Nu stiu cum l-au convins pe Mihaita, acum patru ani, sa termine trailer-ul care avea sa promoveze Festivalul de Film Independent Anonimul. Punkerul, reticent pana la a fi antipatic, pur si simplu lua in ras instructiunile regizorului. Si asa a fost realizat spotul online din 2009, creat la initiativa lui Dragos Musat, pe-atunci parte din echipa Happy Fish. Patru ani mai tarziu, Dragos (acum Digital Director, Propaganda) a avut o noua idee pentru promovarea Anonimul, de data asta concretizata sub forma unui scurtmetraj 3D, dar facut in spiritul romanesc. Asa ca echipa Propaganda, Anonimul si V8 au reunit patru actori, vopsiti pana in urechi in cyan si magenta, si au pregatit spotul care celebreaza zece ani de la infiintarea festivalului de film independent de la Sfantu Gheorghe. Ce si cum povesteste Dragos Musat:
Inceputul colaborarii
Am inceput sa colaboram din momentul in care directorul de creatie Bogdan Moraru a zis "Bai, sunt zece ani de Anonimul. Hai sa facem ceva ca lumea pentru asta, dar sa fie ceva altfel decat am vazut pana acum, da?!". "Am inteles, sefu'...". Si ca sa fie balul complet, majoritatea campaniei urma sa se desfasoare pe TVR. Ceea ce nu e chiar lucru usor, daca vrei sa fii diferit, nu? Pe TVR trebuie sa ai o tinuta si un vocabular.
Asa ca ne-am vazut cu Miruna Berescu, directorul festivalului Anonimul, si cu Madalina Dima, coordonator programe Anonimul, si le-am propus o serie de trei spoturi, la care am lucrat in echipa cu Bogdan Moraru, bazate, in ordine, pe filmele romanesti "Politist, adjectiv", "4, 3, 2" si "Marti, dupa Craciun".
In fapt, toata actiunea a fost sprijinita de conducerea agentiei, a fost ca un proiect personal. Faptul ca am primit acordul conducerii festivalului ne-a dat aripi. Le multumim ca ne-au luat nebunia in serios.
Initial s-a ales "Politist, adjectiv". Urma sa refacem scena in care Dragos Bucur manca ciorba, cuplata cu scena in care discutau piesa Mirabelei Dauer.
Nu trebuie uitat ca mesajul nostru trebuia sa se adreseze cinefililor, de aceea ne-am dorit sa o dam cat mai specializat, dar suficient de nebunesc incat sa se uite si sa se intrebe ce dracu' e aia si cei care nu stau prea mult prin cinemauri. O campanie care sa se adreseze iubitorilor filmului independent, dar la care sa caste gura si fanii Bruce Lee (iar noi suntem fani Bruce Lee aici :)).
Apoi, ca sa fie miza si mai mare, am zis sa facem ceva si mai nebunesc: "O sa facem scena de deschidere din 'Marti, dupa Craciun', cu Maria Popistasu si Mimi Branescu dezbracati in pat!". Uite-asa! Pai, suntem creativi sau suntem dansatori? ;)
Reteta perfecta: nuditate, cinema si 3D :). Mai lipsea popcornul (live), dar asta se va intampla la primul clip 6D romanesc :). Am obtinut acceptul domnului Radu Muntean - care a fost extrem de amabil si a spus "Bine, dati-i bataie!" - si ne-am pus pe treaba. A fost hard. Dar hard. Ambii actori, simpaticii Cristi Toma si Cristi Martin, au declarat, fara sa se fi vorbit inainte, ca asta a fost cel mai nebun proiect la care au lucrat. Si cel mai greu. Noroc ca a fost distractie la filmare. La un moment dat, cei doi au iesit intentionat pe strada vopsiti in rosu si verde. Aratau ca dracu', ca sa zic asa. Ha, ha, ha, a luat-o lumea la fuga pe strada!
Cand am prezentat spotul, toata lumea a zis "Sunteti nebuni!". In prezent, clipul ruleaza pe TVR si toata lumea este multumita. Slava Domnului! Saru'mana, Propaganda, V8 si Anonimul, ca am putut face asa ceva, cu Bogdan Moraru care a insistat sa facem proiectul in forma propusa.
Si campania trebuia sa poarte un nume
"10 ani de Anonimul" - pentru ca asta am celebrat, reusita acestui festival independent, care a trecut prin tranzitie, prin criza, prin toate problemele cu care se poate intalni orice initiativa particulara romaneasca, dar care a reusit.
Zece ani de perseverenta inseamna ceva, la care trebuie adaugata experienta personala a celor care au vazut festivalul la fata locului. Cam toata lumea vorbeste de "magie" cand zice "Anonimul", asa ca a trebuit sa ne punem capul la contributie, acest festival este o institutie nationala in sine.
Asa ca ori o dai bine de tot, ori mai bine stai acasa si te uiti la trailer-e facute de altii. Sa multumim cui trebuie, in prezent campania ruleaza pe TVR si toti suntem fericiti ca "am facut-o si pe asta". E ideea din spate pentru care lucram cu chef la facut "chestii": fara bullshit-uri, fara mediocritati platite cu bani de media. Sa placa la populatie si sa dea click pe YouTube sau sa stea cu telecomanda in mana la televizor si sa nu schimbe canalul pana nu se termina spotul. Si, daca satisface si gusturile publicului rarefiat din zona cinefila, atunci ne-am facut treaba cum trebuie.
