Interviu cu Dragos Stanca despre cum a fost gandit evenimentul ICEEfest 2013 si cum se diferentiaza de editiile anterioare (RoNewMedia), care este efortul de organizare atunci cand vrei sa aduci “gigantii internetului” in Romania si care este justificarea acestui efort.
IQads: Care sunt nevoile de know-how si learning ale playerilor din regiune in 2013 pe baza carora ati stabilit programul ICEEfest 2013? Ce s-a schimbat in ce priveste aceste nevoi fata de 2012 (ce fenomene au luat amploare, care si-au pierdut din relevanta, ce trenduri s-au remarcat in ultima vreme si merita discutate…)
Dragos Stanca: Principalul trend este legat de provocarea pe care playerii din regiune o resimt din plin sub “asaltul” jucatorilor globali care “musca” din ce in ce mai mult din veniturile din pietele locale, indiferent de zona la care ne uitam, de la e-commerce la publicitatea digitala. ICEEfest se doreste a fi un bun prilej de evaluare si reflectie asupra acestui fapt, dar nu numai. E si un prilej de conectare directa, de inspiratie, de neworking.
IQads: La editia din 2013 aveti mai putini speakeri si mai putine zile de conferinta, de ce dorinta de simplificare a programului?
Dragos Stanca: Chestionarele de anul trecut au relevat faptul ca un eveniment de 3 zile a fost considerat un efort prea mare. Cam toate evenimentele majore din Europa dureaza doua zile, asa ca am decis si noi sa revenim – desi planul initial a fost sa ne concentram pe o intreaga saptamana! Mai e ceva de precizat: expozitia ICEEfest va fi activa 4 zile, adica si in weekendul urmator evenimentului.
IQads: Cifrele RoNewMedia 6.0. sunt: 23 de parteneri media, 10 tari acoperite, 1.255 de bilete vandute, 63 de companii participante, 91 de speakeri, traineri si invitati, 41 keynote speakeri, 5 dezbateri, 18 workshop-uri, 30 de ore de conferinta, 35 de ore de workshop-uri, 3 ore IAB MIX Awards si 6 ore de petrecere. Cum anticipezi ca o sa se modifice cifrele pentru ICEEfest 2013?
Dragos Stanca: Peste 30 de parteneri, cam tot atatea tari din care direct sau indirect avem participare, speram la 2.000 de bilete vandute, speakerii sunt ceva mai putini fiind 2 nu 3 zile, insa calitatea lor e incomparabil mai buna cu oricare alta editie precedenta si cu oricare alt eveniment de acest tip care s-a intamplat pana acum la Bucuresti, si stiu ce zic. In rest cifrele vor fi mai mult sau mai putin in aceeasi zona.
IQads: Am vazut ca la principalul vostru competitor, WebIT, cel mai mare pret se pune pe ocazia de a face networking (diferenta de la 450 de euro la 2.000 de euro doar pentru includerea la sesiunea VIP de networking) – cum vreti sa incurajati networkingul in cadrul ICEEfest?
Dragos Stanca: Si in cadrul ICEEfest vor exista evenimente private de networking, doar ca acelea se comunica mai mult business to business. ICEEfest se vrea un eveniment mai prietenos, vrem sa deschidem industria care ne mananca nervii zi si noapte si catre publicul larg.
IQads: Spune-ne cateva cuvinte despre a doua editie IAB MIXX Awards Romania. Cand si unde se fac inscrierile, s-au pastrat categoriile, cine e in juriu, care sunt costurile de inscriere, plus un follow up despre editia de anul trecut.
Dragos Stanca: Thinkdigital si ICEEfest sunt doar gazde ale IAB MIXX asa ca mi-am amintit ca am fost si eu jurnalist candva, am sunat-o pe Ioana Anescu, director executiv IAB Romania, si iata ce mi-a raspuns: “A doua editie a IAB MIXX Awards se desfasoara in perioada 15 mai – 3 iunie, cu sprijinul si in cadrul ICEEfest. Va pastra aceleasi categorii si criterii de jurizare prevazute in licenta IAB US, la fel ca anul trecut. Categoriile de concurs consideram ca acopera cel mai bine ecosistemul comunicarii digitale in acest moment si sunt: Brand Awareness & Positioning, Direct Response & Lead Generation, Best Brand/Product Launch, Experimental and Innovative Campaign, Cross-Media Integration, Branded Content, Blogging Campaigns & PR Campaigns, Mobile App, Rich Media Display, Best Social Media Apps. De asemenea, si anul acesta, cea mai creativa, eficienta si inovatoare campanie va fi recompensata cu Best Digital MIXX Award. Castigatorii fiecarei categorii, precum si Best Digital MIXX, sunt automat nominalizati pentru participare la IAB MIXX Awards Europe si US. Anul acesta, 2 din campaniile premiate anul trecut la MIXX Romania sunt printre finalistii MIXX Europe.
Termenul limita pentru inscrierea campaniilor este 25 mai. Taxa de participare este anul acesta de 50 de euro pentru membrii IAB Romania si 75 de euro pentru non membri. Pentru inscrierea a mai mult de 2 campanii se aplica un discount de 15%. Mai multe detalii referitoare la concurs si criteriile de jurizare se afla pe site-ul IAB Romania.
Printre membrii juriului se numara: Doina Costache (Google Romania), Alina Petri (Romtelecom), Tudor Galos ( Microsoft) si Alex Visa, urmand ca intreaga componenta a juriului sa fie anuntata in cateva zile.
