Mandra Chic vorbeste ca din poveste. Mai ca nu-mi vine sa-i fac o prezentare, tocmai ca sa ajungeti mai repede la ce spune ea. Va zic atat: cand era mica, Alina Zara (Fondatoare Mandra Chic) ii traducea bunicii mesajele de pe tricourile pe care le primea din Canada. Iar bunica ii spunea Alinei sa nu poarte niciodata ceva nu o reprezinta cu adevarat. Acum, Mandra Chic duce mai departe traditia romaneasca, pe tricouri si prin alte lucruri cu mesaje sfatoase.
Despre inspiratie romaneasca si raspunsul publicului feminin la aceasta, vom vorbi si la Marketing For Women 2013, eveniment din seria SMARK KnowHow, din 4 si 5 iulie.
Cine este Mandra Chic?
Mandra Chic este un atelier-sezatoare in cadrul Muzeului de Panze si Povesti (Mandra/Tara Fagarasului/Transilvania/Romania). Un studio de creatie unic, autentic, romanesc, in care se realizeaza un fusion old-new fara pretentii de absolut... Un soi de concentrat artistic neaos, croit pe tipar modern.
Redescoperim si pretuim vorbele romanesti si panza autentica, romaneasca. O recream, o dichisim, o celebram urban & contemporan, o promovam si o ridicam la rang de arta. Demonstratii de atitudine sau exercitii de sensibilitate. Obiecte, clisee, campanii, linii de suveniruri autentice, arome, lucrusoare si povesti... Construim colectii pe baza de materiale traditionale: folclor si umor! Mandra Chic este divizia fashion & souvenir a proiectului tarafagarasului.eu
Mandra Chic este un mix de vechi cu nou care insumeaza aproape toate atributele ideii de mandra. Mandra Chic este iubita ori femeia dichisita (iubitul sau barbatul ferches). Localitatea din Tara Fagarasului, in care se afla atelierul nostru. Adjectivul acela frumos din limba romana (intelept, prudent, falnic, frumos, care are are un sentiment de demnitate, de nobila incredere in calitatile autentice ale sale si ale neamului sau). Mandra este, iata, brandul fashion- chic, cu ajutorul caruia trimitem povestile noastre in lume.
Cum a inceput povestea Mandra Chic si cum a evoluat ea
Proiectul a aparut pur si simplu, fara strategie de marketing sau manual de brand. El a crescut firesc prin tot ce se aduna in jurul lui, prin toti cei care au rezonat cu el.
A inceput poate cand Mama Ruta, bunica mea, ma punea sa ii traduc mesajele de pe tricourile pe care ni le aducea matusa Moronescu din Canada. Si ma indemna sa nu port niciodata nimic ce nu seamana cu ceea ce sunt eu. Ea stia ce era inscris pe fiecare colt al iei cu care mergea duminica la biserica. Sau poate a inceput cand incercam, impreuna, sa intelegem de ce panza pe care o tesea ea cu atata migala si dichis nu e pretuita la adevarata ei valoare! Asa ca, mai tarziu, cand am crescut, i-am trimis suveica de la razboiul de tesut prin lume (are deja peste o jumatate de milion de km in portofoliu) si apoi am pornit o campanie de recuperare si celebrare urbana&contemporana a panzei romanesti – cu tot mixul de culturi care o formeaza.
Proiectele Mandra Chic
Am inceput cu proiectul Tricoul Fain – produse unicat, aplicatii de panze vechi, dantele, cusaturi, tesaturi, recuperate din lazi de zestre, poduri uitate de lume sau dulapuri batrane, pe care le aplicam pe tricouri new style si le asociem cu vorbe din folclorul nostru, scrise frumos, cu broderie simpla. Mai avem o serie de suveniruri derivate din aceeasi poveste: saculeti de panza brodati, cu dantela, perne cu aplicatii de panze si mesaje, ecusoane cu vorbe romanesti sfatoase, sorturi de bucatarie dichisite, merindare pentru aranjat masa, carti postale cu povesti si alte elemente faine.
De curand, am inceput impreuna cu arhitectul Ioana Corduneanu de la Semne Cusute proiectul Tricoul cu Tricolor. Este un proiect social, desfasurat in mai multe etape, prin intermediul caruia vrem sa invatam copiii povestea minunata a semnelor noastre stravechi si, mai ales, mestesugul coaserii acestora. Tricoul cu Tricolor duce in lume povestea celor trei culori ale noastre, asa cum s-au regasit ele de-a lungul timpului in portul romanesc: discret, elegant, rafinat, puternic. Ne comercializam produsele online, prin librariile Carturesti si la cateva targuri importante de design, nationale si internationale.
