Pe la inceputul verii, intr-una din serile alea care anunta canicula si concedii, cand Bucurestiul pare putin mai adormit ca de obicei, am vazut-o pe Irina Margareta Nistor trecand prin fata meselor de la terasa Muzeului Taranului Roman. Iesea, probabil, de la una dintre frecventele proiectii ale cinematografului bine pitit din curtea aceleiasi institutii. Mergea incet, la brat cu o alta doamna, iar vocea ei acoperea zumzetul terasei, nu neaparat prin volum, ci pentru ca era o voce pe care toata lumea o stia, o voce familiara, care spune de zeci de ani, la radio, la televizor sau pe net, povesti despre filme. 2013 pare un an bun pentru Irina Margareta Nistor: clipul piesei "Subtitrarea la Romani", in care apare alaturi de trupa TAXI, s-a viralizat rapid, aducand-o pe "vocea filmelor" din nou in atentia publicului, chit ca vorbim de nostalgici sau de noua generatia, care nu a prins perioada casetelor piratate si dublate inconfundabil. Mai mult, cel mai cunoscut critic de film de la noi s-a urcat vara asta pe scena unui cinematograf bucurestean nu in calitate de om de cinema, ci in calitate de comediant, iar cand nu e prinsa in Bucuresti cu filmari si evenimente, sigur o gasiti prin tara sau la cele mai mari evenimente cinematografice ale lumii. Intre doua festivaluri, multe proiecte si aparitii publice, am prins-o pe Irina Margareta Nistor la o discutie despre creativitate, publicitate, branduri, despre replica "am copilarit cu vocea dumneavoastra" si despre film, desigur.
IQads: Sunteti o emblema a criticilor de film romani si a filmului in general. Ce ati invatat in toti anii de cariera despre cum sa va intretineti imaginea?
Irina Margareta Nistor: Initial nici nu stiam ce inseamna sa-ti intretii imaginea si chiar si acum o fac mai degraba instinctiv. Fiind foarte pasionata de meserie, mi-e drag sa raspund la intrebari, sa fac poze sau sa dau interviuri (chiar daca uneori se intampla sa mai intarzii cu raspunsurile, caci printre putinele lucruri care nu mi-au iesit e sa maresc, eventual sa dublez sau chiar sa triplez orele dintr-o zi).
IQads: Cat de mult conteaza ce faceti in viata de zi cu zi pentru admiratorii dumneavoastra? V-ati cenzurat vreodata gandindu-va ca "nu pot face asta, ma cunoaste lumea"?
Irina Margareta Nistor: Sunt in continuare flatata ca exista. Multi imi spun ca probabil ca am mai auzit replica "Am copilarit cu vocea dumneavoastra". Invariabil si cat se poate de adevarat marturisesc: "Intotdeauna imi face placere".
Nu formulez in gand chiar asa, dar vorba mamei: "Dracul nu doarme niciodata", prin urmare din respect am grija ce fac, mai ales ca interpretarile sunt intotdeauna neasteptate.
IQads: Cum reusiti sa gasiti inspiratia atunci cand creati ceva nou? Aveti vreo metoda speciala sau difera de la un proiect la altul?
Irina Margareta Nistor: Incerc sa fiu originala si spontana, dar asta se bazeaza pe suficienta informatie si conexiuni, inclusiv din intamplarile banale, care cand te astepti mai putin sunt exact ce-ti trebuie. E o mana invizibila care ma ghideaza si ocroteste! Si cred ca stiu cine e!
IQads: Care este cel mai creativ proiect in care ati fost implicata?
Irina Margareta Nistor: Chuck Norris vs. Comunism, a fost o regresie si o sansa de a cunoaste un film din interior, partial si ca protagonist si pseudo-consultant. Plus niste prietenii pe viata.
IQads: Cum a fost colaborarea cu cei de la TAXI? Cum v-au convins sa luati parte la melodia si clipul "Subtitrarea la romani"?
Irina Margareta Nistor: Dan (solistul trupei TAXI) m-a convins imediat. Nu se astepta la un accept asa rapid, si tot incerca sa- mi aduca argumente pro si dupa ce deja spusesem "da". Surpriza a fost filmarea fascinanta si succesul, i-as zice in gluma planetar, pentru ca pe primele doua mesaje le-am primit de la Viena si New York, chiar inainte sa vad si eu montajul pus pe YouTube.
IQads: Cum v-ati simtit in postura de comediant la show-ul de Stand-Up Comedy pe care l-ati sustinut? Cum a reactionat publicul? O sa repetati experienta?
