Petre Barbu, jurnalist cu o experienta de 19 ani in presa de business, vrea sa lanseze in luna noiembrie un volum de interviuri cu oamenii care au infiintat primele agentii de publicitate in Romania, la inceputul anilor '90. Printre cei intervieviati se afla Bogdan Enoiu (McCann Erickson), Cristian Burci (Graffiti BBDO), Radu Florescu (Saatchi&Saatchi), Mihail Vartosu (Grey Advertsing), Ioana si Stefan Iordache (Leo Burnett), Gabriel Faflei (Monopoly Media) sau Adrian Draghici (RomKU).
Pentru a acoperi costurile tipografice, pe cele de distributie si de promovare, autorul a apelat la platforma de crowdfunding We Are Here, prin intermediul careia anul trecut s-au strans 6.700 de euro pentru opt proiecte culturale romanesti - Anim'est, NexT, Ideo Ideis, SoNoRo, KINOdiseea, Green Hours International Jazz, Street Delivery, Temps D’images. Proiectul "Primul an de publicitate" are un model de finantare flexibila, astfel ca trebuie sa stranga cel putin 900 de euro (din totalul necesar de 3.000 de euro) pentru ca banii sa poata fi folositi mai departe. Sustinatorilor li se ofera mai multe optiuni de finantare, de la 5 la 500 de euro, si recompense, de la cartea in format pdf la posibilitatea de a fi speaker la evenimentul de lansare.
Am vorbit cu Petre Barbu despre ce aduce bun aceasta carte si cui, despre cum i-a gandit structura si despre asteptarile legate de crowdfunding in Romania. Cei care vor sa sustina proiectul o pot face prin platforma We Are Here.
IQads: Ce parere aveti despre optiunile cititorilor din Romania in ce priveste cartile din domeniul publicitatii (lansate la nivel international sau local)? In ce masura e loc de mai mult?
Petre Barbu: Am putine informatii in acest domeniu pentru ca nu sunt editor de carte si nici nu am la indemana o cercetare de piata. Din acest motiv, nu sunt in stare sa am o parere avizata.
IQads: Cine credeti ca ar trebui sa aiba initiativa lansarii unor volume dedicate publicitatii din Romania?
Petre Barbu: Oricine este atras de publicitate. Este o piata libera, asa incat cererea decide daca oferta editoriala este buna sau proasta. Important este ca aceste volume sa apara, indiferent cine are initiativa.
IQads: Cum a aparut ideea cartii "Primul an in publicitate" si cum s-a conturat in timp?
Petre Barbu: Ideea acestei carti a aparut in octombrie 2012. Tocmai parasisem trustul de presa Adevarul Holding si, ca orice sut in fund care te obliga sa faci un pas inainte, m-am gandit sa fac un pas inapoi, in trecut, sa ma detasez de prezentul grabit si inversunat, si sa recuperez impreuna cu interlocutorii mei un timp ce risca sa fie ingropat. Definitiv. Aceasta carte nu este una in care ridic si lustruiesc statui. Nu este un "omagiu" si nici o carte de investigatii in urma carora voi scoate la iveala "adevarul". Este o carte de convorbiri cu primii antreprenori din publicitatea romaneasca. M-a interesat sa port discutii asezate, cu rabdare si calm, despre anii de inceput. Ca sa ramana o marturie pentru viitor. (Pretentioasa ambitie, dar alta n-am gasit!) In goana nebuna a prezentului dupa bani, cred ca aceasta carte va fi un moment de intelepciune si seninatate. Pe de alta parte, sunt interviuri cu personalitati, in care am incercat sa conturez perpectivele lor fata de acele vremuri de inceput. N-am urmarit "dezvaluiri incendiare" (presa noastra e plina de astfel de tampenii), ci am cautat sa realizeaz o carte despre vietile si ideile unor oameni curajosi.
