Fie ca e vorba de ore de munca de research sau de un scurt dar puternic moment de "aha!", strategii cauta intotdeauna modalitatea cea mai buna de a repera insight-ul. Dar ramane de discutat daca descoperirea facuta e intr-adevar un insight sau doar un adevar despre consumator. Uneori nu te asteapta nimic la sfarsitul brainstorming-ului, alteori nici macar un insight exceptional nu garanteaza o campanie de Cannes. Mai multe pe acest subiect spune Monica Radulescu (Digital Strategic Planner, CohnandJansen JWT).
Definitia insight-ului. Granita dintre insight si adevar despre consumator.
Diferenta dintre insight si adevarul despre consumator este data de impactul generat: de la reactiile colegilor de brainstorming care se lumineaza instant cand isi dau seama de potentialul pe care il va avea ideea, pana la rezultatul final: cum arata campania si cum se declina mesajul pe fiecare mediu. O campanie care porneste de la un insight puternic este usor de recunoscut in calup (sau pe strada, sau pe Facebook) pentru ca te regasesti imediat in acel adevar comunicat. Si iti si pasa de acel adevar, cred ca asta e diferenta.
Desi multa vreme s-a crezut ca insight-ul este legat de consumator in realitate, el poate tine fie de produs, fie de context, fie de mediu. Tot insight-uri sunt, iar in ultima vreme au devenit din ce in ce mai complexe.
Le poti gasi in felul in care oamenii folosesc un anumit mediu sau produs si te pot ajuta inclusiv in designul unei aplicatii de Facebook. Asta pentru ca rolul strategiei ramane in continuare acela de a gasi solutii, in timp ce problemele cu care ne confruntam se schimba tot timpul.
Ritualul pre-insight?
Nu cred ca exista un anumit ritual. Sunt cazuri in care insight-ul apare imediat dupa ce citesti brieful clientului, alteori te gandesti mult si bine dupa program si tot nu apare insight-ul mult dorit. Sunt si cazuri in care trebuie sa te multumesti cu un adevar despre consumator, nu cred ca e nimic rusinos in asta.
Rolurile pe care le joaca strategul in cautarea insight-ului.
In primul rand de observator. Felul in care observa va duce la diferitele tipuri de insight: fie ca trage cu urechea in metrou la conversatii, fie ca se uita pe forumuri, fie ca urmareste pe Facebook la ce dau oamenii check-in sau like.
Revelatie sau munca grea de research?
Si, si. Dar mai degraba revelatie, chiar daca a venit dupa o munca grea de research/de gandit intens. Momentul revelatiei este cheia gasirii unui insight puternic.
Cel mai ciudat lucru care a condus la insight?
As spune ca Facebook stalking. Am inceput sa ma uit pe profilurile necunoscutilor pe Facebook – sa vad ce poze au, ce prieteni etc. Asa am descoperit ca lumea nu da check-in decat in locuri super cool, ca branding-ul personal e practicat de toata lumea pe Facebook si ca limbajul celor de pana in 16 ani deja nu mai poate fi descifrat. Nu stiu daca se califica drept insight-uri, dar au fost informatii utile.
Insight-ul care te-a facut sa dormi cel mai putin?
N-am ajuns in punctul in care sa nu pot dormi noaptea din cauza lor.
Insight-ul cel putin ciudat este…
Nu insight-urile sunt ciudate, oamenii sunt.
Clasificarea proprie a insight-urilor
Nu am o clasificare, ma bucur atunci cand apar. In ultima vreme incerc sa gasesc insight-uri de “digital” care pornesc de la modul in care utilizeaza oamenii tehnologia (prin tehnologie nu ma refer la chestii SF neaparat).
Concluzia dupa mult timp de cautat insight-uri?
Ca cel mai bine este sa te relaxezi si sa iti deschizi mintea. Si vin insight-urile la tine, in loc sa le cauti cu disperare.
Exista campanii bune care n-au la baza un insight?
Da, si compenseaza prin alte lucruri: buget, copywriting, art direction, storytelling.
True or false: Un insight corect garanteaza succesul unei campanii.
Fals. Sunt multi pasi pana cand o campanie vede lumina zilei. Si nu e nimic garantat in tot procesul.
True or false: Insight-urile nu vin decat dupa ore de research.
Fals.
True or false: Insight-ul se poate confunda cu conceptul.
True.
True or false: Uneori nu exista un insight.
True.