai Gainusa: Imi plac emisiunile ca sunt mai funny, mai diversificate si chiar cu momente spontane. N-ai sa vezi in vecii vecilor momente spontane in afara scenariului la reclame. Dar la reclame se lucreaza mai profesionist. Si asta imi place.
IQads: Care sunt avantajele colaborarii cu un brand? Si dezavantajele?
Mihai Gainusa: Un brand serios iti poate consolida credibilitatea. Daca o ai. Un brand haios iti imprumuta din umor. Un brand de trei lei iti baga bani (trei lei) in cont si carne in frigider de la privitori.
IQads: Ce brand respecti? De ce? / Ce brand urasti? De ce?
Mihai Gainusa: Respect brandurile care isi respecta clientii. Respect brandurile care au strategii corecte, bine finantate si bazate pe creativitate prin care-si promoveaza produsele. Urasc brandurile de bere la sticla de plastic. Daca PET-ul de bere si CD-urile cu manele s-ar vinde la pachet cu prezervative, in viitor n-ar mai exista clienti pentru porcariile alea.
IQads: Care e motivul pentru care ai refuza colaborarea cu un brand? Cate propuneri de a participa in campanii ai primit de-a lungul timpului si cate dintre ele s-au transformat in realitate?
Mihai Gainusa: Am primit multe propuneri de-a lungul timpului, marea majoritate concretizate. Am sustinut branduri mari precum Tuborg, Carlsberg, Coca-Cola, Fiat, Beko, Tomi, Lufthansa, RCS RDS sau Samsung. Si, normal, am declinat ofertele care nu-si permiteau financiar prezenta mea. Nu ma vand pe un bax de pufuleti.
IQads: Povesteste-ne despre o reclama care iti place.
Mihai Gainusa: Imi placea reclama la Salam Sasesc cu fetita sasaita. Usor de retinut, haioasa si dragalasa.
IQads: Si despre una care nu iti place.
Mihai Gainusa: Cea la batonul Rom. Cu manelistul pe yacht. E oribila tocmai fiindca e adevarata!