Training-ul despre social media a fost de departe cea mai activa sesiune la care am asistat pana acum la IQads Kadett. Cadetii nostri sunt de obicei curiosi si pun foarte multe intrebari, dar de data asta training-ul s-a transformat intr-o mare dezbatere. Si asta pentru ca social media e o parte destul de importanta din viata zilnica a fiecaruia si nu doar din perspectiva de consumator, ci si din aceea de aspirant la un job in industrie.
Asa ca introducerea in social media pe care Radu Ionescu (Creative Director, Kinecto) le-a facut-o s-a transformat repede intr-un curs destinat mai degraba celor avansati decat incepatorilor. Prezentare a inceput cu o parte teoretica, in care Radu a clarificat cateva notiuni despre domeniu, si o parte practica, la care cadetii si-au incercat norocul in a ghici ce postare a avut mai mult engagement.
In Romania, atunci cand spunem social media, spunem in mare parte Facebook, pentru ca e cea mai activa platforma sociala de la noi. Din 8 milioane de utilizatori de internet din tara noastra, 6 sunt deja pe Facebook, ceea ce face ca celelate platforme – Twitter, bloguri, platforme de video sharing – sa para insignifiante in materie de audienta.
Radu ne-a spus ca Facebook e site-ul cel mai accesat din Romania, depasind chiar si Google si am lamurit din start ca utilizatorii sunt acolo pentru a se distra, nu pentru a inghiti aceleasi mesaje comerciale pe care le aud si la TV. De multe ori, brand-urile uita aspectul asta si livreaza acelasi tip de mesaj la care consumatorii sunt obisnuiti si pe care nici nu-l mai aud. Din punct de vedere al omului de comunicare insa, trebuie mereu sa avem in vedere ca oamenii din target nu sunt la fel ca noi, nu consuma acelasi tip de produse media, nu au cont pe Pinterest si Instagram, iar majoritatea nu stiu exact cum functioneaza Facebook.
Vorbind tot despre retele sociale, desi nu le include in categoria asta, Radu ne-a spus ca forumurile sunt inca medii relevante si puternice in Romania pentru ca unele reusesc sa adune 1-2 milioane de utilizatori, incomparabil mai mult decat reuseste Twitter, de exemplu. Daca Google+ e considerat o retea sociala, putem sa ii recunoastem esecul nu doar la noi, ci peste tot in lume. Radu Ionescu spune insa ca e vorba doar de o aparenta sic a site-ul e doar un mijloc de a lega interactiunea utilizatorilor din alte platform Google pentru a arata rezultate mai bune la search. Scopul a fost deci ca toata lumea sa-si creeze un cont pe G+ si sa se conecteze acolo cu prietenii deja existenti pe alte platforme, pentru ca atunci cand vor cauta ceva, Google Search sa poata sa livreze raspunsul cautarii ca fiind endorsat de un prieten sau de cineva din cercul de cunostinte.
Am inventariat apoi impreuna motivele pentru care oamenii dau Like unei pagini de brand; de la banalele concursuri care te obliga sa dai Like pentru a te lasa sa te joci in aplicatia pe care au incercat-o toti prietenii pana la o asociere puternica cu valorile brand-ului. Interesant de observat a fost schimbarea pe care Facebook a introdus-o acum cativa ani cand a transformat butonul de “become a fan” in simplul “Like”, in incercarea de a face interactiunea dintre brand si consumator umana, fara a pune brand-ul pe un piedestal.
Asadar, cel mai probabil, o pagina de brand primeste Like in urmatoarele situatii:
- Brand-ul care detine pagina respectiva e un lovemark, iar utilizatorii il cauta fara sa fie nevoie de concursuri sau ad-uri. De aceea brand-urilor faimoase la nivel international – Nike, Converse, Coca-Cola – le e foarte usor sa construiasca organic o comunitate initiala destul de mare in comparatie cu efortul pe care trebuie sa-l depuna un business mic, local pentru acelasi lucru.
