Ca orice alt domeniu, si politica a trecut prin transformari majore in ultimii ani, odata cu trecerea in era digitalului. Politicienii nu mai sunt doar niste oameni pe care ii vedem la televizor sau despre care citim in presa, ci sunt prietenii nostri pe Facebook, pe care ii urmarim pe Twitter sau carora le citim blogurile. Online-ul a ajutat la apropierea votantului de omul politic, iar mesajele campaniilor electorale nu mai pot ignora publicurile din social media.
La ICEEfest 2013, Lucian Despoiu (Fondator, Kondiment) a sustinut un workshop pe tema campaniilor politice digitale: "Politics 2.0. The long road from Like to Vote!". Printre invitatii sai s-au numarat Weronika Sobolak (Client Partner Global Marketing Solutions, Facebook), Radu Puchiu (Secretar de Stat in Cancelaria Primului Ministru al Romaniei), Colin Delany (Founder, ePolitics.com), Ian Dodson (Presedinte si CEO, Digital Marketing Institute), Cozmin Gusa (Fondator, Geopol; Director Editorial, Realitatea TV) si Dorin Marian (Consultant Independent).
Lucian Despoiu este unul dintre pionierii comunicarii politice online din Romania si a lucrat pentru campaniile electorale ale unor politicieni importanti de la noi din tara, precum Calin Popescu Tariceanu (Fostul Prim-Ministru al Romaniei), Crin Antonescu (Presedintele Interimar al Romanie) sau Victor Ponta (Prim-Ministrul Romaniei), dar si din lume: Tomislav Nikolic (Presedintele Serbiei) sau John Mahama (Presedintele Ghanei). In ultimii ani, a condus cu succes peste 20 de campanii politice care au integrat online-ul in tari precum Ucraina, Cehia, Grecia, Bulgaria sau Austria.
Am stat de vorba cu Lucian dupa eveniment, ca sa aflam cum a decurs workshop-ul, care au fost cele mai interesante subiecte discutate, dar si cat de greu este drumul de la "like" la "vot" in politica romaneasca actuala.
IQads: Care ti se par cele mai importante schimbari aduse de dezvoltarea digitalului in felul in care se fac campanii electorale? (in afara si in Romania)
Lucian Despoiu: Sa le luam pe rand:
Abordarea directa a votantului, in special in epoca sociala, post-Facebook, acolo unde identitatea votantului (a userului) este declinata in clar in fata retelei. Cifrele ne arata ca peste 92% din conturile Facebook din Romania sunt "pe bune".
Includerea canalelor digitale in strategia de colectare de date despre proprii votanti, inainte de a incepe efectiv campania.
Digitalul a facut posibila din punct de vedere strategie de marketing/comunicare ceea ce numim "micro-targetare"; altfel spus, trimiterea mesajului politic/social cu cel mai mare grad de interes pentru un anumit grup, micro-grup de votanti.
Digitalul a facut loc testarii mesajelor inainte de a fi trimise in masa, pe canale digitale sau pe canale mass-media (TV, radio). Ma refer aici la testele A/B sau Multi-Variate.
IQads: Poti supravietui in politica de azi daca nu ai si o strategie de social media?
Lucian Despoiu: Da, poti. Daca electoratul tau nu este inca in social media, poti. Statistic insa, nu prea mai exista politician sau partid (in zona asta a lumii) care sa-si poata permite sa ignore obiceiurile digitale ale propriului electorat, cele mai proeminente fiind petrecerea timpului pe medii sociale si respectiv cautarea pe internet. In concret, un utilizator peste 18 ani din Europa petrece mai bine de 600 de minute pe luna pe Facebook.
IQads: Cat de relevante sunt reactiile si comentariile de pe Internet atunci cand se ajunge in cabina de vot?
Lucian Despoiu: Procesul de a decide "eu pentru cine votez" este unul foarte complex. In ecuatia asta intra in joc: apartenenta la un grup, istoria si consistenta candidatului, crediblitatea lui, atentia pe care partidul sau candidatul o acorda subiectelor pe care le considera votantul prioritare, calitatile si defectele contra-candidatului. Alaturi de aceste chestiuni, intra in ecuatia votului si ceea ce par sa creada cei de langa tine – prietenul tau, familia ta, colegii tai.
Ori felul in care este structurat web-ul acum, si anume social, face posibil pentru tine ca si votant sa vezi cu prioritate ce cred ei. Iar asta, da, conteaza.
Oamenii au incredere in oameni. Oamenii nu cred "campanii", nu cred "candidati" sau "partide".
IQads: Se castiga voturi pe Facebook?
Lucian Despoiu: Da. Se castiga… si da, se si pierd.
IQads: De ce e nevoie ca un "like" sa se transforme intr-un vot?
Lucian Despoiu: Pentru ca alegerile se castiga cu voturi, nu cu like-uri. :)
IQads: Sunt tinerii de pe Facebook interesati de politica? Cum ii pot transforma politicienii din participanti pasivi in votanti?
Lucian Despoiu: Tinerii, in principiu, nu sunt interesati de politica. Tine de sarmul digital al omului din spatele "candidatului" sa treaca dincolo de "Wall", dincolo de ecranul aplicatiei mobile sau de site. Sa devii relevant pentru electoratul tau, pentru fiecare categorie in parte, este proba de foc a oricarui politician.
IQads: Cum arata o campanie electorala in social media de la noi in comparatie cu una din Vest, de exemplu?
Lucian Despoiu: Arata cam la fel – timida si cu multe greseli.
IQads: Care sunt cele mai mari greseli pe care le fac politicienii in social media?
Lucian Despoiu: Lipsa unui plan real si pe termen lung pentru canalele digitale, neintegrarea online/digitalului in campanii offline. Si invers. Online se creste cu echipa dedicata. Multe partide si candidati cred ca online-ul se face cu "baiatu’ de la IT".
IQads: La cine trebuie sa apeleze politicienii atunci cand vor sa atace mediul digital?
Lucian Despoiu: Spunea un prieten drag ca zidurile parlamentului sunt ... foarte groase. De ce? Ca sa protejeze poporul de politicienii care dau buzna peste popor odata la 4 ani, atunci cand "poporul" se tranforma brusc in "electorat". Lasand gluma la o parte, cred ca politicienii nu trebuie sa "atace" mediul digital. Trebuie sa se imprieteneasca cu mediul digital. Sa asculte ce se vorbeste acolo, sa asculte tonul cu care se poarta discutiile si sa inteleaga autostrazile de interes ale propriilor votanti.
IQads: Care a fost subiectul care a starnit cele mai multe discutii la workshop?
Lucian Despoiu: Prezenta lui Seby Ghita (RomaniaTV) langa Cozmin Gusa (RealitateaTV), felul in care PNTCD facea "canvassing" pe teren (i.e. luau bate pe spate de la PSD-isti vs. erau primiti in casa de suporteri si in acest fel faceau "segmentarea"), povestit cu mare sarm profesional de catre Dorin Marian, felul foarte prietenos in care ne-a prezentat Colin Delany (ePolitics.com) campania lui Obama de realegere. Si, nu in utimul rand, datele absolut impresionante oferite de Facebook referitoare la cat de Facebook-driven este Romania.
IQads: Care a fost concluzia workshop-ului?
Lucian Despoiu: Alegerile anilor care stau sa vina o sa fie castigate sau pierdute la intersectia dintre organizare/field si digital/tehnologie.