Cand si unde gasim campania
A inceput pe 2 august si se va incheia pe 20 august. TV si online. Deschideti televizoarele pe TVR, distrati-va cu interpretarea curajoasa a actorilor sau pierdeti 1 minut pe YouTube: anul asta se implinesc zece ani de Anonimul si p-asta sigur o s-o tineti minte datorita trailer-ului cu primul film 3D romanesc ;).
Alte executii in afara de spotul TV
Noi ne-am ocupat de spotul TV si de clipul de YouTube. Am sosit in ultima clipa, am promis ca facem ce zicem, intr-un timp incredibil de scurt pentru un spot TV, dar am facut-o asa cum am promis. Restul executiilor apartin festivalului Anonimul, care si-a facut treaba pe partea lui.
Am promis ca facem "un trailer misto" si asta am facut. Daca spunem ca am lucrat totul intr-o saptamana veti realiza cat de nebunesc a fost totul. Dar, vorba lui Tarantino, "daca ne place sa facem filme...", facem si tragem si 100 de duble, oricat de nebunesti ar fi conditiile de lucru.
Actorii trebuia sa rosteasca sincron toate replicile. Dar sincron-sincron, asta era spilul spotului, altfel ar fi sunat ca dracu'. Iar asta nu inveti la scoala. Au invatat rolul ca pe un cantecel, desi a fost greu. Chiar le-am zis inca de la casting: "Nu repetati acasa rolul! Il invatam impreuna ca pe o melodie". Si asa a fost. N-a fost simplu, va asigur. Dar meseria e meserie si pe 40 de grade, nu? Marcela Moldovan, directoarea noastra de A/V a reusit sa faca totul sa iasa si ii multumim si aici.
Ideea creativa
Conceptul este simplu: am vrut sa celebram cei zece ani de existenta neintrerupta a acestui festival romanesc independent, dar cu o deschidere internationala. Cheia din spatele conceptului este continuta in cele trei atribute de mai sus: "romanesc", "independent" si "international".
Iar de aici am ajuns la concluzia ca trailer-ul ar trebui sa contina ceva "international", ceva "romanesc" si ceva "exceptional", tinand cont ca e vorba de zece ani de festival si nu de o editie oarecare... Si, trecand in revista ce este "international exceptional" (cu exceptia lui Bruce Lee :)), am ajuns inevitabil pe terenul "Razboiului Stelelor", "Star Trek", "Avatar"...
Hop, stai asa! "Avatar" - asta e 3D! Bun, daca romanii ar face un 3D?? Corect!! Aici e gandul: primul film 3D romanesc!
Am verificat, nu aparuse inca nimic in cinematografe. Si atunci am vazut, clar ca lumina zilei: cum ar fi, cu ocazia festivalului, sa celebram totodata si filmul romanesc independent, cel atat de plin de succes in afara, dandu-i o forma tridimensionala, dar pastrandu-i caracteristicile care l-au facut celebru: simplitatea, directetea, dialogul?
Asta e! "Primul film 3D romanesc" nu va fi un film de actiune, ci un film "3D psihologic" :). O drama 3D! O drama specific romaneasca, cu probleme sociale, existentiale etc. Doar ca in 3D. Cu mijloacele noastre ne-hollywoodiene. Si atunci, cum o facem?
Pai, punem doi oameni reali sa joace un om 3D, vopsiti in rosu si verde. Si asa s-a nascut spotul: un film clasic romanesc, filmat cu personajele dublate si vopsite pana in urechi cu Cyan si Magenta.
De aici pana la apreciatul "Marti, dupa Craciun" al regizorului Radu Muntean drumul a fost logic si, intr-un fel, ca la sah, mutarea care cerea alta mutare si tot asa. Asta e primul film 3D romanesc, filmat de niste publicitari. Seria poate fi continuata, daca se doreste, suntem aici sa terminam en-fanfare.
Obiective
Ne-am propus sa celebram cei zece ani de Anonimul. Festivalul are o recunoastere foarte mare, efortul nostru a fost sa fim la inaltimea celor zece ani pe care ii sarbatorea. Si sa facem ceva care sa fie tinut minte: "Aha, asta a fost cand festivalul asta a facut zece ani". Am vrut sa nu facem lucrurile la plesneala, gen "inca un trailer la un festival de film". Am vrut sa film trailer-ul ala pe care ti-l amintesti, asta a fost reverenta noastra pentru reusita acestui festival independent romanesc.
Echipa care a contribuit la realizarea proiectului:
- din partea Propaganda: Bogdan Moraru (director de creatie), Marcela Moldovan (A/V director), Dragos Musat (scenariu/ regie), George Niculescu (DOP), Vlad Tomei (copywriter), Alex Macsoda (Art director), Catalin Apollo (montaj), Catalin Matei (compozitor), Octavian Rachita: (colorizare);
- din partea V8: Ionut Andrei (Head of Digital);
- din partea Anonimul: Miruna Berescu (director festivalul Anonimul), Livia Vasuianu (PR&Events Coordinator), Madalina Dima (coordonator programe), Domnica Predoiu (coordonator scurtmetraj).