- Utilizatorului ii place continutul postat acolo pentru ca e vorba de o pasiune personala. Exemplul dat aici este pagina globala Red Bull, care comunica foarte mult despre sporturi extreme si se incearca intotdeauna sa posteze continut dedicat pentru Facebook, nu doar adaptari din alte medii.
- Pentru ca au vazut concursuri pe pagina respectiva. Concursurile pot fi generale sau targetate catre o anumita categorie de consumatori – de exeplu Nike avea o aplicatie dedicata numai detinatorilor de Nike+.
- Pentru ca le-a fost livrat un Facebook ad pentru pagina respectiva. Important atunci cand apelam la concursuri sau ad-uri pentru a atrage noi fani este sa retinem ca si in acele cazuri e important ca utilizatorul sa aiba un anumit interes pentru brand-ul respectiv.
Cum comunici daca administrezi pagina unui brand
Din afara, job-ul unui om de social media poate parea usor – daca ai un festival de muzica jazz, vei posta muzica jazz, daca gestionezi pagina unui produs pentru copii, vei pune poze cu copii. Dar cum faci ca ceea ce postezi sa nu devina plictisitor si de unde vin ideile oamenilor care comunica timp de ani intregi pe paginile brand-urilor? Radu a povestit aici despre planul editorial care se face de fiecare data cand se incepe comunicarea – in etapa asta se stabilesc temele mari de discutie care sa fie relevante pentru brand-ul respectiv si o strategie prin care continutul sa fie interesant astfel incat pe termen lung sa nu-i plictiseasca pe oameni. aproape nimeni nu verifica zilnic pagina unui brand, asa ca e datoria omului de comunicare sa genereze continut interesant care sa ii faca pe utilizatori sa interactioneze si astfel incat mesajul sa castige cateva secunde de atentie in news feed-urile cat mai multor oameni.
Pentru ca utilizatorii nu mai au rabdare sa dea click si sa urmareasca link-uri externe sau continut video, de cele mai multe ori se apeleaza la fotografii. Dincolo de asta, Radu ne-a spus ca din experienta sa, oamenii tind sa fie mai activi in conversatii atunci cand continutul e diferit de mesajul publicitar impachetat standard – pozele cu telefonul, neprelucrate, au mai mult succes decat un layout proaspat scos din DTP, tocmai pentru ca ei cauta entertainment, nu advertising. De asemeanea, o rata buna de engagement au si posturile de tips&tricks despre produs/serviciu deoarece utilizatorii vad de multe ori pagina de Facebook a unui brand ca un tip de customer service.
Aplicatiile sunt o modalitate buna prin care poti sa livrezi branded entertainment, adica sa le dai oamenilor doza de joaca pe care o cauta, tinandu-i in acelasi timp intr-un mediu branduit si asigurandu-te ca vor ramane cu un mesaj despre brand dupa ce vor inchide jocul. Branding-ul nu trebuie neaparat facut in aplicatii proprii, un exemplu dat de Radu fiind Dero, care a facut product placement in Bubble Saga la nivel mondial.
Cea mai de succes aplicatie realizata de Kinecto se intampla in 2010, pentru Groupama, si le propunea utilizatorilor sa vada cum va arata Facebook in 2015 pentru a promova un produs de investitii pe 5 ani. Aplicatia a fost accesata de catre 330.000 de utilizatori, dintre care 200.000 doar in primele 2 zile, in conditiile in care la vremea respectiva erau doar 1.700.000 de conturi de Facebook in Romania.
Dupa ce am discutat pe scurt si despre tipurile de ad-uri de pe Facebook, cadetii si-au putut incerca intuitia in materie de engagement generat de post-uri diferite ale aceluiasi brand, dar datele raman incuiate in Clubul IQads Kadett. La sfarsit Radu a anuntat si o oferta de internship la Kinecto, asa ca daca vreti sa aveti tot pachetul, haideti pe la noi!
Training-ul sustinut de Radu Ionescu este parte din IQads Kadett, program de talent scouting organizat de IQads. Cadetii admisi in program participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii. Participantii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare. Inscrierea se face pe IQadsKadett.ro.