Redactia Times New Roman, dincolo de glumele cu Fuego, Oana Roman si Catalin Botezatu

Redactia Times New Roman, dincolo de glumele cu Fuego, Oana Roman si Catalin Botezatu

Am stiut ca am ajuns la sediul Times New Roman cand m-am lovit de capul unui Fuego decupat din carton. Asa isi intampina TNR musafirii, cu o gluma clasica. In redactie salasluiesc patru redactori, Calin Petrar, Ovidiu Eftimie, Ionut Foltea, Sergiu Vasile, si un artist complet, Ovidiu Panighiant. Pe dreapta, o tabla cu datorii traduse in bere, subiecte pentru viitoare articole si jocuri de cuvinte, despre care inteleg ca sunt complet interzise in redactie. Patru chitare sunt dovada ca TNRstii canta, cat de bine, insa, n-am reusit sa aflu. Pe stanga, aranjate scolareste, stau birourile si calculatoarele aferente. In camera din spate se fumeaza, iar in "salon", pe unde zboara stirile inventate, fumul de tigara apare abia dupa ora sase. Compromis pentru Ionut. M-a intampinat Alex Dona (Managing Partner), care a strigat adunarea. Ne-am asezat in jurul unei mese joase, inghesuita intre o canapea si niste scaune, unde am poposit vreo doua ore, timp in care am rascolit prin Dosarele X ale TNR si-am ras bine.

Echipa

Organizarea o explica pe scurt Eftimie: "Sunt patru redactori, care scriu, doi colaboratori, care fac rubrica de Times New Roman cultural, un IT-ist si un artist complet, care face caricaturi, logo-uri si... canta". Ovidiu Eftimie, unul dintre redactorii TNR, e razbunator „pentru ca cineva trebuie sa faca chestia asta, ca daca nu razbuni un om care face tampenii, ala va face tampenii in continuare". E asa, a doua voce a ratiunii din TNR, cel care raspunde serios cand se ingroasa gluma. Apoi mai e Calin Petrar (redactor-sef), absolvent al Facultatii de Filosofie din Cluj si fan al echipei UCluj. Ceea ce n-as fi aflat fara interventia lui Eftimie, care a oprit discutia despre cat de mult arata ca Suleyman Magnificul.

Sergiu Vasile, pe care il stiti de pe blogul Utopia Balcanica, e singurul absolvent de Jurnalism dintre ei si, printre altele, autorul articolului cu taxele pe care Patriarhul Daniel urmeaza sa le puna pe nume, care a fost luat in serios prin varii locuri de pe net, cum ar fi forumul crestinortodox.ro. "Imi place sa scriu cand sunt baietii mahmuri si imi place sa ma joc in Photoshop", spune Vasile timid pana sa fie anuntat de Eftimie ca-i mai place si editarea video, pe care urmeaza sa o exerseze cu ocazia urmatoarelor proiecte TNR. Ionut Foltea, acest personaj care a bagat spaima in presa internationala scornind o stire despre ajutoarele trimise in Tahiti in loc de Haiti (pe vremea cand lucra la Times.ro), "e foarte direct si foarte agresiv". Zice ca nu mai face nimic altceva, ocazie care-i nu-i scapa lui Calin: "Ca de scris s-a prins ca nu prea merge".

Ovidiu Panighiant, jumatate armean si jumatate grec,  semneaza cu Ovi. A terminat Arte Plastice - "Ghinion na, nimeni nu-i perfect", zice el - si a avut de-a lungul timpului mai multe expozitii. Dilema Veche i-a numit lucrarile "Nuduri din lumea circului". Nu in cele din urma, Alex Dona (Managing Partner) e prima voce a ratiunii din intreg grupul. Se ocupa de vreo patru luni de TNR, o face prin Infant Media, si e cel care ma ajuta sa bifez toate intrebarile pana la sfarsitul interviului.

Cand nu lucreaza

"Care e programul vostru?", ii intreb. "De dimineata pana seara", imi raspunde Calin. Si o voce, care se pierde in fundal, completeaza "Dimineata insemnand unu si seara insemnand sase". In realitate, mi se explica, uneori dimineata se lucreaza de-acasa si iesirile la bere de dupa sase sunt un fel de munca pentru ca mai tot timpul ajung sa faca brainstorming pe idei de articole. De asta, uneori cand nu lucreaza, de fapt lucreaza. Dar exista si momente cand nu muncesc deloc.

