[Digital AdLife] Marius Deak: In liceu eram tipul ala care nu era mai niciodata la ore pentru ca eram plecat prin tara in vreo delegatie sau sa tin un curs de web

[Digital AdLife] Marius Deak: In liceu eram tipul ala care nu era mai niciodata la ore pentru ca eram plecat prin tara in vreo delegatie sau sa tin un curs de web

Marius Deak e printre putinii invitati de la AdLife care a reusit sa ne dea peste cap structura rubricii. Mergand pe ideea ca la varste fragede mai degraba te distrezi decat te apuci de munca, intai le cerem invitatilor sa ne spuna povesti nemuritoare din copilarie si abia dupa facultate sa incepa sa vorbeasca despre profesie. N-a fost cazul aici, pentru ca in anul 2 de facultate Marius deja fonda GreenPixel, agentia in care este astazi Managing Partner si Strategy Director. Si nu fusese un elev tipic nici in liceu. Ati putea crede ca Marius era mai degraba genul workaholic. Ei bine, nu. Va zic doar ca nu orice pusti cuminte ajunge la maturitate sa cante la tobe in doua (!) trupe.

Primele semne de creativitate s-au vazut pe la 4 ani, cand am inceput sa desenez pe pereti (chiar si cand mergeam in vizite) si s-au conturat cand am inceput sa construiesc singur jocuri pe calculator, in loc sa ma joc ceva existent.

Copilaria mi-am petrecut-o la Bucuresti facand cam tot ce facea un copil normal in acea perioada si visand ca intr-o zi am sa lucrez pentru CFR :).

Adolescenta e perioada in care am dat cu nasul de internet, web si online publishing. Primul meu calculator a fost un HC.

In liceu eram tipul ala care nu era mai niciodata la ore pentru ca eram plecat prin tara in vreo delegatie sau sa tin un curs de web, sau chiar pentru ca, fiind la liceu, eram in laboratorul de informatica si aveam ceva important de facut.

Cel mai nebunesc lucru pe care l-am facut atunci a fost sa intretin o relatie la distanta, cu tot ce implica asta: plecari, zile pierdute, etc.

Am luat primul salariu de la Ministerul Tineretului si Sporturilor (1996), unde am facut website-ul oficial al Romaniei la Jocurile Olimpice de la Atlanta, facand parte din delegatia oficiala ce s-a deplasat la jocuri. Si cu banii primiti am cumparat numai prostioare, desigur, pentru ca eram practic in clasa a 11-a si n-aveam mari prioritati.

Primul job in publicitate a fost la iNES Advertising, unde eram responsabil de departamentul de web si acolo am invatat sa coordonez o echipa de creatie.

Am decis sa ma angajez in publicitate pentru ca asa s-a nimerit: in 1997 am fost chemat si mi s-a pus prima oferta in brate - sa construiesc experientele online ale clientilor iNES. La vremea respectiva, daca voiai un site, vorbeai cu internet provider-ul. Am ales online-ul pentru ca asta stiu cel mai bine. Practic, il inteleg pe deplin.

Cand eram in facultate obisnuiam sa ma chinui zdravan sa recuperez in sesiune, pentru ca in restul timpului deja ma ocupam zi de zi de GreenPixel, pe care l-am infiintat in anul 2 de facultate.

Ma simt tanar de fiecare data cand cant pe o scena sau ma joc si ma simt tare batran atunci cand aud pe cineva spunand ca "pe vremea lui/ei abia aparusera 2-3 bloguri". Pe vremea mea internetul se facea prin dial-up cu modem de 14.4kbps, Google nu exista deloc, in loc de forumuri aveam BBS-uri si lumea inca nu auzise de SPAM.

Imi amintesc si acum ziua in care am primit invitatia la pitch de la Connex. Am simtit cu totii ca munca noastra a fost suficient de buna cat sa atraga atentia celui mai puternic brand de pe piata. Habar n-aveam ca vor urma peste 10 ani de colaborare frumoasa.

Prima mea campanie la care am semnat tot, de la concept pana la implementare, a fost pentru Connex si a luat forma unui joc online foarte engaging. 130,000+ jocuri jucate in doar 10 zile, fara vreun buget de comunicare semnificativ. Acum cred despre ea ca a ramas pana in prezent una dintre cele mai de succes campanii de consumer enagement din Romania. Multi oameni s-au abonat la Connex sau si-au cumparat cartele prepaid pentru a participa in campanie.

