Marius Manole: Daca nu as fi actor, m-as face PR

Marius Manole: Daca nu as fi actor, m-as face PR

La finalul Napastei lui Caragiale, puse in scena de Radu Afrim la TNB undeva la inceputul anului, nebunul Ion, personaj interpretat de Marius Manole, se tavaleste pe jos, zbiara si se ingroapa in pamant, incepand de la picioare si pana isi acopera parul, ochii si gura. Odata cu el, sub pamantul proaspat care murdareste tot decorul alb al piesei, se ingroapa speranta tuturor celorlalte personaje si parca un pic si din speranta ta, cel care il priveste. Pumnii mari de pamant pe care Manole ii inghite sunt foarte grei si cumva toata sala le simte gustul. "Pe mine ma cheama Ion", ultimele cuvinte ale nebunului sunt rostite cu atata convingere de actor, de atat de multe ori, incat e imposibil sa nu iti ramana si tie, spectatorului, intiparite in minte mult timp dupa terminarea spectacolului. In Napasta lui Afrim, Manole face o parada a talentului si a daruirii pe care o are pentru teatru. Si nu e un caz singular. Forta lui Manole e aceeasi in toate spectacolele pe care le joaca, chit ca sunt pe scenele de la TNB si Bulandra sau in vreo cafenea din Centrul Vechi. Peste tot Marius e la fel: pe scena, pe strada, pe blog sau pe pagina lui de Facebook unde raspunde mesajelor trimise de cei peste 17.000 de fani. Nu se ascunde si nu se cenzureaza, nu ar putea trai asa, dupa cum mi-a spus chiar el. Am stat de vorba despre roluri, inspiratie, publicitate si branduri cu Marius Manole, actorul caruia ii place sa se uite la reclame.

Il puteti vedea pe Marius vineri, 2 august, de la ora 19:00 la Godot Cafe Teatru, alaturi de Rodica Mandache, in piesa "Marea iubire a lui Sebastian". Iar pe 8 august, in acelasi loc, in alta piesa, "Fa-mi loc!", de la ora 20:00.

IQads: De peste 10 ani esti in centrul scenei de teatru sau in fata camerelor de filmat. Ce ai invatat in anii astia despre cum sa iti intretii imaginea?
Marius Manole: Eu am crezut ca pentru un actor e suficient sa joace bine. Daca isi face meseria cum trebuie nu are nevoie sa isi faca publicitate si nu are nevoie sa isi intretina imaginea sau sa isi dezvolte un brand personal. Total gresit. Un brand cu un fond puternic inseamna ceva si un brand fara un fond nu inseamna nimic. O vedeta fara calitati rezista un an, doi dupa care dispare. Nu are cum sa supravietuiasca, e in firea lucrurilor sa nu reziste.

In ceea ce ma priveste, recunosc ca in primii ani in Bucuresti nu am avut nevoie de un PR care sa aiba grija de imaginea mea, pentru ca nu era cazul. Nu exista Facebook, nu existau bloguri. Nici nu stiu cum stateau companiile de PR atunci, daca existau sau nu existau. Cand m-am prins insa ca in Bucuresti se joaca 30 de spectacole intr-o seara, mi-am dat seama ca trebuie sa fac ceva. Cum sa aduc eu publicul la spectacolul meu? In timp ce joc eu, joaca si doamna Maia Morgenstern, joaca domnul Mircea Albulescu, joaca domnul Radu Beligan, joaca doamna Oana Pellea, joaca doamna Mariana Mihut, joaca domnul Victor Rebengiuc. Cum fac eu sa aduc publicul la spectacolul meu? Oricat de bun as fi sau oricat de bine as juca, omul trebuie intai sa intre in sala, sa vada ce si cum se intampla cu tine.

Noi, actorii, avem o preconceptie oarecum stranie. In momentul in care tu ajungi sa iti faci publicitate asta inseamna ca te umilesti. Dupa o perioada de timp mi-am dat insa seama ca asta face parte din meseria noastra intr-un fel, ca ar trebui sa faca parte.