Calin spune: "Ma uit la un meci la meci la UCluj, ma uit la Formula 1, ies la terasa cu familia si seara ma uit la seriale. Seriale de femei cu crime".

Cat despre Ovidiu:

Ovidiu: Eu ma plimb. In majoritatea timpului liber ma plimb.
IQads: Plimbari relaxante sau urcari pe munte?
Ovidiu: Relaxante, bineinteles.
Calin: Are o varsta si nu-si mai aduce aminte unde locuieste. Bajbaie asa... doua-trei ore.
Ovidiu: Chiar asta fac, ma plimb. Serios. Si cant la chitara.

Vasile spune ca inainte sa fie la TNR facea tot soiul de matrapazlacuri, cum ar fi traduceri. "Dar carti din alea pe care nu le voia nimeni: 'Cum sa-ti montezi panouri solare pe acoperis' si 'Bolile caprelor'", adauga el. Mai si deseneaza si, evident, adauga cate o fila la Utopia Balcanica. "Ma, da’ unul nu ati zis ca va place sa mancati", se aude vocea lui Calin.

Eftimie se duce la Brasov si la gacici. De gagici n-a mai zis nimic, dar la Brasov spune ca e o parte din familia lui. Cand nu merge in plimbari cu fiul lui si pe la neamuri, se duce prin Timisoara sau Cluj.

Lui Ionut ii place sa gateasca, sa stea pe Facebook si in timpul liber invata turca. (Mi se explica urmatoarele: Ovidiu, fiind armean, e timid pentru ca se simte asuprit de Ionut si apetenta lui pentru limbile arabe si de asemanarea lui Calin cu Suleyman). Ionut are si o fascinatie ciudata pentru mersul cu RATB-ul. Il intreb daca fara bilet gandindu-ma, eu stiu, ca poate e o chestiune de adrenalina. Ma contrazice cu vehementa: "Cu bilet, cum?", zice aproape suparat. Cred ca era altfel studentia pe vremea lui Ionut.

The Big Idea. Cum a inceput proiectul. Cum s-a format echipa

Ideea s-a nascut cand Calin si Ovi erau inca la Plai cu Boi. Il cunosteau pe  Mogul – asa se refera ei la investitorul Times New Roman – si asa au pus bazele website-ului acum aproape patru ani. Au vrut sa faca un site de umor, iar la inceput lucrau de pe margine, in calitate de comentatori de stiri.

Calin: Au fost mai multi. Eram eu, Ovi si un tip care nu mai e acum.
IQads: Deci exista un finantator principal, iar voi urmeaza sa obtineti profit prin diferitele activitati pe care le aveti la TNR.
Ionut: Dam in cap la oameni pe strada.
IQads: Pareti genul.
Calin: Mai jefuim cate o biserica din cand in cand...

Stirile fabricate existau de la inceput, dar aveau o pondere mai mica. Au inceput de la jocuri de cuvinte pe care le facea toata lumea, dar au renuntat la ele. Si oricine revine la vechile pacate e penalizat; Calin imi atrage atentia spre o tabla cu nume si numere, despre care mi se spune ca reprezinta berile datorate de fiecare dintre ei fix pentru jocurile de cuvinte pe care nu au voie sa le faca.

De-a lungul timpului au facut articole colective (de exemplu, zece metode pentru a o agata pe Nikita), un interviu fictiv cu Stalin, un live text de la un meci de sah, glume cu curling-ul, Pestera Sculisoara etc. Acum doi ani a inceput boom-ul, cum ii zic ei, odata cu publicarea articolului "Un tigan excentric si-a botezat copilul George". Pana acum deja aveau suficiente articole in spate incat sa tina pe site toti cititorii care erau atrasi de materialele care se viralizasera. Altele notabile au fost articolele scrise pe tema asa zisului implant de penis al lui Mihai Traistariu sau a divortului lui. "Care divort, ca Mihai Traistariu e celibatar?" o sa spuneti. Exact.

