Despre Timisoara StartUp Weekend, direct de la organizatori

Despre Timisoara StartUp Weekend, direct de la organizatori

V-am tot spus ca am fost la Timisoara StartUp Weekend, unde am luat la intrebari participantii, mentorii si speakerii, dar nu i-am ratat nici pe organizatori. Sase oameni s-au straduit, au transpirat si nu au dormit cateva nopti ca evenimentul care s-a desfasurat la Timisoara, intre 20 si 22 septembrie, sa ia forma si sa iasa bine: Radu Ticiu, Doru Costica, Vlad Isac, Adrian Pica si Remus Radvan. Nu i-am prins pe toti, caci pentru ei cele trei zile au insemnat multe alergaturi, dar Radu, Doru si Vlad s-au rupt un pic de restul echipei ca sa ne raspunda la intrebari. Ne-au povestit despre ce inseamna un StartUp Weekend, cat de greu a fost sa il organizeze, care sunt avantajele si dezavantajele Timisoarei fata de Bucuresti, dar si ce alte proiecte mai pregatesc.

IQads: Cand nu organizati Timisoara StartUp Weekend, cu ce va ocupati?
Radu Ticiu: Sunt specializat in activitati de facilitare a dezvoltarii de firme si initiative antreprenoriale. Lucrez si in domeniul incubarii de afaceri la nivelul unei retele de incubatoare din Europa de Est, Europa Centrala si Asia Centrala. Imi vad si de cresterea a doi prunci de 6 si 9 ani, incerc sa ajut initiative ale unor comunitati tehnice din Timisoara, specializate pe diverse domenii si, din cand si cand, reusim sa atragem si participanti la evenimente ceva mai atipice, cu mentori si experti straini cu buna expertiza si deschisi catre sprijinirea unor viitoare noi talente.

Vlad Isac: Programez. Destul de simplu.

Doru Costica: Tocmai mi-am terminat masterul in Administrarea Afacerilor si am mai facut evenimente cu Radu si cu Vlad, "Start-Up Kids" de exemplu. Am tinut cursuri pentru studenti, traininguri pe comunicare, negociere si lucru in echipa, pe un proiect POSDRU. Lucrez la o idee de start-up, dar e inca la inceput.

IQads: Cum v-a venit ideea Timisoara StartUp Weekend?
Radu Ticiu: Am mai organizat tot felul de evenimente sau am fost implicati alaturi de forte locale in organizarea unor evenimente cu un format similar. Acum vreo 3-4 ani in Timisoara aveau loc genul acesta de evenimente de weekend sub denumirea Start-Up Days. Erau mult mai locale in prima instanta, dupa care au devenit regionale, atragand si participanti din Oradea sau Cluj. Se lucra cu mentori si membri ai juriului din ecosistemul national antreprenorial. Bobby Voicu de exemplu, a fost mentor la una dintre editii.

De atunci eram in contact cu conceptul StartUp Weekend si chiar am intentionat sa organizam un eveniment inca de prin 2011, dar nu aveam toate elementele puzzle-ului la indemana. Lucram intr-o organizatie ceva mai rigida, sustinuta de entitati publice si cred ca nu aveam nici macar cadrul administrativ in care sa derulam o asemenea initiativa. Nu lucram intr-un spatiu atat de versatil si de flexibil cum e Timisoara StartUp Hub. Practic a fost o redescoperire a intentiei de a organiza un StartUp Weekend in Timisoara si lucrurile au curs mult mai simplu avand si o echipa extrem de dispusa sa se inhame la efortul impus de o asemenea aventura.

IQads: Cum a decurs comunicarea cu organizatia care desfasoara evenimentele StartUp Weekend la nivel global?
Doru Costica: Am vorbit cu cei din Londra, cu ei tinem legatura pentru ca se ocupa de Europa Centrala si de Est. E o organizatie mare si au persoane care se ocupa de  diferite centre.  Chiar in timp ce se desfasoara evenimentul de la Timisoara, mai au loc in lume inca 19 StartUp Weekend.

Am comunicat cu ei online, am facut un Google Hangout, am vorbit prin mail. Au fost foarte deschisi. Ei nu se implica intr-un mod direct in organizare, doar pun la dispozitie cam tot ce e nevoie, de la To Do Lists la proceduri si la parole. E un pachet standard de instrumente pe care orice echipa din lume le primeste.

