Artistul Mihai-Paul Comanescu aka Boeme a transformat prin graffiti imaginea epavei vaporului "Evanghelia" de la Costinesti sau, dupa cum spune el, a fost platit de Indygen sa nu vorbeasca despre Indygen, ci sa faca ce stie el mai bine.
Pentru ca in spatele fiecarei secunde de making-of al unei activari neconventionale sta o echipa care a trecut din rai in iad si inapoi, am vorbit cu Ionut Andrei (Head of Digital, V8) despre munca pe care, vazand clipul, doar o banuim.
IQads: Ideea de aici e un proiect punctual sau face parte dintr-o initiativa mai ampla? Va propuneti sa restaurati si alte spatii neconventionale din tara prin graffiti?
Ionut Andrei: Vopsirea epavei este o mica sectiune dintr-un intreg. Face parte dintr-o campanie de comunicare digitala si nu numai, mult mai ampla, pe care V8 o realizeaza pentru brand-ul Indygen. Ideea din spate, o componenta a campaniei de lansare a brand-ului, a fost sa folosim lideri de opinie relevanti ai comunitatilor cu care vrem sa comunicam, unul dintre acestia fiind Boeme.
Alti lideri de opinie pe care i-am folosit pentru diseminarea mesajului si a valorilor brand-ului au fost: raku, Adrian Despot, Gojira si Panet H sau Kinda Geza, cu ajutorul carora am transmis mesajul campaniei, si anume ca Indygen sustine tinerii cu idei marete, indiferent de ce vor ei sa faca, si ii ajuta sa nu renunte la visurile lor.
Proiectul cu epava de la Costinesti este, poate, bucatica cea mai nebuneasca, cea mai curajoasa de pana acum - foarte apropiata de spiritul promovat de Indygen: este o idee pozitiva (multi se plang de faptul ca nimeni nu ia epava de acolo, noi am pictat-o, am facut-o mai frumoasa); vine sa rezolve o problema (un morman de fiare a devenit o uriasa pictura in aer liber, destinata turistilor care calatoresc la Costinesti si se plimba cu barcuta pana la epava); am dus mai departe ideea de grafitti si am ajutat un lider al acestei miscari sa-si indeplineasca un vis, sa faca o lucrare monumentala, de care este acum foarte mandru.
IQads: Cum ati ajuns sa alegeti epava de la Costinesti? Cautati un spatiu neconventional pe care sa desenati si ati luat mai multe in considerare sau a aparut intai spatiul si apoi ideea de a-l schimba?
Ionut Andrei: V8 l-a challenge-uit pe Boeme sa faca ceva ce ii place si in care crede. Ne-a zis ca isi doreste mult sa deseneze un spatiu neconventional de mari dimensiuni, iar ideea epavei a venit firesc, e un spatiu pe care puteam realiza un desen imens: 50 de metri inaltime si 80 lungime. Nu a mai facut nimeni asa ceva. In plus, este un simbol al generatiei tinere si al unei statiuni frecventate de tineri. Din momentul in care ne-a venit ideea, toata lumea a simtit ca ACESTA este proiectul. Usor de zis, greu de facut. De fapt, foarte greu.
Desi toata lumea a fost insufletita din prima zi, ce parea funny in Bucuresti la fata locului s-a transformat in supliciu. Fiecare spray era de o suta de ori mai pretios si mai greu din moment ce fiecare bucatica de material trebuia carata cu barcile, apoi trasa pe vapor 30 de metri, apoi coborata din nou cu sfoara la Boeme, care picta cu ele. Iar acum inmultiti cifrele de mai sus cu 15 kilograme, cat are o galeata de vopsea. Si au fost 3! Restul de 80 de sprayuri, 4 trafaleti, caldari etc par floare la ureche pe langa efortul lui Boeme de a picta in rapel, la zece metri deasupra marii, un zargan de 20 de metri inaltime!
Aproape supra-omenesc tot efortul. Multe momente de "acum ori niciodata", multe altele in care aproape toata lumea a renuntat. Ce ne-a dus de fiecare data mai departe a fost frumusetea proiectului si dorinta de a schimba ceva in bine.
Lipsesc din filmare momentele tensionate, cand barca de lipoveni cu care am calatorit se lovea de epava timp de cateva zeci de minute, cat ne lua pana urcam, respectiv, coboram echipa de graf, formata din Boeme, un aplinist utilitar si cate 2 asistenti.
