Enelio Farina (regizor): Daca un film e Peter Pan, o reclama e Tinker Bell. Ambele sunt magice

Enelio Farina (regizor): Daca un film e Peter Pan, o reclama e Tinker Bell. Ambele sunt magice

Cand iti petreci cate saisprezece ore pe un platou de filmare, e de la sine inteles ca pasiunea joaca un rol vital in destramarea incetul cu incetul a granitei dintre munca si viata personala. Dar pasiunea pe care un regizor o investeste in proiectele sale nu este elementul surprinzator al ecuatiei. In cazul lui Enelio Farina, e vorba de tenacitatea cu care incearca sa transforme reclamele si filmele pe care le regizeaza in materializari ale propriilor lui vise si aspiratii. In ultimii zece ani a facut toate astea prin arta video sau fotografie si in colaborarile cu clienti precum Honda, Coca-Cola, Samsung, Petrom, Mercedes, HBO sau agentii ca SCPF, Leo Burnett, JWT, BBDO sau Red Bee London. Pe plan local a lucrat cu Leo Burnett, cu care a realizat cel mai nou spot pentru Petrom – "Performanta inspira".

IQads: Ai lucrat cu multe agentii internationale si ai calatorit prin mai multe tari pentru filmari. Cum ai ajuns sa lucrezi la proiecte in Romania?
Enelio Farina: Ei bine, viata mea a fost marcata de cateva momente, cum ar fi faptul ca am locuit in 13 tari, de-a lungul vietii mele. Asta ma face un fel de calator sau un observator al diferitelor culturi si un fel de cercetator al acelor lucruri marunte care ne fac deosebiti ca si nationlitati. Imi place sa descopar cele mai autentice emotii in tarile pe care le vizitez. Romania a devenit una dintre preferatele mele. Oamenii si atmosfera frumoasa a obiceiurilor actuale o fac foarte complexa si deosebit de fascinanta.

IQads: Ai filmat pentru cel mai recent spot al campaniei Petrom. Cum a fost sa lucrezi cu un client roman (pentru piata noastra)?
Enelio Farina: Experienta a fost incredibila, din mai multe puncte de vedere. Nu doar pretentiile pentru o reclama buna, dar si factorul uman m-au facut sa investesc mai multa energie ca de obicei. Am format o echipa solida agentie-client-casa de productie si am realizat impreuna un spot extraordinar, menit sa ofere publicului cea mai buna executie posibila.

IQads: Cum crezi ca difera regizarea unui film fata de regizarea unei reclame? (Raportandu-ne la lucruri precum libertatea de a-ti impune propria viziune, efortul investit in reclama si satisfactia).
Enelio Farina: In calitate de regizor de film, faci niste compromisuri cu cei de la productie, producatorul executiv si toti ceilalti oameni din industria asta uriasa, care iti pot face viata foarte usoara sau foarte nefericita, de asemenea. Cert este ca filmele iti ofera sansa de a spune o poveste lunga, fara a fi constransa de timing, asa cum se intampla in reclame, si evident, iti lasa libertatea sa incerci lucruri noi.

IQads: Este, pentru tine, regizarea unei reclame doar o cale de a-ti plati facturile, regizarea unui film fiind, de fapt, adevarata ta pasiune?
Enelio Farina: Pasiunea mea ma ajuta sa materializez lumea mea personala. Diferenta tine, de fapt, de lungimea aceste lumi personale. Pentru a intelege mai bine la ce ma refer, gandeste-te ca daca un film e Peter Pan, o reclama e Tinker Bell, ambele sunt magice.

Ecuatia bani-pasiune este cea mai proasta combinatie dupa care cineva se poate ghida pentru a-si atinge visele.

IQads: Ce te atrage cel mai mult la regizarea unei reclame?
Enelio Farina: Mi-am inceput cariera din spatele camerei ca art director. Jobul asta mi-a oferit sansa sa impartasesc pasiuni si vise cu alti regizori, permitandu-mi sa observ viziuni diferite prin lentila aceluiasi obiectiv. Imi place sa spun tot felul de povesti, fara exceptii.