La ceva timp dupa boom, Eftimie s-a alaturat echipei si-a implinit recent un an si patru luni in sanul primitor al TNR. Era perioada in care isi cautau colegi noi si primisera 300 de CV-uri. Din Calin citire: "Apropo de CV-urile trimise, era un text care incepea asa: Adi Minune, manelistul care mananca gem si caca prune. Deci si-acuma m-a bufnit rasul... La nivelul ala erau. Foarte multi oameni care au impresia ca e suficient ca o stire sa fie inventata ca sa fie si haioasa, ceea ce nu e adevarat, adica trebuie sa aiba si o miza, un mesaj".

Vasile a sarit din piscina in redactia TNR. Nu literlamente, dar telefonul l-a primit cat se bronza si se gandea ce sa faca acum ca a terminat facultatea. A stat cateva zile in probe si restul e istorie, spune el. Iar Ionut a venit de la Times.ro, care a fost cumparat, iar partea ramasa s-a transformat in Trombon. Pe care Ionut l-a abandonat in favoarea baietilor. Adica in favoarea colegilor de la TNR.

IQads: Si ti-au placut baietii?
Ionut: Da, da. 

I-am intrebat si de ce nu exista nici o fata prin randurile lor. Calin imi spune, dupa mai multe explicatii neserioase, ca mediul nu e usor de suportat. Apoi Eftimie adauga ca primele victime sunt chiar ei si ca trebuie sa se ia singuri peste picior.

Calin: In fine... si noi am facut o postare pe blog ca ne certam in redactie care o are mai mica. Ca unul isi pune gheata, ca unul se uita la poze cu, ca unul si-o pileste, apropo de autoironie. I-a zis astuia ca o are mica, nu, toti o avem mica. Si ne certam pe subiectul asta. Si am scris pe blog asta.
Eftimie: Si dupa aia ne certam pe tema care dintre noi e mai prost.
Calin: Da, da, acolo e competitia mai dura. Acolo nu e usor sa castigi ca, oho, toti sunt buni pe domeniul asta.

Inspiratie

Orice se poate transforma in sursa de inspiratie, spune Ovidiu. Eftimie insista ca una dintre surse este presa, Ionut completeaza ca ar fi vorba de presa mainstream din "minunatul univers romanesc". Echipa urmareste si pasiunilor oamenilor de pe plaiurile mioritice, de unde glumele cu Suleyman, sau interesul comun dintr-o anumita saptamana, de exemplu bacalaureatul, arestarea lui Becali, plus arhetipurile romanesti: betivul si criminalul din Vaslui, pitipoanca prostovana din Caracal, cocalarul, manelistul, , romanul care uraste ungurii.

In ceea ce priveste umoristii romani pe care ii admira, toti au spus ca, in mod clar, nimeni de la Pro TV. Mircea Horia Simionescu e printre primii cei despre care imi vorbesc. De peste hotare povestesc de Mark Twain, Daniil Harms, Jerome K. Jerome, Dave Chappelle, Louis C.K.,  Richard Pryor. Jerry Seinfeld e si el sus in top.

Ionut: Reteta pe care au gasit-o ei e, ma rog, o bajbaiala. Dar e o reteta care pe mine m-a influentat si pe care am adoptat-o. Deci ei sunt o influenta pentru mine.
Eftimie: A, dar scuza-ma. Ti-am spus ca practic cei mai importanti umoristi cu care am eu de-a face zilnic sunteti tu si cu Vasile. Calin e ce mai important mahmur cu care am de-a face... da, dar am scris si pe blog asta, Ionut. A, si pune si Carlin acolo, ca da bine. George Carlin.

De mentionat: Ion Luca Caragiale, stand-up comendiantii africani de la Comedy Central si Dumitru Solomon.

Public

Despre cititorii lor, echipa TNR imi povesteste ca majoritatea au intre 25 si 34 de ani, urmeaza apoi segmentele 35-45 si 18-23. Majoritatea au studii superioare, au job-uri platite mediu spre bine.

Teme

De multe ori subiectele depind de evenimentele din perioada respectiva. Cand au fost protestele din Piata Universitatii sau bacalaureatul, articolele s-au legat de temele astea. Exista si subiecte nemuritoare, intotdeauna e bine venita o gluma cu Iliescu. Cu Fuego sau cu Oana Roman au facut suficiente glume si-au lasat-o mai usor in ultima vreme. Traian Basescu, EBA, orasul Vaslui sau McDonald's sunt si ele printre subiectele preferate.