IQads: Ce a presupus munca pe care o vedem noi pe FFW in clip? Cati oameni s-au implicat si in ce fel?
Ionut Andrei: Toata povestea a insemnat o munca de 2 saptamani, de pre-productie si de productie, din care 5 zile au fost zile de filmare efectiva. Deplasarile pana la epava s-au facut cu mai multe ambarcatiuni. Cu un vaporas din Mangalia pentru partile de la mijloc in jos ale zarganului (Boeme trebuia sa picteze de pe cabina vaporului, deoarece in partile din spate ale epavei nu se putea cobori in rapel, nava fiind complet deteriorata), cu o barca de pescuit lipoveneasca de la cherhanaua din Costinesti pentru pictarea mijlocului si cu doua barci pneumatice pentru transport de materiale.
Pe langa toate astea, in doua din cele 5 zile am pictat si am filmat pe furtuna cu valuri mari. Noroc cu nea Volodea, care nu s-a speriat si a stat toata ziua pe mare ca sa se asigure ca terminam ce am inceput. Spasiba!
Nu in ultimul rand, merita mentionate eforturile si incapatanarea lui Tetelu, fara de care acest proiect nu se intampla. Cei care il cunosc vor intelege perfect... :)
IQads: Cum a sunat brief-ul pentru Mihai Comanescu? Ce reguli a avut de respectat in colaborarea cu brandul? Ati avut un cuvant de spus despre imaginile create de el pe epava?
Ionut Andrei: Brief-ul catre Mihai Comanescu a fost simplu: Indygen este despre curaj, despre sustinerea oamenilor care nu renunta la visuri. Cum ai transpune asta in arta ta?
Raspunsul a venit ca o poveste frumoasa - o schimbare pozitiva, o infrumusetare/decorare a unui spatiu aflat in paragina. Pana la epava si ce anume va exista pe ea... a fost doar un brainstorming senzational.
S-a ajuns la zargan, care e o specie protejata in Romania, alegerea nefiind una intamplatoare. In colaborarea cu brand-ul nu au existat restrictii, in principal pentru ca ideea campaniei a fost "sa faci ce iti place" - surprinsa de altfel de fraza de intro pe care o spun toti liderii de opinie cu care am lucrat: "Am fost platit de Indygen sa nu vorbesc despre Indygen, ci despre ce imi place mie".
IQads: Cum arata proiectul in cifre?
Ionut Andrei: Au fost 2 saptamani, 5 zile de filmare, 45 de kg de vopsea, 80 de spray-uri, 10 trafaleti, 3 barci, 12-13 oameni in total (2 operatori – dintre care unul a filmat si el in rapel, alaturi de graffer – 2 regizori, prin rotatie, 3 barcagii – ca sa nu ii punem pe toti cei 8 pescari de care era nevoie sa scoatem si sa aducem barca pe mal :) – un graffer; 2 asistenti, un alpinist utilitar; 2 prieteni buni la toate).
IQads: De ce ati ales ca participantii la competita prezentata la final sa ii trimita desenele lui Mihai pe contul lui de Yahoo si nu pe o adresa generica a brandului? Mie mi se pare putin in contrast cu faptul ca a fost desenat si logo-ul brandului pe epava.
Ionut Andrei: Am ales aceasta varianta, cu adresa de Yahoo a lui Mihai, tocmai pentru a sustine claim-ul campaniei - Indygen sustine liderii de opinie ai comunitatii careia ne adresam. Sa faca ce vor ei, sa puna in practica propriile idei oricat de marete ar fi, fara a vorbi despre brand. Logo-ul brand-ului este foarte discret pe epava, logotipul fiind minim intruziv, tot pentru a sustine claim-ul ca aceasta campanie nu e focusata pe brand, ci pe actiunile acestor oameni.
IQads: Ce vreti sa transmiteti despre Indygen prin acest clip?
