Ce inseamna sa fii strategic planner pe meleaguri mioritice, cum poti sa fii bun la ceea ce faci, de unde te inspiri si care sunt tehnicile de abordare a briefului pe care trebuie sa le folosesti? Am intrebat toate astea si am pus in discutie mituri precum "munca strategic plannerului e plictisitoare" sau "publicitatea poate sa traiasca foarte bine si fara strategic planning". Ne-a raspuns Eleodor Ghenoiu (Strategic Planner, Graffiti BBDO).
Ce e un strategic planner?
Un architect intr-o tabara de pictori.
Rolurile unui strategic planner
Face brief-uri si partile din ppt-urile de prezentare de pana la creatie si buget. Uneori, inspira oameni sa creeze reclame. Cauta insight-uri – niste pesti ciudati pe care nimeni nu i-a vazut si chiar mai putini oameni i-au mancat.
Cum arata zilele unui strategic planner?
Cafea, citit, intalniri cu creatia, citit, intalniri cu clientul, scris briefuri, briefing-uri, un fussball rapid cu Alecsandra in echipa impotriva arogantilor de George si Sebi din creatie, debriefing-uri, focus grupuri, citit, research-uri, prezentari, brainstorming, ppt, citit, probabil un pranz, probabil o cina sau intalnire cu clientul. Sau brainstorming. Sau brief. Sau ppt.
Background
Poate sa fi studiat teologie, limbi straine si niste SNSPA. Poate sa fi lucrat ca expert guvernamental in Ministerul Informatiilor Publice. Sau inspector la Patriarhie, la departamentul de Relatii Externe. Sau account manager intr-o firma de PR. Sau sa fi fost somer un timp ca nu stia ce vrea sa fie. Sau sa fi lucrat ca project manager pentru start-up-uri de online. Sau sa fi lucrat ca marketing la o revista de arhitectura si constructii. Ori sa se ocupe de comunicarea unui grup de firme de IT. Sau planner intr-o firma de digital. Nu stiu sa mai zic, mai trebuie intrebati si altii.
Bucurii si tristeti
Cea mai mare satisfactie a unui planner e cand fetita lui il pupa atunci cand plannerul o roaga sa il pupe ca pleaca la serviciu. Cea mai mare tristete – ca oamenii nu sunt asa de frumosi pe cat ar putea fi.
Cum se face la voi?
Exista diverse instrumente proprietare pe care agentiile le dezvolta pentru abordarea procesului strategic. Brief-uri proprii, tool-uri de cercetare etc. Dar conteaza si ce greutate are strategia in agentie. Sau ce rol isi castiga strategia.
Ce faci la prima intalnire cu brieful?
Ma uit la deadline.
Cum se gaseste insight-ul cel mai bun?
Conversatiile. Ok. Mai specific: conversatiile cu nevasta-mea.
Care e combinatia ideala research + intuitie + experienta?
Pe o scala pana la 100, 90-60-90.
Relatia strategie - celelalte departamente
O casatorie din interes care se poate transforma in iubire.
Cartile din biblioteca strategilor
Jon Steel - "Truth, Lies and Avertising: The art of Account Planning".
www.warc.com, martinweigel.org, www.bbc.co.uk/blogs/adamcurtis.
Diferenta dintre un strategic planner priceput si unul nepriceput
Rezultatele. Premiile. Salariul. Simtul umorului. Generozitatea de a recunoaste o idee frumoasa care nu e a ta, fara sa conteze de unde vine. Sa folosesti research-ul fara a-l transforma intr-un ciocan pentru fluturi. Sa simti ca ai o responsabilitate in fata clientului. Si in fata agentiei. Si in fata consumatorului. Sa te simti luat in serios atunci cand vorbesti cu toti de mai devreme. De ce ma intrebati pe mine?
True or false: Publicitatea se poate face la fel de bine si fara un strategic planner
Adevarat. Cu noroc si cu geniu. Doua lucruri pe care le gaseste pretutindeni, nu-i asa?. Sau: adevarat o data. Nu de fiecare data.
True or false: Cu cat mai buna strategia, cu atat mai bune rezultatele.
Adevarat. Mai ales in case-urile de Effie.
True or false: Strategic plannerii trebuie sa fie experti in domeniul in care activeaza brandul pentru a oferi consultanta.
Nu sunt expert nici in bere, nici in hypermarketuri, nici in tigari, nici in snack-uri, nici in avocatura, nici in telefoane mobile, nici in detergent, nici in masini…in niciun domeniu in care am sau am avut clienti. Dar e ok: nici consumatorii.
True or false: Odata ce ai ales o strategie, trebuie sa te tii de ea pana la sfarsit.
Asta daca nu ai o idee mai buna.
True or false: Nu exista junior planner.
Da, da…asa e. Sunt foarte greu de gasit.
True or false: Munca in departamentul de strategie nu e la fel de fun ca cea de la creatie.
Fals. In majoritatea timpului suntem la acelasi etaj al agentiei. In restul timpului suntem la client.
True or false: Curiozitatea e cea mai importanta calitate a unui strateg.
Adevarat? Chiar sunt curios!
Comentarii