Eftimie: Noi am inventat de exemplu ideea de Salaj, judet obscur, pe care nu il stie nimeni.
Ionut: Sau ca Maruta o are mica.
Calin: La asta lucram acuma, sa stie toata lumea ca Maruta o are mica. Exact cum se stia despre Vacaroiu ca e betiv, despre Maruta se va sti lucrul asta. Lumea deja incepe sa comenteze ca , da, Maruta e ala cu aia mica. Avem o serie de articole pregatite pe subiectul asta.

Suleyman de TNR

Cireasa de pe tort este ca, asa cum spuneam mai sus, Calin seamana cu Suleyman Magnificul, protagonistul telenovelei cu acelasi nume. Prima gluma a venit, evident, din sanul redactiei TNR si s-a confruntat cu negarea vehementa a lui Calin. Apoi redactorul-sef TNR si-a acceptat soarta si lucrul asta a devenit unul dintre subiectele articolelor.

Calin: Aveam barba mai mare si eram pe un sezlong si pe plaja erau oameni care vindeau ziare. Si aveam Libertatea, Click si cartea Suleyman Magnificul si unul dintre ei a zis "Uite-l, ma, pe Suleyman". Era convins ca-s Suleyman.
IQads: Am vazut ca ati scris pe tema asta.
Calin: Cand aveam poze de grup noi, redactia, puneam capul lui Suleyman in locul capului meu. Si invers: cand aveam un poster cu Suleyman Magnificul era mecla mea. Si a fost interesant ca nimeni nu a comentat, atunci cand aveam barba mai mare aduceam si mai bine cu el.

Actul creator

Ii intreb cum se intampla creatia la ei. Imi raspund ca ce fac ei este sa-si anunte toate ideile. Primele ganduri se corecteaza, se aduc la o forma mai buna si, la final, se pune intrebarea cine scrie articolul. Uneori initiatorul ideii nu este acelasi cu cel care scrie stirea inventata. "Si publicam doar chestiile pe care le accepta toata lumea, trebuie sa fie consens", spune Ionut.

Calin: Textul nu se da la verificat. Odata ce s-a aprobat ideea...
IQads: Textul se scrie.
Vasile: Din pacate, cateodata.

Fiecare scrie cate doua articole pe zi, patru intr-o zi buna. La sfarsitul zilei trebuie sa fie un anumit numar de articole. Se scriu articole si in weekend, chiar daca mai putine, si in total sunt aproximativ 180 de articole publicate lunar.

Misiunea

Vasile spune ca ei trateaza cu maxima seriozitate subiecte pe care unii le considera ridicole. Iar obiectivul lor este sa taxeze ipocrizia din presa si promovarea unor nonvalori. "Noi suntem copilul ala mic si prost care striga ca imparatul e gol", spune Eftimie. Ii intreb daca scopul lor este sa si pedepseasca. Mi se raspunde ca nu, ca scopul final este sa se distreze. Si-apoi, mai spun ei, un alt obiectiv este sa educe prin umor. Desi nu sunt niste apostoli ai umorului. Dar le face placere sa demitizeze personalitati, de exemplu pe actorul Radu Beligan, actorul si eseistul Dan Puric sau ministrul Dan Sova, care sunt ridicati pe niste socluri unde nu-si au locul. "Noi vrem sa facem o societate mai buna pentru noi", concluzioneaza Eftimie.

Disclaimer-ul

In afara de cei despre care va spuneam un paragraf mai sus, alte persoane care au intrat in lista de subiecte TNR au fost designerul Catalin Botezatu, avocata Paula Iacob, cantaretul Mihai Traistariu, presedintele Traian Basescu, cantaretii Alex Velea si Antonia. Trebuie ca macar unul dintre ei sa fi protestat impotriva articolelor, asa ca i-am intrebat pe TNRisti de repercursiuni.

Ionut: Pai daca ne-ar fi dat in judecata ne-ar fi intrebat judecatorul: "Cu ce va ocupati?". "Suntem mascarici". ”Mascarici?”. „Da, de la Times New Roman. "A, ok, bine" si ne-ar fi dat afara.

Disclaimer-ul care arata ca toate stirile sunt false este suficient. Sau cel putin asta spune casa de avocatura a TNR.