IQads: Care au fost cei mai grei pasi in organizare? Cat de usor ati atras sponsorizari? Cum ati convins speakerii sa vina?
Radu Ticiu: Momentul pe care ni l-am ales sa desfasuram evenimentul a generat probleme in plus. Practic avand evenimentul in mijlocul lui septembrie, trebuiau pregatite lucrurile in iulie, august, cand sunt perioade de concedii. Din punctul asta de vedere a fost destul de greu, comunicarea a fost lenta.

Nu vorbim neaparat de sponsorizari in bani, foarte multi au oferit servicii si infrastructura utilizabila de catre echipele participante sau device-uri de test sau de development.

Aducerea speakerilor nu e o chestie extrem de dificila cand chemi persoanele despre care stii ca participa la genul asta de evenimente. Cand ai o relatie stabilita cu ei de ceva vreme si agenda le permite, aisgurandu-le costuri minimale, chiar o fac fara prea mare bataie de cap.

A fost foarte dificil de gasit o solutie pentru aducerea lui Bill Liao care nu zboara cu avionul. A fost destul de complicat sa il aducem cu trenul de la Londra, a durat cam 30 de ore calatoria. E entuziasmant pentru noi faptul ca a sacrificat atat de multe ore. E extrem de impresionat de ce a vazut pe aici, atat de oras, atat de ecosistemul antreprenorial cat si de fiecare dintre echipele si participantii ca indivizi in echipe. E foarte impresionat de developerii pe care i-a vazut.

Doru Costica: Nu a fost greu sa aducem speakerii, pentru ca multi au devenit ambasadori ai evenimentului si au venit cu prieteni. Au dat mai departe informatia. Asa am reusit sa facem o echipa mult mai mare. Am avut oameni de Marketing si Business, Strategie sau Tech.

La sponsori a durat ceva timp pana am reusit sa pregatim toate materialele de sponsorship: materialele de prezentare, profilul participantului. A trebuit sa analizam un pic ce inseamna un programator in Romania, cum arata profilul lui, cum arata un marketer, cum arata un designer si am ajuns la un profil al participantului.

IQads: Care a fost implicarea sponsorilor globali in eveniment?
Doru Costica: Sponsorii globali ofera niste servicii pentru participanti, domenii gratuite .com, Amazon Web Services, niste servere de 100$ pentru fiecare participant, Google a facut un pre-eveniment saptamana trecuta: Bootcamp Google Developer, unde s-a vorbit despre gaming, mobile gaming, matrix, developer tools, de Android set-up si de web set-up.

IQads: Ce target de participanti v-ati fixat?
Radu Ticiu: Ne asteptam la o participare mai numeroasa si ne asteptam sa fim putin mai atractivi in Euro-Regiune. Asteptam sa vina  prietenii nostri din Serbia, din Ungaria, sa experimenteze conceptul si eventual sa il implementeze si la ei. Practic intentia asta s-a lovit si de o oarecare coincidenta, partenerii nostri din Novi Sad, Serbia, organizeaza chiar ei in octombrie Start-up Weekend Novi Sad.

Vlad Isac: Interes a fost si din Ungaria, de la Szeged, si din Serbia. Am primit e-mail-uri prin care au cerut detalii, le-am oferit discount-uri, dar cu doua zile inainte de eveniment s-au retras din diverse motive.

Radu Ticiu: Am avut inscrisi aproape 60 de participanti, am fi vrut undeva pe la 100. Am avut unele dificultati in a ajunge la designeri, e o comunitate destul de putin stransa.

IQads: Cum ati comunicat evenimentul?
Doru Costica: Comunicate de presa, Facebook Ads si pagina de Facebook. Am inceput cu un grup pe Facebook, in care am strans vreo 600 de membri, dar engementul nu era foarte mare. Am dat drumul apoi, cu o luna inainte de eveniment, si la un Facebook Page pentru eveniment. Am facut si niste Ads, putine pentru ca bugetul a fost restrans din cauza faptului ca sponsorii au decis in ultimul moment sa vina

Ne-am bazat pe promovarea in comunitatile de tech care deja exista in Timisoara Hub si care-si desfasoara evenimente aici. Am mers pe o promovare interna, nu neaparat externa, catre oameni care nu stiu de hub, de eveniment, nu stiu de comunitati. Si pe langa asta am avut comunicate de presa, niste parteneri media cu care am facut articole, s-a scris destul de mult de eveniment. Oamenii au vrut sa ajute, atat local cat si national.