IQads: Cine va asteptati sa fie finantatorii proiectului? Publicitarii care au prins perioada de inceput, tinerii aspiranti care acum nu isi pot imagina astfel de vremuri?
Petre Barbu: Toti cei interesati sa stie cum a inceput publicitatea in Romania si cine au fost "dacii si romanii" din publicitatea romaneasca.
IQads: De ce acum, cand primele agentii din Romania aniverseaza 20 de ani de la infiintare? E asta un moment mai bun decat altele pentru aparitia cartii?
Petre Barbu: Este o intamplare suprapunerea cu evenimentele la care va referiti. Editorul meu, Constantin Nastase, care detine Editura Tandem Media, a decis sa lansam cartea la sfarsitul lunii noiembrie. Am fost coleg la revista "Capital" cu Titi Nastase, care scria pe domeniul asigurarilor, la inceputul anilor 2000. Decizia de a scoate in acest an aceasta carte apartine editorului meu, iar eu am dat din cap, da!
IQads: De ce ati ales sa vorbiti cu cei care au infiintat primele agentii (si nu, de exemplu, cu primii creativi din Romania)?
Petre Barbu: Am decis sa vorbesc mai intai cu antreprenorii, cei care au infiintat agentiile, care au facut primele contracte, care au castigat primele conturi, au facut primele angajari si care au castigat primii bani din publicitate. Pentru ca mai intai au existat Ioana si Stefan Iordache (Leo Burnett), apoi a aparut in publicitate Bogdan Naumovici, asa cum mai intai a fost Bogdan Enoiu (McCann) si apoi a fost Adrian Botan. Si exemplele pot continua.
IQads: Ce reactii au avut cei pe carora le-ati propus interviuri? Le-a fost teama de ceva? Ati primit si refuzuri?
Petre Barbu: Da, am avut reactii foarte bune din partea interlocutorilor. Unii chiar erau pregatiti sa vorbeasca pentru aceasta carte. Nu cred ca le-a fost teama de intrebarile mele. Nu sunt procuror. Am primit si refuzuri, dar nu am nicio frustare in aceasta privinta. Orice carte este imperfecta.
IQads: Ce alte variante de finantare a proiectului ati luat in considerare inainte de a alege platforma We are Here?
Petre Barbu: Niciuna! Decat sa impovarez planul editorial al unei edituri, mai bine apelez la aceasta platforma – mi-am spus impreuna cu editorul meu, Titi Nastase. Fac o precizare importanta: nu am cerut bani celor interveviati pentru finantarea cartii. Cred ca We Are Here, care este o platforma de crowdfunding pentru sustinerea proiectelor culturale independente, ne va oferi si raspunsul daca aceasta carte va prinde la publicul vizat.
IQads: De ce ati ales sa tipariti volumul (de unde costurile tipografice si de distributie) in loc sa il lansati doar online?
Petre Barbu: Ca sa ramana in biblioteci! Dar asta nu ne va impiedica sa ne gandim si la varianta digitala.
IQads: De ce alegeti sa publicati interviurile ca atare (in loc, poate, sa publicati doar concluziile lor)?
Petre Barbu: N-am inteles intrebarea... Dar risc si raspund: am preferat varianta de interviu pentru ca cititorii sa "auda" vocile interlocutorilor mei. Este o carte in care ideile acestor personaje sunt mult, mult mai importante decat "concluziile" unui autor. Fara acesti oameni, aceasta carte n-ar fi existat.
IQads: Ce surprize (si placute, si neplacute) ati avut de cand ati decis sa lansati volumul si pana acum?
Petre Barbu: Sper ca lansarea cartii sa aiba loc in noiembrie a.c. Sper sa fie citita si comentata de analistii nostri din domeniul publicitatii si mass media. Sper sa aiba multe cronici avizate pe siteurile si blogurile de specialitate. Surpriza neplacuta va fi daca a doua zi dupa lansare, cartea va fi uitata.
Comentarii