Eftimie: Cea mai tembela chestie a fost cand au adus-o pe Paula Iacob in studio sa arate ca nu e moarta, pentru ca noi am scris ca a murit. Si moderatoarea TV zice: "Va asiguram, dragi telespectatori, ca nu e moarta". Si ea era acolo.

Ii intreb daca primesc injuraturi, amenintari, flori sau femei. Imi raspund ca un fan Fuego i-a avertizat sa aiba grija pe unde merg pe strada, pe de alta parte au fost suficienti cei care le-au trimis mail-uri de apreciere si s-au oferit sa le cumpere bere.

Promo 

In ceea ce priveste promovarea, echipa TNR spune ca inainte sa-si aleaga un partener pentru cross s-au gandit foarte bine. In primul rand pentru ca nu se puteau asocia cu nimeni care publica titluri de genul "Click aici" sau "N-o sa-ti vina sa crezi", asta i-ar fi costat legitimitatea. In al doilea rand, aveau nevoie de o publicatie cu care sa aiba public in comun. Asa ca au ales HotNews, cu care au un fel de prietenie, asa cum o numesc ei. HotNews are Pauza de ras, in care arunca trei-patru titluri de la TNR, iar Times New Roman au "Stirea lunga, saracia omului" in care iau peste picior titlurile sobre de la HotNews.

Mai au si pagina de Facebook cu peste 110.000 de fani, bannere pe blogurile personale ale fiecaruia dintre membrii redactiei si planuri de viitor :).

Trafic

Pe luna, vorbim de 620.000 de unici, veniti din desktop si mobile, din Romania si din strainatate. Conform SATI, in Romania website-ul TNR ajunge la 486.000 de unici in luna iunie. Au ajuns la 3 milioane de afisari lunar si in 2012 au atins 21 de milioane de afisari. Numarul fanilor de pe pagina de Facebook a crescut in trei luni de la 78.000 la 102.000, in trend constant ascendent. Oamenii de la TNR spun ca e vorba de o crestere organica, cel putin pana acum n-au investit in Facebook Ads.

Monetizare

In momentul asta 40% din venituri vin din bannere, 40% din advertoriale si restul din diverse proiecte. Veniturile nu acopera deocamdata toate cheltuielile, asta fiind unul dintre obiectivele de viitor. Alex a semnat contractul de colaborare cu Mogulul Times New Roman acum patru luni si, din punct de vedere financiar, proiectul e la inceput.

IQads: Si, scuze ca intreb, dar cum v-au fost platite salariile pana acum?
Alex: La timp, de ce crezi ca ii zicem Mogul?
Calin: Prin virament bancar.
Alex: Asta nu e un proiect care a avut, cum sa zic, focus financiar. Incepand de acum o sa ne concentram si pe asta. Pentru ca avem si trafic foarte mare.

Pana acum au avut un barter cu Pizzicato, advertoriale pentru Bergenbier – in campania pentru Ziua Barbatului -, pentru website-ul de tranzactii BONO.bg si au sectiuni de site sponsorizate de Bitdefender. In ceea ce priveste advertorialele, baietii spun ca cele asupra carora nu au intervenit clientii au avut cele mai bune rezultate. In mod normal advertorialele sunt scrise de Advert Einstein si la sfarsitul articolului apare "Recomandat de brandul ..."; daca textul are modificari majore apare marcat ca publicitate. Inainte de a scrie materialul, echipa TNR trimite o lista de subiecte, iar clientul alege o tema care este apoi dezvoltata de redactori.

Planuri de viitor

In primul rand de acum incolo isi propun sa obtina cat mai multi bani intr-un timp cat mai scurt, spune Ionut. Concret, urmatorul pas este sa mearga in zona de video. Urmeaza sa faca o serie de filmulete de un minut si jumatate, in care o sa joace fie ei, fie figuranti, clipuri care vor avea ceva din sketch-urile facute de Monty Python. Alex, care a semnat un contract de colaborare de trei ani cu TNR, mai spune ca intentioneaza sa dezvolte noi categorii, mai ales pe cultural. Vor fi doi noi colaboratori, unul este redactor la Magazin Istoric, celalalti vor face cronica de film. Planuiesc sa aduca zece noi colaboratori pe langa echipa fixa. In plus, vor sa se dezvolte mai mult pe zona de merchandising, tricouri, cani etc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related