Anul trecut au fost inscrise 65 de campanii online valide, inscrise de 21 de companii participante (in principal agentii digitale si de media, publisheri, advertiseri) si au fost 30 de finalisti, 3 in fiecare categorie. Campaniile au acoperit zonele de FMCG, Telecom, Auto, Servicii financiare, Showuri TV, Filme si Alte manifestari culturale, Tehnologie & Gadgeturi, Industrie, Bauturi si Cosmetice. Cele 10 trofee de anul trecut au fost impartite intre 5 agentii castigatoare: The Geeks, McCann Erickson, iLeo, CARAT si Kinecto.”
IQads: De cand pregatiti editia de anul acesta? Cum v-a ajutat follow up-ul de anul trecut in structurarea evenimentului de acum?
Dragos Stanca: Am inceput lucrul la faza de concept imediat dupa cea de anul trecut. Cred ca am invatat foarte mult din greseli si ca din 2008 incoace am ajuns la un eveniment care are o formula foarte ok. Inca nu e exact ce ne dorim, dar asta nu tine de capacitatea de a produce un astfel de festival. Ci de marimea pietei, bugete etc. Probabil ca si daca ar fi venituri de 3 milioane de euro tot nu ar fi ok, pentru ca atunci ne-ar veni idei de genul sa cante U2 la petrecerea oficiala… sau mai stiu eu ce. Ca idee, speakerii ICEEfest sunt comparabili cu cei ai LeWeb Paris sau Londra. Doar ca un bilet acolo costa de 10 ori mai mult si, la fel, un pachet de sponsor. Chiar si WebIT are sponsori mai generosi si biletul e mult mai scump. Dar asta e. Ne descurcam!
IQads: Ce masuri de optimizare a costurilor ati luat la editia din 2013? Spuneai anul trecut ca e imposibil sa organizezi un eveniment de o asemenea anvergura cu mai putin de 100.000 de euro – cum e cifra asta fata de ce ati facut acum?
Dragos Stanca: Investitia de anul acesta e comparabila cu cea de anul trecut. Speram ca raspunsul pietei locale sa fie pe masura. Pe scurt, contam pe vanzarea a circa 1.900 - 2.000 de bilete.
IQads: Acum ati scazut pretul biletelor – in ce fel contrabalansati diferenta de bani, mizati pe participarea mai multor oameni care nu ar avea acces?
Dragos Stanca: Da, am dus evenimentul in mall, intre oameni, si accesul s-a democratizat, ne marim potentiala piata pentru ca eu, unul, m-am plictisit sa merg la evenimente unde ii stiu cu nume si prenume pe 60% din cei prezenti in sala. Nu cred ca asa putem evolua, ca industrie.
IQads: Cum promovati evenimentul ICEEfest 2013? (in randul playerilor din industriile de interes si in randul publicului larg care ar participa la Viral Movie Night, de exemplu)
Dragos Stanca: Avem mai multe paliere de comunicare: agentiile de media si de creatie, pentru ca avem speakeri de prim rang aici, castigatori la Cannes si asa mai departe; playeri, publisheri, investitori in e-commerce pentru ca avem marile branduri online prezente; zona de gaming si mobile, unde avem un stream puternic. La care adaugam partea de entertainment prin Viral Movie Night, plus partea de deschidere spre zone adiacente cu larg impact, cum ar fi marketingul politic sau campaniile digitale dedicate muzicii si industriei de entertainment. Avem si stand up comedy, avem si momente artistice interesante, si DJ… Va fi fun! Comunicam pentru fiecare palier cu partenerii potriviti: de la televiziuni de stiri pana la radiouri comerciale, site-uri din reteaua Thinkdigital sau nu numai… Facebook, desigur, si multe altele. Site-uri serioase, gen IQads… ;)
IQads: Care sunt sursele de venit pentru ICEEfest 2013? Cum ati gandit structura de pachete de sponsorizare?
Dragos Stanca: Sponsori care acopera o parte din costuri dar, partea mai importanta, biletele pe care speram sa le vindem ca sa putem creste acest proiect. Daca nu vom vinde bilete suficiente, inseamna ca piata nu are nevoie de un eveniment de o asemenea amploare. Am primit chiar si reprosuri in sensul asta, oricat de straniu suna, de genul “Nu merita bai Romania o chestie de nivelul asta, strici piata… !“. Eu ma incapatanez sa cred ca merita. Nu exclud insa varianta in care sa ma insel. Vom vedea.
IQads: Care a fost anul trecut split-ul pe veniturile obtinute din sponsorizari/bilete/participare ca expozant sau ca speaker etc? Cum anticipezi ca o sa stea lucrurile anul asta?
Dragos Stanca: 50% sponsori, 30% bilete, 20% expozanti. Ma astept cam la acelasi mix.
IQads: Cat de profitabil a fost evenimentul din 2012?
Dragos Stanca: Evenimentul din 2012 nu a fost profitabil. Si-a acoperit costurile si cam atat.
IQads: Ce tip de promotie la bilete a fost cea mai de succes in 2012? (early booking, reduceri de grup, bonusuri sub forma de abonamente etc)
Dragos Stanca: Din nefericire suntem un popor “last-minute”, actionam studenteste, invatam pentru examen in noaptea de dinainte. Exista insa companii care achizitioneaza bilete pentru angajati, mai din vreme. Vestea proasta pentru angajatii care primesc acest cadou este ca anul asta vom avea un sistem de cod de bare care va permite ca, la final, sefii sa vada cine a fost la eveniment, de fapt, si cine si-a luat o zi libera. Nu ca asta s-ar fi intamplat vreodata, desigur… Mai glumim si noi… ;)
Detalii despre ICEEfest, lista speakerilor, a temelor dezbatute si achizitia biletelor sunt disponibile pe site-ul ICEEfest.com.