Cand ma gandesc la "femeie" imi vin in minte o multime de imagini, de la vedete de cinema voluptoase, la iubite tinere si pana la bunici pregatite oricand sa-ti dea un sfat si o portie zdravana de mamaliguta, femei care nasc copii si au grija de ei sa se faca oameni mari. Pentru mine, cuvantul "femeie" e cumva sinonim, intr-un mod bizar si probabil influentat de sterotipuri, cu "fericirea". Despre asta se va discuta si la prima editie a conferintei Marketing for Women (4,5 iulie 2013) care isi propune sa faca lumina in relatia complicata dintre specialistii din industria de marcomm si femeile din Romania, de multe ori portretizate cliseic sau foarte pe scurt in brief-urile campaniilor de comunicare.
In niciun caz, cand ma gandesc la "femeie", nu-mi vin in minte lucruri precum suferinte, greutati sau abuzuri. Mi-ar placea ca lumea sa semene mai mult cu ce se intampla in capul meu, dar din pacate nu e asa.
Problemele femeilor pe care le cunosc eu se intind undeva in zona nemultumirilor legate de felul in care arata, de job, de relatii, de bani si de alte lucruri din astea "urbane", caracteristice lumii moderne in care traim. Nu cunosc nicio femeie care a avut vreodata accesul restrictionat la educatie sau medicamente sau informatii, nu cunosc nicio femeie abuzata pe strada sau la locul de munca (asta daca nu pui la socoteala fluieraturile muncitorilor). Pentru mine asta e o realitate indepartata pe care nu stiu daca am cum sa o modific.
Unul dintre meritele publicitatii este si faptul ca aduce pe harta destul de putin intinsa a oamenilor ca mine probleme sociale indepartate, care altfel nu ar ajunge in raza noastra de intelegere. Una dintre aceste probleme este situatia femeilor din jurul lumii, dar mai ales din tarile subdezvoltate. In ultimii ani, din ce in ce mai multe companii se implica in aceste discutii, incercand sa ajute si sa sprijine femeile discriminate si care nu pot gasi singure solutii. Campaniile de “women empowerment” sunt campanii puternice, pe masura problemelor pe care incearca sa le rezolve, care-si propun sa schimbe lumea.
The Girl Effect este o miscare initiata de Nike Foundation, in colaborare cu NoVo Foundation, Fundatia Natiunilor Unite si Coalitia pentru Fete Adolescente, care-si propune sa ajute fetele adolescente din jurul lumii sa puna capat saraciei pentru ele, pentru familile lor si pentru comunitatile in care traiesc. Obtinand resursele necesare, orice fata poate avea acces la educatie, ca ea sa ajute mai departe. E un lant, dar nu unul al slabiciunilor, ci unul al fortei. Oricine se poate implica donand bani sau vorbind despre cauza. Pe site si pe contul de YouTube al campaniei se pot urmari povesti personale ale fetelor si progresele demersului.
Un alt brand implicat in campanii de “girl empowerment” este Gucci, care a lansat in februarie 2013 "Chime for Change". Beyonce, Salma Hayek si Frida Giannini (Director de Creatie, Gucci) vorbesc despre problemele fetelor din jurul lumii si vor sa atraga atentia asupra unor aspecte precum sanatatea, educatia si justitia. Campania include 10 scurtmetraje narate de Salma Hayek pe muzica lui Beyonce, care spun povestile unor tinere discriminate.
"Because I am a girl", o campanie initiata de organizatia umanitara Plan, si-a propus sa sprijine fetele din Etiopia, una dintre cele mai sarace tari ale lumii. Imaginea campaniei a fost actrita Freida Pinto, care a vizitat Etiopia in timpul campaniei.
Intel a creat programul "Educate Girls. Change the World" prin care isi propune ca prin tehnologie si educatie sa aduca o schimbare in lume. Brand-ul se asociaza astfel cu CNN, care a produs documentarul Girls Rising, ce va fi difuzat pe 16 si 22 iunie pe CNN Films. Documentarul, regizat de Richard Robbins, spune povestea fetelor din jurul lumii si puterea pe care acestea o primesc prin educatie. Toti spectatorii sunt invitati sa tina petreceri in zilele difuzarii, ca mesajul sa ajunga la cat mai multi oameni.
Organizatia Girls Scouts din SUA, care lupta pentru drepturile femeilor, a creat programul ToGetHer There, prin care isi propune sa ajute tinerele sa ajunga femei de succes prin aducerea in fata lor a unor modele de urmat.
Exemplele pot continua, pentru ca, din fericire, tot mai multe companii se implica in lupta pentru drepturile femeilor. In felul acesta, viitorul poate arata ca imaginea din mintea mea, unde "femeie" inseamna "fericire".
Mai multe despre campaniile de women empowerment si despre modul in care sunt portretizate femeile in publicitate o sa aflam impreuna la prima editie a conferintei Marketing for Women.
Marketing for Women este un eveniment ce face parte din seria SMARK KnowHow. Partenerul principal al conferintei este TLC, un canal din portofoliul Discovery Networks. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru.
Evenimentul este sustinut de Agrafa, 360 Revolution, Trade Media si Babylon Consult. Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Business Woman, Money Magazine, Money.ro, Money TV, Wall Street, Forbes si Radio Guerrilla.