Irina Margareta Nistor: Cred ca pentru prima data am avut emotii (eram ingrijorata ca n-am niciodata, ori asta e masuratoarea unui artist veritabil). Publicul n-a fost prea numeros, pentru ca era atipic la mall, inainte de un film. Asta se intampla in perioda interbelica in pauza de la jumatatea peliculei. Ideea a fost gaselnita celor de la Macondo, ca sa promoveze o comedie canadiana excelenta, dupa care deja s-a si facut remake-ul american: Starbuck. Ideile replicilor improvizate mi-au apartinut integral.
IQads: Cum a schimbat aparitia internetului si a retelelor sociale comunicarea dumneavoastra cu admiratorii? Aveti nostalgia scrisorilor primite in posta? E-mail-urile si mesajele digitale au acelasi efect?
Irina Margareta Nistor: Preferam scrisorile si cartile postale sau ilustratele. Ma bucura si mesajele pe Facebook, pe care insa nu-l consult destul de des si caruia nici nu-i stapanesc toate tainele. Am atins limita de 5000 si caut un specialist care sa creasca posibilitatea si altora, ca sa nu se creada ca-i ignor. Admiratori e cam mult, fani e mai putin pompos.
IQads: Ce lucruri alegeti sa impartasiti in online, pe blogul dumneavoastra de la Adevarul sau pe pagina de Facebook?
Irina Margareta Nistor: Online postez anunturile despre filme ca sa nu rateze ceva ce as vrea sa impartasesc pasionatilor ca si mine. Blogul de la Adevarul (ca si cele de Ralix, sau relatarile de pe LiterNet) este pentru festivaluri si evenimente exceptionale, unde se strecoara in relatari si povesti personale, pentru ca e omeneste. Sunt un fel de scrisori deschise.
IQads: Care sunt cele mai apreciate postari ale dumneavoastra de pe pagina de Facebook?
Irina Margareta Nistor: Habar n-am! (Ca tot e la moda sa raspunzi asa si detest cand altii imi replica astfel, acum parca incep sa-i inteleg!)
IQads: In afara de online, cum comunicati cu publicul dumneavoastra?
Irina Margareta Nistor: Uneori ma mai suna sau ma abordeaza la vizionari in cinematografe sau la festivaluri, ori la concertele de la Ateneu, sau la teatru, expozitii, in cadrul evenimentelor de voluntariat.
IQads: Cum va raportati la colaborarea cu anumite branduri care va propun sa fiti imaginea lor? Ce asteptari aveti de la o astfel de colaborare?
Irina Margareta Nistor: O colaborare o vad ca pe o sponsorizare ca sa pot merge la marile festivaluri si sa pot relata pentru cei care, ca si mine, sunt pasionati si poate vor ajunge intr-o buna zi si ei acolo, asa cum mi s-a intamplat si mie cand o citeam cu nesat si optimism pe Ecaterina Oproiu la Cannes, in anii in care nu puteam calatori.
IQads: In ce conditii nu ati colabora cu un brand?
Irina Margareta Nistor: Daca ar fi ceva jenant sau care ar contraveni principiilor mele. In nici un caz ceva care ar chinui animale, de exemplu.
IQads: Va place publicitatea? Va uitati la reclame sau in pauza publicitara schimbati postul?
Irina Margareta Nistor: Imi plac la nebunie reclamele, tocmai pentru ca nu le-am putut avea decenii si am devenit dependenta de Noaptea Devoratorilor de Publicitate. Dar le prefer pe cele din Franta si imi displac cele dublate! Exceptie face Kodak de acum 20 de ani cu "These Are The Moments".
In schimb le detest pe cele locale cand copiii mananca urat sau cand tonul e lipsit de repect fata de seniori, de genul "Saraca mama…".
IQads: Pentru ce categorii de produse ati face publicitate si pentru care ati refuza?
Irina Margareta Nistor: As face la inghetata, la ciocolata, la cafea pentru ca as fi credibila, pentru ca imi si plac. Niciodata la medicamente, poate doar la Cafetin, contra migrenelor. Am facut la cuptoare cu microunde, dar am fost convinsa ca sunt televizoare si la Samsung, la telefoane, dar care fac si poze, deci cu entuziasm pentru ca folosesc produsele brand-ului.
IQads: Care sunt brandurile dumneavoastra preferate din punct de vedere al comunicarii pe care o au cu consumatorii lor?
Irina Margareta Nistor: Imi place Oreo, reclamele lor sunt dragute, in special cea cu baietelul.
Nu-mi plac brandurile care au spoturi dificile, de exemplu cel cu "Tu cat timp petreci la toaleta?" care mai apare la TV si cand sunt la masa (marturisesc ca televizorul merge non-stop si aproape in toate camerele din casa, mai putin in baie unde am doar radio).
IQads: V-a atras atentia in mod deosebit vreun spot publicitar? Exista unul care nu va place deloc?
Irina Margareta Nistor: Preferatul meu a fost la TIFF, cel al lui Nae Caranfil cu Mercedes si Bond!
Ma termina nervos teleshoppingul! Mi se pare contraproductiv.