Ma uit la Angela Gheorghiu, pe care o admir foarte tare, e foarte talentata, dar are si un PR foarte bun, are grija de toate. Eu nu merg pana intr-acolo incat sa am grija de aparitiile mele. Nu vreau sa-mi fac o imagine care sa nu corespunda cu mine. Asta sunt eu azi, asa cum ma vezi, cu blugisorii astia, cu hainele astea.

Am vazut si  cazuri in care imaginea unor actori e mult prea dezvoltata intr-o zona care, de fapt, n-are legatura cu omul despre care vorbim. Adica PR prost. Cunosc actori care sunt foarte misto si sunt dusi intr-o zona de tabloid: ce-a mai facut aseara, ce-a mancat, unde a fost cu gagica, unde s-a plimbat. Cred ca asta nu are nicio legatura cu meseria noastra.

IQads: Te-ai cenzurat vreodata in viata de zi cu zi gandindu-te ca “nu pot face asta, ma cunoaste lumea”?
Marius Manole: De foarte putine ori. Nu sunt de acord cu asta. Eu nu pot sa fac asta. Care e interesul ca omul sa ma cunoasca altfel si la un moment sa descopere ca sunt altceva decat m-am promovat eu. N-o sa aiba o mare dezamagire? Si asa oamenii te taxeaza la chestii minore. La un moment dat am spus ca nu mai fumez pentru ca nu mai fumam, iar dupa 3 luni, cand m-am reapucat, m-a vazut cineva cu tigara si a zis ca mint prin interviuri. Publicul e atent la chestiile astea mici, care noua nu ni se par asa importante.

IQads: Joci in foarte multe spectacole, esti pe afisele multor teatre din Bucuresti.
Marius Manole: Nu chiar la toate teatrele. Sunt vreo 18 spectacole in care joc acum.

IQads: Cred ca sunt suficiente. Cum reusesti sa treci de la un rol la altul? Unde iti gasesti inspiratia?
Marius Manole: Daca as sti cum fac asta, cred ca nu as mai face-o. Norocul meu este ca nu stiu cum fac asta. Stiu ca exista un fel de gandire de tip sportiv, o ordine. Cand nu am de muncit, traiesc extrem de dezorganizat. Nu stiu cat e ceasul, ce zi e, nici nu ma intereseaza, nu am o viata mondena. Dar cand am de munca, totul devine foarte strict si foarte organizat. Am ore de trezit, ore de dormit, ore de sport, ma mai las de fumat.

Nu fac nimic special ca sa trec de la un rol la altul sau sa imi gasesc inspiratia, pur si simplu cred ca am prea multa energie pentru un om, sau cel putin am avut, acum incep sa o pierd. Deja incep sa vad ca seaca rezervorul, dar asta e bine, poate ma potolesc si eu si o sa ajung sa joc in 2 spectacole. Dar nu fac nimic special. Energia o iau de la oameni, de la animale, din carti, de peste tot de unde mi se pare mie ca e o energie buna.

IQads: Te deconectezi total cand iesi de pe scena sau iei dupa tine cate un pic din fiecare personaj?
Marius Manole: Asta e o prostie. Eu imi fac meseria. Meseria exista cat sunt pe scena. Cand am coborat de pe scena eu stiu foarte clar cine sunt, stiu foarte clar ce treaba am pe lumea asta. Dupa ce cobori de pe scena incep sa te invadeze facturile, problemele tale sentimentale, nesentimentale, cu catelul, cu ce ai tu acasa. Eu nu sunt genul de actor care sa nu poata iesi din pielea personajului. Asta e o facatura groaznica. Nu, e o meserie, o meserie ca oricare alta.

IQads: Care sunt detaliile care te conving sa accepti un rol? Dar cele care te fac sa refuzi un rol?
Marius Manole: Refuz de foarte putine ori roluri. De doua ori mi s-a intamplat in viata, o data pentru ca nu puteam sa invat limba idis si a doua oara nu am refuzat, am facut scandalul de la Sibiu in 2007 cand eram intr-o pasa mai ciudata a vietii mele. Da, mi se intampla sa refuz roluri ca nu am timp sa le fac, dar din alte motive nu prea.

