Putine lucruri sunt atat de frumoase incat sa crezi ca orice descriere a lor in cuvinte n-ar face decat sa le faca sa para marunte si astfel sa le nedreptateasca. Poate am simtit asa despre oameni si despre locuri, dar despre publicitate? Sigur, nu e o noutate ca reclamele arata din ce in ce mai bine, ba chiar atat de bine incat scopul comercial aluneca in fundal, in timp ce arta devine obiectivul din prim-plan. Dar reclame care-ti taie rasuflarea, care-ti inspira atat de multa frumusete incat te simti constrans sa-i indemni pe cei din jurul tau sa se uite fara sa poti sa le explici in cuvinte de ce? Pentru mine e Chipotle – "Scarecrow".
De cand lantul de restaurante cu specific mexican nu mai tine de McDonalds, Chipotle s-a straduit sa se tina de promisiunea "food with integrity". Potrivit The Mirror, in iulie anul asta compania a anuntat ca a devenit primul restaurant din Statele Unite ale Americii care renunta la toate ingredientele modificate genetic. Asa ca Chipotle a lansat un joc pentru iOS, in care o sperietoare incearca sa scape dintr-o fabrica unde mancarea se proceseaza in stilul pe care compania il condamna.
Pentru a promova jocul, dar si pentru a-si intari pozitia asumata, Chipotle a lansat spot-ul "Scarecrow" care, si nu sunt singura care observa, rivalizeaza cu orice animatie Pixar. Povestea e de o simplitate frumoasa: sperietoarea, al carei scop e in mod normal sa protejeze lanurile de ciori, ajunge sa lucreze intr-o fabrica numita sugestiv Crow Foods, un loc parte dintr-un prezent sinistru, condus de roboti care hranesc gainile cu hormoni si vacute tinute in boxe subdimensionate. In mai putin de o saptamana de la lansare, spotul a ajuns la peste 5.3 milioane de vizualizari pe YouTube.
Nimic nu e lasat la voia intamplarii in spotul asta. De la alegerea personajelor – sperietoare si ciori, la a arata cum functioneaza manipularea publicului, la idealismul naiv al finalului reclamei si versurile melodiei "Pure Imagination", cantate de Fiona Apple:
- "If you want to view paradise
- Simply look around and view it
- Anything you want to, do it
- Want to change the world?
- There's nothing to it".