Cum a raspuns publicul, in special publicul feminin?
Reactia publicului a depasit cu mult asteptarile noastre! Clientii sunt imprastiati prin toata lumea. Cu fiecare comanda ne surprind tot mai mult locurile in care oamenii aleg sa poarte Mandra Chic. Tricoul Fain este un produs inconfundabil, o intreaga poveste.
Profilul femeii care poarta creatiile Mandra Chic
Femeile educate, cu drag de Romania si romanism, care simt nevoia de autentic, de individualizare prin elemente specific. Si cele care iubesc acest fusion old-new dichisit. Femeile frumoase, care stiu foarte bine ca poti straluci intr-un club din New York cu o bucata de panza tesuta de bunica si aplicata pe un tricou, decat cu oricare brand la moda care nu are absolut nicio legatura cu fiinta noastra in esenta ei.
Femeile care poarta Mandra Chic sunt destepte si cu simtul umorului. Sunt muierile acelea adevarate despre care se vorbeste im basmele urban-contemporane. Dar nu numai femeile ne poarta creatiile. O multime de barbati ies in lume, curajosi, chic, in Tricouri Faine.
Ambasadoarele brandului
Fiecare femeie care poarta Mandra Chic se transforma in ambasador al povestii noastre prin lume! Indiferent ca este persoana publica sau nu.
Muzeul de Panze si Povesti din Tara Fagarasului
Tara Fagarasului este un loc binecuvantat de Dumnezeu, cu locuri, oameni si povesti fascinante. Noi incercam sa le redescoperim, conservam si promovam mai departe.
Muzeul de Panze si Povesti este proiectul meu de suflet: inseamna atelierul-sezatoare Mandra Chic, casa suveicii noastre vedeta care colinda prin lume, atelierele de joaca si creatie pentru copii, colectii de panze si povesti, evenimente speciale.
Cum vezi trendul etno romanesc si cum crezi ca va continua in viitor?
O data revenit in atentia tuturor, exista mari sanse de continuitate si, probabil, e un pas definitoriu spre salvarea elementelor noastre specifice. Insa exista, de asemenea, si pericolul denaturarii sensurilor primordiale, corecte si firesti ale acestuia. Un exemplu simplu: chinezii fac milioane de imitatii de bratari cu motive de Maramures, din plastic, ce se vand cu 1 leu pe la tarabe, prin piete si pe mai te miri unde! Aici e pericolul. Dar, in acelasi timp, sunt convinsa ca balanta va fi echilibrata, pentru ca si romanii incep sa se puna pe treaba si sa isi creeze si recreeze costumul si elementele populare specifice, cu responsabilitate, finete si dichis.
Ce le diferentiaza pe romance, fata de femeile din alte tari?
Spiritul! El este cel care ne individualizeaza cel mai bine. Romancele au spirit frumos si puternic.
Dintre toate motivele romanesti pe care le-ai intalnit, care iti e cel mai drag si de ce?
Imi plac si rujele si calea ocolita, vartelnita, coltii lupului, coloana infinita de femei care transmit mai departe traditia si zestrea, steaua, care e pe majoritatea cusaturilor si tesaturilor din zona noastra. Si semnele puternice masculine imi plac mult. Forta pe care o transmit ele... Si, mai ales, faptul ca sunt universale.
Ce isi propune Mandra Chic pentru viitor?
Singurul plan concret de viitor este sa avem grija de acest proiect. Sa nu devina comercial si fara esenta, de dragul te miri carui trend. Niciodata nu am avut strategii de brand. Dumnezeu ne-a asternut atat de frumos cararea, incat nebuni sa fim sa o luam pe de laturi. Si eu sunt curioasa ce si cum ni se va mai intampla. Startul e minunat, bogat, plin de intelesuri. Datoria noastra este sa ducem povestea aceasta mai departe cu responsabilitate, pretuire si incredere ca facem ce ne e dat sa facem. Mai mult: om trai si om vedea!
Traditia a inspirat-o si pe Lana Balana, care a creat primul hanorac cu motive romanesti. Vom vorbi cu ea in cadrul conferintei Marketing For Women 2013, la care te poti inscrie pana pe 3 iulie.
Marketing for Women este un eveniment SMARK KnowHow. Partenerul principal al conferintei este TLC, un canal din portofoliul Discovery Networks. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru.
Evenimentul este sustinut de Agrafa, 360 Revolution, Trade Media si Casa de Traduceri.
Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Business Woman, Money Magazine, Money.ro, Money TV, Wall Street, Forbes si Radio Guerrilla.