IQads: Esti foarte activ in online, pe pagina ta de Facebook, ai si un blog. Ai prins si perioada in care fanii iti trimiteau scrisori si nu comentarii sau like-uri?
Marius Manole: Da, am prins-o. Si acum mai sunt fani care iti trimit scrisori. E mult mai frumos sentimentul ala cand deschizi scrisoarea, cand ai emotii sa vezi ce e in ea, cand citesti randurile. O citesti o data, nu intelegi, o mai citesti inca o data ca ai emotii la prima citire. Imi placeau zilele in care asteptai sa-ti vina scrisoarea sau cand trimiteai cuiva o scrisoare si asteptai.

Din pacate mi s-a explicat si mie chiar acum cateva zile ca lucrurile astea fac lumea sa mearga inainte si ca e o mare chestie ca am descoperit Facebook-ul, ca e mare chestie ca avem mobil si ca asa evolueaza lumea. Dupa gustul meu si dupa parerea mea, eu cred ca lumea involueaza.

IQads: Cum a influentat aparitia social media comunicarea ta cu fanii?
Marius Manole: Mesajele pe care le primesc pe Facebook sunt la fel de valoroase ca scrisorile, pentru ca gandul omului e la fel de curat si de bun, doar ca relatia dintre actor si public s-a devalorizat un pic. Trebuie sa recunoastem ca meseria de actor, daca are ceva ce nu au alte meserii, are mister. Misterul asta se pierde in ziua de azi undeva, pentru ca lucrurile sunt atat de expuse si de puse pe tava: stie toata lumea ce faci, la ce ora manaci, unde te duci. Daca vrei sa te ascunzi sa nu fii gasit, lumea va sti sigur ca te gaseste la teatru pentru ca pe Facebook scrie ca ai spectacol. Facebook-ul e foarte vizibil si rapid. Asta e trendul, sub asta functionam.

IQads: Ce lucruri alegi sa impartasesti cu fanii de pe Facebook? Unde pui granita dintre informatiile care le arata fanilor ca sunt importanti pentru tine si cele care tin de viata privata?
Marius Manole: Nu intru in chestii personale, amanunte personale, in viata privata, nu intru in lucrurile astea pentru ca mi se pare ca nu trebuie si chiar nu cred ca intereseaza pe nimeni. Si daca intereseaza e foarte rau. Tot ce e despre teatru si despre meserie si despre relatiile mele cu oamenii din teatru, asta da, pot sa expun. Dar altfel cred ca tot ce depaseste bunul simt si depaseste granita devine vulgar.

IQads: Ce fel de continut apreciaza fanii tai de pe Facebook cel mai mult? Si, de partea cealalta, ce mesaje au avut mai putin succes?
Marius Manole: Ei vibreaza in mod deosebit la niste lucruri pe care simt ca le spui tu din suflet. Posturile cele mai apreciate sunt alea in care, chiar daca spui „mi-e rau”, e o chestie pe care o spui despre tine. Cred ca oamenii vor sa afle lucruri despre tine. Li se pare ca noi, actorii, avem alta viata, ca cine stie cum traim, ca cine stie ce facem. Nu facem nimic, nu traim altfel.

IQads: Cand nu esti pe scena sau pe Facebook, cum comunici cu fanii in offline?
Marius Manole: Dupa spectacol nu prea comunic cu ei si ma si feresc de chestia asta. Nu-mi place sa fiu cautat la cabina dupa spectacol si sa stau sa intretin relatii. Nu am nici timp si nu cred ca e adevarata relatia aia de cateva minute. Prefer ca oamenii sa vina la urmatorul spectacol pe care il joc si asa sa isi manifeste aprecierea fata de mine.

IQads: Cum crezi ca ar trebui sa se promoveze un tanar artist? Ai spus ca nu e suficient talentul de pe scena. E nevoie de manageri?
Marius Manole: In primul rand in Romania n-avem manageri. In al doilea rand in Romania nu avem impresari. In al treilea rand in Romania n-avem PR artistici. Orice actor cu scaun la cap, normal, ar trebui sa aiba un PR, un manager. Adica ar trebui ca oamenii astia sa se preocupe de cariera lor si de imaginea lor si de tot ce se publica prin ziare. Sa controleze, sa nu lase sa apara minciuni  sau chestii care nu trebuie date presei. Din pacate noi nu avem sau daca avem nu-si fac treaba cum trebuie.