IQads: Cum vi s-au parut proiectele inscrise?
Vlad Isac: Ne-a impresionat faptul ca au fost atat de multi care au pitchuit. Probabil asta s-a intamplat si datorita lui Vidar, a reusit sa motiveze foarte bine oamenii.

Participantii sunt pregatiti, sunt cativa care sunt foarte hotarati si stiu exact ce trebuie sa faca weekendul asta. Ei au avut ideea inainte si au tot intors-o pe toate partile si nu au facut nimic cu ea. In astea 3 zile au beneficiat de un ajutor imens din partea tuturor celor experimentati pe niste lucruri foarte precise pe care le stiau dinainte doar ca nu erau facute.

IQads: Cum monetizati evenimentul?
Radu Ticiu: Principiul dupa care functioneaza Start-up Weekend presupune ca efortul voluntar e lege. In urma derularii evenimentului putem avea 2 rezultate: fie un excedent, fie un deficit. In masura in care exista un excedent, el se distribuie jumate-jumate si e folosit jumatate in ideea dezvoltarii globale a Start-up Weekend, a miscarii, iar cealalta jumatate ramane pe plan local intr-un community chest. E o resursa care ramane la dispozitia comunitatii antreprenoriale tehnice locale pentru dezvoltarea de noi activitati de aceeasi factura. Daca exista un deficit el e asumat de catre miscarea globala StartUp Weekend, deci ei practic au un buffer prin care reusesc sa evite falimentul efectiv al unor indivizi care isi asuma organizarea unor evenimente de acest gen.

Noi nu avem un deficit, exista o rezerva de resurse pe care, ca si pana acum, o vom pune la dispozitia comunitatii locale. Incepe sezonul de noi meet-up-uri, incepe sezonul de noi activitati cu mediul studentesc, deci lucrurile sunt cu siguranta suficient de consistente incat sa permita cheltuire relativ rapida a sumelor acestora.

IQads: Continuati StartUp Weekend si in 2014?
Radu Ticiu: Cu siguranta. Poate ca vom avea pe langa Start-up Weekend Tmisoara 2014 si un alt gen de evenimente. Mai exista Lauch 48, mai exista GeekMeet 48, un eveniment  local. Mai exista Start-up Live.

IQads: Aveti si alte proiecte de care ar trebui sa stim?
Doru Costica: Start-up Kids. E o serie de conferinte lunare, in care aducem antreprenori sa le vorbeasca liceenilor si studentilor. Am inceput cu antreprenori tech, apoi am diversificat catre orice antreprenor. L-am avut pe Ariel Constantinof din Bucuresti, Dana Bobar, Jim Bagnola.

Radu Ticiu: Vreau sa va spun si de un proiect Start-Up Hub: CoderDojo Timisoara. E un concept lansat de Bill Liao acum cativa ani, pe care l-am preluat si noi si il implementam din ianuarie anul acesta. Adunam zeci de copii cu varsta de la 7 la 14 ani care, sub mentoratul oferit de liceeni, de studenti, de antreprenori, de angajati din domeniul IT, invata programare, invata sa lucreze in echipa, invata sa isi prezinte ideile. E un eveniment in care nu circula bani, e un proiect la care accesul e deschis si gratuit catre copiii interesati, in care mentorii actioneaza in totalitate voluntar.

IQads: Simtiti un dezavantaj pe care Timisoara il are fata de Bucuresti in ceea ce priveste mediul business?
Radu Ticiu: As putea spune ca diferenta pe care o simtim e legata de accesul la sponsorizari. O mare parte din deciziile de sponsorizari, chiar si la nivelul unor evenimente care au loc in Timisoara, se iau in Bucuresti.

Pe de alta parte, un aspect pozitiv pe care trebuie sa il mentionez e legat de faptul ca fiind o comunitate mica, reusim sa ajungem mai usor la oameni. Am reusit sa generam un fenomen. In Timisoara se nasc aproape lunar noi comunitati tehnice.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related