IQads: Ai obiceiul sa tragi multe duble? Clientul sau agentia iti cer sa tragi mai multe duble decat ai vrea? Glumitele sunt permise.
Enelio Farina: Pai am un trecut de art director si de editor. In perioada in care invatam cum se face montajul, unul dintre profesorii mei ne tot repeta propozitia asta: "Daca regizorul n-o filmeaza, tu nu poti s-o editezi!". Asa am invatat ca spotul final va fi cu atat mai bun cu cat exista mai multe optiuni la montaj. Acesta este compromisul meu personal cu jobul pe care il am. Clientii sau agentiile imi cer mereu in timpul filmarilor sa fac anumite modificari sau sa trag niste duble in plus. Nu e nimic iesit din comun. Ce se intampla ulterior insa e ca aceiasi oameni cer sa fie inclusa in montaj prima dubla care a fost filmata si uneori nu isi dau seama de asta, pentru ca nu e de datoria lor sa stie asta. Este responsabilitatea mea sa le arat ca avem solutii pentru fiecare directie discutata in faza de preproductie. Iubesc provocarile, iubesc sa fiu inovator si sa creez o imagine unica pentru fiecare client. Asta este cea mai frumoasa parte a meseriei noastre.

IQads: Cu ce agentii ai lucrat pana acum? In ce tari?
Enelio Farina: In ultimii 10 ani am lucrat prin toata lumea, experimentand lucruri noi si sapand dupa noi idei. Clienti precum Honda, Coca Cola, Samsung, Petrom, Mercedes, HBO si agentii precum SCPF, Leo Burnett, JWT, BBDO, Red Bee London si multi altii sunt cauza si efectul pasiunii mele perpetue. Intre timp, continui sa lucrez la povestile mele personale, incercand sa imi improspatez mintea cu varii lucruri, precum arta video sau arta fotografica.

IQads: Ce mesaj incerci sa transmiti prin munca ta regizorala?
Enelio Farina: Fiecare dintre persoanele care vizioneaza un film decodeaza diferit modul in care s-a materializat viziunea regizorala. Daca strangi 30 de oameni intr-o camera intunecata, asteapta-te ca acestia sa nu ajunga la o singura concluzie. Aceasta este frumusetea fiintei umane, abilitatea de a fi unici.

IQads: Ce ai vrea sa simta audienta ta atunci cand vizioneaza un film sau o reclama pe care tu le-ai regizat? In afara de tristete, atunci cand reclama exploateaza sentimentele negative, sau de fericire, atunci cand reclama este sustinuta de un ton al vocii pozitiv?
Enelio Farina: Tot ce imi doresc este sa ii fac pe ei sa patrunda, pentru o clipa, inauntrul viselor mele.

IQads: Care sunt lucrurile asupra carora insisti, atunci cand regizezi o reclama?
Enelio Farina: Cand lucrezi in spatele camerei, dispui de un timp limitat pentru a putea da viata propriei tale viziuni. Lucrul acesta se intampla chiar si atunci cand dispui de cele mai bune bugete. Acord atentie tuturor aspectelor, fara a ma concentra cu predilectie asupra unuia singur, insa felul in care sunt interpretate personajele ma preocupa cel mai mult. Incerc sa gasesc o forma de a construi un realism echilibrat, in care poti sa le simti aproape, in locul unei constructii frumoase si atat.

IQads: Impartaseste cu noi cateva momente amuzante de pe platoul reclamelor Petrom.
Enelio Farina: Au fost multe, dar asta e chiar simpatica. In timpul filmarii, foloseam camere pe masini (camera era montata pe un camion, care urmarea alt camion). Era o zi foarte insorita. Deodata a inceput sa ploua, in timp ce noi filmam, undeva pe autostrada, in mijlocul pustietatii. Norii pareau sa ne urmareasca, cerul era albastru, insa nu si deasupra noastra. Ne-am oprit sub un pod, gandindu-ne la camera. Dupa un timp, ploaia s-a oprit. Cand in sfarsit am decis ca putem relua filmarea, ploaia a inceput din nou. Am realizat ca nu te poti pune cu natura. Shakespeare spunea "Cursul dragostei adevarate nu curge niciodata lin".

IQads: De unde te inspiri? Te ghidezi dupa munca pe care alti regizori o fac pentru a fi in pas cu ultimele trenduri?
Enelio Farina: Imi plac foarte mult reclamele, dar nu le urmaresc. Sa vad o reclama excelenta nu ma ajuta sa spun mai frumos o poveste sau sa creez o structura narativa mai buna. Cred ca realizarea imaginii este un demers personal. Poti sa le arati clientilor tai o reclama ca punct de referinta, pentru a le arata lumea pe care vrei sa o cladesti, dar daca incepi sa copiezi nimic nu iti va apartine si vei risca sa pierzi sansa ta de a gresi.

IQads: Ce face un regizor in timpul liber?
Enelio Farina: Viseaza…

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related