Stii ce e pacat? E pacat ca ei nu inteleg ca asta e o paine buna de mancat. Adica suntem intr-o nisa in care nu exista reprezentanti. Daca n-as fi actor, as alege sa fiu PR de meserie. Mi-as lua un actor ca Oana Pellea sau actori tineri si as incerca sa fac bani de pe spatele lui, ajutandu-l si pe el. Sunt avantaje de ambele parti. Si e foarte frumos. Mi se pare o meserie care iti pune creativitatea la incercare, te face sa cunosti oameni multi, sa intri in diferite cercuri, sa inveti sa comunici cu oamenii mai bine. E o meserie in care te poti dezvolta foarte tare.

IQads: Sunt multe branduri care se asocieaza cu vedete si persoane publice ca sa isi promoveze produsele. Daca ai primi o astfel de propunere ce asteptari ai avea de la o astfel de colaborare?
Marius Manole: N-am facut asta deocamdata, insa in primul rand as vrea sa fie un brand pe care eu personal sa-l pretuiesc, sa cred in el, altfel nu as putea. Am facut odata reclama la berea Noroc, acum vreo 10 ani, si mi-a fost ciuda. Nu pentru ca n-as fi un iubitor de bere, dar chiar nu credeam ca berea Noroc e cea mai buna bere de pe piata, cum se spunea in reclama. Deci trebuie sa cred in brandul respectiv, sa fiu foarte bine platit ca sa fac asta si imaginea pe care acel brand o promoveaza sa fie una de calitate.

IQads: Deci esti deschis spre colaborari cu branduri?
Marius Manole: Da. Sunt foarte putine branduri pentru care nu as lucra. Nu mi-ar placea sa promovez droguri, sa fac reclama la tigari, la chestii care chiar sunt nocive. Insa daca te vrea Mercedes, de ce nu ai face reclama la Mercedes? Sau daca te cheama Snickers, de ce nu ai face la Snickers? Ce e prost la ciocolata aia? E foarte buna.

IQads: Ce faci in pauza publicitara? Iti place sa urmaresti calupul de reclame sau schimbi programul?
Marius Manole: Nu, nu schimb.  Ma uit si abia astept sa vad ce au mai inventat oamenii in domeniul asta. Ma uit cu mare drag. Am fost si fanul Noptii Devoratorilor de Publicitate. Ma duceam la evenimente de genul asta pentru ca imi facea placere sa vad spot-urile. Erau aproape niste scurtmetraje foarte tari. Uneori chiar depasesc granita de publicitate.

IQads: E vreo reclama care iti place?
Marius Manole: Ce a facut Nicole Kidman pentru Chanel 5. Aia e mai mult decat o reclama, e un film.

IQads: E vreo reclama care nu iti place? 
Marius Manole: Hai sa luam Farmacia Catena. Toata lumea stie farmacia inimii Catena, nimanui nu-i place, dar la un moment dat te trezesti fredonand prin casa "farmacia inimii Catenaaa". Ceea ce inseamna ca cel care a scris textul e foarte tare. Ne-a bagat tuturor in cap acest brand. Il stim toti. Omul ala a fost foarte destept.

IQads: Iti place cum comunica vreun brand de la noi?
Marius Manole: Mega Image-ul scoate acum niste reviste in care ai niste informatii despre alimentele pe care le gasesti la ei, ba mai mult iti propun niste combinatii de mancaruri pe care poti sa le cumperi din magazinul lor. Eu nu am timp foarte mult pentru gatit, asa ca iau reteta, imi cumpar exact ce-mi trebuie de acolo si ma duc acasa si o fac asa si e foarte buna. E o chestie venita in sprijinul clientului. Nu intram in Mega inainte de asta.

IQads: Simti ca te influenteaza cumva reclamele cand cumperi un produs?
Marius Manole: De cele mai multe ori nu. Mama avea si o vorba, ca atunci cand faci reclama unui produs inseamna ca e prost si nu se vinde. Ca daca ar fi bun, s-ar vinde. Sigur ca nu e asa, dar in popor asa se spunea. Probabil ca la nivel inconstient iti ramane ceva in cap dupa reclama si cumperi cumva cu asta in spate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related