Pana acum, cele mai bune campanii la care am lucrat sunt cele unde rezultatele obtinute au vorbit in fata clientilor si a industriei. Ca exemple:
2600% return on invested budget pentru Vodafone,
38% engagement rate si <1% bounce rate pentru FashionDays,
45% engagement rate pe Facebook pentru Timisoreana,
<0.1 eur cost de achizitie fan prin aplicatie virala (Timisoreana) etc.

Proiectul care nu mi-a iesit (desi tare mi-as fi dorit) este Lyceum, un proiect personal de antreprenoriat.

Ca sa inteleg mai bine ce am de facut pentru un client, am mers pana la a regandi impreuna tot marketingul acestuia, in vederea identificarii potentialului de crestere si a strategiei.

Apucaturile de publicitar se manifesta cu predilectie atunci cand dau de oameni de vanzari (sau specialisti / consultanti / online gurus) care spun "poezia" invatata acasa, fara sa o gandeasca.

O lectie pe care am invatat-o pe calea cea grea a fost ca in lucrul cu corporatiile nu primeaza mereu argumentele logice, bazate pe rezultate.

Am ramas in Romania pentru ca eu inca mai cred ca se poate sa ajungem o tara normala. Din fericire, gasesc din ce in ce mai multi in jurul meu care gandesc la fel.

Cea mai mare satisfactie a unui om de online e atunci cand, punandu-i rezultatele pe masa, orice non-believer devine brusc evangelist.

Explicatia pe care o dau mamei despre ce inseamna sa lucrezi in online este… de cele mai multe ori neinteleasa.

Uneori ma enerveaza publicitatea romaneasca pentru ca pare a nu intelege mai nimic din marketing.

Cred ca ne-ar fi mai bine tuturor in domeniul asta daca s-ar da examene obligatorii de competenta pe domenii ca sa ai voie sa practici.

Ma uit la juniorii de acum si ma gandesc ca vor avea o problema sa raspunda la intrebarea "dar tu ce valoare ai adus in proiectele pe care le-ai facut?".

Sper sa lucrez cat mai des pentru clienti care isi asuma riscuri si inoveaza pentru rezultate foarte bune si cat mai rar pentru clienti care vor doar sa faca lucruri "101% safe" sau "politically correct".

Daca vreti exemple de brand-uri straine care comunica bine, mergeti pe strada prin Londra. Veti gasi multe brutarii de colt sau magazine de pantofi care comunica bine mai bine decat media pietei din Romania.

O campanie buna e una care aduce mai multe rezultate / venituri decat a costat, desigur. Si asta incepe de la ce anume ai de spus.

Campaniile mele preferate sunt cele in care cost / engagement, cost / conversie si in general criteriile de eficienta sunt cu mult peste media pietei. Nu am sa dau exemple punctuale pentru ca fara a le pune langa rezultatele, totul ramane un beauty contest.

Weekend-ul e momentul in care pot sa imi pun telefonul pe silent si sa ma bucur de timpul liber.

Cartea pe care am recitit-o de 3 ori este seria Dune, de Frank Herbert.

Dau mai tare cand aud melodiile de la Metallica, Parazitii, Nightlosers, Cas Haley, Vita de Vie, etc.

As revedea oricand: Matrix, StarTrek, K-Pax, Taxi, Fight Club, Snatch, Lord of the Rings, etc.

Incerc sa nu ratez nici un episod din Scandal, Suits, Dexter si sufar ca s-au terminat: Dr. House, Fringe, DS9, Mad Men.

Pe langa job, ma mai ocup cu urmatoarele: cant (la tobe, in doua trupe), joc jocuri de strategie (boardgames, ex: Agricola, Catan, Fleet Captains), calatoresc si ma uit la seriale. Ceva mai rar: pescuit, si modelism.

Aici e o poza cu mine in care cantam de zor la un workshop organizat in cadrul B'estFest 2012.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Frank Group

Frank Group este un grup de agentii independente, care ofera servicii integrate si complete de comunicare. Din Grupul Frank fac parte companiile Frank (ATL, BTL, digital), Oxygen (PR), MSPS Marketing and... vezi detalii »

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related