Cum se vede aurul de la Rosia Montana in campaniile de comunicare

Cum se vede aurul de la Rosia Montana in campaniile de comunicare

Povestea proiectului minier de la Rosia Montana, in varianta pe care o stim acum, a inceput in 1996, moment in care Gabriel Resources, o companie listata la Bursa din Toronto, Canada, si-a manifestat pentru prima data interesul fata de zona. Motivele sunt destul de evidente, pentru ca vorbim de un munte de aur, la propriu. Urmatorul pas a fost infiintarea EURO GOLD RESOURCES S.A, companie la care Gabriel Resources a devenit actionar majoritar. In anul 2000, EURO GOLD RESOURCES a luat numele de Rosia Montana Gold Corporation (RMGC), pe care il poarta si in momentul de fata. De atunci, conform unui istoric online, proiectul a evoluat destul de greoi pana in momentul actual.

De pe site-ul organizatiei Alburnus Maior, asociatia localnicilor si proprietarilor din Rosia Montana, care coordoneaza campania Salvati Rosia Montana, aflam ca primele manifestari anti-proiectului RMGC au luat forma in 2002 prin intalniri la fata locului. De atunci pana in prezent au fost organizate o multime de actiuni de protest in care s-au implicat tot mai multe institutii, politicieni si organizatii. Cele mai de amploare sunt protestele incepute pe 1 septembrie 2013 in Bucuresti si in principalele orase ale tarii.

De-a lungul evolutiei proiectului de la Rosia Montana, cei implicati, adica RMGC si organizatiile care se opun exploatarii miniere, dar si sustinatorii celor doua parti, au desfasurat si au participat la campanii de comunicare pentru promovarea celor doua puncte de vedere. Am incercat sa adun in acest material o parte dintre cele mai importante creatii ale campaniilor respective.

PRO exploatare: La inceputul comunicarii celor de la RMGC a fost lansata o serie de spot-uri care vorbesc despre impactul pozitiv pe care proiectul il are asupra mediului:

Din aceasta serie mai fac parte si alte spot-uri care vorbesc despre tehnologia folosita sau despre locurile de munca create. Le puteti vedea aici.

Alte spot-uri, create de GMP Advertising, prezinta Rosia Montana ca pe un colt de Rai si vorbesc despre beneficiile pe care proiectul le aduce oamenilor din zona:

CONTRA exploatare: In 2006, la Cluj Napoca, a avut loc premiera documentarului Noul Eldorado regizat de Tibor Kocsis. Productia spune povestea locuitorilor din Rosia Montana. Acesta poate fi vizionat integral pe YouTube.

Una dintre primele campanii vizibile anti-RMGC a fost creata de organizatia MindBomb. Potrivit paginii de Facebook MindBomb, 12.000 de afise au fost lipite in noaptea de 19 spre 20 martie 2012 pe strazile din Cluj, Bucuresti, Constanta, Timisoara, Arad, Bistrita, Sibiu, Alba Iulia, Deva, Baia Mare, Oradea, Targu Mures, Sighisoara, Petrosani, Valea Ariesului, Abrud, Campeni si Rosia Montana.

Toate afisele pot fi vazute aici.

PRO exploatare: 23 Communication Ideas a creat pentru pentru RMGC o serie de spot-uri in care se vorbeste despre cele 4 miliarde de dolari pe care proiectul le-ar aduce Romaniei. Acestea au forma unor interviuri luate trecatorilor si au fost interzise de CNA, care a invocat faptul ca spot-urile pot induce consumatorii in eroare.

CONTRA exploatare: Spot-urile au fost parodiate de HappyFish.

PRO exploatare: Un alt moment important din campania RMGC a fost demararea proiectului Scrisoare Catre Romania. Initiativa prezinta parerile locuitorilor din Rosia Montana despre minerit. Cel mai cunoscut este spot-ul cu Sanda Lungu, care spune ca singura ei sursa de venit sunt sosetele pe care le croseteaza si se declara pro exploatare.

CONTRA exploatare: In cadrul unui reportaj independent facut in Rosia Montana la inceputul acesti veri, Sanda Lungu a fost intrebata ce functie ocupa in cadrul RMGC, iar aceasta a raspuns printr-o serie de invective. Momentul a fost preluat de mai multi internauti si montat alaturi de mesaje care puneau sub semnul intrebarii credibilitatea protagonistei. In incheierea montajului apare mesajul "Nu te lasa manipulat! Deschide ochii!".

Poate cele mai vizibile spot-uri anti exploatarii de la Rosia Montana sunt cele in care apar Maia Morgenstern si Dragos Bucur. Acestea au fost realizate pro-bono de Papaya Advertising in 2012. Mesajul campaniei este "Un om valoreaza mai mult decat aurul pe care il poarta. La fel si o tara". Spot-ul cu Maia Morgenstern a atras 50.000 de vizualizari in prima zi de la lansare.

PRO exploatare: In timpul protestelor din septembrie 2013, pe cateva posturi de televiziune au rulat mai multe spot-uri care vorbesc din nou despre investitia majora in proiectul minier si despre locurile de munca pe care acesta le va oferi. Site-ul campaniei este DaRosiaMontana.ro, iar spoturile pot fi vazute aici si aici. Acestea au fost realizate la initiativa Sindicatului "Viitorul Mineritului".

CONTRA exploatare: MindBomb a mai creat o serie de afise care acuza cativa oameni politici ca nu isi asuma o pozitie clara fata de inceperea exploatarii. Acestea au fost lipite in principalele orase din tara si folosite de protestatarii din Piata Universitatii.

Toate afisele poti fi vazute pe pagina de Facebook MindBomb.

PRO exploatare: Pe retelele sociale, ambele parti au avut de-a lungul timpului activitati intense. RMGC a creat pagini despre proiect si beneficiile acestuia atat in limba romana cat si in limba engleza.

CONTRA exploatare: Societatea civila si ONG-urile au creat comunitati si pagini de evenimente. Cei care sunt impotriva proiectului s-au strans in jurul hashtag-urilor #UnitiSalvam si #RosiaMontana, care insotesc toate imaginile de la proteste si informatiile din social media.

La protestele izbucnite pe 1 septembrie 2013 in Bucuresti si in tara, multi participanti au adus pancarte si afise care condamna proiectul si clasa politica. Fotografii de Catalin Georgescu:

Dan Perjovschi, unul dintre cei mai cunoscuti artisti contemporani romani, s-a alaturat protestului printr-o serie de desene pe care le-a postat pe Facebook:

Protestele si discutiile despre Rosia Montana continua. La fel si materialele create pentru a sustine cele doua puncte de vedere. Mai sus am incercat sa surprind o parte dintre ele, fara a exprima o parere personala cu privire la subiect.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune


Comentarii

Danut Arghiroiu
acum 11 ani
Doresc sa fie sinceri cei care sustin aceasta companie Canadiana.

- Cat primesc si ce primesc ?

Eu doresc dela parlamentari o lege clara a mineritului si lege de extragere a metalelor pretioase si semipretioase,a uraniu, cobalt, cat si a petrolului adaptata zilelor noastre.

- Cei pro Canadieni pot sustine in Piata Universitatii sau la Rosia Montana dezbaterea acestor legi ?



Branded


Related