Prima oara am vazut-o pe Lavinia Gliga pe scena de la Control, unde citea o poveste despre o strada din Berceni care se umple de avioane de hartie in fiecare an in jurul Craciunului, cand prietenii unui tanar ucis la Revolutia din '89 ii comemoreaza acestuia viata. Textul nu era scris de ea, insa era unul dintre cele alese de echipa editoriala pentru a fi citite la lansarea numarului de iarna al Decat o Revista, probabil pentru forta pe care o au cuvintele care-l compun. Vocea Laviniei a reusit sa treaca peste discutiile din club, peste fumul gros de tigara si sa transmita esenta povestii, care nu era doar despre un grup de prieteni, ci despre legaturile care tin oamenii impreuna toata viata, indiferent de schimbarile de pe parcurs.
Joi seara, la IQads Kadett, Lavinia a tinut un training despre povesti si despre puterea pe care acestea le pot avea asupra cititorilor. De 7 ani face jurnalism narativ, un stil de scris pe care il promoveaza si Decat o Revista, un trimestrial independent pe care Lavinia l-a fondat impreuna cu alti editori. Textele publicate de ei spun povesti reale folosindu-se de unelte din fictiune si au in spate o idee mai mare, dezbat o problema de importanta generala.
Storytelling-ul este o tendinta globala din ce in ce mai prezenta nu numai in jurnalism, ci si in comunicarea brandurilor, care nu se mai axeaza pe promovarea unui singur produs ci pe crearea unei povesti mai mari in spate, in care consumatorii pot sa se regaseasca si sa identifice mult mai usor elementele distinctive ale unui brand. Exemple sunt o multime, de la Coca-Cola care spune povesti despre fericire si prietenie, pana la Dove care spune povestea frumusetii.
In prezentarea ei de la Kadett, Lavinia a subliniat cateva elemente care nu trebuie sa lipseasca dintr-o poveste bine spusa, indiferent de suportul prin care e transmisa. In momentul in care scrie, un autor nu trebuie sa se gandeasca la el, ci la cititorii sai. Un text trebuie sa foloseasca un limbaj clar, simplu, sa trateze un subiect de interes, sa aduca ceva nou, sa ridice o problema, sa intrige, sa informeze, sa aiba o nota personala, sa tina cititorul in suspans, dar sa fie si amuzant. O lista destul de greu de cuprins intr-un singur material, dar ale carei elemente transforma o poveste obisnuita intr-o poveste buna.
Propozitia "For sale: baby shoes, never worn" e considerata a fi cel mai scurt roman scris vreodata si e atribuita lui Ernest Hemingway, desi unele voci spun ca nu el a creat-o. Indiferent de autor, exemplul este unul excelent cand vine vorba de proportiile unui text. In 50,000 de semne poti, intr-adevar, sa spui povesti care sa contina toate elementele din lista de mai sus, dar ce faci cand ai la dispozitie numai 6 cuvinte? Lavinia a spus ca un ajutor pentru creativitate vine tocmai din constrangeri. Un spatiu potrivit pentru exersarea abilitatilor de a comprima idei mari in doar o singura fraza este Twitterul, care are o limita de 140 de caractere pe mesaj.
Orice poveste trebuie sa aiba in centru un personaj, un erou pe care privitorii "stau cu ochii ca pe bulinuta de la GPS" care trebuie descris in amanunt, folosind informatii relevante pentru contextul dat. In povestea publicitarilor personajele sunt, desigur, brandurile. Personajul trebuie pus intr-un context, intr-un univers in care se dezvolta, creste sau se duce la vale. Si cu cat se duce mai mult la vale, cu atat mai bine. Aici intervine intriga, acel "dar" care schimba datele problemei si scoate eroul din zona de confort, dand startul actiunii. Actiunea este hotaratoare, daca personajul nu face nimic, textul nu are nicio relevanta. O tehnica frumoasa, care poate fi folosita in descrierea intamplarilor, este "show don’t tell": daca vrei sa intelegi pe cineva, uita-te la ce face, nu la ce gandeste sau spune. Din actiunile personajului poti face cititorii sa inteleaga ce fel de om (sau brand) este. In final vine momentul de "Aha!", twist-ul intamplarii, care ridica o intrebare, este o revelatie pentru "the bigger picture" sau are o morala.
Structura pe care functioneaza un text bun este foarte bine evidentiata intr-un TED Talk recomandat de Lavinia, in care Andrew Stanton, creatorul unor filme de animatie precum Finding Nemo sau Toy Story, vorbeste despre elementele unei povesti de succes, pe baza carora sunt create multe dintre productiile de la Hollywood:
Cat despre procesul crearii unei povesti, totul porneste de la idee, care este de obicei foarte la indemana, important e sa stii cum sa o descoperi. Orice personaj poate avea o poveste interesanta de spus, iar Lavinia este de parere ca un om de PR trebuie sa stie cum sa atraga atentia publicului asupra subiectelor cu adevarat interesante. De exemplu, plantarea unor copaci, o activitate extrem de banala, poate deveni extraordinara din perspectiva unui padurar care ii cunoaste dedesubturile si poate sa ofere problemei o imagine mai mare.
De la idee se merge spre colectarea de informatii, care presupune multa documentare si multe discutii cu oameni implicati in subiect. Toate informatiile oferite in text trebuie focalizate ca cititorul sa inteleaga de la inceput ca se indreapta spre ceva anume, spre o destinatie finala. Urmatoarea etapa este cea a creionarii structurii, prin care se stabileste ca toate detaliile deservesc unui singur scop, tot ce e spus in text e spus cu un rost. Doar dupa acest proces apare primul draft, care stabileste directia povestii. Draftul merge la revizuire, iar apoi spre forma finala.
"Disciplina" este cuvantul in jurul caruia se construieste o poveste buna. Cand ai ordine in proces, ai ordine si in ganduri si poti vedea scopul final. Schite, scheme, desene – toate ajuta in clarificarea firului narativ. Structura pe care Lavinia Gliga a prezentat-o la IQads Kadett nu garanteaza succesul oricarei povesti, insa contine elemente esentiale care pot face diferenta dintre un text bun si unul mai putin bun.
Storytelling-ul e si o forma de terapie, pentru ca de cele mai multe ori vede adanc in povestile si in oamenii despre care nareaza. Lavinia nu a avut niciodata o pasiune sau un hobby de lunga durata. Jurnalismul narativ "a gasit-o" insa, asa cum a spus ca se intampla mereu cu meseriile, oamenii si povestile potrivite: se gasesc unii pe altii.
Training-ul sustinut de Lavinia Gliga este parte din IQads Kadett, program de talent scouting organizat de IQads. Cadetii admisi in program participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii. Participantii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare. Inscrierea se face pe IQadsKadett.ro.