Ionut Andrei: Clipul transmite mesajul campaniei, acela ca Indygen este un brand curajos, incurajeaza tinerii sa isi urmeze visele si sa le puna in practica. Indygen inseamna oferirea unei alternative si a unui unghi diferit de abordare in tot ceea ce inseamna comunicare, educatie, ways of doing things. In acelasi timp, clipul indeamna oamenii sa aiba curaj sa faca lucrurile sa se intample, sa nu se multumeasca cu putin, sa iasa din zona "safe", din "obisnuit" sau "confortabil". Ne indeamna sa nu fim mediocri chiar cand vine vorba de publicitate. Sa nu evitam sarcinile care par imposibile - pentru ca, dupa incheierea proiectului, beneficiul de a-l fi facut in raport cu a nu-l fi facut este mult mai mare. Sa lasam oamenii sa se exprime liber: din asta pot iesi lucruri cu adevarat uluitoare, extraordinare.
Publicitatea este o meserie grea - Indygen a sustinut-o acceptand acest proiect aproape imposibil, daca te gandesti la logistica implicata. "Never give up!" - pe timpul proiectului, ne-am simtit ca niste oameni ai marii. Si, chiar daca am avut multe momente in care parea ca nu avem nici o sansa sa terminam, am promis ca o vom face si am facut-o. Brandul acesta se poate mandri ca a facut ceva "dincolo" de granitele publicitatii obisnuite. Pentru ca nu e un brand "obisnuit". Si asta a avut el de zis despre el insusi atunci cand a decis sa se implice in pictarea epavei.
IQads: Care sunt cele mai memorabile momente de la filmari?
Ionut Andrei: Sa mergi printre sute de meduze - incredibil de greu.
Sa urci alaturi de camaradul de job, pe o punte ruginita, gata oricand sa se rupa, daca nu erai atent - incredibil de periculos.
Sa pictezi in rapel cu orele, in timp ce soarele batea la 40 de grade - incredibil de curajos.
Sa convingi 8 lipoveni beti ranga la ora 20 sa vina sa impinga barca ce trebuia sa ii ia pe oamenii care pictasera de pe epava - incredibil de nebunesc.
Sa te lovesti cu barca de epava in timp ce lipoveanul cu brat de fier o tine cu o singura mana sa nu ne spargem capul, in timp ce oamenii coborau pe franghie de la 30 de metri intr-o barca ce numai lipita nu statea de epava - incredibil de plin de adrenalina.
Sa pleci zilnic din Costinesti la 11 noaptea ca sa te intorci la 7 dimineata inapoi, de unde s-o iei de la capat - incredibil de obositor.
Sa privesti miile de turisti care treceau prin statiune facandu-si poze cu zarganul Indygen, pe care tu tocmai il desenai - incredibil de placut.
Sa cari zeci de kile de vopsea si zeci de tuburi si sute de metri de cablu in sus si in jos cateva zeci de metri in fiecare zi - incredibil de cate ori trebuia sa o faci! :)
Sa convingi un proprietar de vaporas sa nu plece de la filmare pentru ca tocmai i-ai varsat jumatate de caldare de vopsea pe punte - incredibil de greu/periculos/obositor.
Sa faci poze de epava, privind de sus echipa care picta - incredibil de "adevarat".
Sa incerci sa tragi cateva cadre pe mal cu epava in fundal si secventa sa fie "compromisa" in mod repetat de apariatia nudistilor in cadru ... :)
Sa privesti zarganul pictat pe zeci de metri pe epava si sa te uiti la semnul Indygen finalizat la ora 21.00, cand lumina cazuse aproape de tot, in timp ce toata lumea se distra sambata la terase sau pe plaja - incredibil de frumos.
IQads: Ce a mai presupus colaborarea voastra cu brandul in mediul digital si ce rezultate aveti pana acum?
Ionut Andrei: Comunicarea Indygen inseamna o colaborare stransa intre V8 si Headvertising, rolul V8 fiind acela de a da play vocii brandului in online. Avem un rol strategic si de implementare in tot ceea ce inseamna mediul digital, de la social media la campanii si tactici punctuale de promovare a brandului si a produsului.
Pentru Indygen, social media inseamna Facebook, YouTube, Twitter, Pinterest, Google+, LinkedIn si Instagram. Canalul nucleu este Facebook, unde dupa doar 2 luni si jumatate de la lansare am adunat 20.000 de fani pe care incercam sa-i cunoastem mai bine. Momentan facem primii pasi pentru a crea o comunitate bazata pe valorile si interesele unei generatii smart care o arde pe net dinainte sa mearga la scoala.
Daca citind explicatiile date de Ionut Andrei va vine sa mai apasati o data Play, puteti sa o faceti aici: