Ce inseamna sa fii strategic planner pe meleaguri mioritice, cum poti sa fii bun la ceea ce faci, de unde te inspiri si care sunt tehnicile de abordare a briefului pe care trebuie sa le folosesti? Am intrebat toate astea si am pus in discutie mituri precum "munca strategic plannerului e plictisitoare" sau "publicitatea poate sa traiasca foarte bine si fara strategic planning". Ne-a raspuns Raluca Iacob (Senior Strategic Planner, CohnandJansen JWT).
Definitia mea pentru job-ul de strategic planner
Sa gasesti solutii simple si laterale la probleme complicate. E o joaca riguroasa.
Rolurile unui strategic planner
Are un rol esential: sa inspire.
Zilele unui strategic planner
…
Ce background are un strategic planner
Oricare. Atata vreme cat e un fin observator de oameni.
Bucurii si tristeti
Atunci cand reuseste sa contribuie la schimbarea unei perceptii, unui comportament, unei categorii. Cand nu reuseste sa inspire.
Diferentele intre agentii in ce priveste job-ul
Am intalnit mai multe tipuri de viziuni: strategi creativi, strategi analisti, strategi intuitivi. Nu pot sa spun care e cea mai eficienta. Cred insa intr-o complementaritate cand vine vorba de relatia planner-creativ.
Prima intalnire cu brieful
Incerc sa-l formulez ca pe o problema de matematica.
Cum se gaseste insight-ul cel mai bun
Sa observi, sa asculti, sa traiesti.
Combinatia ideala research + intuitie + experienta
Cred in varianta 99% transpiratie si 1% inspiratie.
Relatia ideala strategie - celelalte departamente
Cred ca un strateg bun este cel care inspira prin tot ceea ce face.
Cartile din biblioteca strategilor
Inainte sa stiu ca mi-ar placea sa fac strategie imi aduc aminte ca citeam in fiecare zi blogul celor de la W+K. Imi placea filozofia lor de “embracing failure” si briefurile lor neconventionale care au dus la campanii geniale. Prima carte de strategie pe care am citit-o a fost “Truth, lies and advertising” de Jon Steel – e la fel de actuala si azi. E o carte care emana un bun simt prin toti porii. O alta carte foarte utila pe care o recomand este “Juicing the orange” a celor de la Fallon. In plus, de neratat este si documentarul “The fine art of separating people from their money”.
Daca la inceput citeam si vizionam multa publicitate, acum incerc un exercitiu invers. E periculos atunci cand referintele culturale se reduc la un singur subiect.
Diferenta dintre un strategic planner priceput si unul nepriceput
Cred ca un strateg priceput e cel care: "tries to learn something about everything and everything about something." - Thomas H. Huxley
True or false: Publicitatea se poate face la fel de bine si fara un strategic planner
True. Am intalnit din fericire creativi care sunt strategi geniali. Pe unii am avut noroc sa-i am drept mentori.
True or false: Cu cat mai buna strategia, cu atat mai bune rezultatele
True. In cele mai multe cazuri.
True or false: Strategic plannerii trebuie sa fie experti in domeniul in care activeaza brandul pentru a oferi consultant
False. Cred ca primul contact cu un domeniu este uneori cel mai productiv deoarece in acel moment pui cele mai sincere intrebari. Esti ca un copil care vrea sa inteleaga.
True or false: Odata ce ai ales o strategie, trebuie sa te tii de ea pana la sfarsit
False. Cea care nu trebuie sa se schimbe este personalitatea brandului. E ca si cum ai incerca sa fii prieten cu o persoana care sufera de sindromul personalitatilor multiple.
True or false: Nu exista junior planner
True. Exista doar planneri care sunt de ajutor.
True or false: Munca in departamentul de strategie nu e la fel de fun ca cea de la creatie
False. Imi aduc aminte de un research intern pentru un brief la bere unde am intervievat in jur de 20 de buticari din Bucuresti. Am descoperit atunci o mina de aur de povesti si glume.
True or false: Curiozitatea e cea mai importanta calitate a unui strateg
False. E importanta, dar nu e suficienta. Curiozitatea iti scoate in cale un munte de informatii dintre care doar unele sunt nestemate.